Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
okoliczności znajdujących się poza kontrolą przewoźnika;
2) zawiesił wykonywanie przewozów lotniczych, do których został upoważniony i nie
wznowił ich w czasie kolejnego sezonu rozkładowego – chyba że udowodni, iż
niewykonywanie przewozów lotniczych było następstwem okoliczności, na które nie miał
wpływu,
3) nie zastosował się do przepisów dotyczących przewozu lotniczego,
4) rażąco naruszył zobowiązania, które zobowiązał się wypełnić w ramach eksploatacji
połączenia, zgodnie z upoważnieniem,
5) zrezygnował z przyznanych w wyniku konkursu praw przewozowych,
6) w przypadkach, w których:
a) przewoźnikowi lotniczemu została cofnięta koncesja, wydana zgodnie z
Rozporządzeniem Rady (EOG) Nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992r. w sprawie
licencjonowania przewoźników lotniczych,
b) zaistnieją inne uzasadnione powody cofnięcia upoważnienia, np. przewoźnik został
umieszczony na wspólnotowej „czarnej liście” lub dana umowa o komunikacji lotniczej
została wypowiedziana itp.; lub
c) wydajne wykorzystywanie ograniczonych praw przewozowych zostało w
wystarczający sposób zakwestionowane przez konkurującego przewoźnika zgodnie z § 20
ust. 2.
§ 25. Zaistnienie okoliczności, o których mowa w § 24 oraz niewykorzystanie
przyznanych częstotliwości, będą brane pod uwagę przy kolejnej procedurze
konkursowej.
§ 26. W przypadkach określonych w § 24 procedury konkursowej, informacje o
odzyskanych częstotliwościach bądź, jeżeli dana umowa przewiduje monodesygnację,
cofniętych upoważnieniach, wraz z uzasadnieniem, będą udostępnione na stronie
internetowej ULC.
§ 27. Odzyskane prawa przewozowe powinny zostać przyznane ponownie, zgodnie z
przepisami niniejszej procedury konkursowej – zastosowanie mają odpowiednio § 3-18.
§ 28. W sprawach proceduralnych, nienormowanych w niniejszej procedurze,
zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)).
§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z
2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz.
1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524 oraz z
2008 r. Nr 229, poz. 1539.
7
UZASADNIENIE
Niniejsze rozporządzenie implementuje postanowienia Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 847/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i
wykonywania umów dotyczących usług lotniczych miedzy Państwami Członkowskimi a
państwami trzecimi.
Komisja Europejska opublikuje procedurę konkursową, opracowaną przez Polskę, w
całości.
Procedura była już przedmiotem uzgodnień z Komisją Europejską
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ na budżet państwa – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
2. Wpływ na rynek pracy – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie będzie miał
wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia będzie
miało niewielki, lecz pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Reguluje obszar, na którym
występuje odstępstwo od zasad swobodnej konkurencji, jednak na bardzo ograniczonym
obszarze, w związku z czym sytuacja przedsiębiorstw nie ulegnie widocznej zmianie.
Jednocześnie, ze względu na fakt stworzenia procedury i ujednolicenia warunków
przyznawania ograniczonych praw, nowe przepisy wpłyną na wzmocnienie konkurencji w
tym waskim obszarze..
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia
nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – wprowadzenie
niniejszego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek przewozów lotniczych ze
względu na fakt bardzo ograniczonego zasięgu obowiązywania (dotyczy ograniczonych
praw przewozowych, które występują jedynie w bardzo nielicznych umowach
dwustronnych)..
5. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej – implementuje postanowienia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (WE) nr 847/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonywania
umów dotyczących usług lotniczych miedzy Państwami Członkowskimi a państwami
trzecimi.
6. Konsultacje społeczne. Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji z
partnerami społecznymi w szczególności z przewoźnikami lotniczymi oraz ich
organizacjami – PLL LOT S.A, Eurolot, Centralwings, IATA, BARIP
8
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów wykonujących
zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły zainteresowania pracami
nad projektem rozporządzenia.
05_13zb
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………2009 r.
w sprawie nałożenia oraz okresu i warunków obowiązku użyteczności publicznej w stosunku do
regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem Lotniczym Szczecin Goleniów im.
NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina Warszawa
Na podstawie art.197 ust.1 ustawy z dnia 3 lipca 2002r.- Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696, z późn. zm.2))zarządza się, co następuje:
§ 1. Nakłada się od dnia ………………. roku na okres 3 lat obowiązek użyteczności publicznej w
stosunku do regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem Lotniczym Szczecin Goleniów
im. NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina Warszawa.
§ 2. Warunki obowiązku użyteczności publicznej, o której mowa w § 2, są następujące:
1) minimalną częstotliwość regularnego przewozu lotniczego na trasie między Portem
Lotniczym Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność oraz Portem Lotniczym im.
Fryderyka Chopina Warszawa ustanawia się na poziomie dwóch połączeń dziennie (tzn.
po jednym w obie strony) od poniedziałku do piątku przez cały okres trwania obowiązku
użyteczności publicznej; połączenia te muszą być jednocześnie bezpośrednie;
2) przewóz lotniczy musi być świadczony przez statki powietrzne posiadające, co najmniej
30 miejsc siedzących dla pasażerów;
3) za
wyjątkiem sytuacji spowodowanej działaniem siły wyższej, liczba lotów anulowanych
na wskazanej trasie przez przewoźnika na niej operującej nie może przekroczyć 5 %
zaplanowanych w danym sezonie rozkładowym;
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
4) opłata za przewóz w jedną stronę nie może przekroczyć x PLN, natomiast w dwie strony y
PLN w pierwszym roku funkcjonowania; opłata ta obejmuje wszelkie podatki i opłaty
dodatkowe związane ze świadczeniem usługi. Na każdy następny rok funkcjonowania
obowiązku użyteczności publicznej, maksymalna opłata za przewóz, z uwzględnieniem
wskaźnika dynamiki wzrostu cen za rok poprzedzający rok dokonywanej zmiany, zostanie
ustalona do dnia 30 marca.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER ROZWOJU REGIONALNEGO
UZASADNIENIE
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik