Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2044
- Data wpłynięcia: 2009-06-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
- data uchwalenia: 2009-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 125, poz. 1035
2044
w przejściowych trudnościach finansowych składa do kierownika Biura Terenowego Funduszu
właściwego ze względu na siedzibę tego przedsiębiorcy. Złożenie wniosku jest równoznaczne
z wystąpieniem o wydanie zaświadczenia o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1 – 5.
2. Do wniosku dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1 – 3 i 5;
2) program naprawczy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4;
3) oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 2;
4) zgodę pracownika, o której mowa w art. 4.
3. Kierownik Biura Terenowego Funduszu przekazuje wniosek niezwłocznie:
1) ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa – w odniesieniu do
przedsiębiorstwa państwowego albo spółki z udziałem Skarbu Państwa,
z zastrzeżeniem pkt 2;
2) marszałkowi województwa – w odniesieniu do mikroprzedsiębiorcy, małego albo
średniego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 104 – 106 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej;
3) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki – w odniesieniu do pozostałych
przedsiębiorców.
Art. 16. 1. Organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, w przypadku stwierdzenia,
że przedsiębiorca spełnia warunki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 5, jest zobowiązany
do wydania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie tych warunków w terminie 7 dni od dnia
wpływu do tego organu kompletnego wniosku oraz do zwrotu wniosku wraz z zaświadczeniem
kierownikowi Biura Terenowego Funduszu.
2. Kopię zaświadczenia organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, przesyła okręgowemu
inspektorowi pracy.
10
3. O wydaniu zaświadczenia kierownik Biura Terenowego Funduszu zawiadamia
przedsiębiorcę w przejściowych trudnościach finansowych na piśmie, przekazując kopię
zaświadczenia.
4. W razie stwierdzenia braków formalnych wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmioty,
o których mowa w art. 15 ust. 3, wzywają do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni.
Po bezskutecznym upływie terminu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
5. W przypadku stwierdzenia, że przedsiębiorca nie spełnia warunków, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 5, organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, wydaje decyzję o odmowie
wydania zaświadczenia.
Art. 17. 1. W celu uzyskania świadczeń określonych w art. 14 ust. 1 przedsiębiorca
w przejściowych trudnościach finansowych występuje za pośrednictwem kierownika Biura
Terenowego Funduszu właściwego ze względu na siedzibę tego przedsiębiorcy o zawarcie
umowy z dysponentem Funduszu.
2. Na podstawie umowy kierownik Biura Terenowego Funduszu przekazuje
przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych jednorazowo środki na finansowanie
świadczeń za okres przed dniem złożenia wniosku oraz miesięcznie z dołu, za okres po dniu
złożenia wniosku, na podstawie wykazu uprawnionych pracowników składanego przez tego
przedsiębiorcę niezwłocznie po podpisaniu umowy, za okres przed dniem złożenia wniosku lub
do końca miesiąca, za który świadczenie jest należne.
Art. 18. wiadczenia, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2, są przekazywane
na rachunek przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, który niezwłocznie
wypłaca je pracownikom oraz odprowadza należne składki i zaliczki na podatek dochodowy
od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Art. 19. Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 14 ust. 1
pkt 1 i 2,
11
2) wzór wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1,
3) wzór zaświadczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1,
4) wzór wykazu, o którym mowa w art. 17 ust. 2,
5) zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy,
6) wymagane dokumenty uzasadniające wniosek
– mając na uwadze prawidłowość dysponowania środkami Funduszu,
a także konieczność zapewnienia zgodności udzielania pomocy z zasadami przyznawania
pomocy publicznej.
Art. 20. Dysponent Funduszu może upoważnić Dyrektora Krajowego Biura Funduszu
do wykonania czynności, o których mowa w art. 14 ust. 1 i art. 17 ust. 1, w całości lub w części.
Art. 21. W sytuacji gdy pomoc, o której mowa w art. 14 ust. 1, zostanie wykorzystana
niezgodnie z przeznaczeniem, pracodawca jest zobowiązany do natychmiastowego zwrotu kwoty
pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi
od dnia następnego po dniu wypłaty.
Rozdział 4
Zasady refundacji kosztów szkoleń i studiów podyplomowych oraz wypłaty stypendiów
dla pracowników
Art. 22. 1. Na wniosek przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, który
utworzył fundusz szkoleniowy, starosta może refundować z Funduszu Pracy na warunkach
określonych w umowie zawartej z przedsiębiorcą:
1)
koszty szkolenia pracowników skierowanych na szkolenie za okres
nieprzekraczający 6 miesięcy,
12
2)
koszty studiów podyplomowych skierowanych pracowników za okres
nieprzekraczający 12 miesięcy
– pod warunkiem że szkolenie lub studia podyplomowe są uzasadnione jego obecnymi
lub przyszłymi potrzebami. Przepis art. 69 ust. 1a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stosuje się odpowiednio.
2. Wysokość refundacji wynosi na jedną osobę do 80 % kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych, nie więcej jednak niż 300 % przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim
kwartale ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.9)) i obowiązującego w dniu zawarcia umowy.
3. Refundacja kosztów szkoleń i studiów podyplomowych, o której mowa w ust. 1,
stanowi pomoc publiczną udzielaną na zasadach wskazanych w art. 3 ust. 3.
4. W przypadku nieukończenia z winy pracownika szkolenia lub studiów
podyplomowych refundowanych z Funduszu Pracy, przedsiębiorca w przejściowych
trudnościach finansowych zwraca staroście koszty tych szkoleń i studiów, na zasadach
określonych w umowie, o której mowa w ust. 1.
Art. 23. 1. Przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych, kierując
pracownika na szkolenie lub studia podyplomowe, o których mowa w art. 22 ust. 1, zawiera z
nim umowę określającą prawa i obowiązki stron.
2. Pracownik, który nie ukończył szkolenia lub studiów podyplomowych ze swojej winy
lub z którym został rozwiązany stosunek pracy w trybie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy, jest obowiązany do zwrotu przedsiębiorcy kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych, na zasadach określonych w umowie z przedsiębiorcą, o której mowa w ust. 1.
Art. 24. 1. W okresie szkolenia lub studiów podyplomowych pracownikowi przysługuje
stypendium, z zastrzeżeniem art. 5, finansowane ze środków Funduszu Pracy wypłacane przez
przedsiębiorcę w przejściowych trudnościach finansowych na zasadach dotyczących wypłaty
wynagrodzenia pracownikom określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
w okresie:
13
1) obniżonego wymiaru czasu pracy – w wysokości 100 % zasiłku, o którym mowa w art.
72 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy albo
2) przestoju ekonomicznego – w wysokości do 100 % zasiłku, o którym mowa w pkt 1,
z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika.
2. Stypendium stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
3. Starosta refunduje przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych
na warunkach określonych w umowie, o której mowa w art. 22 ust. 1, naliczone od wypłaconych
stypendiów składki na ubezpieczenia społeczne pracowników należne od pracodawcy
na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Art. 25. 1. Przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych jest obowiązany
w terminie wskazanym w umowie, o której mowa w art. 22 ust. 1, do przekazania powiatowemu
urzędowi pracy listy pracowników zawierającej ich imiona, nazwiska, numery PESEL i miejsca
zamieszkania, skierowanych na szkolenie lub studia podyplomowe, objętych obniżonym
wymiarem czasu pracy albo przestojem ekonomicznym, ze wskazaniem okresu, w którym
pracownikowi będzie przysługiwać obniżone wynagrodzenie, oraz informacji o wyższym
świadczeniu dla poszczególnych pracowników, stosownie do art. 5 ust. 1.
2. W trakcie trwania umowy, o której mowa w art. 22 ust. 1, przedsiębiorca w
przejściowych trudnościach finansowych jest zobowiązany do niezwłocznego przekazywania
powiatowemu urzędowi pracy informacji o wszelkich zmianach danych określonych w ust. 1.
Art. 26. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki finansowania ze środków Funduszu Pracy stypendiów oraz szczegółowe
warunki refundacji kosztów szkoleń, studiów podyplomowych i składek na ubezpieczenia
społeczne oraz zakres informacji przekazywanych powiatowemu urzędowi pracy niezbędnych
do prawidłowego dokonywania refundacji, mając na uwadze prawidłowość wydatkowania
środków, a także konieczność zapewnienia zgodności udzielania pomocy z zasadami
przyznawania pomocy publicznej.
14
właściwego ze względu na siedzibę tego przedsiębiorcy. Złożenie wniosku jest równoznaczne
z wystąpieniem o wydanie zaświadczenia o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1 – 5.
2. Do wniosku dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1
pkt 1 – 3 i 5;
2) program naprawczy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4;
3) oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 2;
4) zgodę pracownika, o której mowa w art. 4.
3. Kierownik Biura Terenowego Funduszu przekazuje wniosek niezwłocznie:
1) ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa – w odniesieniu do
przedsiębiorstwa państwowego albo spółki z udziałem Skarbu Państwa,
z zastrzeżeniem pkt 2;
2) marszałkowi województwa – w odniesieniu do mikroprzedsiębiorcy, małego albo
średniego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 104 – 106 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej;
3) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki – w odniesieniu do pozostałych
przedsiębiorców.
Art. 16. 1. Organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, w przypadku stwierdzenia,
że przedsiębiorca spełnia warunki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 5, jest zobowiązany
do wydania zaświadczenia potwierdzającego spełnienie tych warunków w terminie 7 dni od dnia
wpływu do tego organu kompletnego wniosku oraz do zwrotu wniosku wraz z zaświadczeniem
kierownikowi Biura Terenowego Funduszu.
2. Kopię zaświadczenia organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, przesyła okręgowemu
inspektorowi pracy.
10
3. O wydaniu zaświadczenia kierownik Biura Terenowego Funduszu zawiadamia
przedsiębiorcę w przejściowych trudnościach finansowych na piśmie, przekazując kopię
zaświadczenia.
4. W razie stwierdzenia braków formalnych wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmioty,
o których mowa w art. 15 ust. 3, wzywają do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni.
Po bezskutecznym upływie terminu wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
5. W przypadku stwierdzenia, że przedsiębiorca nie spełnia warunków, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 1 – 5, organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3, wydaje decyzję o odmowie
wydania zaświadczenia.
Art. 17. 1. W celu uzyskania świadczeń określonych w art. 14 ust. 1 przedsiębiorca
w przejściowych trudnościach finansowych występuje za pośrednictwem kierownika Biura
Terenowego Funduszu właściwego ze względu na siedzibę tego przedsiębiorcy o zawarcie
umowy z dysponentem Funduszu.
2. Na podstawie umowy kierownik Biura Terenowego Funduszu przekazuje
przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych jednorazowo środki na finansowanie
świadczeń za okres przed dniem złożenia wniosku oraz miesięcznie z dołu, za okres po dniu
złożenia wniosku, na podstawie wykazu uprawnionych pracowników składanego przez tego
przedsiębiorcę niezwłocznie po podpisaniu umowy, za okres przed dniem złożenia wniosku lub
do końca miesiąca, za który świadczenie jest należne.
Art. 18. wiadczenia, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2, są przekazywane
na rachunek przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, który niezwłocznie
wypłaca je pracownikom oraz odprowadza należne składki i zaliczki na podatek dochodowy
od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Art. 19. Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 14 ust. 1
pkt 1 i 2,
11
2) wzór wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1,
3) wzór zaświadczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1,
4) wzór wykazu, o którym mowa w art. 17 ust. 2,
5) zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy,
6) wymagane dokumenty uzasadniające wniosek
– mając na uwadze prawidłowość dysponowania środkami Funduszu,
a także konieczność zapewnienia zgodności udzielania pomocy z zasadami przyznawania
pomocy publicznej.
Art. 20. Dysponent Funduszu może upoważnić Dyrektora Krajowego Biura Funduszu
do wykonania czynności, o których mowa w art. 14 ust. 1 i art. 17 ust. 1, w całości lub w części.
Art. 21. W sytuacji gdy pomoc, o której mowa w art. 14 ust. 1, zostanie wykorzystana
niezgodnie z przeznaczeniem, pracodawca jest zobowiązany do natychmiastowego zwrotu kwoty
pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi
od dnia następnego po dniu wypłaty.
Rozdział 4
Zasady refundacji kosztów szkoleń i studiów podyplomowych oraz wypłaty stypendiów
dla pracowników
Art. 22. 1. Na wniosek przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, który
utworzył fundusz szkoleniowy, starosta może refundować z Funduszu Pracy na warunkach
określonych w umowie zawartej z przedsiębiorcą:
1)
koszty szkolenia pracowników skierowanych na szkolenie za okres
nieprzekraczający 6 miesięcy,
12
2)
koszty studiów podyplomowych skierowanych pracowników za okres
nieprzekraczający 12 miesięcy
– pod warunkiem że szkolenie lub studia podyplomowe są uzasadnione jego obecnymi
lub przyszłymi potrzebami. Przepis art. 69 ust. 1a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stosuje się odpowiednio.
2. Wysokość refundacji wynosi na jedną osobę do 80 % kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych, nie więcej jednak niż 300 % przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim
kwartale ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.9)) i obowiązującego w dniu zawarcia umowy.
3. Refundacja kosztów szkoleń i studiów podyplomowych, o której mowa w ust. 1,
stanowi pomoc publiczną udzielaną na zasadach wskazanych w art. 3 ust. 3.
4. W przypadku nieukończenia z winy pracownika szkolenia lub studiów
podyplomowych refundowanych z Funduszu Pracy, przedsiębiorca w przejściowych
trudnościach finansowych zwraca staroście koszty tych szkoleń i studiów, na zasadach
określonych w umowie, o której mowa w ust. 1.
Art. 23. 1. Przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych, kierując
pracownika na szkolenie lub studia podyplomowe, o których mowa w art. 22 ust. 1, zawiera z
nim umowę określającą prawa i obowiązki stron.
2. Pracownik, który nie ukończył szkolenia lub studiów podyplomowych ze swojej winy
lub z którym został rozwiązany stosunek pracy w trybie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy, jest obowiązany do zwrotu przedsiębiorcy kosztów szkolenia lub studiów
podyplomowych, na zasadach określonych w umowie z przedsiębiorcą, o której mowa w ust. 1.
Art. 24. 1. W okresie szkolenia lub studiów podyplomowych pracownikowi przysługuje
stypendium, z zastrzeżeniem art. 5, finansowane ze środków Funduszu Pracy wypłacane przez
przedsiębiorcę w przejściowych trudnościach finansowych na zasadach dotyczących wypłaty
wynagrodzenia pracownikom określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
w okresie:
13
1) obniżonego wymiaru czasu pracy – w wysokości 100 % zasiłku, o którym mowa w art.
72 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy albo
2) przestoju ekonomicznego – w wysokości do 100 % zasiłku, o którym mowa w pkt 1,
z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika.
2. Stypendium stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
3. Starosta refunduje przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych
na warunkach określonych w umowie, o której mowa w art. 22 ust. 1, naliczone od wypłaconych
stypendiów składki na ubezpieczenia społeczne pracowników należne od pracodawcy
na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Art. 25. 1. Przedsiębiorca w przejściowych trudnościach finansowych jest obowiązany
w terminie wskazanym w umowie, o której mowa w art. 22 ust. 1, do przekazania powiatowemu
urzędowi pracy listy pracowników zawierającej ich imiona, nazwiska, numery PESEL i miejsca
zamieszkania, skierowanych na szkolenie lub studia podyplomowe, objętych obniżonym
wymiarem czasu pracy albo przestojem ekonomicznym, ze wskazaniem okresu, w którym
pracownikowi będzie przysługiwać obniżone wynagrodzenie, oraz informacji o wyższym
świadczeniu dla poszczególnych pracowników, stosownie do art. 5 ust. 1.
2. W trakcie trwania umowy, o której mowa w art. 22 ust. 1, przedsiębiorca w
przejściowych trudnościach finansowych jest zobowiązany do niezwłocznego przekazywania
powiatowemu urzędowi pracy informacji o wszelkich zmianach danych określonych w ust. 1.
Art. 26. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki finansowania ze środków Funduszu Pracy stypendiów oraz szczegółowe
warunki refundacji kosztów szkoleń, studiów podyplomowych i składek na ubezpieczenia
społeczne oraz zakres informacji przekazywanych powiatowemu urzędowi pracy niezbędnych
do prawidłowego dokonywania refundacji, mając na uwadze prawidłowość wydatkowania
środków, a także konieczność zapewnienia zgodności udzielania pomocy z zasadami
przyznawania pomocy publicznej.
14



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei