Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
projekt dotyczy: efektywniejszego zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawców użytkowników, jak również nałożenia na pracodawcę obowiązku wystawiania pracownikowi tymczasowemu świadectwa pracy, uwzględniającego cały okres zatrudnienia w danym roku
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1929
- Data wpłynięcia: 2008-07-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
- data uchwalenia: 2009-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 221, poz. 1737
1929-s
Warszawa, 13 sierpnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-93(5)/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o zatrudnianiu
pracowników tymczasowych (druk nr 1929)
wraz z autopoprawką.
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy
i Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu
wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (druk nr 1929) wraz z autopoprawką
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
(druk nr 1929) wraz z autopoprawką, wniesiony przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne
Państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji, zawiera następujące propozycje
zmian w tej ustawie:
1. Uchylenie art. 3 nowelizowanej ustawy, który stanowi o niemożności przyjęcia do
pracy pracowników tymczasowych przez okres 6 miesięcy od dokonania przez
pracodawcę zwolnień pracowników w rozmiarach odpowiadających zwolnieniu
grupowemu.
Skutkiem powyższych zmian będzie możliwość szerszego niż obecnie, korzystania
przez pracodawców z pracy pracowników tymczasowych w sytuacji, gdy poprzednio
prowadzili oni zwolnienia pracowników w rozmiarze zwolnień grupowych. To
kryterium nie będzie już odgrywało roli w definiowaniu pracodawcy użytkownika.
2. Wydłużenie, w art. 8 pkt 3 nowelizowanej ustawy, okresu wyczekiwania na
możliwość zatrudnienia pracownika tymczasowego na stanowisku, z którego
zwolniono pracownika stałego z przyczyn jego nie dotyczących – z 3 do 6 miesięcy.
3. Upoważnienie agencji pracy tymczasowej, w nowo dodawanym art. 18a
nowelizowanej ustawy, do wydania jednego świadectwa pracy obejmującego łączny
okres pracy tymczasowej na podstawie kolejnych umów zawartych z tą agencją
w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy; niezależnie od powyższego
pracownik tymczasowy mógłby żądać wydania świadectwa pracy po zakończeniu
każdego okresu zatrudnienia.
Przedstawiona propozycja ogranicza obowiązki agencji pracy tymczasowej związane
z wielokrotnym wydawaniem świadectw pracy temu samemu pracownikowi
tymczasowemu.
4. Wydłużenie, w zmienianym art. 20 ust. 1 nowelizowanej ustawy, maksymalnego
okresu skierowania pracownika tymczasowego do wykonywania pracy u danego
pracodawcy użytkownika – z 12 do 18 miesięcy.
Rząd pozytywnie ocenia większość zaproponowanych w projekcie zmian, bowiem
zmierzają one do uelastycznienia przepisów ustawy o zatrudnianiu pracowników
tymczasowych, jednocześnie poprawiając funkcjonowanie tej formy zatrudnienia i czyniąc ją
bardziej dostępną na rynku pracy. Jest to zgodne z celami Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy
tymczasowej.
W dalszych pracach nad projektem, Rząd proponuje jedynie zrezygnować ze zmiany
wydłużającej z 3 do 6 miesięcy okres wyczekiwania pracodawcy użytkownika na możliwość
przyjęcia do pracy pracownika tymczasowego na stanowisko, z którego zwolniono
pracownika stałego z przyczyn jego niedotyczących. Ta propozycja istotnie ograniczałaby
bowiem dostępność do instytucji zatrudnienia tymczasowego, nie tworząc przy tym
znaczącego narzędzia zapobiegania nadużyciom.