Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
c) realizacji nałożonych na niego zadań, na podstawie rozporządzenia 2096/2005,
d) wprowadzenia do stosowania i aktualizacji programu ochrony tego organu po jego
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu,
e) organizowania wewnętrznych audytów ochrony zgodnie z postanowieniami KPKJ.
2. Przepisów ust. 1 pkt 11 lit. a - c, nie stosuje się do podmiotów wykonujących
działalność, o której mowa w art. 160 ust. 3 pkt 2 i 6 ustawy, podmiotów posiadających
Certyfikat Usług Lotniczych (AWC) oraz podmiotów prowadzących lotniczą działalność
gospodarczą, o której mowa w art. 176 pkt 1, 8 i 9 ustawy.
§ 3. Działania podejmowane w ramach Krajowego Programu w skali ogólnokrajowej są
realizowane przy współdziałaniu Rady, a w przypadku indywidualnych lotnisk - zespołu
ochrony lotniska.
§ 4. 1. W portach lotniczych, a w zależności od potrzeb także na innych lotniskach, działają
zespoły ochrony lotniska, zwane dalej „zespołami".
2. W skład zespołu wchodzi zarządzający lotniskiem lub osoba, o której mowa w § 2 ust. 1
pkt 9 lit. a, jako przewodniczący zespołu, oraz po jednym przedstawicielu:
1) służby ochrony lotniska;
2) Policji;
3) Komitetu
skupiającego przewoźników lotniczych działających na lotnisku, a w
przypadku jego braku – przedstawiciela tych przewoźników;
4) Komitetu
skupiającego inne podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą
na danym lotnisku, a w przypadku jego braku – przedstawiciela tych podmiotów;
5) służby ochrony przeciwpożarowej.
3. Na lotniskach, w których znajdują się lotnicze przejścia graniczne w skład zespołu wchodzi
również po jednym przedstawicielu Straży Granicznej i Służby Celnej.
4. Członkowie zespołu, o którym mowa w ust. 2, są obowiązani posiadać odpowiednie
poświadczenie bezpieczeństwa.
5. Przewodniczący zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek innego członka zespołu,
zaprasza do udziału w pracach tego zespołu w zależności od potrzeb przedstawicieli
podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, jednostek ratownictwa
medycznego, właściwego wojewody lub inne osoby.
6. Z każdego posiedzenia zespołu sporządza się protokół, którego kopie
Przewodniczący zespołu przesyła Prezesowi Urzędu oraz członkom zespołu, w terminie 7
dni od dnia posiedzenia zespołu.
7. Zarządzający lotniskiem zapewnia obsługę organizacyjną zespołu.
§ 5. Do zadań zespołu, o którym mowa w § 4 ust. 1, należy w szczególności:
1) wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków do przygotowanych przez zarządzającego
lotniskiem projektów zarządzeń i poleceń porządkowych w zakresie ochrony lotniska
przed aktami bezprawnej ingerencji;
2) wyrażanie opinii i zgłaszanie wniosków do projektu programu ochrony lotniska;
3) ocena stopnia zagrożenia lotniska aktami bezprawnej ingerencji oraz podejmowanie
działań mających na celu przeciwdziałanie tym aktom;
4) wyrażanie opinii na temat rozwiązań dotyczących funkcjonowania terminali zgodnie z
regulacjami z dziedziny ochrony lotnictwa cywilnego;
5) inicjowanie wprowadzania nowych rozwiązań i procedur dotyczących odpraw i kontroli
pasażerów i bagażu, ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty, z
uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego;
6) dokonywanie oceny stanu współpracy zarządzającego lotniskiem z przewoźnikami,
innymi podmiotami prowadzącymi lotniczą działalność gospodarczą, służbami ochrony
oraz Służbą Celną funkcjonującymi na danym lotnisku, w zakresie realizowanych
przedsięwzięć z dziedziny ochrony lotnictwa cywilnego.
8
Rozdział 2
Służba Ochrony Lotniska
§ 6. 1. Służba ochrony lotniska jest tworzona w portach lotniczych oraz w zależności od
potrzeb na innych lotniskach.
2. Służba ochrony lotniska wykonuje zadania w szczególności w zakresie:
1) kontroli przepustek wydawanych przez zarządzającego lotniskiem;
2)
prowadzenia kontroli bezpieczeństwa, w ramach ruchu krajowego oraz
dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów;
3) ujęcia i przekazania Policji lub Straży Granicznej osób, o których mowa w § 1 pkt 28 i 29;
4) ujęcia i przekazania Policji lub Straży Granicznej osób, które bez upoważnienia uzyskały
lub usiłowały uzyskać dostęp do strefy zastrzeżonej lotniska;
5) ujęcia i przekazania Policji lub Straży Granicznej osób, które popełniły lub usiłowały
popełnić akt bezprawnej ingerencji;
6) ochrony strefy zastrzeżonej lotniska;
7) czynności, o których mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie
osób i mienia.
3. Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, mogą wykonywać osoby wpisane na
prowadzoną przez Prezesa Urzędu Listę operatorów kontroli bezpieczeństwa, posiadające
certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany przez Prezesa Urzędu zgodnie z
postanowieniami rozporządzenia wydanego na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy lub
certyfikat operatora kontroli bezpieczeństwa wydany przez ośrodek szkoleniowy ICAO,
ECAC lub Unii Europejskiej.
4. Czynności, o których mowa w ust. 2, mogą wykonywać pracownicy służby ochrony
lotniska posiadający licencję pracownika ochrony fizycznej pierwszego lub drugiego
stopnia, a czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 7, licencję pracownika zabezpieczenia
technicznego w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia.
Rozdział 3
Metody i środki ochrony lotniska
§ 7. 1. Zarządzający lotniskiem uzyskuje opinię Prezesa Urzędu o planie systemu ochrony
terminali pasażerskich, towarowych oraz innych obiektów znajdujących się w sąsiedztwie
strefy zastrzeżonej lotniska, przed rozpoczęciem ich budowy lub rozbudowy, w tym w
szczególności w zakresie:
1) działań mających na celu ochronę pasażerów, bagażu kabinowego i rejestrowanego, w
tym ich identyfikacji;
2) działań mających na celu ochronę ładunków, przesyłek ekspresowych i kurierskich,
poczty i zaopatrzenia pokładowego;
3) sposobu dokonywania kontroli dostępu do stref zastrzeżonych;
4) wykorzystania sprzętu specjalistycznego.
2. Zarządzający lotniskiem zapewnia lokalizowanie pomieszczeń jednostek organizacyjnych
niezwiązanych bezpośrednio z realizacją operacji lotniskowych oraz innych podmiotów
prowadzących lotniczą działalność gospodarczą poza strefą zastrzeżoną lotniska, jeżeli
umożliwiają to warunki architektoniczne portu lotniczego.
9
§ 8. 1. Zarządzający lotniskiem wyznacza strefy zastrzeżone lotniska oraz części krytyczne
tych stref, o których mowa w rozporządzeniu 1138/2004, a także przejścia do tych stref.
2. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1, wyznacza się w uzgodnieniu z:
1) Strażą Graniczną;
2) Policją;
3) Służbą Celną;
4) Prezesem Urzędu.
3. Strefy i przejścia, o których mowa w ust. 1, zarządzający lotniskiem określa w
programie ochrony lotniska.
4. Za ochronę strefy zastrzeżonej lotniska, w tym prowadzenie kontroli bezpieczeństwa osób i
pojazdów wjeżdżających do tej strefy, odpowiada zarządzający lotniskiem przy pomocy
służby ochrony lotniska.
5. Czynności kontroli bezpieczeństwa osób i pojazdów wjeżdżających do strefy zastrzeżonej
lotniska przez przejścia położone na terenie działalności podmiotów prowadzących lotniczą
działalność gospodarczą, innych niż zarządzający lotniskiem, prowadzone są przez służbę
ochrony lotniska.
6. Warunki wykonywania czynności, o których mowa w ust. 5, określa umowa pomiędzy
zarządzającym lotniskiem a podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą.
7. Strefy zastrzeżone znajdujące się poza terenem lotniska wyznacza się w miejscach
lokalizacji:
1) radaru;
2) lotniczych urządzeń naziemnych, w tym w szczególności systemu lądowania według
wskazań przyrządów (ILS), radiolatarni ogólnokierunkowej VHF (VOR), radiolatarni
bezkierunkowej (NDB);
3) anteny radiowej wysokiej częstotliwości;
4) generatorów
prądu;
5) stacji
meteorologicznej;
6) magazynów
paliw;
7) pomieszczeń producentów zaopatrzenia pokładowego;
8) magazynów
ładunków;
9) baz technicznych przewoźników lotniczych prowadzących działalność z terenu danego
lotniska.
8. Strefy zastrzeżone znajdujące się poza terenem lotniska, wyznacza właściciel
urządzeń lub obiektów wymienionych w ust. 7, w uzgodnieniu z:
1) właścicielem terenu, na którym znajdują się urządzenia lub obiekty;
2) zarządzającym lotniskiem, na rzecz którego prowadzona jest działalność;
3) Strażą Graniczną;
4) Policją;
5) Służbą Celną;
6) Prezesem Urzędu.
9. Za ochronę stref zastrzeżonych znajdujących się poza terenem lotniska, odpowiada
właściciel urządzeń lub obiektów wymienionych w ust. 7.
§ 9. 1. Prawo dostępu do strefy zastrzeżonej lotniska mają wyłącznie:
1) pasażer posiadający ważne dokumenty podróży, w szczególności karty pokładowe
wydane przez przewoźnika zawierające nazwisko odprawionego pasażera, oraz dokumenty
potwierdzające jego tożsamość, wraz z wizami, o ile są wymagane;
2) osoba
posiadająca:
a) przepustkę do strefy zastrzeżonej,
b) certyfikat
członka załogi statku powietrznego (CMC),
10
c) certyfikat inspektora bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (CASIC), wydawany
zgodnie z przepisami Załącznika nr 9 do Konwencji;
3) upoważniony przez Prezesa Urzędu pracownik Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwani
dalej „pracownikiem Urzędu”, w zakresie określonym w upoważnieniu.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i c mają prawo dostępu do strefy zastrzeżonej
lotniska wyłącznie w ramach wykonywanych czynności służbowych.
3. Dostęp do strefy zastrzeżonej lotniska jest kontrolowany przez służbę ochrony lotniska
lub Straż Graniczną, przy wykorzystaniu:
1) urządzeń elektronicznych i dokumentów o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2;
2) osobowych
środków ochrony.
4. Zarządzający lotniskiem nadzoruje prawidłowość funkcjonowania systemu dostępu, o
którym mowa w ust. 3.
§ 10. 1. Prawo dostępu do części krytycznej strefy zastrzeżonej lotniska ma wyłącznie:
1) osoba, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. c oraz pkt 3;
2) osoba, w tym członek załogi wykonujący czynności związane z obsługą operacji
lotniczych;
3) osoba nadzorująca osobę wykonującą czynności, o których mowa w pkt 2;
4) przedstawiciel służby ochrony oraz Służby Celnej, realizujący na lotnisku zadania w
ramach wykonywania obowiązków służbowych.
2. Prawo dostępu do strefy zastrzeżonej i części krytycznej strefy zastrzeżonej lotniska
posiadają wyłącznie osoby, które poddane zostały kontroli bezpieczeństwa.
§ 11. Każda osoba wykonująca obowiązki służbowe albo świadcząca pracę na podstawie
umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej na lotnisku powinna posiadać ważną
przepustkę.
§ 12. 1. Wjazd pojazdu do strefy zastrzeżonej lotniska dopuszczalny jest wyłącznie dla
pojazdu posiadającego przepustkę uprawniającą do wjazdu do strefy zastrzeżonej lotniska
oraz po dokonaniu kontroli bezpieczeństwa tego pojazdu, łącznie z kontrolą bezpieczeństwa
znajdujących się w nim osób i ładunków.
2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy pojazdów:
1) biorących udział w akcji ratowniczej na terenie lotniska, w szczególności w sytuacjach
ratowania życia i zdrowia ludzkiego;
2) Policji,
Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, andarmerii Wojskowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz Straży
Bankowej - w trakcie realizacji czynności służbowych.
3. Przepustkę, o której mowa w ust. 1, umieszcza się na przedniej szybie pojazdu.
§ 13. 1. Osoba kierująca pojazdem, o którym mowa w § 12 ust. 1 powinna:
a) posiadać wymagane uprawnienia do kierowania pojazdem,
b) posiadać kwalifikacje do prowadzenia pojazdu w strefie operacyjnej lotniska,
c) przestrzegać wymagań bezpieczeństwa w strefie operacyjnej lotniska,
d) posiadać przepustkę, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a - jeżeli jest
wymagana,
e) zapewnić, aby pojazd był sprawny technicznie.
§ 14. Przepustki wydaje się dla osób i pojazdów jako przepustki:
1) stałe;
2) tymczasowe;
3) jednorazowe.
11
§ 15. Zarządzający lotniskiem sprawuje nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu
przepustkowego lub wyznacza osobę, która w jego imieniu wykonuje te czynności.
§ 16. Pomieszczenia, w których wytwarza się przepustki dla osób lub pojazdów oraz
urządzenia wykorzystywane do tego celu lokalizuje się w miarę możliwości w strefie
zastrzeżonej, zabezpieczając je przed dostępem osób nieupoważnionych poprzez zastosowanie
systemu alarmowego.
§ 17. 1. Przepustki stałe i tymczasowe dla osoby wydawane są na wniosek osoby
zainteresowanej, złożony w formie pisemnej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być potwierdzony:
1)
w przypadku osoby pracującej lub ubiegającej się o zatrudnienie - przez pracodawcę,
u którego wnioskodawca jest zatrudniony lub ubiega się o zatrudnienie;
2)
w przypadku osoby świadczącej pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej – przez
zleceniodawcę;
3)
w przypadku funkcjonariuszy służb państwowych lub żołnierzy w szczególności
Policji, Straży Granicznej i Służby Celnej oraz osób podejmujących pracę w tych
służbach - przez przełożonego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest poddawany sprawdzeniu przez zarządzającego
lotniskiem pod względem zgodności wskazanych w nim stref dostępu z miejscem
wykonywania obowiązków służbowych.
4. W przypadku wniosku o wydanie przepustki do strefy zastrzeżonej lotniska jest on
poddawany sprawdzeniu przez Straż Graniczną pod względem oceny czy ubiegający się
o przepustkę spełnia wymagania niezbędne do otrzymania dostępu do strefy zastrzeżonej
lotniska, w tym również sprawdzenie przeszłości, o którym mowa w załączniku do
rozporządzenia 2320/2002.
5. Przepustka, która straciła ważność albo jest nieaktualna pod względem zawartych w niej
danych, zostaje zwrócona zarządzającemu lotniskiem przez osobę, na którą została
wystawiona, w terminie 2 dni roboczych od dnia wystąpienia zdarzenia powodującego jej
nieważność lub utratę aktualności zawartych w niej danych.
6. W przypadku niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 5, zarządzający lotniskiem
powiadamia o tym fakcie Straż Graniczną oraz Policję przekazując dane, o których mowa
w § 19.
7. W przypadku utraty przepustki, osoba na którą została wystawiona niezwłocznie
powiadamia o tym fakcie zarządzającego lotniskiem, nie później niż w terminie określonym w
ust. 5.
§ 18. 1. Przepustki stałe i tymczasowe wydaje się po przeszkoleniu wnioskodawcy przez
zarządzającego lotniskiem w zakresie świadomości ochrony lotnictwa, o którym mowa w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy, zgodnie z postanowieniami
pkt 2.2.1 ppkt (iii) załącznika do rozporządzenia 2320/2002.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, w stosunku do osób mających dostęp do strefy
zastrzeżonej lotniska, powtarza się co 2 lata, a w odniesieniu do pozostałych osób, co 3 lata.
§ 19. 1. Przepustka stała i tymczasowa dla osoby zawiera dane, o których mowa w pkt
2.2.1 ppkt (iv) załącznika do rozporządzenia 2320/2002, a ponadto:
1) numer
przepustki;
2) datę jej ważności;
3)
oznaczenie, przy użyciu kolorów lub liter, obszarów i stref lotniska, do których jej
posiadacz ma dostęp;
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik