eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze





Projekt




ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)


z dnia ......................................... 2009 r.

w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego

Na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2))zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1.
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany
dalej „Krajowym Programem Kontroli Jakości”, określa metody kontroli jakości w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, a w szczególności:
1) organizację i funkcjonowanie systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
2) metodologię prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed
aktami bezprawnej ingerencji.

§ 2. Ilekroć w Krajowym Programie Kontroli Jakości jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego – rozumie się przez to
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu
Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 160,
poz. 1549);
3) podmiocie prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą – rozumie się przez to
podmiot, który uzyskał certyfikat na podstawie ustawy;
4) kontroli bezpieczeństwa – rozumie się przez to zespół działań, metod i środków
podejmowanych przez służby ochrony w celu zapewnienia, że na pokład statku
powietrznego oraz do stref zastrzeżonych lotniska nie przedostaną się przedmioty,
urządzenia lub materiały niebezpieczne, które mogą być użyte do popełnienia aktu
bezprawnej ingerencji;
5) kontroli dostępu – rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, , na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr
216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217, Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50 poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr
144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.


zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia, że osoby nieuprawnione
nie dostaną się do wyznaczonych obszarów lotniska;
6) lotnisku współużytkowanym – rozumie się przez to lotnisko wojskowe albo lotnisko
lotnictwa służb porządku publicznego wykorzystywane przez lotnictwo cywilne;
7) ocenie stanu ochrony – rozumie się przez to działania kontrolne, mające na celu
określenie stopnia i zakresu zgodności stosowanych metod i środków z metodami i
środkami określonymi w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
8) ochronie lotnictwa cywilnego – rozumie się przez to działania, metody i środki
podejmowane zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia
bezpieczeństwa transportu lotniczego;
9) służbie ochrony – rozumie się przez to Straż Graniczną, Policję oraz służbę ochrony
lotniska;
10) strefie zastrzeżonej – rozumie się przez to teren lotniska, do którego dostęp ze względów
bezpieczeństwa mają wyłącznie uprawnione osoby;
11) audycie - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie
krajowym w celu kontrolowania zgodności stanu ochrony z postanowieniami Krajowego
Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
12) wewnętrznym audycie ochrony - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces
stosowany na poziomie podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą w celu
kontrolowania zgodności stanu ochrony podmiotu z obowiązującymi przepisami,
obejmujący audyty ochrony, inspekcje ochrony, przeglądy ochrony, testy ochrony,
ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego; uchybieniu - rozumie się przez to
niezgodność, o której mowa w art. 2 ust. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej1217 z
dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów
kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE Nr 169, s. 44-48);
13) audycie ochrony – rozumie się przez to szczegółową weryfikację wszystkich elementów
(procedur, metod i środków) w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia
czy są one realizowane w sposób ciągły oraz zgodnie z przepisami prawa;
14) inspekcji ochrony – rozumie się przez to szczegółową weryfikację wybranych elementów
w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one zgodne z przepisami
prawa;
15) przeglądzie ochrony – rozumie się przez to weryfikację wybranych elementów w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzaną w celu ustalenia potrzeb tej ochrony,
obejmującą identyfikację nieprawidłowości, które umożliwiłyby dokonanie aktu
bezprawnej ingerencji, pomimo zastosowanych metod, środków i procedur ochrony
lotnictwa cywilnego bądź innych zalecanych działań zastępczych adekwatnych do
zidentyfikowanego stanu zagrożenia;
16) badaniu systemu ochrony – rozumie się przez to prowadzenie badania w przypadku:
a) aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
b) niewłaściwego funkcjonowania środków ochrony oraz norm lub zalecanych praktyk
wynikających z przepisów międzynarodowych
– w celu wyjaśnienia przyczyny ich zaistnienia, uniknięcia ich powtórzenia oraz podjęcia
działań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w
sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1638);
17) teście ochrony – rozumie się przez to pozorowany akt bezprawnej ingerencji
podejmowany w celu zweryfikowania efektywności procedur, metod i środków ochrony
podjętych zgodnie z przepisami w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
18) ćwiczeniu w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego – rozumie się przez to przygotowany z
wyprzedzeniem i przeprowadzony w celu określenia efektywności systemu zarządzania
lotniskiem, systemu zarządzania przewoźnika oraz systemów zarządzania innych

2
podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą zespół działań zmierzających
do oceny stopnia przygotowania danego podmiotu do reagowania na akt bezprawnej
ingerencji – w przypadku prowadzenia działań antykryzysowych i likwidacji skutków
kryzysu;
19) raporcie
końcowym – rozumie się przez to dokument sporządzany przez
przewodniczącego zespołu audytowego z przeprowadzonych czynności audytorskich.

§ 3. 1. Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ma
na celu zapewnienie skutecznego stosowania postanowień Krajowego Programu Ochrony
Lotnictwa Cywilnego oraz innych przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2. Skuteczne stosowanie, o którym mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez:
1) sprawdzanie efektywności stosowanych procedur, metod i środków ochrony lotnictwa
cywilnego;
2) wskazywanie procedur, metod i środków działania gwarantujących skuteczność systemu
ochrony lotnictwa cywilnego i usunięcie stwierdzonych w tym systemie uchybień;
3) wskazywanie zmian niezbędnych w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
4) wskazywanie zmian w programach ochrony podmiotów prowadzących lotniczą
działalność gospodarczą.

§ 4. 1. Krajowy Program Kontroli Jakości określa zadania i kompetencje w zakresie
kontroli jakości ochrony lotnictwa wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie
ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności:
1) Prezesa Urzędu;
2) ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji;
3) Ministra Obrony Narodowej;
4) zarządzających lotniskami;
5) przewoźników lotniczych;
6) innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 – 6, są obowiązane do wprowadzenia
procedur wewnętrznej kontroli jakości w zakresie swojej odpowiedzialności w dziedzinie
ochrony lotnictwa cywilnego, wynikającej z programu ochrony danego podmiotu oraz z
Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.

§ 5. Krajowy Program Kontroli Jakości jest realizowany poprzez następujące metody
audytu:
1) audyt ochrony;
2) inspekcję ochrony, przeprowadzaną w szczególności w ramach certyfikacji podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
3) przegląd ochrony;
4) test ochrony;
5) ćwiczenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
6) badanie systemu ochrony;
7) analizę dokumentacji przedaudytowej, a w szczególności programów ochrony podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i instrukcji operacyjnych.

Rozdział 2
Organizacja systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§ 6. Za działania podejmowane w ramach Krajowego Programu Kontroli Jakości
odpowiadają:

3
1) minister właściwy do spraw transportu – w zakresie współpracy z Prezesem Urzędu, przy
wykonywaniu zadań związanych z przygotowaniem i realizacją programu;
2) minister właściwy do spraw wewnętrznych – w zakresie wykonywania, przez podległe mu
i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a) wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b) realizowaniu na lotnisku, w tym na lotnisku lotnictwa służb porządku publicznego
wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne czynności audytorskich w zakresie
kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego przez Straż Graniczną i Policję – w
porozumieniu z Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c) przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego;
3) Minister Obrony Narodowej – w zakresie wykonywania, przez podległe mu i
nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a) wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b) realizowaniu, na lotnisku wojskowym wykorzystywanym przez lotnictwo cywilne,
czynności audytorskich w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego – w porozumieniu z
Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c) przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego;
4) Prezes Urzędu – w zakresie nie zastrzeżonym dla ministra właściwego do spraw
transportu, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony
Narodowej, a w szczególności w zakresie:
a) nadzorowania wykonywania audytu zgodnie z postanowieniami Krajowego Programu
Kontroli Jakości we wszystkich podmiotach prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą,
b) wyznaczania audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
c) zatwierdzania ramowego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów
ochrony i testów ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
d) określania terminu usunięcia niedociągnięć w systemie ochrony stwierdzonych
w czasie przeprowadzanych audytów,
e) sporządzania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz
Ministrem Obrony Narodowej, listy kontrolnej zawierającej wskazanie rodzaju
audytowanego podmiotu, zakresy tematyczne podlegające kontroli, kategorie ocen
audytowanych elementów systemu ochrony,
f) opracowywanie, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej,
Komendantem Głównym Policji oraz Ministrem Obrony Narodowej, ramowego
rocznego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów ochrony, testów
ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca listopada
każdego roku kalendarzowego, określającego nazwę kontrolowanego podmiotu oraz
rodzaj planowanej metody audytu; plan ten sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22
stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95) oraz
oznacza się klauzulą „Zastrzeżone”,
g) opracowywanie, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej,
Komendantem Głównym Policji, Ministrem Obrony Narodowej oraz podmiotem
prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą, ramowego rocznego planu ćwiczeń w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca listopada każdego roku
kalendarzowego, określającego nazwę podmiotu uczestniczącego w ćwiczeniach,
termin realizacji planu oraz jego zakres tematyczny; plan ten sporządza się zgodnie z

4
ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych oraz oznacza się
klauzulą „Zastrzeżone”,
h) prowadzenie aktualnej listy audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego ogłaszanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
i) ustalania liczby osób wchodzących w skład zespołu audytowego – w zależności od
rodzaju przeprowadzonej kontroli jakości oraz podmiotu audytowanego,
j) wyznaczanie
przewodniczącego oraz członków zespołu audytowego, o którym mowa
w § 14,
k) gromadzenia informacji dotyczących zespołu audytowego, uwzględniających w
szczególności stopień przygotowania do realizowania czynności audytorskich osób
wchodzących w jego skład,
l) nadzoru nad przygotowaniem raportu końcowego z przeprowadzonego audytu,
m) koordynowania działań naprawczych nałożonych na audytowany podmiot zarówno na
poziomie krajowym jak i międzynarodowym,
n) przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych audytów w terminie do
dnia 30 stycznia każdego roku kalendarzowego,
o) zapewnienia poufności planowanych działań oraz wyników przeprowadzonego
audytu,
p) realizacji postanowień art. 6 rozporządzenia Komisji Europejskiej Nr 1217 z dnia 4
lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów
kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
5) zarządzający podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą - w zakresie:
a) wyznaczania, w porozumieniu z Prezesem Urzędu, wewnętrznych audytorów kontroli
jakości w zakresie ochrony tego podmiotu,
b) wyznaczania swojego przedstawiciela do koordynacji czynności związanych z
prowadzonym audytem,
c) opracowania w trybie ochrony informacji niejawnych, oznaczenia klauzulą
„Zastrzeżone” i przesłania do Urzędu Lotnictwa Cywilnego rocznego harmonogramu
wewnętrznych audytów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w
terminie do końca października każdego roku kalendarzowego,
d) przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych wewnętrznych audytów
w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku kalendarzowego,
e)
zapewnienia warunków lokalowych i środków administracyjno-biurowych,

w szczególności z uwzględnieniem dostępu do telefonu, poczty elektronicznej, faksu,
komputera, drukarki i materiałów biurowych na czas prowadzenia czynności
audytorskich,
f) zapewnienia dostępu do materiałów, dokumentów, planów i danych w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego dotyczących jednostki audytowanej oraz dostarczania
ich kopii lub wyciągów,
g) udzielania wszelkich informacji w zakresie audytowanych zagadnień,
h) zapewnienia udziału osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie audytowanych
komórek organizacyjnych,
i) zapewnienia pojazdów samochodowych w zakresie niezbędnym dla wykonania
audytu,
j) podjęcia działań zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych w czasie audytu,
a jeśli ich usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia ochrony audytowanego podmiotu
– poprzez zastosowanie działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu
zagrożenia, a następnie zmierzających do jego bezzwłocznej likwidacji,
k) na wniosek przewodniczącego zespołu audytowego – zwołania zespołu ochrony
lotniska, o którym mowa w § 4 Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego,

5
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 130 . [ 131 ] . 132 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: