Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
Załącznik do
rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia ……. (poz. …)
1. Sygnały dla porozumiewania się z pojazdami /statkami na powierzchni ziemi lub
wody.
Na sygnał omówiony w 1.1. mogą być podane następujące odpowiedzi, przez pojazdy/statki
znajdujące się na powierzchni ziemi lub wody:
a) w celu potwierdzenia odbioru sygnałów:
1)
podniesienie flagi kodowej (czerwone i białe pionowe pasy) oznaczającej
„zrozumiałem”,
2) podawanie przy pomocy lampy sygnalizacyjnej szeregu błysków oznaczających litery
„T” w alfabecie MORSE’A,
3) zmiana kursu w celu podążenia za statkiem powietrznym,
b) w celu zaznaczenia niemożliwości zastosowania się do instrukcji:
1) podniesienie flagi międzynarodowej „N” (czworobok z niebiesko-białą szachownicą),
2) podawanie przy pomocy lampy sygnalizacyjnej szeregu błysków oznaczających litery
„N” w alfabecie MORSE’A.
1.1 Następujące manewry wykonywane kolejno przez statek powietrzny oznaczają, że statek
powietrzny pragnie skierować pojazd/statek na powierzchni ziemi lub wody w kierunku
statku powietrznego lub pojazdu/statku na powierzchni ziemi lub wody, znajdującego się
w niebezpieczeństwie:
a) okrążając pojazd/statek znajdujący się na powierzchni ziemi lub wody, co najmniej raz,
b) przecinając zamierzony kurs pojazdu/statku na powierzchni ziemi lub wody blisko
przed nim na małej wysokości, i:
1) przechylając statek powietrzny ze skrzydła na skrzydło, lub
2) otwierając lub zamykając przepustnicę (zmiana obrotów silnika) lub
3) zmieniając skok śmigła.
Uwaga. Na skutek wysokiego poziomu hałasów na pokładzie pojazdu (statku) na
powierzchni ziemi lub wody, sygnały dźwiękowe wymienione pod 2) i 3) mogą być mniej
skuteczne niż sygnał wzrokowy wymieniony pod 1) i są uważane za alternatywne
(zastępcze) środki zwrócenia uwagi.
c) przyjmując kurs na kierunek, na który pojazd/statek na powierzchni ziemi lub wody, ma
być skierowany.
Powtórzenie takich manewrów ma to samo znaczenie.
1.2 Następujący manewr wykonany przez statek powietrzny oznacza, że pomoc
pojazdu/statku na powierzchni ziemi lub wody, do którego jest skierowany, nie jest już
potrzebna:
- przecinając ślad torowy pojazdu/statku na powierzchni ziemi lub wody blisko za rufą na
małej wysokości, i:
27
1) przechylając statek powietrzny ze skrzydła na skrzydło, lub
2) otwierając i zamykając przepustnicę, lub
3) zmieniając skok śmigła.
Uwaga. Patrz uwagą następująca po pkt. 1.1 b).
2. Kod sygnałów wzrokowych do porozumiewania się w kierunku „ziemia-powietrze”
2.1 Kod sygnałów wzrokowych „ziemia-powietrze” przeznaczony do stosowania przez
rozbitków
Sygnał
Lp. Znaczenie
sygnałów
kodowy
1.
Potrzebna pomoc.
V
Potrzebna pomoc
2.
X
medyczna.
3.
Nie.
N
4.
Tak.
Y
Udaje się w tym
5.
kierunku.
2.2 Kod sygnałów wzrokowych „ziemia-powietrze” przeznaczony do stosowania przez
naziemne jednostki prowadzące poszukiwania i akcję ratowniczą
Lp. Znaczenie
sygnałów Sygnał
kodowy
1. Działanie zakończone.
∟∟∟
Znaleźliśmy wszystkie
2.
∟∟
osoby.
Znaleźliśmy tylko
3. niektóre osoby.
Nie możemy dalej
4.
X X
kontynuować działania.
Podzieliliśmy się na
5. dwie grupy.
Udajemy się we
28
wskazanych kierunkach.
Otrzymaliśmy
informację, że statek
6. powietrzny jest w tym
kierunku.
Nic nie znaleziono.
7.
N N
Poszukujemy dalej.
2.3 Długość symboli wynosi co najmniej 2,5 m (8 ft), a symbole są widoczne.
Uwaga 1. Symbole mogą być wykonane z dowolnych materiałów, takich jak pasy
tkaniny, materiał spadochronowy, kawałki drewna, kamienie lub podobne materiały,
znacząc ich powierzchnię przez przydeptywanie lub pochlapanie olejem, itp.
Uwaga 2. Uwaga na powyższe sygnały może być zwrócona przy pomocy innych środków
takich jak radio, rakiety świetlne, dym, odbite światło, itp.
3. Sygnały dla porozumiewania się w kierunku „powietrze-ziemia”
3.1 Następujące sygnały wykonywane przez statki powietrzne oznaczają, że sygnały
wyłożone na ziemi zostały zrozumiane:
a) podczas godzin dziennych:
− przechylanie statku powietrznego ze skrzydła na skrzydło,
b) podczas godzin nocnych:
− włączanie i wyłączanie dwa razy reflektorów do lądowania, lub gdy statek powietrzny
ich nie posiada, dwukrotne włączenie i wyłączenie świateł nawigacyjnych.
3.2 Brak powyższych sygnałów oznacza, że sygnał wyłożony na ziemi nie został zrozumiany.
29
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 140d
ust. 2 ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U.
z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Rzeczpospolita Polska realizując zalecenia zawarte w Załączniku 12 do Konwencji
o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.,
ratyfikowanej przez Polskę i przyjętej Oświadczeniem Rządowym z dnia 20 sierpnia
2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 146 poz. 1413), powinna zapewnić służbę poszukiwania
i ratownictwa, która będzie odpowiedzialna za udzielanie pomocy załogom i pasażerom
statków powietrznych, znajdującym się w polskiej przestrzeni powietrznej oraz innym
osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń lotniczych, bez względu na przynależność
państwową statków powietrznych i rozbitków, status rozbitków oraz okoliczności zdarzenia.
Zgodnie z przepisami międzynarodowymi oraz z praktyką stosowaną w państwach
należących do ICAO zapewnienie służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego, polega
w szczególności na:
• ustanowieniu regulacji prawnych i normatywnych,
• wskazaniu organu administracji publicznej właściwego w sprawach poszukiwania
i ratownictwa lotniczego,
• zorganizowaniu udostępniania zasobów, systemu łączności i personelu
przygotowanego do koordynowania działań i bezpośredniego w nich udziału.
Skuteczność stosowania międzynarodowych praktyk i standardów ASAR podlega okresowo
ocenie międzynarodowej.
Niniejsze rozporządzenie ma za zadanie skuteczną implementacje Załącznika 12
do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym poprzez określenie: sposobu
zorganizowania i funkcjonowanie podmiotów i służb zapewniających poszukiwanie
i ratownictwo lotnicze w polskiej przestrzeni powietrznej (FIR Warszawa), zakresu planu
operacyjnego poszukiwania i ratownictwa lotniczego i sposobu jego opracowywania, zadań
lotniczych zespołów poszukiwawczo – ratowniczych, szczegółowych zadań ośrodka
koordynacji poszukiwań i ratownictwa lotniczego, procedur inicjowania, prowadzenia
i zakończenia działań poszukiwawczo – ratowniczych, warunków i trybu wzywania statków
powietrznych i innych podmiotów do wykonywania zadań w ramach zapewniania służby
poszukiwania i ratownictwa lotniczego, współdziałania z innymi służbami państwowymi,
organizacji łączności dla potrzeb służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego oraz
ewidencjonowania radiostacji poszukiwawczo – ratowniczych..
Rozporządzenie określi rejon poszukiwania i ratownictwa, pozwoli na ustanowienie
Krajowego Koordynatora ASAR, wskaże podmioty właściwe do wykonywania służby
poszukiwania i ratownictwa lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej w obszarze
lądowym i morskim. Umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie sił i środków będących
w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz służb porządku publicznego. Określi zasady
30
wykorzystania statków powietrznych będących w dyspozycji innych podmiotów,
a w szczególności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Lotniczego
Pogotowia Ratunkowego.
Aktualnie w naszym kraju służba poszukiwania i ratownictwa lotniczego jest niemal
w całości wykonywana przez jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej.
Regulując zasady organizacji i działania cywilno – wojskowego ośrodka koordynacji
poszukiwań i ratownictwa lotniczego, zorganizowanego w oparciu o struktury Polskiej
Agencji eglugi Powietrznej i działającego zgodnie z zapisami niniejszego rozporządzenia
pozwoli na efektywną koordynację działań poszukiwawczo – ratowniczych, czyli wykonanie
delegacji ustawowej zawartej w art.4 ust. 4 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r.
o Polskiej Agencji eglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 249, poz. 1829).
Dotychczasowy stan prawny nie pozwala na wykorzystywanie wszystkich dostępnych
podmiotów do wykonywania i wspomagania służby poszukiwania i ratownictwa co jest
odstępstwem od norm i zalecanych metod postępowania zawartych w Załączniku 12
do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia
7 grudnia 1944.
Podmioty, których dotyczy regulacja: Minister Infrastruktury, Minister Obrony
Narodowej, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Polska Agencja eglugi
Powietrznej, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej – Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe oraz inne podmioty zapewniające służbę poszukiwania i ratownictwa..
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
Wpływ na budżet państwa – wejście w życie rozporządzenia pociągnie za sobą dodatkowe
obciążenie części budżetu, którą dysponuje Minister Infrastruktury o kwotę ok. 700 tys. PLN
w skali rocznej, począwszy od 2009 roku, przeznaczoną na refinansowanie lotów
poszukiwawczo-ratowniczych podmiotów spoza sektora finansów publicznych,
a w szczególności takich lotów wykonywanych przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Wpływ na rynek pracy – regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
Wpływ na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki – regulacja nie wpłynie
na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
Konsultacje społeczne – projekt konsultowany z podmiotami, których ono dotyczy oraz
ze środowiskiem lotniczym. Uwagi zgłoszone podczas konsultacji społecznych zostaną
uwzględnione.
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
05/16si
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik