eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852

Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej określonej w art. 40a ust. 3
ustawy z dnia 29 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Zgodnie z §
1 rozporządzenie określa warunki i tryb oddelegowania, przyznawania
wynagrodzenia oraz innych świadczeń przysługujących inspektorowi w czasie oddelegowania
zarówno do innej jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej, jak i innej instytucji państwowej.

Zgodnie z § 2 zakres zadań do wykonywania jakich może zostać oddelegowany inspektor może
obejmować wyłącznie zadania z zakresu kontroli skarbowej.

Zgodnie z § 4 i 5 określają tryb składania wniosków do Generalnego Inspektora Kontroli
Skarbowej przez urzędy zainteresowane oddelegowaniem inspektora do pracy w ich strukturach.
Paragraf 4 ust. 3, określa informacje, które muszą znaleźć się we wniosku o oddelegowanie.
Paragraf 5 ust .1 zobowiązuje Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej do zasięgnięcia opinii
kierujących jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej, w których zatrudnionych jest
inspektor, przed podjęciem decyzji o oddelegowaniu. Natomiast ust. 3 i 4 wprowadza wymóg
uprzedniego uzyskania zgody lub wniosku inspektora na oddelegowanie w przypadku, gdy
termin oddelegowania przekracza okres 3 miesięcy w ciągu roku kalendarzowego lub, gdy
przedłużenie wyznaczonego okresu oddelegowania przekroczy okres 3 miesięcy w ciągu roku
kalendarzowego, a ponadto, gdy oddelegowany zostaje inspektor – kobieta w ciąży lub będący
jedynym opiekunem dziecka do lat 15.
Ponadto § 5 ust. 5 wprowadza zakaz delegowania inspektora, jeżeli przemawiają za tym
szczególnie ważne względy osobiste lub rodzinne inspektora.

Paragraf 6 i 7 regulują zasady wyznaczania inspektorowi stanowiska służbowego, na którym
będzie wykonywał zadania w podmiocie oddelegowania oraz zmiany takiego stanowiska w
czasie oddelegowania, w tym również związanej z likwidacją lub reorganizacją podmiotu
oddelegowania. Zasadą jest, iż wyznaczenie stanowiska należy do kierującego podmiotem
oddelegowania, zgodnie z ustaleniami dokonanymi na podstawie § 5. Zmiana tak wyznaczonego
stanowiska służbowego wymaga zgody zarówno Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej jak
i oddelegowanego inspektora.

Paragraf 8 określa przypadki odwołania inspektora z oddelegowania oraz okresy, z jakimi
następuje odwołania w poszczególnych przypadkach. Zasadą jest, iż odwołanie następuje w
każdym przypadku, gdy ustają podstawy oddelegowania tj. brak jest wymaganej zgody
inspektora albo utracił on status inspektora w skutek odwołania lub wygaśnięcia jego stosunku
pracy. Ponadto odwołanie z oddelegowania może nastąpić na wniosek zarówno inspektora,
podmiotu oddelegowania, jak i jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej delegującej
inspektora. Odwołanie z oddelegowania może nastąpić również z uwagi na potrzeby kontroli
skarbowej. Terminy z jakimi następuje odwołanie mogą być zgodnie z §8 ust. 5 skracane na
podstawie porozumienia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej z podmiotem
oddelegowania oraz inspektorem.

Paragraf 9 reguluje kwestie związane z powrotem inspektora z oddelegowania do jednostki
organizacyjnej kontroli skarbowej, w której jest zatrudniony. Zgodnie z projektowanym
przepisem dyrektor urzędu kontroli skarbowej, dyrektor generalny urzędu obsługującego ministra
właściwego do spraw finansów publicznych - jeżeli inspektor jest zatrudniony w tym urzędzie,
wyznacza mu stanowisko służbowe, które zajmował przed oddelegowaniem lub równorzędne.

Paragraf 10 dotyczy korzystania przez oddelegowanego inspektora z prawa do urlopu
wypoczynkowego. Zasadą jest, iż inspektor zachowuje prawo do urlopu w wymiarze
przysługującym członkom korpusu służby cywilnej, niezależnie od podmiotu oddelegowania.
Urlop udzielany jest przez przełożonego w podmiocie oddelegowania, natomiast informacja
o udzieleniu urlopu przekazywana jest jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej zatrudnienia
inspektora.

Paragraf 11 reguluje kwestie przysługującego inspektorowi wynagrodzenia oraz innych
świadczeń i należności pieniężnych w okresie oddelegowania.
Inspektorowi w okresie oddelegowania przysługuje wynagrodzenie zasadnicze wraz z innymi
należnościami pieniężnymi w wysokości i na warunkach należnych na ostatnio zajmowanym
stanowisku służbowym w jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej.
Paragraf 11 ust. 2 stanowi, iż wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami do wynagrodzenia,
dodatkowe wynagrodzenie roczne, nagrody uznaniowe oraz należności z tytułu podróży
służbowych oraz oddelegowania pokrywa podmiot oddelegowania inspektora. Pozostałe
świadczenia pieniężne, w tym wyrównanie lub wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego
(jeżeli podmiot oddelegowania go nie wypłaca lub wypłacił w wysokości niższej niż
przysługujące inspektorowi z uwagi na cały okres zatrudnienia w danym roku kalendarzowym)

Paragraf 12 stanowi, iż określenie wysokości należności przysługujących inspektorowi z tytułu
podróży służbowych oraz oddelegowania do podmiotu znajdującego się w innej miejscowości niż
siedziba jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej zatrudnienia, określa się na podstawie
przepisów dotyczące świadczeń przysługujących urzędnikowi służby cywilnej przeniesionemu
do pracy w innej miejscowości tj. ustawy o służbie cywilnej oraz aktów wykonawczych do tej
ustawy.

Paragraf 13 stanowi, iż w czasie oddelegowania inspektora poza struktury kontroli skarbowej, do
wykonywania przez niego zadań stosuje się przepisy, które mają zastosowanie do pracowników
zatrudnionych na stanowiskach analogicznych do zajmowanego przez niego stanowiska
służbowego, w szczególności dotyczące obowiązków pracodawcy i pracownika, regulaminów
pracy, wyróżnień, odpowiedzialności materialnej pracowników, czasu pracy, bezpieczeństwa
i higieny pracy. Nie dotyczy to natomiast kwestii wynagrodzeń oraz innych świadczeń
i należności pieniężnych wynikających ze stosunku pracy.


Paragraf 14 określa datę wejścia w życie rozporządzenia. Zgodnie z projektowanym brzmieniem
przepisu rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Ocena skutków regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt:

Projekt oddziałuje na jednostki organizacyjne kontroli skarbowej, zatrudnionych w nich
inspektorów oraz organy władzy publicznej. Projekt określa tryb delegowania inspektorów do
wykonywania zadań kontroli skarbowej w innych jednostkach kontroli skarbowej niż jednostka
zatrudnienia oraz innych organach władzy publicznej.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji:

Z uwagi na zakres regulacji projekt zostanie przekazany do konsultacji Członkom Rady
Ministrów oraz związkom zawodowym zrzeszającym pracowników jednostek organizacyjnych
kontroli skarbowej.

3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:

a) Projekt może mieć pozytywny wpływ na sektor finansów publicznych. Możliwość
delegowania inspektorów kontroli skarbowej, a więc pracowników wyróżniających się
wiedzą zawodową, do organów zajmujących się zwalczaniem nieprawidłowości i patologii w
obszarach właściwości również kontroli skarbowej pozwoli na skuteczniejszą reakcję
organów państwa w celu przeciwdziałania takim zjawiskom. Projekt nie będzie miał
bezpośredniego wpływu dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
b) Projekt przewiduje, iż koszty wynagrodzenia inspektora oraz niektórych innych świadczeń
związanych z oddelegowaniem będzie pokrywał organ władzy publicznej, do którego nastąpi
oddelegowanie. W związku z tym organ składający wniosek o oddelegowanie będzie
zmuszony uprzednio zabezpieczyć odpowiednie środki w ramach budżetu przyznanego na
jego funkcjonowanie.

4. Wpływ projektu na rynek pracy:
Ze względu na przedmiot regulacji nie spowoduje ona bezpośrednich skutków w zakresie
wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw”:

Ze względu na przedmiot regulacji nie będzie ona miała bezpośredniego wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

6. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny:
Ze względu na przedmiot regulacji nie będzie ona miała bezpośredniego wpływu na sytuację
i rozwój regionalny.

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ………………………………. 2009 r.
w sprawie ustalenia zdolności fizycznej i psychicznej do pracy w wyodrębnionych
komórkach organizacyjnych kontroli skarbowej, w których zatrudnionym inspektorom
i pracownikom przysługuje umundurowanie służbowe i broń służbowa oraz w wywiadzie
skarbowym


Na podstawie art. 42h ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki i tryb orzekania o zdolności do pracy w wyodrębnionych komórkach
organizacyjnych kontroli skarbowej, w których zatrudnionym inspektorom i pracownikom
przysługuje umundurowanie służbowe i broń służbowa, zwanych dalej „komórkami
realizacyjnymi” oraz w wywiadzie skarbowym przez komisje lekarskie podległe ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych, zwane dalej „komisjami lekarskimi";
2) wykaz chorób i ułomności, na podstawie którego wydawane jest orzeczenie o stanie
zdrowia;
3) kategorie zdolności do pracy, a także tryb kierowania do komisji lekarskiej.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) kandydat - osobę ubiegającą się o przyjęcie do pracy w komórkach realizacyjnych albo
wywiadzie skarbowym;
2) pracownik - inspektora i pracownika zatrudnionego w komórce realizacyjnej albo w
wywiadzie skarbowym.
§ 3. Warunkiem orzekania o zdolności fizycznej i psychicznej do pracy w komórkach
realizacyjnych i wywiadzie skarbowym jest:
1) przeprowadzenie badania lekarskiego;
2) ustalenie stopnia zdolności fizycznej i psychicznej przez:
a) orzeczenie o stanie zdrowia kandydata lub pracownika,
b) zaliczenie stanu jego zdrowia do jednej z określonych kategorii.
§ 4. W przypadkach nieuregulowanych rozporządzeniem komisje lekarskie orzekają na
podstawie przepisów regulujących tryb postępowania tych komisji.

________________
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U.
Nr 216, poz. 1592)
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868,
Nr 71, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66,
poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz. 1207, z
2008 r. Nr 110, poz. 707, Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.


§ 5. Wszelkie niezbędne dokumenty dotyczące czynności dokonywanych przez komisję
lekarską, związanych z ustaleniem stopnia zdolności fizycznej i psychicznej do pracy w
komórkach realizacyjnych i wywiadzie skarbowym, komisje lekarskie sporządzają według
wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia oraz na podstawie wzorów określonych
w odrębnych przepisach regulujących właściwość i tryb postępowania tych komisji lekarskich.
§ 6. 1. Do komisji lekarskiej kieruje kierownik komórki organizacyjnej urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych właściwej do spraw
wywiadu skarbowego lub upoważniony przez niego pracownik, zwany dalej „organem
kierującym”.
2. Do komisji lekarskiej kieruje się z urzędu:
1) kandydata;
2) pracownika, którego stan zdrowia daje podstawę do przypuszczeń, że stopień jego zdolności
do pracy uległ zmianie.
3. Do komisji lekarskiej kieruje się pracownika na jego pisemną prośbę skierowaną do
organu kierującego.
4. W uzasadnionych przypadkach organ kierujący może skierować osobę skierowaną do
komisji lekarskiej z pominięciem jej właściwości terytorialnej.
§ 7. 1. Organ kierujący sporządza skierowanie do komisji lekarskiej na formularzu karty
skierowania, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Skierowanie do komisji lekarskiej traci ważność po upływie 30 dni od daty pierwszego
badania wyznaczonego przez komisję lekarską.
§ 8. 1. Do skierowania kandydata do komisji lekarskiej organ kierujący dołącza opinię
psychologiczną sporządzoną przez psychologa oraz, w przypadku kandydata do pracy w
komórce realizacyjnej, wynik egzaminu sprawności fizycznej.
2. W skierowaniu pracownika do komisji lekarskiej organ kierujący:
1) umieszcza wskazówkę o przeznaczeniu do pracy;
2) dołącza informacje dotyczące warunków i przebiegu pracy oraz, w przypadku pracownika
zatrudnionego w komórce realizacyjnej, wynik egzaminu sprawności fizycznej.

§ 9. 1. Stopień zdolności do pracy kandydata i pracownika ustala się przez zaliczenie go do
jednej z następujących kategorii zdolności do pracy:
1) kategoria „Z” z oznaczeniem „A” – „zdolny do pracy”, co oznacza, że stan zdrowia nie
budzi żadnych zastrzeżeń albo że stwierdzone schorzenia lub ułomności fizyczne lub
psychiczne nie stanowią przeszkody do pracy w komórkach realizacyjnych lub wywiadzie
skarbowym;
2) kategoria „Z” z oznaczeniem „C” – „zdolny do pracy z ograniczeniem”, co oznacza, że
stwierdzono przewlekłe schorzenia lub ułomności fizyczne lub psychiczne, które trwale lub
czasowo zmniejszają zdolność fizyczną lub psychiczną do pracy w komórkach
realizacyjnych lub wywiadzie skarbowym, ale nie stanowią przeszkody do pracy na
określonych stanowiskach;
3) kategoria „N” z oznaczeniem „D” – „niezdolny do pracy”, co oznacza, że stwierdzone
schorzenia lub ułomności fizyczne lub psychiczne nie pozwalają na pracę w komórkach
realizacyjnych lub wywiadzie skarbowym.
2. W stosunku do kandydatów do pracy na stanowiska kierownicze i specjalistyczne oraz w

2
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: