eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2044
  • Data wpłynięcia: 2009-06-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2009-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 125, poz. 1035

2044

Pozostałe propozycje zawarte w projekcie ustawy nie spowodują skutków i obciążeń
finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ ustawy na rynek pracy

Proponowane zmiany powinny, zgodnie z założeniami, wywrzeć korzystny wpływ na
rynek pracy poprzez:
– utrzymanie miejsc pracy u przedsiębiorców będących w przejściowych trudnościach
finansowych w związku z kryzysem,
– zmniejszenie potencjalnego zagrożenia wzrostu bezrobocia,
– utrzymanie dotychczasowego popytu na towary i usługi,
– nabycie nowych lub podwyższenie posiadanych umiejętności i kwalifikacji przez
pracowników zatrudnionych u przedsiębiorców w przejściowych trudnościach
finansowych,
– umożliwienie godzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi,
– zmniejszenie ryzyka związanego z wykluczeniem społecznym w związku z utratą pracy.

5. Wpływ ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Proponowane zmiany nie powinny wpływać negatywnie na segmenty rynku i zakłócać
w jakikolwiek sposób mechanizmy konkurencji. Przedmiotu regulacji nie stanowią bowiem
kwestie gospodarcze, konkurencji, monopolizacji, prywatyzacji, itd.

Proponowane regulacje nie zmieniają istoty funkcjonowania gospodarki oraz zadań
i roli przedsiębiorców.

Projekt ustawy nie narusza wewnętrznej spójności systemu prawa obowiązującego
w Polsce, nie zawiera bowiem norm, które byłyby sprzeczne z normami innych ustaw, bądź
zmieniałyby ich wykładnię i powodowały konieczność dokonywania nowych interpretacji.

Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Proponowane regulacje nie są sprzeczne z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.

24
Informacja o podleganiu projektu notyfikacji

Projekt ustawy podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.


06_04zb
25
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia ....................
w sprawie wzoru wniosku, zaświadczenia, wykazu pracowników oraz trybu przyznawania i
wypłaty świadczeń, a także wymaganych dokumentów do wypłaty świadczeń z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom z tytułu przejściowych
trudności finansowych
(Dz. U. z dnia ............2009 r.)
Na podstawie art. 19 ustawy z dnia…………. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego
dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. ……………) zwanej dalej „ustawą” zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa
1. Wzory:
1) wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy;
2) zaświadczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy;
3) wykazu, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy;
2. Zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy;
3. Wymagane dokumenty uzasadniające wniosek;
4. Tryb przyznawania i wypłaty świadczeń.
§ 2. Ustala się wzory:
1) wniosku przedsiębiorcy o ustalenie, iż znajduje się w przejściowych trudnościach
finansowych i zawarcie umowy stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) zaświadczenia o uznaniu przedsiębiorcy za przedsiębiorcę w przejściowych trudnościach,
stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)

wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu
Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych, stanowiącego załącznik nr 3 do
rozporządzenia.

§ 3. Zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy:

1) wysokość i rodzaj przyznanego świadczenia;
2) oświadczenie przedsiębiorcy, iż nie wypowie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących
pracowników w okresie pobierania świadczeń lub w okresach przypadających bezpośrednio

1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – „praca” na podstawie § 1 ust. 1 pkt. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. nr 216, poz. 1598).

po okresie lub okresach pobierania świadczeń, łącznie w okresie nie krótszym niż 6
miesięcy;
3) oświadczenie przedsiębiorcy o niekorzystaniu z innych form pomocy, o których mowa
w art. 14 ustawy;
4) zobowiązanie przedsiębiorcy do niezwłocznego zwrotu środków w sytuacji gdy pomoc,
o której mowa w art. 14 ust. 1 zostanie wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem wraz
z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia następnego po dniu wypłaty;
5) zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu całości otrzymanej pomocy w przypadku nie
spełnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 4. Wniosek przedsiębiorcy o ustalenie, iż znajduje się w przejściowych trudnościach
finansowych i o zawarcie umowy zawiera:
1) wystąpienie przedsiębiorcy o uznanie go za przedsiębiorcę, który znajduje się w przejściowych
trudnościach finansowych;
2) wystąpienie przedsiębiorcy o zawarcie umowy.

§ 5. Wymagane dokumenty uzasadniające wniosek:
1) aktualne zaświadczenie o nadaniu nr REGON i NIP;
2) aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub wypis
z ewidencji działalności gospodarczej;
3) aktualne zaświadczenie banku bądź spółdzielczej kasy oszczędnościowo-
kredytowej, prowadzącego rachunek bankowy podmiotu składającego, o numerze
prowadzonego rachunku;
4) zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego

o niezaleganiu z zobowiązaniami publicznoprawnymi lub porozumienie z Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym w sprawie spłaty zadłużenia
i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności;
5) program naprawczy w perspektywie rocznej, uprawdopodobniający poprawę
kondycji finansowej firmy.

§ 6. Wymogi programu naprawczego:
1) Prezentacja przedsiębiorcy – cele, zadania, profil i zakres działania firmy,
wielkość sprzedaży obecna i przyszła, posiadane oraz planowane środki;
2) analiza otoczenia – charakterystyka obecnych rynków, najistotniejsze
przewidywane zmiany otoczenia firmy, wyszczególnienie istniejących zagrożeń i
możliwości, ocena konkurencyjności firmy;
3) analiza organizacyjna firmy – ogólna charakterystyka środków, którymi firma
obecnie dysponuje, aktualna sytuacja finansowa, główne słabości i mocne strony
firmy, analiza mocnych i słabych stron konkurencji;
4) rozwiązania strategiczne – określenie wybranej strategii rozwoju, warianty
wyboru i ich uzasadnienie, cele krótko średnio i długoterminowe, przewidywane
oddziaływania na sytuacje firmy;
5) plan działania naprawczego– program działania, wybór środków, określenie
kolejności działań, strategia wdrożenia, metody kontroli wskaźników, strategie
alternatywne.


2
§ 7. Przedsiębiorca przedkłada do właściwego Kierownika Biura Terenowego aktualny
wykaz uprawnionych pracowników do przyznanego świadczenia z Funduszu do 10-go każdego
miesiąca.
§ 8. Przekazanie odpowiednich środków finansowych z Funduszu przedsiębiorcy
składającemu wniosek wraz z wykazem następuje, na wskazany rachunek bankowy,
niezwłocznie po zawarciu umowy.

§ 9. Przedsiębiorca, niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Funduszu, nie
później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, na podstawie wykazu wypłaca
świadczenia osobom uprawnionym.

§ 10. 1. Przedsiębiorca nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków
finansowych:
1) przekazuje na rachunek bankowy, z którego je otrzymał, różnicę między kwotą otrzymanych
środków finansowych a kwotą wypłaconą osobom uprawnionym;
2) zwraca kierownikowi Biura Terenowego wykaz zawierający potwierdzenie własnoręcznym
podpisem otrzymania świadczeń przez osoby uprawnione oraz kopie potwierdzeń dokonania
wypłaty świadczeń przekazem pocztowym lub przelewem bankowym;
3) przekazuje do Biura Terenowego uwiarygodnione kopie potwierdzeń odprowadzenia
zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie społeczne
i zdrowotne.
2. Przedsiębiorca w terminie 7 dni od dnia ustania stosunku pracy z pracownikiem
z przyczyn dotyczących pracownika zobowiązany jest powiadomić w formie pisemnej
kierownika Biura Terenowego FG P.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.




MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ






3
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: