Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
6. Przepis § 32, w odniesieniu do nadzoru Straży Granicznej nad zarządzającym lotniskiem
w zakresie kontroli bezpieczeństwa ładunków, przesyłek kurierskich oraz ekspresowych w
ruchu krajowym, stosuje się odpowiednio.
7. Od kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, można odstąpić w przypadkach, o
których mowa w rozdziale 6 załącznika do rozporządzenia 2320/2002 i rozporządzenia
622/2003 oraz w odniesieniu do ładunków transferowych, poddanych kontroli
bezpieczeństwa na lotnisku wylotu, zgodnie z postanowieniami rozdziału 6 załącznika
do rozporządzenia 2320/2002.
§ 61. 1. W celu realizacji postanowień, o których mowa w § 60, Prezes Urzędu wyznacza
zarejestrowanych agentów oraz prowadzi rejestr zarejestrowanych agentów.
2. Podmiot występujący do Prezesa Urzędu z wnioskiem o nadanie mu statusu
zarejestrowanego agenta, jednocześnie dołącza do wniosku:
1) program ochrony podmiotu przed aktami bezprawnej ingerencji, o którym mowa w
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów
ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr
168, poz. 1638), uwzględniający wymogi, o których mowa w odrębnych przepisach
wspólnotowych dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego;
2) oświadczenie, iż zobowiązuje się do przestrzegania standardów i wymagań z zakresu
ochrony lotnictwa cywilnego, w tym postanowień programu, o którym mowa w pkt 1, oraz
do niezwłocznego zgłaszania Prezesowi Urzędu wszelkich zmian w tym programie;
3) oświadczenie, iż poddaje się czynnościom audytorskim, o których mowa w KPKJ.
3. Prezes Urzędu dokonuje analizy złożonego programu ochrony, a następnie przeprowadza
wizję lokalną pomieszczeń podmiotu objętych programem ochrony, w celu oceny, czy
podmiot jest w stanie przestrzegać postanowień rozdziału 6 załącznika do
rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008 Krajowego Programu oraz
programu ochrony, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.
4. Prezes Urzędu po weryfikacji informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, a w przypadku braku
wykrycia przyczyn uniemożliwiających wyznaczenie podmiotu jako zarejestrowanego agenta,
występuje do Straży Granicznej o przekazanie informacji w terminie 7 dni od dnia otrzymania
przez nią tego wystąpienia, czy istnieją przesłanki wykluczające wyznaczenie podmiotu jako
zarejestrowanego agenta ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
5. W przypadku braku negatywnej opinii Straży Granicznej, o której mowa w ust. 4, Prezes
Urzędu wyznacza podmiot na zarejestrowanego agenta oraz wpisuje go do rejestru
zarejestrowanych agentów.
6.
Podmiot wpisany do rejestru zarejestrowanych agentów, podlega ponownemu
sprawdzeniu zgodnie z procedurą określoną w ust. 2 i 3, jednak nie rzadziej niż raz na 5 lat.
7. Prezes Urzędu usuwa podmiot z listy zarejestrowanych agentów, jeżeli stwierdzi na
podstawie kontroli przeprowadzonych bezpośrednio w pomieszczeniach zarejestrowanego
agenta, bądź też na podstawie informacji uzyskanych w inny sposób, że nie spełnia on
wymagań określonych w ust. 3.
23
§ 62. 1. Zarejestrowany agent lub przewoźnik lotniczy pełniący jego funkcję poddaje
kontroli bezpieczeństwa ładunki, przesyłki kurierskie i ekspresowe.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, poddaje wyrywkowej kontroli bezpieczeństwa
dostarczone do niego lub otrzymane od znanego nadawcy zarejestrowanego przez tego lub
innego zarejestrowanego agenta ładunki, przesyłki kurierskie i ekspresowe.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 2, obejmuje co najmniej 20 % całkowitej liczby nie
wzbudzających żadnych podejrzeń ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych
przekazywanych do przewozu lotniczego.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje 100 % ładunków, przesyłek kurierskich i
ekspresowych przekazywanych do przewozu lotniczego pasażerskim statkiem powietrznym.
§ 63. 1. Straż Graniczna lub służba ochrony lotniska, poddaje wyrywkowej kontroli
bezpieczeństwa, najpóźniej przy przekraczaniu granicy strefy zastrzeżonej ładunki,
przesyłki kurierskie i ekspresowe, dostarczone do tej strefy przez podmiot, o którym mowa w
§ 62 ust. 1.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje co najmniej 10 % całkowitej liczby nie
wzbudzających żadnych podejrzeń ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych.
§ 64. Wykonanie czynności, o których mowa w § 62 i § 63, potwierdza się poprzez
oznaczenie ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych zgodnie z postanowieniami
rozdziału 6 załącznika do rozporządzenia 2320/2002, a także ostemplowanie
dokumentacji ładunku, przesyłek kurierskich i ekspresowych pieczęciami, umożliwiającymi
identyfikację osoby realizującej kontrolę bezpieczeństwa ładunku, przesyłek kurierskich i
ekspresowych oraz udokumentowanie jej przeprowadzenia w odrębnych rejestrach.
§ 65. 1. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, zapewnia, że przyjętemu przez niego do
dalszego transportu ładunkowi, przesyłkom kurierskim i ekspresowym towarzyszy
dokumentacja zgodna z postanowieniami rozdziału 6 załącznika do rozporządzenia
2320/2002.
2. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, prowadzi rejestr wszystkich
obsługiwanych przez niego znanych nadawców, który uaktualnia na bieżąco.
3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1 i 2, podlega przechowaniu przez podmiot, o którym
mowa w § 62 ust. 1, przez okres co najmniej 6 miesięcy od dnia realizacji operacji
przesłania ładunku, przesyłek kurierskich i ekspresowych.
§ 66. 1. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, uznaje nadawcę za znanego i może przekazać
jego ładunek do transportu lotniczego, jeżeli:
1) założył dokumentację znanego nadawcy, w której zawarte są bieżące informacje
odnośnie nazwy nadawcy, jego numeru REGON - jeżeli go posiada – oraz numeru
NIP, adresu i siedziby oraz adresu miejsca przygotowywania ładunku do przewozu
lotniczego, numerów telefonu, telefaksu, adresu poczty elektronicznej, listy przedstawicieli
uprawnionych do dokonywania dostaw w jego imieniu, a także ustaloną, możliwą do
zweryfikowania historię płatności za przesyłane ładunki;
2) sprawdza, iż znany nadawca realizuje postanowienia rozdziału 6 załącznika do
rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008 podlega każdorazowej kontroli
przez zarejestrowanego agenta lub służby ochrony, a także czynnościom audytorskim o
których mowa w KPKJ.
2. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, uznaje nadawcę za uznanego nadawcę i może
przekazać jego ładunek do transportu lotniczego towarowymi statkami powietrznymi
jeżeli:
24
1) podmiot, starający się o status uznanego nadawcy złożył zobowiązanie, o którym mowa w
postanowieniach rozdziału 6 załącznika do rozporządzenia 2320/2002 oraz
rozporządzenia 820/2008;
2) podmiot, starający się o status uznanego nadawcy przekazał podmiotowi, o którym mowa
w § 62 ust. 1, bieżące informacje odnośnie nazwy przedsiębiorstwa jego numeru
REGON - jeżeli go posiada – oraz numeru NIP, adresu i siedziby numerów telefonu,
telefaksu, adresu poczty elektronicznej a także numeru rachunku bankowego.
3. Dane, o których mowa w ust. 1 i 2 podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1 niezwłocznie
przekazuje Prezesowi Urzędu.
4. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, niezwłocznie cofa nadawcy status znanego
nadawcy lub uznanego nadawcy jeżeli stwierdzi, na podstawie kontroli przeprowadzonych
bezpośrednio w pomieszczeniach znanego nadawcy, uznanego nadawcy, bądź też na
podstawie informacji uzyskanych w inny sposób, że nie spełnia on lub utracił zdolność
spełniania wymogów nałożonych na niego przez przepisy w zakresie ochrony.
5. Status znanego lub uznanego nadawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nadaje
się po wyrażeniu zgody przez Prezesa Urzędu.
§ 67. 1. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, potwierdza status znanego nadawcy
zarejestrowanego przez innego zarejestrowanego agenta w bazie danych znanych
nadawców utworzonej w:
1) Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, lub
2) Państwie Członkowskim Unii Europejskiej,
3) Komisji
Europejskiej.
2. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, umieszcza numer znanego nadawcy uzyskany z
baz danych, o których mowa w ust. 1, na dokumentacji przewozowej ładunku przesyłki
kurierskiej i ekspresowej.
3. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, zapewnia, iż ładunek przesyłka kurierska i
ekspresowa transportowane drogą naziemną są przewożone w zamkniętych i
zaplombowanych pojazdach, w celu zapobieżenia nieupoważnionemu dostępowi do
ładunku, przesyłki kurierskiej i ekspresowej oraz umieszczeniu w nich przedmiotów
zabronionych.
4. Podmiot, o którym mowa w § 62 ust. 1, zapewnia ochronę ładunku, przesyłek
kurierskich i ekspresowych do czasu przekazania ich przewoźnikowi lotniczemu lub jego
przedstawicielom, którzy przejmą ochronę ładunku, przesyłki kurierskiej i ekspresowej
podczas ich przewożenia i przechowywania na terenie lotniska.
Rozdział 10
Metody i środki ochrony przewozu poczty
§ 68. 1. Przewóz poczty transportem lotniczym podlega ochronie zgodnie z postanowieniami
rozdziału 7 załącznika do rozporządzenia 2320/2002.
2. W celu realizacji postanowień, o których mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wyznacza w
porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej zarejestrowanego operatora
pocztowego, spełniającego wymagania przepisów, o których mowa w ust. 1.
25
3. Zarejestrowany operator pocztowy, o którym mowa w ust. 2, opracowuje program
ochrony, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia
2003r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony
lotnictwa cywilnego.
4.
W przypadku przewozu poczty na pokładzie pasażerskich statków powietrznych,
przeprowadza się kontrolę bezpieczeństwa 100% tej poczty, zgodnie z postanowieniami
rozdziału 7 załącznika do rozporządzenia 2320/2002.
Rozdział 11
Metody i środki ochrony przewozu poczty służbowej i materiałów przewoźnika
§ 69. 1. Pocztę służbową i materiały przewoźnika lotniczego, zwane dalej „przesyłkami”,
przed umieszczeniem na pokładzie statku powietrznego poddaje się kontroli
bezpieczeństwa zgodnie z postanowieniami rozdziału 6 i 8 załącznika do rozporządzenia
2320/2002.
2. Czynności kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1 wykonują osoby, o których
mowa w § 30 ust. 3.
§ 70. Transport na pokład statku powietrznego przesyłek, o których mowa w § 69, poddanych
kontroli bezpieczeństwa, odbywa się pod nadzorem przewoźnika lotniczego.
Rozdział 12
Metody i środki ochrony towarów dostępnych na lotnisku i zaopatrzenia pokładowego
§ 71. 1. Kontroli bezpieczeństwa poddaje się 100% towarów dostarczanych do sklepów,
restauracji i barów znajdujących się w strefie zastrzeżonej lotniska, zwanych dalej
„towarami". Kontrolę bezpieczeństwa wykonuje służba ochrony lotniska.
2. Czynności wykonywane w ramach kontroli bezpieczeństwa towarów wykonują osoby,
o których mowa w § 30 ust. 3, i które przeszły badania wykluczające ryzyko
przeniesienia na inne osoby zakażenia, o których mowa w rozporządzeniu Ministra
Zdrowia z dnia 4 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu prac, przy wykonywaniu których
istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby
(Dz. U. Nr 67, poz. 633).
§ 72. Przed podjęciem działalności w zakresie produkcji lub dostaw zaopatrzenia
pokładowego, podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą przedstawia Prezesowi
Urzędu do zatwierdzenia program ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji.
§ 73. W celu realizacji kontroli bezpieczeństwa, podmiot, o którym mowa w § 72, stosuje
działania, określone w rozdziale 9 załącznika do rozporządzenia 2320/2002, a także
polegające na:
1) wprowadzeniu systemu kontroli dostępu do obiektów, w których prowadzi działalność;
26
2) poddaniu kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 30 wszystkich osób
zatrudnianych przy wytwarzaniu zaopatrzenia pokładowego;
3) poddaniu kontroli bezpieczeństwa produktów i półproduktów wykorzystywanych do
wytworzenia zaopatrzenia pokładowego;
4) przewożeniu zaopatrzenia pokładowego pod nadzorem:
a) w zamykanych i plombowanych pojazdach - w przypadku, o którym mowa w
rozdziale 9 załącznika do rozporządzenia 2320/002 oraz w sytuacji prowadzenia
działalności na granicy strefy zastrzeżonej i ogólnodostępnej,
b) w zamykanych pojazdach - w przypadku prowadzenia działalności na terenie strefy
zastrzeżonej.
§ 74. 1. Zaopatrzenie pokładowe, o którym mowa w § 73 pkt 4 lit. a, podlega wyrywkowej
kontroli bezpieczeństwa w strefie zastrzeżonej lotniska przez służbę ochrony lotniska lub
Straż Graniczną, przy czym kontrola ta obejmuje co najmniej 10 % całkowitej ilości
transportowanego zaopatrzenia.
2. Czynności kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1 wykonują osoby, o których
mowa § 71 ust. 2.
3. W przypadku kontroli, o której mowa w ust. 1, czynność ponownego plombowania
pojazdów przewożących zaopatrzenie pokładowe wykonują osoby, o których mowa w § 71
ust. 2.
§ 75. Z przeprowadzonej kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 71 ust. 1,
oraz § 74 ust. 1 służba ochrony sporządza w prowadzonych przez siebie książkach
rejestracyjnych adnotacje, przy czym zapisy te powinny uwzględniać terminy, rodzaje
towarów oraz informacje dotyczące osoby przeprowadzającej kontrolę bezpieczeństwa.
§ 76. 1. Zaopatrzenie pokładowe dostarczone na pokład statku powietrznego jest sprawdzane
przez załogę statku powietrznego.
2. Sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1, polega na:
1) kontroli
zabezpieczeń umieszczonych na wózkach, pojemnikach lub opakowaniach
zbiorczych dostarczanego zaopatrzenia pokładowego;
2)
porównaniu, czy numery znajdujące się na zabezpieczeniach zaopatrzenia pokładowego
są zgodne z dokumentami do nich załączonymi;
3)
wizualnym sprawdzeniu, czy w wózkach, pojemnikach lub opakowaniach zbiorczych z
dostarczanym zaopatrzeniem pokładowym znajdują się wyłącznie wymienione w
dokumentach do nich załączonych, przedmioty stanowiące zaopatrzenie pokładowe;
4)
pisemnym potwierdzeniu w dokumentacji pozostającej na ziemi, iż zaopatrzenie zostało
poddane właściwemu sprawdzeniu.
Rozdział 13
Metody i środki ochrony działalności związanej ze sprzątaniem pokładów statków
powietrznych lub lotnisk
§ 77. 1. Działalność związana ze sprzątaniem pokładów statków powietrznych podlega
ochronie zgodnie z postanowieniami rozdziału 10 załącznika do rozporządzenia 2320/2002.
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik