Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
b) za każdy egzamin powtórkowy z
300
niezaliczonego modułu Part-66
c) za egzamin teoretyczno/praktyczny na typ
300
statku powietrznego o MTOM pon.5700kg
4. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
dodatkowe uprawnienie w zakresie
wykonywanych czynności lotniczych, za każde
nowe uprawnienie wpisywane do licencji:
a) zawodowej, liniowej
300
b) do pozostałych licencji
150
5. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
świadectwo kwalifikacji:
pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota
motoparalotni, pilota statku powietrznego o
maksymalnej masie startowej do 495kg, pilota –
operatora modelu latającego, skoczka
200
spadochronowego, pilota wiatrakowcowego
ultralekkiego, mechanika poświadczania obsługi
technicznej statku powietrznego wykonującego
czynności lotnicze w odniesieniu do: lotni,
motolotni, paralotni, spadochronów,
stanowiących konstrukcje amatorskie,
budowanych z zestawów montażowych, o
maksymalnej masie startowej do 495 kg
6. Przeprowadzenie egzaminu teoretycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
dodatkowe uprawnienie w zakresie
200
wykonywanych czynności lotniczych, za każde
nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa
kwalifikacji
7. Przeprowadzenie cząstkowego egzaminu
teoretycznego na uznanie licencji albo egzaminu
1009)
wskazanego w decyzji o zawieszeniu licencji lub
świadectwa kwalifikacji
8. Przeprowadzenie komisyjnego egzaminu
30010)
teoretycznego, za każdy przedmiot
1.2. Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich
wpisywane
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na licencję:
a) pilota samolotowego turystycznego, pilota
1.000
śmigłowcowego turystycznego, pilota
wiatrakowcowego turystycznego, pilota balonu
wolnego, pilota szybowcowego, radiooperatora
pokładowego, mechanika poświadczającego
obsługę techniczną statku powietrznego wg.
ICAO, informatora służby informacji powietrznej
9) Wartość opłaty lotniczej za egzamin z jednego przedmiotu.
10) Wartość opłaty lotniczej za komisyjny egzamin teoretyczny z jednego przedmiotu.
33
b) pilota samolotowego zawodowego, pilota
2.000
śmigłowcowego zawodowego, pilota
wiatrakowcowego zawodowego, pilota
sterowcowego zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego,
dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera
ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego
c) pilota samolotowego liniowego, pilota
3.000
śmigłowcowego liniowego, pilota sterowcowego
liniowego
2. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
dodatkowe uprawnienie w zakresie
wykonywanych czynności lotniczych, za każde
nowe uprawnienie wpisywane do licencji:
a) zawodowej, liniowej
1.000
b) do pozostałych licencji
500
3. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
świadectwo kwalifikacji:
pilot lotni, pilot paralotni, pilot motolotni, pilota
motoparalotni, pilota statku powietrznego o
maksymalnej masie startowej do 495 kg, pilota –
operatora modelu latającego, skoczka
spadochronowego, pilot wiatrakowcowi ultralekki,
300
mechanika poświadczenia obsługi statku
powietrznego wykonującego czynności lotnicze w
odniesieniu do: lotni, motolotni, paralotni,
spadochronów, stanowiących konstrukcje
amatorskie, budowanych z zestawów
montażowych o maksymalnej masie startowej do
495 kg
4. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego
100
kandydatów na członków personelu lotniczego
oraz członków personelu lotniczego na
dodatkowe uprawnienie w zakresie
wykonywanych czynności lotniczych, za każde
nowe uprawnienie wpisywane do świadectwa
kwalifikacji
5. Przeprowadzenie egzaminu praktycznego na
przedłużenie ważności uprawnienia wpisanego
do licencji, za każde przedłużane uprawnienie:
a) pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego
100
b) pilota samolotowego turystycznego, pilota
200
śmigłowcowego turystycznego, pilota
wiatrakowcowego turystycznego, pilota
wiatrakowcowego zawodowego, pilota
sterowcowego zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego,
radiooperatora pokładowego
c) pilota samolotowego zawodowego, pilota
300
sterowcowego liniowego, pilota sterowcowego
liniowego, skoczka spadochronowego
zawodowego, mechanika poświadczającego
obsługę techniczną statku powietrznego wg.
ICAO, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
kontrolera ruchu lotniczego, informatora służby
34
informacji powietrznej
d) MC do licencji pilota zawodowego
400
samolotowego i pilota zawodowego
śmigłowcowego
e) pilota samolotowego liniowego, pilota
500
śmigłowcowego liniowego
Część II
Zaświadczenia oraz poświadczenie zgodności dokumentu z oryginałem
2.1. Zaświadczenia i poświadczenia
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Wydanie zaświadczenia o zdanym egzaminie
na licencję
60
2. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego
30
uczestnictwo kandydata w egzaminach
3. Poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu,
5
wyciągu, wypisu lub kopii, od każdej pełnej lub
zaczętej strony
Tabela nr 3
Wykaz czynności urzędowych i wysokość stawek opłaty lotniczej za sprawowanie bieżącego
nadzoru nad lotnictwem cywilnym
Część I
Nadzór nad instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
Wysokość opłaty lotniczej określa
instytucją zapewniającą służby żeglugi
rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie
powietrznej
uiszczania wpłaty na rachunek dochodów
budżetu państwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Część II
Nadzór nad eksploatacją lotnisk i lądowisk oraz działalnością zarządzających lotniskami
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1.
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu lotniska:
a) o literze kodu C
9 ( s + l )
b) o literze kodu D
14 ( s + l )
c) o literze kodu E
18 ( s + l )
d) o literze kodu F
23 ( s + l )
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
posiadaczem certyfikatu lotniska innego niż
12.500
wskazany w pkt 1
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru z zakresu
ochrony nad lotniskiem użytku publicznego o
literze kodu A i B, które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w
30.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących
35.000
do 5 milionów pasażerów odlatujących w
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
40.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
35
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
4. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
lotniskiem użytku publicznego o literze kodu
referencyjnym C i D, które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w
40.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących
50.000
do 5 milionów pasażerów odlatujących w
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
55.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
5. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
lotniskiem użytku publicznego o literze kodu E i
F, które obsłużyło:
a) do 500 tysięcy pasażerów odlatujących w
40.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
b) powyżej 500 tysięcy pasażerów odlatujących
55.000
do 5 milionów pasażerów odlatujących w
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
c) powyżej 5 milionów pasażerów odlatujących w
60.000
ostatnim roku kalendarzowym oprzędzającym
rok, za który naliczona jest opłata lotnicza
6. Sprawowanie nadzoru bieżącego z zakresu
1.000
ochrony nad lotniskiem użytku niepublicznego
7.
Sprawowanie nadzoru bieżącego nad
zarządzającym lotniskiem użytku publicznego,
które obsłużyło w poprzednim roku
kalendarzowym:
a) powyżej 1 mln pasażerów (opłata za pasażera
P x 1,80
odlatującego)
b) od 500 tys. do 1 mln pasażerów (opłata za
P x 0, 90
pasażera odlatującego)
c) do 500 tys. pasażerów (opłata za pasażera
P x 0,00
odlatującego)
d) powyżej 1 mln pasażerów (opłata za kg
K x 0,08
obsłużonych ładunków)
e) od 500 tys. do 1 mln pasażerów (opłata na kg
K x 0,04
obsłużonych ładunków)
f) do 500 tys. pasażerów (opłata za kg
K x 0,00
obsłużonych ładunków)
Część III
Nadzór nad rynkiem przewozów lotniczych oraz inną działalnością gospodarczą w lotnictwie
cywilnym, w tym nad posiadaczami certyfikatu AOC, AWC i AHAC
Rodzaj czynności urzędowej
Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC, wykonującym przewóz regularny i
przewożącym do 1 miliona pasażerów rocznie:
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o
2.000
MTWO poniżej 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków
3.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
5.000
36
powietrznych o MTWO powyżej 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
10.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
2. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz regularny i
przewożącym powyżej 1 miliona pasażerów
rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o
4.000
MTWO < 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków
8.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
11.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
17.000
powietrznych o MTWO powyżej 15.000 kg
3. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz nieregularny i
przewożącym do 1 miliona pasażerów rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o
1.000
MTWO < 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków
2.000
powietrznych o MTWO powyżej 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
4.000
powietrznych o MTWO >15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków
9.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
4. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
przewoźnikiem lotniczym posiadającym certyfikat
AOC wykonującym przewóz nieregularny i
przewożącym powyżej 1 miliona pasażerów
rocznie
a) wykorzystującym tylko statki powietrzne o
3.000
MTWO poniżej 15. 000 kg
b) wykorzystującym od 1 do 5 statków
5.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
c) wykorzystującym powyżej 5 do 20 statków
8.000
powietrznych o MTWO > 15.000 kg
d) wykorzystującym powyżej 20 statków 14.000
powietrznych o MTWO >15.000 kg
5. Sprawowanie nadzoru z zakresu ochrony nad
podmiotem wykonującym inną działalność
gospodarczą w lotnictwie cywilnym, bez względu
na ilość kategorii usług, w zakresie, których
1.500
świadczona jest ta działalność
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
Wysokość opłaty lotniczej określana jest według
posiadaczem certyfikatu AOC i wpisanymi do
wzoru z pkt 1 przy zastosowaniu dla każdego
niego zezwoleniami specjalnymi:
statku powietrznego wskaźnika L = 3L z pkt 1,
zwiększona o opłatę za sprawowanie bieżącego
nadzoru nad każdym zezwoleniem wpisywanym
do certyfikatu
a) na operacje w każdych warunkach
5.000
meteorologicznych AWO - od E1 do E5
b) na operacje w przestrzeniach MNPS – E6
4.000
c) na operacje o wydłużonym zasięgu
15.000
samolotami dwusilnikowymi – ETOPS - E7
d) na operacje nawigacji obszarowej – RNAV -
2.500
E8
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik