eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

3. Nadzór Straży Granicznej nad zarządzającym lotniskiem w zakresie przeprowadzania przez
niego kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego w ruchu krajowym jest realizowany
zgodnie z postanowieniami § 32.
§ 42. Bagaż rejestrowany poddany kontroli, o której mowa w § 41 ust. 1, podlega ochronie
przed nieupoważnionym dostępem w szczególności poprzez:
1) zastosowanie
technicznych
środków ochrony;
2) ujęcie osoby przebywającej bez upoważnienia w sortowni bagażowej, w celu ustalenia
okoliczności zdarzenia i uniemożliwienia umieszczenia w bagażu materiałów niebezpiecznych;
3) nadzorowanie przemieszczania bagażu w strefie zastrzeżonej;
4) nadzorowanie
składowania bagażu w strefie zastrzeżonej lotniska;
5) poddanie ponownej kontroli bezpieczeństwa bagażu, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 1,
przed jego umieszczeniem w magazynie bagażu zagubionego lub niewłaściwie nadanego;
6) kontrolę dostępu do pomieszczeń, w których znajduje się bagaż zagubiony lub
niewłaściwie nadany.
§ 43. Przewoźnik lotniczy sprawdza historię bagażu rejestrowanego bez właściciela, w
szczególności poprzez upewnienie się, że bagaż został poddany kontroli bezpieczeństwa.
§ 44. 1. Przewoźnik lotniczy sprawdza na podstawie dokumentu tożsamości czy do odprawy
biletowo - bagażowej stawił się pasażer, który jest zapisany w systemie rezerwacyjnym
przewoźnika.
2. Podczas odprawy biletowo - bagażowej odnotowuje się dane każdego pasażera, który
stawił się do tej odprawy, ilość jednostek i wagę oddanego bagażu rejestrowanego,
miejsce docelowe podróży, numer lotu, przypisując do tych danych kolejny numer seryjny.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, umieszcza się także na karcie pokładowej
pasażera oraz na przywieszce bagażowej.

4. Zbiorowa odprawa biletowo – bagażowa prowadzona jest dla grup pasażerów
odprawiających się na dany rejs, których liczba nie przekracza sześć osób.
5. Odnotowaniu, o którym mowa w ust. 2, podlega również bagaż rejestrowany bez
właściciela, przy czym dodatkowo dokumentowana jest historia przemieszczania się takiego
bagażu.
§ 45. 1. Druki przywieszek, o których mowa w § 44 ust. 3 oraz ich błędne wydruki są
zabezpieczane przez przewoźnika lotniczego lub agenta obsługi naziemnej w sposób
uniemożliwiający dostęp do tych dokumentów osobom nieupoważnionym.
2. Przywieszka bagażu, o którym mowa w § 43, powinna odróżniać się kolorystyką od
przywieszek stosowanych dla oznakowania bagażu rejestrowanego.
§ 46. 1. Dane, o których mowa w § 44 ust. 2, przewoźnik lotniczy przechowuje co najmniej 7
dni od dnia wykonania operacji lotniczej, której one dotyczą.
2. Dane, o których mowa w § 44 ust. 5 przewoźnik lotniczy przechowuje co najmniej 7 dni
od dnia uzyskania informacji, o odebraniu takiego bagażu przez właściciela.
§ 47. 1. Na etapie opuszczania poczekalni przedodlotowej lub wsiadania do statku
powietrznego, przewoźnik potwierdza zgodność tożsamości pasażera z danymi zawartymi w
jego karcie pokładowej, zwłaszcza w celu upewnienia się czy pasażer jest osobą, która
odprawiła bagaż rejestrowany na dany lot.
2. Na etapie ładowania bagażu rejestrowanego na pokład statku powietrznego oraz
końcowych sprawdzeń na pokładzie stanu obecności pasażerów, przewoźnik lotniczy
potwierdza i dokumentuje, czy nie został załadowany bagaż podlegający obligatoryjnemu
wyładowaniu, o którym mowa § 48 ust. 1.

18
3. Procedurę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w stosunku do bagażu kabinowego,
który podlega załadowaniu do luku bagażowego.
§ 48. 1. Przewoźnik lotniczy wyładowuje z pokładu statku powietrznego bagaż rejestrowany
pasażera, który:
1) odprawił się na dany rejs ale nie zgłosił się do odlotu;
2) opuścił statek powietrzny na lotnisku docelowym, tranzytowym lub transferowym;
3) nie został dopuszczony na dany lot, w szczególności:

a) z powodu odmowy poddania się kontroli bezpieczeństwa,
b) z przyczyn zagrażających bezpieczeństwu lotu.
2. Bagaż, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, poddaje się ponownej kontroli bezpieczeństwa przed
umieszczeniem tego bagażu w magazynie bagażu zagubionego lub niewłaściwie nadanego.

19
Rozdział 7
Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska i przewozu w
bagażu kabinowym oraz rejestrowanym pasażera
§ 49. 1. Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej lotniska i przewozu
w bagażu kabinowym oraz rejestrowanym pasażera, o których mowa w art. 116 ust. 1 i 2
ustawy, oraz w rozporządzeniu 820/2008, mogą być wnoszone na teren strefy zastrzeżonej
lotniska przez personel przewoźnika lotniczego, zarządzającego lotniskiem oraz
przedstawicieli innych podmiotów wykonujących czynności służbowe lub prowadzących
działalność w strefie zastrzeżonej lotniska, o ile jest to niezbędne do zapewnienia
funkcjonowania tych podmiotów.
2. Wnoszenie przedmiotów, o których mowa w ust. 1 do strefy zastrzeżonej lotniska, odbywa
się zgodnie z postanowieniami instrukcji przepustkowej lotniska.
3. Prezes Urzędu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych ustali w
drodze obwieszczenia listę przedmiotów, o których mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu
przepisów międzynarodowych.
4. Przedmioty zabronione do przewozu w bagażu kabinowym, o ile nie są zabronione do
przewozu w bagażu rejestrowanym, mogą być:

1) umieszczone przez pasażera w bagażu rejestrowanym przed odprawą biletowo-bagażową
lub
2) oznakowane przez przewoźnika lotniczego jako bagaż rejestrowany i skierowane do luku
bagażowego w trakcie kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego, lub
3) przechowane na lotnisku, za opłatą, w przeznaczonym do tego celu pomieszczeniu do
czasu zgłoszenia się po ich odbiór pasażera, lub
4) po
usunięciu z bagażu kabinowego umieszczone w specjalnie do tego celu przeznaczonym
pojemniku i zniszczone na koszt przewoźnika lotniczego lub zarządzającego lotniskiem.

5. Warunki przechowania, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, ustala zarządzający lotniskiem.
6. Pojemnik, o którym mowa w ust. 4 pkt 4, powinien uniemożliwiać dostęp do jego wnętrza
osobom nieupoważnionym poprzez:

1) umieszczenie go w strefie zastrzeżonej lotniska, w punkcie kontroli bezpieczeństwa
pasażerów i bagażu kabinowego;
2) zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych.
§ 50. Przewoźnik podaje informacje o przedmiotach, o których mowa w § 49 ust. 1
umieszczając je na biletach lotniczych, a zarządzający lotniskiem w punktach kontroli
bezpieczeństwa.

§ 51. Służba ochrony nie wpuszcza na pokład statku powietrznego osoby, która odmawia
usunięcia z rzeczy osobistych lub bagażu kabinowego, przedmiotów, o których mowa w § 49
ust. 1.
§ 52. W celu wykrycia broni, amunicji i materiałów wybuchowych na terenie lotniska,
statku powietrznego lub na terenie podmiotu prowadzącego lotniczą działalność
gospodarczą, w tym w bagażu rejestrowanym i kabinowym, ładunku, przesyłkach kurierskich
i ekspresowych oraz poczcie można wykorzystywać psy służbowe.


20
Rozdział 8
Metody i środki ochrony przewozu broni palnej w transporcie lotniczym
§ 53. Broń palną w transporcie lotniczym przewozi się z zachowaniem metod i środków
ochrony określonych w ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr
52, poz. 525, z późn. zm.1) oraz w Krajowym Programie.
§ 54. 1. Niedopuszczalny jest przewóz broni palnej w kabinie pilota oraz w miejscu
dostępnym dla pasażerów i członków załogi.
2. Przepisów ust. 1, nie stosuje się w odniesieniu do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz
Centralnego Biura Antykorupcyjnego a także żołnierzy i pracowników Służby Wywiadu
Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, podczas wykonywania czynności
służbowych.
§ 55. 1. Pasażer oraz osoba, o której mowa w § 54 ust. 2 zamierzający przewieźć broń palną
lub amunicję jest obowiązany zgłosić to przewoźnikowi w punkcie odprawy biletowo -
bagażowej.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się wobec funkcjonariuszy Straży Granicznej wykonujących
zadania związane z pełnieniem wart ochronnych na pokładach statków powietrznych.
§ 56. 1. Straż Graniczna lub Służba Celna sprawdza czy:
1) pasażer, o którym mowa w § 57, posiada wymagane pozwolenie na broń, a w ruchu
międzynarodowym również zgodę na jej przewóz, wydaną przez organ Policji lub
zaświadczenie wydane przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z ustawą z dnia 21
maja 1999 r. o broni i amunicji;
2) przewożona broń jest rozładowana i zabezpieczona.

2. W przypadku przewożenia broni przez osobę uprawnioną do jej posiadania na pokładzie
statku powietrznego, o której mowa w § 54 ust. 2, przewoźnik:
1) zapoznaje tę osobę, przed wejściem na pokład statku powietrznego, z przepisami
dotyczącymi przewozu broni, o których mowa w § 53, i odbiera od niej pisemne
oświadczenie na tę okoliczność;
2) informuje dowódcę statku powietrznego o liczbie osób posiadających broń, którzy znajdują
się na pokładzie, oraz zajmowanych przez nich miejscach;
3) nie podaje tym osobom alkoholu w czasie lotu.

3. Przepisu ust. 2 pkt 1 i 2, nie stosuje się wobec funkcjonariuszy Straży Granicznej
wykonujących zadania związane z pełnieniem wart ochronnych na pokładach statków
powietrznych.

4. Właściwa służba, o której mowa w § 54 ust. 2 informuje Straż Graniczną o zamiarze
przewozu broni palnej na pokładzie statku powietrznego przez funkcjonariuszy lub żołnierzy
jej podległych.

§ 57
. 1. Broń palną oraz amunicję do tej broni przewozi się w luku bagażowym, do którego
pasażer nie ma dostępu w czasie lotu.

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2006 Nr 104,
poz. 708 i 711.


21
2. Przed umieszczeniem w luku bagażowym broni, o której mowa w ust. 1, wykonuje się
następujące czynności:
1) posiadacz broni, pod nadzorem Straży Granicznej, rozładowuje broń w
wyznaczonym do tego celu miejscu;
2) Straż Graniczna sprawdza czy dodatkowa amunicja znajduje się w pojemnikach, ułożona
w sposób uniemożliwiający uderzenie w spłonkę naboju.

3. Broń umieszcza się w bagażu rejestrowanym, który jest transportowany na pokład
statku powietrznego pod stałym nadzorem Straży Granicznej.
4. Jeżeli pasażer nie posiada bagażu rejestrowanego lub przepisy przewoźnika lotniczego tak
stanowią, broń wraz z amunicją, umieszcza się w luku bagażowym w pojemniku zamykanym
na klucz i przytwierdzonym na stałe do konstrukcji statku powietrznego.
5. Broń osób, o których mowa w § 54 ust. 2, przewozi się na pokładzie statku powietrznego
w stanie zabezpieczonym. Broń przewozi się bez naboju w komorze nabojowej.
6. Przepisu ust. 5 zdanie drugie nie stosuje się wobec funkcjonariuszy Straży Granicznej
wykonujących zadania związane z pełnieniem wart ochronnych na pokładach statków
powietrznych.
§ 58. 1. Broń palną i amunicję przyjęte do przewozu na lotnisku odlotu zwraca się pasażerowi
na lotnisku docelowym po przekroczeniu przez niego granicy strefy zastrzeżonej lotniska.
2. Broń palną i amunicję zatrzymaną na lotnisku przechowuje się na zasadach określonych
odpowiednio w przepisach o broni i amunicji.
§ 59. Sposób postępowania z bronią przyjętą do przewozu lotniczego oraz sposób przekazania
jej właścicielowi na lotnisku docelowym określa przewoźnik lotniczy w swoim programie
ochrony.
Rozdział 9
Metody i środki ochrony przewozu ładunków, przesyłek kurierskich
i ekspresowych
§ 60. 1. Ładunki, przesyłki kurierskie i ekspresowe, podlegają ochronie, w szczególności
kontroli bezpieczeństwa, zgodnie z postanowieniami rozdziału 6 załącznika do
rozporządzenia 2320/2002 oraz rozporządzenia 820/2008.
2. Kontrola bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1, przeprowadzana jest przez
zarejestrowanego agenta, wykonującego jego zadania przewoźnika lotniczego, znanego
nadawcę ładunku, uznanego nadawcę ładunku albo ładunek ten podlega 100% kontroli
bezpieczeństwa realizowanej przez Straż Graniczną lub służbę ochrony lotniska.
3. Czynności kontroli, o której mowa w ust. 1, wykonuje osoba, o której mowa w § 30 ust. 3.

4. Jeżeli ze względu na charakter ładunku nie można wykonać kontroli w sposób, o którym
mowa w ust. 1, lub ładunek nie posiada prawidłowo wypełnionej dokumentacji, o której
mowa w § 67 ust. 1, ładunek ten przetrzymuje się zgodnie z postanowieniami rozdziału 6
załącznika do rozporządzenia 2320/2002.
5. Okres przetrzymywania ładunków, o których mowa w ust. 4 może być wydłużony przez

22
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 120 . [ 121 ] . 122 ... 130 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: