eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych

projekt dotyczy: efektywniejszego zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców użytkowników, jak również nałożenia na pracodawcę obowiązku wystawiania pracownikowi tymczasowemu świadectwa pracy, uwzględniającego cały okres zatrudnienia w danym roku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1929
  • Data wpłynięcia: 2008-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
  • data uchwalenia: 2009-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 221, poz. 1737

1929


Druk nr 1929

Warszawa, 9 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne

Państwo” do spraw związanych
z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-49-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o zatrudnianiu
pracowników tymczasowych.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
została upoważniona poseł Hanna Zdanowska.


Przewodniczący Komisji


(-) Janusz Palikot







projekt

USTAWA
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych

Art. 1.
W ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166,
poz. 1608, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 589) wprowadza się
następujące zmiany:
1) uchyla się art. 3;
2) w art. 8 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) na stanowisku pracy, na którym w okresie ostatnich 6 miesięcy poprzedzających
przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika
tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został
rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.”;
3) po art. 8 dodaje się art. 8a i 8b w brzmieniu:
„Art. 8a. Osoba, z którą agencja pracy tymczasowej nawiązuje kolejną umowę o pracę
w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę, w
celu skierowania do tego samego pracodawcy użytkownika do wykonywania takiej
samej pracy tymczasowej albo pracy na tym samym stanowisku lub na stanowisku o
takich samych warunkach pracy, w okresie objętym zaświadczeniem lekarskim, nie
podlega wstępnym badaniom lekarskim, jeżeli przerwa między kolejnymi umowami
o pracę nie była spowodowana niezdolnością tej osoby do pracy lub innym
zdarzeniem mającym wpływ na stan jej zdrowia.
Art. 8b. Przed dopuszczeniem pracownika tymczasowego do wykonywania powierzonej
pracy nie jest wymagane szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w
przypadku skierowania do tego samego pracodawcy użytkownika w celu
świadczenia takiej samej pracy tymczasowej albo pracy na tym samym stanowisku
lub stanowisku o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o
pracę nawiązanej w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej
umowy o pracę.”;
4) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Agencja pracy tymczasowej wydaje pracownikowi tymczasowemu
świadectwo pracy dotyczące łącznego okresu zatrudnienia w tej agencji, objętego
kolejnymi umowami o pracę nawiązanymi w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych
miesięcy.
2. W każdym czasie, na żądanie pracownika tymczasowego, agencja pracy tymczasowej
jest obowiązana wydać świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub
wygaśnięciem każdej kolejnej umowy o pracę lub świadectwo pracy dotyczące
łącznego okresu zatrudnienia w agencji pracy tymczasowej przypadającego przed
zgłoszeniem takiego żądania.”;
5) w art. 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy agencja pracy tymczasowej
zatrudniająca pracownika tymczasowego może skierować tego pracownika do
wykonywania pracy tymczasowej na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez
okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy.”

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy


Celem ustawy jest efektywniejsze umożliwienie pracodawcom użytkownikom
zatrudniania pracowników tymczasowych. Proponowane zmiany zmniejszą biurokratyczną
procedurę, a tym samym polepszą sytuację pracowników tymczasowych. Mają one na celu
umożliwienie zatrudniania pracowników tymczasowych u pracodawców użytkowników w
których wystąpiły zwolnienia grupowe szczególnie w działach u których nie było takich
zwolnień, gdzie jest zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych.
Proponowane
zmiany
spowodują również obowiązek wystawiania pracownikowi
tymczasowemu świadectwa pracy raz w roku kalendarzowego uwzględniając wszystkie
okresy zatrudnienia w danym roku. Zlikwiduje to konieczność wystawiania świadectwa pracy
przez agencję pracy tymczasowej za każdym razem rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku
pracy.
Projektowane
przepisy
spowodują eliminację wielokrotnego powtarzania przez
pracownika tymczasowego szkoleń z zakresu bhp i wstępnych badań lekarskich jeżeli
przerwa między jednym zatrudnieniem a następnym z tą samą agencją nie będzie trwała
dłużej niż 30 dni.

2. Przedstawienie stanu obecnego


W obecnym stanie prawnym niedopuszczalne jest zatrudnianie pracowników
tymczasowych u pracodawcy użytkownika jeżeli w przeciągu ostatnich 6 miesięcy nastąpiły
zwolnienia grupowe. Również w każdej sytuacji rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy
agencja ma obowiązek wystawić świadectwo pracy. Taki sam obowiązek istnieje również
w przypadku wstępnych badań lekarskich oraz szkoleń z zakresu bhp.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym


Postulowany stan spowoduje zwiększoną możliwość elastycznego zatrudniania
pracowników, jak również zlikwiduje czasochłonną i kosztowną barierę administracyjną
w funkcjonowaniu agencji pracy tymczasowej w postaci zmniejszenia wystawiania świadectw
pracy jak również znacznej eliminacji niepotrzebnych bo powtarzających się szkoleń
z zakresu bhp i wstępnych badań lekarskich.


4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne


Proponowane zmiany spowodują większą aktywizację zawodową pracowników tym
samym zmniejszając bezrobocie. Koszty zatrudniania pracowników tymczasowych ulegną
znacznemu zmniejszeniu a tym samym staną się bardziej konkurencyjni na rynku pracy.

Proponowane zmiany nie zwiększą kosztów po stronie budżetu państwa. Wręcz
przeciwnie, zwiększenie liczby zatrudnianych pracowników spowoduje większe wpływy do
budżetu państwa z tytułu podatków, ubezpieczeń społecznych.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej


Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 28 lipca 2008 r.
BAS-WAEiM-2084/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu
pracowników tymczasowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Hanna

Zdanowska) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu
pracowników tymczasowych przewiduje: zmniejszenie ograniczeń w
korzystaniu z pracowników tymczasowych, wyłączenie obowiązku
przeprowadzania, przed dopuszczeniem do pracy, szkoleń pracowników
tymczasowych w zakresie bhp w przypadku podjęcia przez takiego pracownika
pracy u tego samego pracodawcy użytkownika, na tym samym stanowisku lub
na stanowisku o takich samych warunkach pracy. W stosunku do takich
pracowników nie przeprowadzano by również wstępnych badań lekarskich,
jeżeli przerwa w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy użytkownika wynosiła
nie więcej niż 30 dni. Ponadto, projekt zakłada, że agencja pracy tymczasowej,
wydaje pracownikowi tymczasowemu świadectwo pracy dotyczące łącznego
okresu zatrudnienia w tej agencji, objętego kolejnymi umowami o pracę
nawiązanymi w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy. Na żądanie
pracownika tymczasowego, agencja będzie zobowiązana wydać świadectwo w
każdym czasie, jeżeli będzie się to wiązało z wygaśnięciem lub rozwiązaniem
każdej kolejnej umowy o pracę lub dotyczyło łącznego okresu zatrudnienia w
agencji pracy tymczasowej przypadającego przed zgłoszeniem takiego żądania.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawodawstwo
Unii
Europejskiej w zakresie prawa praca, a w
szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy jest bardzo bogate. W kontekście
proponowanych zmian trzeba przede wszystkim wskazać:

strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: