Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1852
- Data wpłynięcia: 2009-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858
1852
Ocena skutków regulacji rozporządzenia
1. Podmioty, na które oddziaływuje rozporządzenie.
Projekt rozporządzenia oddziałuje na prawa i obowiązki podatników oraz na wyodrębnione komórki
organizacyjne kontroli skarbowej.
2. Konsultacje społeczne.
Z uwagi na organizacyjno – techniczny charakter przepisów projekt rozporządzenia nie
zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, na polski rynek pracy,
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość oraz sytuację i rozwój regionalny.
Ze względu na przedmiot proponowanych zmian projektowane rozporządzenie nie ma
wpływu na rynek, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny.
4. Źródła finansowania.
Wprowadzone zmiany nie będą tworzyć kosztów obciążających budżet państwa.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w
Biuletynie Informacji Publicznej.
18/03/em
15
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
Ministra Finansów)
z dnia …………………. 2009 r.
w sprawie warunków i trybu oddelegowania inspektorów kontroli skarbowej do
wykonywania zadań w jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej, a także poza
kontrolą skarbową w kraju
Na podstawie art. 40a ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 8, poz.65, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa organy uprawnione do występowania z wnioskiem o
oddelegowanie inspektorów kontroli skarbowej zwanych dalej „inspektorami”, warunki i tryb
oddelegowania inspektorów kontroli skarbowej do wykonywania zadań służbowych w
jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej oraz poza kontrolą skarbową w kraju,
przyznawania wynagrodzenia oraz innych świadczeń przysługujących inspektorowi w czasie
oddelegowania.
§ 2. Zakres zadań służbowych, o których mowa w § 1, wykonywanych przez inspektora
oddelegowanego poza kontrolę skarbową powinien odpowiadać zakresowi kontroli skarbowej,
określonemu w ustawie.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) kierujący jednostką organizacyjną kontroli skarbowej – rozumie się przez to kierującego
komórką organizacyjną, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy albo dyrektora urzędu
kontroli skarbowej;
2) instytucji państwowej – rozumie się przez to urząd obsługujący organ władzy publicznej,
do którego ma zostać oddelegowany inspektor, w szczególności jednostki organizacyjne
podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz
jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Centralnego Biura
Antykorupcyjnego.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz.
868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z
2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z
2007 r. Nr 171, poz. 1207, z 2008 r. Nr 110, poz. 707, Nr 209 poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18,
poz. 97.
§ 4. 1. Z wnioskiem o oddelegowanie inspektora do innej jednostki organizacyjnej kontroli
skarbowej może wystąpić kierujący jednostką organizacyjną kontroli skarbowej.
2. Z wnioskiem o oddelegowanie inspektora poza kontrolę skarbową mogą wystąpić:
1) kierujący jednostką organizacyjną kontroli skarbowej;
2) organ instytucji państwowej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien zawierać:
1) wskazanie urzędu kontroli skarbowej albo komórki organizacyjnej, nazwy instytucji
państwowej oraz stanowisko wyznaczone dla inspektora,
2) kwalifikacje wymagane do zajmowania wyznaczonego stanowiska,
3) zakres wykonywanych zadań,
4) przewidywany okres oddelegowania.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 i 2 przekazują:
1) Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej do organu instytucji państwowej oddelegowania
albo
2) organ instytucji państwowej do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
5. Do przedłużenia okresu oddelegowania inspektora przepisy ust. 1 – 4 stosuje się
odpowiednio.
§ 5. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1, Generalny
Inspektor Kontroli Skarbowej oddelegowuje inspektora, po uprzednim zasięgnięciu opinii
właściwych kierujących jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej.
2. W przypadku uwzględnienia wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 2, Generalny Inspektor
Kontroli Skarbowej oddelegowuje inspektora po uprzednim uzgodnieniu z organem instytucji
państwowej:
1) daty oddelegowania;
2) okresu oddelegowania;
3) imienia i nazwiska inspektora;
4) stanowisko wyznaczonego dla inspektora;
5) zakresu zadań i obowiązków inspektora.
3. W przypadku:
1) oddelegowania inspektora na okres przekraczający 3 miesiące w ciągu roku kalendarzowego;
2) przedłużenia okresu oddelegowania inspektora ponad okres, o którym mowa w pkt 1;
3) oddelegowania kobiety w ciąży lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat
piętnastu
- oddelegowanie inspektora albo przedłużenie okresu oddelegowania może nastąpić wyłącznie po
uprzednim zapoznaniu go z treścią wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 i 2, oraz po uzyskaniu
jego pisemnej zgody na warunki oddelegowania.
4. Oddelegowanie w przypadkach, o których mowa w ust. 3, może nastąpić również na
wniosek inspektora.
5. Nie można oddelegować inspektora w przypadku, gdy stoją temu na przeszkodzie
szczególnie ważne względy osobiste lub rodzinne inspektora.
§ 6. Kierujący jednostką organizacyjną kontroli skarbowej albo organ instytucji państwowej
wyznacza oddelegowanego inspektora na stanowisko służbowe, zgodnie z wnioskiem, o którym
mowa § 4 ust. 1 i 2.
2
§ 7. 1. Organ instytucji państwowej może przenieść oddelegowanego inspektora na inne
stanowisko służbowe niż określone we wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 2, jeżeli na
stanowisku tym są realizowane zadania określone w § 2, a Generalny Inspektor Kontroli
Skarbowej oraz oddelegowany inspektor wyrażą na to pisemną zgodę.
2. W razie reorganizacji instytucji państwowej powodującej zmianę stanowiska służbowego,
na którym oddelegowany inspektor wykonuje zadania służbowe, organ instytucji państwowej
może wystąpić do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z wnioskiem o zgodę na
wyznaczenie inspektora na inne stanowisko służbowe lub o jego odwołanie z oddelegowania.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 4, 5 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 8. 1. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej odwołuje inspektora z oddelegowania w
przypadku nie wyrażenia przez inspektora zgody, o której mowa w § 5 ust. 3 pkt 2 lub § 7 ust. 1
albo konieczności odwołania go ze stanowiska inspektora lub wygaśnięcia jego stosunku pracy,
zawiadamiając o tym organ instytucji państwowej oraz właściwego kierującego jednostką
organizacyjną kontroli skarbowej.
2. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej, z uwagi na potrzeby kontroli skarbowej, może
odwołać inspektora z oddelegowania, nawet bez jego zgody, zawiadamiając o tym organ
instytucji państwowej albo jednostkę organizacyjną kontroli skarbowej oddelegowania oraz
inspektora. Odwołanie następuje nie wcześniej niż z upływem 30 dni od dnia zawiadomienia.
3. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej odwołuje inspektora z oddelegowania również
na uzasadniony wniosek:
1) oddelegowanego inspektora;
2) organu instytucji państwowej, do której inspektor został oddelegowany;
3) kierującego jednostką organizacyjną kontroli skarbowej, do której inspektor został
oddelegowany;
4) kierującego jednostką organizacyjną kontroli skarbowej, w której jest zatrudniony.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej,
informuje o odwołaniu organ instytucję państwową oraz właściwych kierujących jednostkami
organizacyjnymi kontroli skarbowej. Odwołanie następuje w terminie do trzech miesięcy od dnia
złożenia wniosku.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - 4, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej
informuje inspektora o złożeniu wniosku o odwołanie. Odwołanie następuje nie wcześniej niż z
upływem 30 dni od dnia złożenia wniosku.
6. Terminy, o których mowa w ust. 2, 4 i 5, mogą być skracane za porozumieniem
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, organu instytucji państwowej albo kierującego
jednostką organizacyjną kontroli skarbowej, do której inspektor został oddelegowany oraz
oddelegowanego inspektora.
§ 9. Po odwołaniu inspektora z oddelegowania dyrektor urzędu kontroli skarbowej,
w którym zatrudniony jest inspektor albo dyrektor generalny urzędu obsługującego ministra
właściwego do spraw finansów publicznych - jeżeli inspektor jest zatrudniony w tym urzędzie,
wyznacza mu stanowisko służbowe, które zajmował przed oddelegowaniem lub równorzędne.
§ 10. 1. Inspektor oddelegowany do wykonywania zadań służbowych w instytucji
państwowej zachowuje prawo do urlopu w wymiarze i na zasadach określonych w ustawie z dnia
z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505).
3
2. Urlopu udziela inspektorowi właściwy przełożony w instytucji państwowej albo jednostce
organizacyjnej kontroli skarbowej oddelegowania. Przełożony ten informuje właściwego, ze
względu na miejsce zatrudnienia inspektora, kierownika komórki organizacyjnej albo dyrektora
urzędu kontroli skarbowej o wymiarze urlopu udzielonego inspektorowi w okresie
oddelegowania.
§ 11. 1. Oddelegowany inspektor wykonuje obowiązki i korzysta z uprawnień, jakie
przysługują pracownikowi instytucji państwowej zatrudnionemu na równorzędnym stanowisku.
2.
Inspektorowi oddelegowanemu do wykonywania zadań służbowych w instytucji
państwowej przysługują świadczenia, w tym wynagrodzenie i inne należności pieniężne na
zasadach określonych w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, w wysokości i na
warunkach należnych na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym w jednostce
organizacyjnej kontroli skarbowej, z uwzględnieniem powstałych w tym okresie zmian,
mających wpływ na prawo do wynagrodzenia i innych należności pieniężnych lub na ich
wysokość.
3.
Do inspektora oddelegowanego do wykonywania zadań służbowych w instytucji
państwowej stosuje się przepisy, które mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych na
stanowiskach analogicznych do zajmowanego przez niego stanowiska służbowego, w
szczególności dotyczące obowiązków pracodawcy i pracownika, regulaminów pracy, wyróżnień,
odpowiedzialności materialnej pracowników, czasu pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, a
także przyznawania nagród, z uwzględnieniem ust. 7.
4. Instytucja państwowa albo jednostka organizacyjna kontroli skarbowej oddelegowania
wypłaca oddelegowanemu inspektorowi:
1) wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami do wynagrodzenia;
2) dodatkowe wynagrodzenie roczne za okres oddelegowania;
3) nagrody
uznaniowe;
4) należności z tytułu podróży służbowych oraz oddelegowania, w tym w przypadkach
oddelegowania do wykonywania zadań służbowych poza miejscowością stanowiącą siedzibę
jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej, w której jest zatrudniony.
5. Należności z tytułu oddelegowania, o których mowa w ust. 4 pkt 4, obejmują w
szczególności zwrot kosztów przewozu rzeczy osobistego użytku i przedmiotów gospodarstwa
domowego oraz ryczałt na pokrycie kosztów utrzymania.
6. wiadczenia i należności pieniężne niewymienione w ust. 4 przyznaje i wypłaca jednostka
organizacyjna kontroli skarbowej, w której inspektor jest zatrudniony.
7. W przypadku gdy wypłacone oddelegowanemu inspektorowi dodatkowe wynagrodzenie
roczne jest niższe od wynagrodzenia rocznego obliczonego na podstawie przepisów, o których
mowa w ust. 2, albo dodatkowe wynagrodzenie roczne nie przysługuje z uwagi na okres pracy w
instytucji państwowej, inspektorowi przysługuje odpowiednie wyrównanie przez jednostkę
organizacyjną kontroli skarbowej, w której jest zatrudniony.
8. Do ustalenia należności, o których mowa w ust. 4 pkt 4 i ust. 5, oraz ich dokumentowania
stosuje się przepisy dotyczące świadczeń przysługujących urzędnikowi służby cywilnej
przeniesionemu do pracy w innej miejscowości.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów
19/03/em
4



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei