Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………2009 r.
w sprawie udzielania zezwoleń związanych z przewozem lotniczym
Na podstawie art. 202 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr
100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób udzielania przewoźnikom
lotniczym, w tym udzielania zezwoleń dla obcych przewoźników lotniczych, upoważnień do
wykonywania przewozów, dokonywania wyznaczeń oraz przeprowadzania konkursów, o których
mowa w art. 197 ustawy.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2) Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3) certyfikacie - rozumie się przez to certyfikat przewoźnika lotniczego wydany przez Prezesa
Urzędu polskiemu przewoźnikowi lotniczemu albo przez właściwy organ obcego państwa
własnemu przewoźnikowi, który stwierdza, że przewoźnik posiada odpowiednią organizację
przedsiębiorstwa i trwałą zdolność do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania przewozu
lotniczego;
4) przewoźniku umownym - rozumie się przez to przewoźnika, który jest stroną umowy
przewozu podlegającej postanowieniom Konwencji o ujednostajnieniu niektórych prawideł,
dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, podpisanej w Warszawie dnia 12
października 1929 r. (Dz. U. z 1933 r. Nr 8, poz. 49, z 1934 r. Nr 78, poz. 737, z 1963 r. Nr
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr
141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97,
poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i
Nr 42, poz. 340.
33, poz. 189 oraz z 1965 r. Nr 25, poz. 167), zwanej dalej "Konwencją Warszawską",
zawartej z pasażerem lub nadawcą towaru albo z osobą działającą na rzecz pasażera lub
nadawcy;
5) przewoźniku faktycznym - rozumie się przez to przewoźnika innego niż przewoźnik
umowny, który zgodnie z umową lub porozumieniem zawartym z przewoźnikiem umownym
wykonuje całość lub część przewozu na danej trasie, ale nie jest w odniesieniu do tej części
przewozu przewoźnikiem kolejnym w rozumieniu Konwencji Warszawskiej;
6) oferowanej zdolności przewozowej - rozumie się przez to oferowaną liczbę miejsc
pasażerskich lub udźwig handlowy statku powietrznego w przewozie lotniczym na danej
trasie w określonym okresie;
7) przywileju piątej wolności - rozumie się przez to prawo zabierania na pokład statku
powietrznego pasażerów, bagażu, towarów lub poczty z przeznaczeniem na terytorium
państwa trzeciego oraz pozostawiania pasażerów, bagażu, towarów lub poczty pochodzących
z terytorium państwa trzeciego;
8) zezwoleniu eksploatacyjnym - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu przyznającą
obcemu przewoźnikowi prawa przewozowe do wykonywania regularnego przewozu
lotniczego na określonych trasach lub obszarach;
9) zezwoleniu ogólnym - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu przyznającą obcemu
przewoźnikowi lotniczemu prawa przewozowe do wykonywania jednej lub więcej serii
nieregularnych przewozów lotniczych na określonych trasach lub obszarach;
10) zezwoleniu pojedynczym - rozumie się przez to zezwolenie Prezesa Urzędu przyznające
obcemu przewoźnikowi lotniczemu prawa przewozowe do wykonania jednego lub kilku, nie
więcej jednak niż 9, nieregularnych przewozów lotniczych na określonych trasach;
11) upoważnieniu - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu upoważniającą polskiego
przewoźnika lotniczego do wykonywania przewozu lotniczego na określonych trasach lub
obszarach albo decyzję właściwych władz obcego państwa upoważniającą obcego
przewoźnika lotniczego do wykonywania przewozu lotniczego na określonych trasach lub
obszarach;
12) wyznaczeniu - rozumie się przez to decyzję Prezesa Urzędu wyznaczającą polskiego
przewoźnika lotniczego albo odpowiednią decyzję właściwych władz obcego państwa
wyznaczającą obcego przewoźnika lotniczego do wykonywania międzynarodowego
przewozu lotniczego między Rzecząpospolitą Polską a danym państwem - na zasadach i
zgodnie z prawami przewozowymi określonymi w umowach międzynarodowych o cywilnej
komunikacji lotniczej;
13) serii lotów nieregularnych - rozumie się przez to co najmniej 10 lotów nieregularnych
wykonywanych w jednym sezonie rozkładowym.
§ 3. Przepisy rozporządzenia stosuje się do krajowego i międzynarodowego przewozu
lotniczego wykonywanego przez polskich przewoźników lotniczych oraz, o ile umowy
międzynarodowe nie stanowią inaczej, do międzynarodowego przewozu lotniczego
wykonywanego przez obcych przewoźników lotniczych na trasach do i z Rzeczypospolitej
Polskiej oraz na trasach w Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem przepisów Unii
Europejskiej w sprawie przewoźników lotniczych.
Rozdział 2
Szczegółowe warunki udzielania zezwoleń na wykonywanie przewozów lotniczych
2
§ 4. Zezwolenia dla obcych przewoźników lotniczych na wykonywanie przewozu lotniczego
pasażerów, bagażu, towarów i poczty wydaje Prezes Urzędu zgodnie z art. 193 ustawy, z
zastrzeżeniem art. 145 ustawy, oraz przepisów Unii Europejskiej w sprawie przewoźników
lotniczych.
§ 5. Zezwolenie wydaje się na wykonywanie:
1) przewozów regularnych - zezwolenie eksploatacyjne;
2) przewozów obejmujących serię nieregularnych przewozów lotniczych - zezwolenie ogólne;
3) pojedynczego przewozu nieregularnego - zezwolenie pojedyncze.
§ 6. Za dokument stwierdzający upoważnienie dla obcego przewoźnika lotniczego do
wykonywania przewozu lotniczego uważa się dokument wydany przez właściwy organ państwa
rejestracji przewoźnika zawierający oznaczenie przewoźnika oraz określenie tras lub obszarów
oraz rodzaju przewozów, do wykonywania których został upoważniony.
§ 7. Podając informacje dotyczące oferowanej zdolności przewozowej i częstotliwości lotów,
o których mowa w art. 194 ust. 2 pkt 3 ustawy, należy określić w szczególności sposób
eksploatacji połączeń lotniczych (samodzielnie albo przy współpracy z innym przewoźnikiem), a
w przypadku współpracy z innym przewoźnikiem - również zasady tej współpracy.
§ 8. Do wniosku o udzielenie zezwolenia eksploatacyjnego obcy przewoźnik lotniczy
obowiązany jest dołączyć dokumenty określone w art. 194 ust. 3 ustawy, w tym:
1) jako dokumenty określające status prawny przewoźnika oraz strukturę kapitałową i
rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa:
a) odpis z odpowiedniego rejestru przedsiębiorców,
b) dokument określający strukturę własności i rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa;
2) rozkład lotów na aktualny sezon rozkładowy;
3) listę taryf, o których mowa w art. 198 ustawy, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z
informacją o warunkach ich stosowania;
4) kopie umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi dotyczących w szczególności:
a) wspólnej eksploatacji linii, w szczególności określającą odpowiedzialność każdego
przewoźnika lotniczego,
b) dzielenia oznakowania linii (code-share), w szczególności określającą odpowiedzialność
każdego przewoźnika lotniczego, zarówno umownego, jak i faktycznego,
c) obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą
- w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie tych umów.
§ 9. W zezwoleniu eksploatacyjnym określa się w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres obcego przewoźnika lotniczego;
2) trasy lub obszary, na których mogą być wykonywane przewozy, wraz z określeniem
przyznanych praw przewozowych;
3) rodzaj przewozów: pasażerowie, bagaż, towar, poczta;
4) warunki, jakie obcy przewoźnik lotniczy powinien spełnić zgodnie z postanowieniami umów
międzynarodowych, dotyczące oferowania zdolności przewozowej, rozkładów lotów, taryf
przewozowych i zasad ich stosowania;
5) warunki związane z wykonywaniem przewozów lotniczych, a także związane z
wykonywaniem przewozów w ramach umów o współpracy z innym przewoźnikiem lub
3
przewoźnikami;
6) obowiązek przekazywania pasażerom informacji wskazującej, który przewoźnik na danej
trasie jest przewoźnikiem umownym, a który faktycznym, oraz który przewoźnik ponosi
odpowiedzialność z tytułu przewozu - w przypadku wykonywania przewozów na podstawie
umowy o dzieleniu oznakowania linii;
7) wymagania dotyczące przedstawiania informacji statystycznych;
8) termin ważności oraz przypadki, w których zezwolenie może być cofnięte lub ograniczone;
9) termin rozpoczęcia wykonywania przewozów;
10) szczególne ograniczenia wykonywania przewozów lotniczych - jeśli zostały nałożone.
§ 10. 1. W przypadku udzielenia zezwolenia eksploatacyjnego na wykonywanie przewozu
regularnego zgodnie z umową o dzieleniu oznakowania linii, Prezes Urzędu, na wniosek
przewoźnika umownego, przesyła mu pisemną informację o wyrażeniu zgody na wykonywanie
takich przewozów oraz o udzieleniu zezwolenia eksploatacyjnego przewoźnikowi faktycznemu
na wykonywanie takich przewozów.
2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1, przewoźnik umowny dostarcza na żądanie Prezesa
Urzędu dokumenty, o których mowa w § 8, a w szczególności dokumenty stwierdzające
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
§ 11. Określając szczególne warunki, o których mowa w § 9 pkt 5, Prezes Urzędu może
nałożyć na przewoźnika obowiązek przedstawiania mu w szczególności:
1) kopii umów zawartych z innymi przewoźnikami lotniczymi w zakresie współpracy,
dotyczących zmiany zasad wykonywania przewozów lotniczych na trasach objętych
zezwoleniem, w szczególności umów o wspólnej eksploatacji linii, o dzieleniu oznakowania
linii i o wynajmie do eksploatacji danej linii statku powietrznego wraz z załogą;
2) informacji dotyczących zmiany systemu organizacji sprzedaży przewozów na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przy użyciu własnych dokumentów przewozowych;
3) informacji
dotyczących zmiany używanych przez przewoźnika lotniczego
skomputeryzowanych systemów rezerwacyjnych przy sprzedaży i rezerwacji miejsc na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) informacji o zmianach stanu faktycznego zgłoszonego we wniosku o udzielenie zezwolenia
oraz w załączonych do wniosku dokumentach - w terminie 14 dni od zaistnienia tych zmian;
5) taryf i warunków ich stosowania na kolejne sezony rozkładowe, zgodnie z postanowieniami
art. 198 ust. 2 ustawy;
6) regulaminu przewozów określającego typowe warunki przewozu, jeżeli obcy przewoźnik
lotniczy działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 12. Do wniosku o udzielenie zezwolenia ogólnego obcy przewoźnik dołącza dokumenty
wymienione w art. 194 ust. 3 ustawy, w tym:
1) jako dokumenty określające status prawny przewoźnika oraz strukturę kapitałową i
rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa:
a) odpis z odpowiedniego rejestru przedsiębiorców,
b) dokument określający strukturę własności i rzeczywistą kontrolę przedsiębiorstwa;
2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącą w szczególności obsługi
trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą - w przypadku planowanego
wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
3) program lotów, z wyszczególnieniem:
4
a) tras lub obszarów, na których przewozy mają być wykonywane,
b) przewidywanej liczby lotów,
c) typów i znaków rejestracyjnych statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania
tych lotów,
d) numerów lotów, dat i okresu wykonywania serii nieregularnych przewozów, z godzinami
startów i lądowań w portach lotniczych,
e) rodzaju czarteru.
§ 13. 1. W zezwoleniu ogólnym określa się w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres przewoźnika lotniczego;
2) trasy lub obszary, na których mogą być wykonywane nieregularne przewozy lotnicze;
3) liczbę lotów objętych serią, z wyszczególnieniem dat i numerów lotów;
4) typy statków powietrznych i ich znaki rejestracyjne;
5) rodzaj przewozów: pasażerowie, bagaż, towar, poczta;
6) nazwę i adres zleceniodawcy przewozów;
7) zasady, na jakich mogą być organizowane przewozy rozpoczynające się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
8) ograniczenia związane z wykonywaniem przewozów;
9) termin ważności oraz przypadki, w których zezwolenie może być cofnięte lub ograniczone;
10) wymagania dotyczące przedstawiania informacji statystycznych;
11) szczególne warunki związane z wykonywaniem przewozu - jeśli zostały nałożone.
2. Prezes Urzędu może na zasadzie wzajemności udzielić zezwolenia ogólnego
nieokreślającego informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 6.
3. W ramach udzielonego zezwolenia mogą być dokonywane zmiany techniczne lub
operacyjne lotów określonych w zezwoleniu ogólnym, w szczególności dotyczące typów statków
powietrznych i ich znaków rejestracyjnych, zmian poszczególnych odcinków tras lub łączenia
tras, a także zmian dat lotów, które wymagają zgody Prezesa Urzędu.
4. Na wniosek obcego przewoźnika Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na wprowadzenie
zmian, o których mowa w ust. 3, po otrzymaniu odpowiednich informacji i dokumentów
dotyczących tych zmian.
5. Przewozy lotnicze zgodnie ze zmianami określonymi w ust. 3 mogą być wykonywane po
uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu na dokonanie tych zmian.
§ 14. Zezwolenie pojedyncze uprawnia przewoźnika obcego do wykonywania pojedynczych
międzynarodowych nieregularnych przewozów lotniczych, nieobjętych zezwoleniem ogólnym,
na trasach rozpoczynających się lub kończących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na
trasach w Rzeczypospolitej Polskiej zezwolenie może być wydane jedynie na podstawie
przepisów Unii Europejskiej3).
§ 15. 1. Podając dane dotyczące oferowanej zdolności przewozowej i częstotliwości lotów, o
których mowa w art. 194 ust. 1 pkt 3 ustawy, należy określić w szczególności datę, numer lotu
oraz godziny startów i lądowań w portach lotniczych, liczbę pasażerów lub ilość towaru.
2. Podając dane dotyczące rodzaju przewozu, o którym mowa w art. 194 ust. 1 pkt 2 ustawy,
należy określić w szczególności cel i rodzaj lotu oraz rodzaj czarteru.
§ 16. Do wniosku o udzielenie zezwolenia pojedynczego należy dołączyć dokumenty
określone w art. 194 ust. 4 ustawy, w tym:
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik