Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
o których mowa w lit. i,
l) udzielania wszelkiej innej niezbędnej pomocy w realizacji przedsięwzięć audytowych.
§ 7. W przypadku konieczności dostosowania lotniska wojskowego wykorzystywanego
przez lotnictwo cywilne do wymagań dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, koszty tego
dostosowania ponoszone są zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie warunków i zasad wykorzystywania
lotnisk wojskowych przez lotnictwo cywilne oraz obowiązków zarządzających tymi
lotniskami (Dz.U. Nr 254, poz. 2552).
§ 8. Koordynację działań podmiotów, o których mowa w § 6, w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego zapewnia Prezes Urzędu.
§ 9. Zadania Prezesa Urzędu, o których mowa w § 6 pkt 4 lit h – s; § 8; § 15 pkt 5 i 7; §
24 ust. 2 i § 26 wykonuje, Krajowy koordynator do spraw audytu kontroli jakości w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, powoływany i odwoływany przez Prezesa Urzędu.
Rozdział 3
Audytorzy kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
§ 10. 1. Czynności kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (czynności
audytorskie) wykonują audytorzy kontroli jakości w zakresie lotnictwa cywilnego, zwani
dalej „audytorami”, z tym że badanie systemu ochrony wykonuje zespół do spraw badania
przypadków naruszeń zasad ochrony lotnictwa i zaistniałych aktów bezprawnej ingerencji na
lotniskach oraz na pokładach polskich statków powietrznych, o którym mowa w § 3
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów
ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Do zespołu do spraw badania przypadków naruszeń stosuje się odpowiednio przepisy
rozporządzenia, z wyłączeniem przepisów ust. 3, § 11 - § 16 oraz § 18 ust. 1 i 2.
3. Audytorów wyznaczają:
1) Prezes Urzędu;
2) minister właściwy do spraw wewnętrznych – w porozumieniu z Prezesem Urzędu;
3) Minister Obrony Narodowej – w porozumieniu z Prezesem Urzędu.
§ 11. 1. Audytorem może zostać osoba spełniająca następujące wymagania:
1) posiada nienaganną opinię służbową;
2) nie była karana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie;
3) posiada poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji
niejawnych o klauzuli co najmniej „Zastrzeżone”;
4) posiada znajomość i umiejętność stosowania w praktyce krajowych i międzynarodowych
uregulowań prawnych z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, ze szczególnym
uwzględnieniem Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
5) posiada udokumentowane praktyczne umiejętności przeprowadzania audytu, procedur
oraz technik z tym związanych;
6) posiada doświadczenie i znajomość funkcjonowania ochrony podmiotów prowadzących
lotniczą działalność gospodarczą, uzyskane w wyniku co najmniej dwuletniego
zatrudnienia na stanowisku związanym z ochroną lotnictwa cywilnego;
7) posiada kwalifikacje w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, potwierdzone ukończeniem
kursu zagranicznego lub krajowego w co najmniej jednym z poniższych zakresów:
a) instruktora ochrony lotnictwa cywilnego,
6
b) zarządzania ochroną lotnictwa cywilnego,
c) ochrony portu lotniczego,
d) ochrony przewoźnika lotniczego,
e) ochrony ładunków towarowych lub zaopatrzenia pokładowego w lotnictwie;
8) posiada kwalifikacje w dziedzinie prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego potwierdzone ukończeniem kursu audytorów ochrony lotnictwa
cywilnego Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), Organizacji
Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) lub Unii Europejskiej, albo
analogicznego kursu krajowego zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu, zgodnego z
postanowieniami Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Prezes Urzędu może wyznaczyć na
audytora osobę nie spełniającą wymagań, o których mowa w ust. 1, jeżeli wymaga tego
uzasadniony interes lotnictwa cywilnego, a doświadczenie oraz wiedza fachowa tej osoby
dają rękojmię należytego wypełniania zadań.
3. Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 2, następuje na okres 2 lat.
§ 12. 1. Jeżeli audytor przez okres 12 miesięcy od daty wyznaczenia albo
przeprowadzenia poprzedniego audytu nie brał udziału w audycie krajowym lub w audycie
Unii Europejskiej, ICAO lub ECAC, nie może wykonywać czynności audytorskich do czasu
zdania egzaminu przed Prezesem Urzędu.
2. Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza, Komisja audytorska, powołana
przez Prezesa Urzędu.
3. W skład Komisji, o której mowa w ust. 2, wchodzi pięciu członków, w tym dwóch
przedstawicieli ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jeden przedstawiciel
Ministra Obrony Narodowej.
4. Tryb działania Komisji, o której mowa w ust. 2, określa regulamin ustalony przez
Prezesa Urzędu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz
Ministrem Obrony Narodowej.
§ 13. Do zespołu audytorskiego nie może być wyznaczony audytor, który:
1) złożył, w formie pisemnej, rezygnację Prezesowi Urzędu;
2) nie spełnił wymagań, o których mowa w § 12;
3) przestał spełniać wymagania, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1-4;
4) nie dopełnił obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia, w szczególności
określonych w § 15 i 16.
§ 14. 1. Czynności audytorskie wykonywane są przez audytorów działających w
zespołach co najmniej dwuosobowych, stosownie do zakresu audytu i przewidywanego czasu
jego trwania.
2. Zespołem, o którym mowa w ust. 1, kieruje przewodniczący zespołu audytowego.
§ 15. Do właściwości przewodniczącego zespołu audytowego należy kierowanie
czynnościami audytorskimi, a w szczególności:
1) przygotowanie audytu;
2) przydzielenie zadań dla poszczególnych członków zespołu audytowego z uwzględnieniem
posiadanych przez nich kwalifikacji;
3) nadzorowanie przebiegu czynności audytorskich i przeprowadzenie końcowego spotkania
z zarządzającym audytowanym podmiotem;
7
4) rozstrzyganie o przekształceniu prowadzonego przeglądu ochrony w inspekcję ochrony –
w przypadku stwierdzenia więcej niż jednego uchybienia mającego negatywny wpływ na
zapewnienie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
5) rozstrzyganie w przypadku wystąpienia różnic zdań wśród członków zespołu audytowego
zarówno w trakcie trwania procesu audytowego, jak również podczas sporządzania
raportu końcowego oraz niezwłoczne informowanie o takich sytuacjach Prezesa Urzędu;
6) przygotowywanie raportu końcowego w uzgodnieniu z członkami zespołu audytowego;
7) niezwłoczne zgłaszanie do zarządzającego audytowanym podmiotem oraz do Prezesa
Urzędu, nieprawidłowości mających istotny wpływ na zapewnienie ochrony w danym
podmiocie;
8) zapewnienie poufności prowadzonych czynności audytorskich oraz wyników
przeprowadzonego audytu.
§ 16. Do zakresu działania członka zespołu audytowego należy wykonywanie czynności
audytorskich, a w szczególności:
1) zapoznanie się z dokumentacją przedaudytową;
2) wykonywanie zadań przydzielonych przez przewodniczącego zespołu audytowego;
3) przygotowanie pisemnego materiału z przeprowadzonych czynności audytorskich oraz
udział w przygotowaniu raportu końcowego;
4) zapewnienie poufności prowadzonych czynności audytorskich oraz wyników
przeprowadzonego audytu.
§ 17. 1. W ramach wykonywanych czynności audytorskich, audytorowi przysługuje
prawo:
1) dokonywania audytu zarządzającego lotniskiem, przewoźnika lotniczego oraz innych
podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
2) żądania informacji niezbędnych dla przeprowadzenia audytu;
3) dokonywania rejestracji prowadzonych czynności audytorskich w formie pisemnej,
filmowej, fotograficznej lub innej formie zapisu, z zachowaniem zasady poufności;
4) wykorzystywania listy kontrolnej;
5) zasięgania informacji u wszystkich osób, które zdaniem audytora mogą przyczynić się do
wyjaśnienia stosowanych metod i procedur ochrony.
2. Do wykonywania czynności audytorskich stosuje się przepisy art. 27 ust. 3 oraz art.
71 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Rozdział 4
Metodologia prowadzenia audytu
§ 18. 1. Audyt przeprowadzany jest zgodnie z metodami audytu, o których mowa w § 5,
po uzyskaniu upoważnienia do przeprowadzenia audytu, wydanego przez Prezesa Urzędu, a
w przypadku lotnisk współużytkowanych – po uzyskaniu upoważnienia wydanego przez
Prezesa Urzędu w porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych lub Ministrem Obrony Narodowej.
2. W przypadku lotnisk współużytkowanych czynności audytorskie przeprowadza się
odpowiednio w porozumieniu ze służbami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
3. Podczas przeprowadzania audytu uwzględnia się:
1) wyniki krajowych audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
2) wyniki audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzonych przez
audytorów Unii Europejskiej, ICAO oraz ECAC;
3) wytyczne Rady do spraw Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
8
4) uwagi zarządzającego lotniskiem, przewoźnika lotniczego lub innego podmiotu
prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą odnośnie prawidłowości funkcjonowania
podmiotu audytowanego;
5) konsekwencje zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu audytowanego;
6) uwagi instytucji i służb państwowych odnośnie procedur ochrony w zakresie lotnictwa
cywilnego.
§ 19. Metodę prowadzenia audytu oraz kolejność wykonywania czynności kontrolnych
ustala się przy uwzględnieniu:
1) analizy poziomu zagrożenia podmiotu audytowanego;
2) terminu ostatnio przeprowadzonego audytu wewnętrznego w podmiocie audytowanym;
3) wniosków pokontrolnych sformułowanych podczas ostatnio przeprowadzonego audytu;
4) poziomu wdrożenia przez podmiot audytowany przepisów z zakresu ochrony lotnictwa
cywilnego, a w szczególności Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego,
ustalonego podczas poprzednich audytów;
5) natężenia ruchu pasażerskiego w porcie lotniczym, częstotliwości operacji lotniczych oraz
ilości zatrudnionego personelu w podmiocie audytowanym.
§ 20. 1. Ustala się następujące terminy przeprowadzania poszczególnych metod audytu,
o których mowa w § 5:
1) dla audytu ochrony – nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
2) dla inspekcji ochrony – nie rzadziej niż cztery razy w danym roku, z uwzględnieniem
oceny stanu zagrożenia lotnictwa cywilnego aktami bezprawnej ingerencji;
3) dla przeglądu ochrony – w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
w tym w ramach prowadzonych certyfikacji;
4) dla testu ochrony – nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
5) dla ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego – nie rzadziej niż raz w roku
kalendarzowym;
6) dla badania systemu ochrony – w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego.
2. Ustala się następujące terminy informowania podmiotu audytowanego o planowanym
podjęciu czynności audytorskich:
1) dla audytu ochrony – nie później niż miesiąc przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
2) dla inspekcji ochrony – nie później niż 48 godzin przed planowaną datą rozpoczęcia;
3) dla przeglądu ochrony – nie później niż 24 godziny przed planowaną datą rozpoczęcia;
4) dla testu ochrony – nie później niż 7 dni przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
5) ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego – nie później niż trzy miesiące przed
planowaną datą jego rozpoczęcia.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2 – 4, a także w przypadku badania
systemu ochrony, dopuszcza się wykonywanie czynności audytorskich bez uprzedniego
powiadomienia podmiotu audytowanego.
4. Przepisów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do analizy dokumentacji
przedaudytowej, o której mowa w § 5 pkt 7.
§ 21. 1. Zakres czynności audytorskich obejmuje w szczególności:
1) w przypadku audytu ochrony, inspekcji ochrony oraz przeglądu ochrony:
a) analizę dokumentacji przedaudytowej,
b) przeprowadzanie wywiadów z osobami dysponującymi informacjami niezbędnymi dla
realizacji audytu,
9
c) obserwację infrastruktury, statków powietrznych oraz innego wyposażenia i sprzętu
wykorzystywanego do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej oraz ochrony
lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji,
d) obserwację stosowanych procedur ochrony lotnictwa cywilnego,
e) utrwalanie obrazu i dźwięku na wszelkich możliwych nośnikach danych;
2) w przypadku testu ochrony:
a) czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b) wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne
zabronione substancje, bez wiedzy testowanych osób,
c) wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub
ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń
wybuchowych – ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem, bez wiedzy
testowanych osób,
d) symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego, bez
wiedzy testowanych osób;
3) w przypadku ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego:
a) czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b) opracowanie scenariusza ćwiczenia w porozumieniu ze wszystkimi podmiotami
uczestniczącymi w danym przedsięwzięciu i przesłanie do wiadomości Prezesa
Urzędu w terminie 14 dni przed rozpoczęciem ćwiczenia,
c) wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne
zabronione substancje,
d) wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub
ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń
wybuchowych – ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem,
e) symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Testy ochrony, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzi się w sposób zapewniający:
1) ich zgodność z obowiązującym prawem;
2) bezpieczeństwo osób postronnych i personelu;
3) bezpieczeństwo statku powietrznego, obiektów oraz urządzeń należących do testowanego
podmiotu;
4) uniknięcie zakłóceń operacyjnych oraz minimalizację niedogodności dla osób, które nie są
poddawane testowaniu;
5) zachowanie poufności.
3. Test ochrony przeprowadza się zgodnie z planem testu ochrony, określanym przez
Prezesa Urzędu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, a w
przypadku lotnisk wojskowych wykorzystywanych przez lotnictwo cywilne – również z
Ministrem Obrony Narodowej.
4. Ćwiczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadza się w sposób określony w
ust. 2 pkt 1-4, a jeżeli ujawnienie wyników ćwiczenia stanowiłoby zagrożenie dla lotnictwa
cywilnego również z uwzględnieniem pkt 5.
5. Ćwiczenie, którego przebieg ujawnił znaczne uchybienia w systemie bądź
procedurach ochrony podmiotu audytowanego, należy powtórzyć w ciągu 6 miesięcy od dnia
jego przeprowadzenia.
Rozdział 5
Raport końcowy i działania korygujące
§ 22. 1. Na podstawie przeprowadzonego audytu kontroli jakości w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego, przewodniczący zespołu audytowego opracowuje w porozumieniu z
pozostałymi członkami zespołu audytowego, raport końcowy, zawierający:
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik