eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

2) będący przedsiębiorcą zagranicznym, posiadającym koncesję na prowadzenie
przewozów lotniczych, wydaną zgodnie z Rozporządzeniem Rady (EWG) Nr 2407/92 w
sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym oraz ustanowionym na
terytorium RP, zgodnie z Traktatem o ustanowieniu Wspólnot Europejskich.
2. W sytuacji opisanej w ustępie 1 lit. b, w przypadku gdy wspólnotowa klauzula
wyznaczeniowa nie została włączona do danej umowy o komunikacji lotniczej i prawa
przewozowe nie zostały takiemu przewoźnikowi zagwarantowane, Prezes ULC może
zwrócić się do niego z wnioskiem o przedstawienie pisemnego oświadczenia władz
lotniczych danego kraju trzeciego, że zainteresowany przewoźnik otrzyma prawa
przewozowe, zgodnie ze swoim wnioskiem, w przypadku rozstrzygnięcia konkursu na
jego korzyść.

§ 4. Na stronach internetowych ULC umieszcza się:
1) treść niniejszej procedury konkursowej, zgodnie z tekstem opublikowanym w
dzienniku urzędowym Unii Europejskiej,
2) wykaz zawartych przez RP umów o komunikacji lotniczej, zawierających ograniczone
prawa przewozowe,
3) program zaplanowanych negocjacji lotniczych między RP a państwami trzecimi,
4) informacje, między innymi, o:
a) wnioskach zgłoszonych przez przewoźników lotniczych,
b) wezwaniach do składania wniosków przez przewoźników lotniczych,
c) przydzielonych prawach przewozowych,
d) odzyskanych prawach przewozowych.

§ 5. Przewoźnicy wspólnotowi, zainteresowani wykonywaniem przewozów lotniczych na
trasach o ograniczonych prawach przewozowych lub na trasach pomiędzy RP a krajami
trzecimi, z którymi RP nie zawarła umów lub innych ustaleń dotyczących komunikacji
lotniczej, mogą w każdym momencie poinformować ULC o swoich planach oraz
postulatach. Informacje takie, otrzymane przez ULC, będą brane pod uwagę podczas
przygotowywania negocjacji dotyczących komunikacji lotniczej z krajami trzecimi.


Rozdział II
Postępowanie

§ 6. Wniosek o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych, w języku
polskim lub angielskim, należy wnieść do ULC pisemnie, telegraficznie lub za pomocą
dalekopisu, telefaksu lub poczty elektronicznej, co najmniej 6 miesięcy przed
planowanym rozpoczęciem wykonywania operacji. Wspomniany okres może zostać
skrócony w wyjątkowych okolicznościach oraz gdy istnieją ku temu uzasadnione
podstawy, za zgodą Prezesa ULC.

§ 7. Wniosek, oparty na rzeczywistych danych i racjonalnych założeniach, powinien
zawierać następujące informacje:
1) nazwę przewoźnika lotniczego,
2) adres jego siedziby w RP lub siedziby w innym państwie członkowskim EOG,
3) nazwisko/nazwę i adres pełnomocnika upoważnionego do doręczeń na terytorium RP,
4) trasę bądź trasy, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw
konkretnych lotnisk,
5) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych,

2
6) liczbę częstotliwości w tygodniu i dni operacji,
7) rodzaj przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany),
8) typ/-y statku/-ów powietrznego/-ych i jego/ich pojemność,
9) znaki rejestracyjne statków powietrznych,
10) listę zawartych umów leasingu statków powietrznych wraz z załogą (wet-lease), jeżeli
takie zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów,
11) oferowaną zdolność przewozową RT (round trip) w jednym tygodniu (iloczyn
pojemności statku powietrznego i częstotliwości w tygodniu, w obie strony),
12) prognozowany średni miesięczny współczynnik wykorzystania miejsc w samolocie na
danej trasie bądź trasach,
13) planowane koszty eksploatacji danego połączenia,
14) średnie miesięczne prognozy przewozów,
15) przewidywaną rentowność połączenia,
16) dostęp pasażerów do oferowanych usług oraz zaplecze dla obsługi pasażerów (sieć
sprzedaży biletów, usługi oparte o wykorzystanie Internetu itd.)
17) historię wykonywania przewozów na danej trasie, jeżeli dotyczy (w jakim okresie i
przez ile sezonów rozkładowych dany przewoźnik lotniczy wykonywał przewozy lotnicze
na danej trasie),
18) dane historyczne dotyczące regularności, punktualności i bezpieczeństwa pasażerów
w przewozach do danego kraju, jeżeli dotyczy, z podziałem na trasy,
19) średni współczynnik wykorzystania miejsc w samolocie w ostatnim sezonie
rozkładowym – o ile przewoźnik lotniczy wykonywał działalność w tym sezonie,
20) średnią proponowaną cenę biletu na danej trasie (RT, gdzie ma zastosowanie) –
ostateczną cenę płaconą przez pasażera (wraz z wszystkimi opłatami dodatkowymi, w
szczególności opłatą za ubezpieczenie, paliwo, opłatą lotniskową, opłatą manipulacyjną),
21) wysokość wcześniej poniesionych nakładów na rozwój komunikacji do danego
państwa, jeżeli dotyczy.

§ 8. Do wniosku przewoźnik lotniczy zobowiązany jest dołączyć następujące dokumenty:
1) koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego, wydaną przez właściwy organ danego
państwa,
2) certyfikat przewoźnika lotniczego wydany przez właściwy organ danego państwa,
3) odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
4) listę taryf, które będą stosowane na danej trasie, łącznie z warunkami ich stosowania i
średnią ceną biletu,
5) program ochrony przewoźnika lotniczego, zatwierdzony przez właściwą dla danego
państwa władzę lotniczą,
6) sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta,
a jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy - za cały
okres działalności,
7) plan gospodarczy na co najmniej dwa lata działalności przedsiębiorstwa, obejmujący
bilans, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych, a
także zawierający informacje o przewidywanych kosztach związanych z rozpoczęciem
wykonywania operacji na danej trasie, bądź obsługą danej trasy, i
8) inne dokumenty związane z wnioskiem, na żądanie Prezesa ULC.

§ 9. W terminie 7 dni od otrzymania od przewoźnika lotniczego przedmiotowego
wniosku, na stronie internetowej ULC umieszcza się informację o wpłynięciu takiego
wniosku do ULC, chroniąc tajemnice handlowe i inne wrażliwe informacje, gdy jest to
konieczne, oraz wezwanie pozostałych zainteresowanych przewoźników lotniczych do

3
składania wniosków o wydanie stosownych upoważnień do wykonywania przewozów na
trasie bądź trasach będących przedmiotem postępowania konkursowego. Dodatkowo,
Prezes ULC prześle tę informację w formie pisemnej do wszystkich przewoźników,
spełniających warunki określone w § 3.

§ 10. Zainteresowani przewoźnicy lotniczy, w terminie 30 dni, począwszy od następnego
dnia po ukazaniu się informacji na stronie internetowej, mogą składać stosowne wnioski o
wydanie upoważnień na trasie bądź trasach objętych procedurą konkursową. Wszystkie
otrzymane wnioski zostaną opublikowane na stronie internetowej ULC.

§ 11. 1. Wnioski złożone po terminie, o którym mowa w § 10, nie będą rozpatrywane.
2. W przypadku wniosków nie zawierających wymaganych dokumentów i/lub informacji,
o których mowa w § 7-8, Prezes ULC wzywa do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od
dnia otrzymania przez przewoźnika lotniczego wezwania do uzupełnienia.
3. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, wniosek pozostawia się bez rozpoznania,
a przewoźnik lotniczy nie zostaje dopuszczony do konkursu.

§ 12. W przypadku, kiedy żaden inny przewoźnik lotniczy nie zgłosił stosownego
wniosku po wezwaniu do jego złożenia, konkurs zostaje rozstrzygnięty na korzyść
jedynego przewoźnika lotniczego, który złożył wniosek i zgodnie z wnioskiem przyznaje
się mu tyle częstotliwości, o ile wnioskował, jeżeli przepisy danej umowy dwustronnej nie
przewidują inaczej.

§ 13. W przypadku, kiedy inny przewoźnik/inni przewoźnicy lotniczy również złożył/-li
wniosek/-ki po wezwaniu do ich złożenia oraz przy założeniu, że odpowiednia umowa o
komunikacji lotniczej przewiduje multidesygnację, a suma wnioskowanych częstotliwości
na danej trasie nie przewyższa dostępnej liczby częstotliwości, Prezes ULC wydaje
upoważnienia zgodnie z wnioskami przewoźników lotniczych.

§ 14. 1. W przypadku, kiedy inny przewoźnik/inni przewoźnicy lotniczy również złożył/-
li wniosek/-ki po wezwaniu ich złożenia, a suma wnioskowanych częstotliwości na danej
trasie przewyższa dostępną liczbę częstotliwości, bądź umowa dwustronna nie przewiduje
multidesygnacji, Prezes ULC przystępuje do oceny wniosków poszczególnych
przewoźników lotniczych, zgodnie z założeniami procedury konkursowej.
2. Ocenę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się na podstawie danych i dokumentów,
przedstawionych przez przewoźników lotniczych, oraz innych informacji, będących w
posiadaniu ULC.

§ 15. Procedura konkursowa powinna zostać zakończona w ciągu jednego miesiąca po
przedłożeniu przez uczestniczących przewoźników do ULC pełnej wymaganej
dokumentacji, a w szczególnie trudnych przypadkach, w ciągu dwóch miesięcy – zgodnie
z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Upoważnienie, wraz z należytym
uzasadnieniem, zostanie opublikowane w całości na stronie internetowej ULC, chroniąc
tajemnice handlowe i inne poufne informacje, gdy jest to konieczne.


Rozdział III
Kryteria przyznawania praw przewozowych


4
§ 16. Przewoźnik upoważniony do wykonywania przewozów lotniczych na trasie lub
trasach o ograniczonych prawach przewozowych zobowiązany jest poinformować Prezesa
ULC o swoich planach zaprzestania realizowania operacji z minimum
trzydziestodniowym wyprzedzeniem.

§ 17. Procedura konkursowa zostaje zakończona w momencie wydania przez Prezesa
ULC upoważnienia w drodze decyzji administracyjnej.

§ 18. 1. Prezes ULC, wydając upoważnienie, o którym mowa w § 17, kieruje się zasadą
przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zdolność przewoźnika lotniczego do zapewnienia właściwego poziomu usług i
konkurencyjnego poziomu opłat za przewozy,
2) zdolność skutecznego konkurowania z innymi przewoźnikami lotniczymi,
3) nakłady już poniesione, jeśli takie wystąpiły, na rozwój połączenia będącego
przedmiotem konkursu i dotychczas osiągane przez niego wyniki ekonomiczne,
4) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu we
Wspólnocie,
5) zgodność z celami i założeniami polityki transportowej, w szczególności w odniesieniu
do rozwoju regionalnego,
6) dostęp klientów do usług oraz zaplecze dla obsługi pasażerów (sieć sprzedaży biletów,
usługi oparte o wykorzystanie Internetu itd.),
7) zapewnienie największej korzyści konsumentom,
8) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska,
9) wspieranie konkurencji pomiędzy przewoźnikami, w tym w zakresie usług
realizowanych przez nowych przewoźników.
2. Podczas oceny wniosków przewoźników lotniczych, szczegółowej analizie poddaje się
informacje dotyczące:
1) kondycji finansowej przewoźnika lotniczego,
2) wykorzystania praw przewozowych przydzielonych w poprzednich konkursach, jeśli
dotyczy,
3) częstotliwości lotów na wnioskowanych trasach,
4) typów samolotów i ich pojemności (użycie samolotów własnych, na podstawie umów
wet-lease lub code-share),
5) terminu rozpoczęcia przewozów i okres wykonywania przewozów,
6) planowanego poziomu ruchu w dwóch kolejnych sezonach rozkładowych,
7) portu lotniczego, do którego przewoźnik zamierza operować w danym
mieście/systemie portów lotniczych.
3. Przy ocenie wniosków przewoźników lotniczych, gdy otrzymane dane nie zapewniają
wystarczających podstaw do rozstrzygnięcia konkursu zgodnie z niniejszą procedurą,
Prezes ULC może również wziąć pod uwagę inne niedyskryminujące i przejrzyste kryteria
pod warunkiem, że zostały one podane do publicznej wiadomości, a także przekazane
bezpośrednio do informacji wszystkich zainteresowanych przewoźników najszybciej jak
to możliwe i przed wydaniem decyzji o przyznaniu ograniczonych praw przewozowych.
4. Dodatkowe informacje lub dokumenty powinny być dostarczone przez przewoźników
lotniczych w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie
spełni tego wymogu, jego wniosek nie będzie dalej rozpatrywany.
5. W wydanym upoważnieniu Prezes ULC może określić zobowiązania, które muszą być
spełnione przez przewoźnika w ramach eksploatacji połączenia objętego procedurą
konkursową.

5
6. Przewoźnik, któremu na podstawie niniejszej procedury konkursowej zostaną
przyznane prawa przewozowe, jest zobowiązany do eksploatacji uzgodnionej trasy, na
określonych warunkach, przez co najmniej dwa kolejne sezony lotnicze następujące po
sezonie, w którym prawa te zostały mu przyznane.

§ 19. Prawa przewozowe, przyznane danemu przewoźnikowi lotniczemu w formie
upoważnienia zgodnie z procedurą konkursową, nie mogą być przenoszone na innego
przewoźnika lotniczego.

§ 20. 1 ULC będzie monitorował stosowanie praw przewozowych przyznanych na
podstawie procedury konkursowej oraz ich uzasadnione i wydajne wykorzystywanie
zgodnie z postanowieniami określonymi w upoważnieniu.
2. Dwa lata po przyznaniu ograniczonych praw przewozowych, konkurujący
przewoźnicy, którzy uważają, że dane prawa przewozowe nie są wykorzystywane w
sposób wydajny, mogą zakwestionować wydane upoważnienie.

§ 21. Prawa przewozowe przyznane w oparciu o niniejszą procedurę konkursową mogą,
jeśli wystąpi taki wniosek, być wykorzystywane przez nieograniczony okres czasu, pod
warunkiem, że dany przewoźnik lotniczy zachowuje zgodność ze wszystkimi standardami
wymaganymi przez właściwe prawo wspólnotowe i prawa narodowe i nie łamie
postanowień zawartych w upoważnieniu lub w jakikolwiek inny sposób podlega
postanowieniom § 24 niniejszej procedury konkursowej.


Rozdział IV
Ponowne rozpatrzenie i postępowanie sądowe

§ 22. Wydana decyzja podlega ponownemu rozpatrzeniu zgodnie z Kodeksem
postępowania administracyjnego (każda ze stron może złożyć wniosek do Prezesa ULC o
ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji). Decyzja w
tym postępowaniu powinna zostać podjęta w ciągu miesiąca od momentu złożenia
wniosku wraz ze wszystkimi potrzebnymi dokumentami Prezesowi ULC.
Informacja o otrzymaniu wniosku rozpoczynającego proces ponownego rozpatrzenia
decyzji, zapewniając ochronę tajemnic handlowych i innych poufnych informacji, jak
również o postanowieniu i nowej decyzji zostanie podana do publicznej wiadomości i
umieszczona na stronie internetowej ULC.

§ 23. Strona może, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, odwołać się od
decyzji podjętej podczas ponownego rozpatrywania sprawy, do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego.


Rozdział V
Cofnięcie upoważnienia

§ 24. Wydane w wyniku Procedury konkursowej upoważnienie może zostać przez Prezesa
ULC cofnięte w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy:
1) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych do końca sezonu rozkładowego,
następującego po sezonie, w którym upoważnienie zostało mu przyznane, chyba że

6
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 143 . [ 144 ] . 145 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: