eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852

Art. 9 przewiduje, iż do naboru pracowników komórek, o których mowa w art. 11g ust. 1,
oraz wywiadu skarbowego stosować należy art. 11g ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej
w brzmieniu dotychczasowym oraz przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 11g
ust. 3 pkt 2, przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Dodatkowo,
w przypadku naboru pracowników wywiadu skarbowego, w okresie tym stosowane mają być
również art. 36k ust. 2 i 3 zmienianej ustawy. Przepis art. 36k ust. 3 ustawy o kontroli
skarbowej został wprowadzony art. 144 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505), wchodzącej w życie w dniu 24 marca 2009 r.
Zabieg powyższy ma na celu uniknięcie sytuacji, w której ze względu na odłożone wejście
w czasie niektórych przepisów ustawy niemożliwe byłoby prowadzenie naboru do tych
komórek.

W art. 10 uregulowano sposób postępowania w sprawach wszczętych i niezakończonych
przed dniem wejścia w życie ustawy. Generalnie postępowania niezakończone do dnia
wejścia w życie ustawy prowadzone będą na podstawie przepisów dotychczasowych,
z wyjątkiem spraw uregulowanych w art. 26 ustawy o kontroli skarbowej, tj. tzw. trybów
nadzwyczajnych, do których będą miały zastosowanie przepisy nowe. Prawa i obowiązki
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej jako strony w sprawach, w których przysługuje
lub już została wniesiona skarga do sądu administracyjnego, mają być przejęte przez
właściwych dyrektorów urzędów kontroli skarbowej. Jest to konsekwencja pozbawienia
Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej właściwości do prowadzenia postępowań
w trybach nadzwyczajnych.

Art. 11. Przepis utrzymuje ważność wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów
legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych.

Zgodnie z art. 12 wprowadzane przepisy dotyczące inspektorów kontroli skarbowej będą
miały zastosowanie do inspektorów powołanych na to stanowisko przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy.
Art. 13 zawiera przepis przejściowy w związku z nowelizacją ustawy o doradztwie
podatkowym. Zgodnie z tym przepisem, do osób wpisanych na listę doradców podatkowych
i niewykreślonych do dnia wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy ustawy o doradztwie
podatkowym w nowym brzmieniu.


43
Art. 14 utrzymuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie nowelizowanych
przepisów upoważniających do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie znowelizowanych przepisów, z jednoczesnym ograniczeniem obowiązywania
tych przepisów do 6 miesięcy.

Art. 15 określa datę wejścia w życie ustawy na 3 miesiące od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
przepisów regulujących m. in. kwestie naboru do komórek, o których mowa w art. 11g ust. 1,
oraz wywiadu skarbowego. W przypadku przepisów, o których mowa w art. 1 pkt 15 oraz
pkt 54 w zakresie dodawanych art. 42f – 42k czas wejścia w życie został określony na
6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. Jest to okres niezbędny dla sporządzenia nowych
przepisów wykonawczych w tym zakresie oraz technicznego przygotowania nowej procedury
naboru.





44
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt

Projekt oddziałuje na prawa i obowiązki kontrolowanych, w tym przedsiębiorców, organy
administracji publicznej i inne podmioty zobowiązane do współdziałania z organami kontroli
skarbowej, organy kontroli skarbowej, jednostki organizacyjne podległe ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych, inspektorów kontroli skarbowej oraz
pracowników jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej.
Wpływ regulacji na prawa i obowiązki kontrolowanych wynikać będzie ze zmian w zakresie
przedmiotowym i podmiotowym kontroli skarbowej. Wpływ na prawa i obowiązki organów
administracji i podmiotów współpracujących z organami kontroli skarbowej będą miały
zmiany w zakresie zasad pozyskiwania informacji przez organy kontroli skarbowej.
W odniesieniu do organów kontroli skarbowej regulacja dotyczy zmiany rozłożenia zadań
pomiędzy Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej oraz dyrektorami urzędów kontroli
skarbowej. Na dyrektorów urzędów kontroli skarbowej zostaną nałożone nowe obowiązki
w zakresie nadzoru nad rozstrzygnięciami dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, obecnie
wykonywane przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Wpływ regulacji na prawa
i obowiązki osób zatrudnionych w kontroli skarbowej dotyczy zmiany w zakresie stosunku
pracy inspektorów kontroli skarbowej oraz przyznania pracownikom jednostek
organizacyjnych kontroli skarbowej nowych uprawnień w zakresie czynności postępowań
kontrolnych i przygotowawczych.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Projekt został poddany szerokim konsultacjom społecznym, w tym przede wszystkim
konsultacjom z organizacjami przedsiębiorców oraz związkami zawodowymi zrzeszającymi
pracowników jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej.

Grupa podmiotów uczestniczących w konsultacjach społecznych:
1) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”,
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
3) Forum Związków Zawodowych,
4) Federacja Związków Zawodowych Pracowników Skarbowych,

45
5) Rada Sekcji Krajowej NSZZ „SOLIDARNO Ć” Pracowników Skarbowych,
6) Związek Rzemiosła Polskiego,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
9) Business Centre Club,
10) Krajowa Izba Doradców Podatkowych,
11) Związek Banków Polskich,
12) Narodowy Bank Polski.
W projekcie uwzględnione zostały uwagi w zakresie uzgodnionym z partnerami społecznymi
zarówno w drodze wymiany korespondencji oraz zorganizowanej konferencji uzgod-
nieniowej.
Uwagi partnerów społecznych, które nie zostały uwzględnione, miały przede wszystkim
charakter natury legislacyjnej. Dotyczyły w szczególności:
a) zmian w zakresie zarządzania kadrami kontroli skarbowej, m.in. statusu inspektora
kontroli skarbowej oraz pozyskiwania pracowników spośród doradców podatkowych (art. 39,
39a – 42e)
Projektowane zmiany mają na celu wzmocnienie statusu inspektora kontroli skarbowej stąd
wprowadzono szczegółową regulację w zakresie jego stosunku pracy, wzorowaną na statusie
urzędnika służby cywilnej. Ponadto wskazano w uzasadnieniu do projektowanych zmian,
iż ułatwienie dostępu doradców podatkowych do wyższych stanowisk w kontroli skarbowej
pozwoli na wzmocnienie merytoryczne kadr kontroli skarbowej, a także ułatwi awans osobom
już zatrudnionym w jej strukturach, a wpisanych na listę doradców podatkowych.
b) przesłanek i procedury pozyskiwania informacji przez organy kontroli skarbowej (art. 7c
i art. 7d)
Regulacje dotyczące pozyskiwania informacji na etapie poprzedzającym kontrolę,
tj. czynności analitycznych w sposób precyzyjny wskazują, iż chodzi tu o informacje
niezbędne dla zidentyfikowania podmiotu, wobec którego zostanie wszczęte postępowanie
kontrolne.
Przesłanki żądania danych i gwarancje ochrony podmiotów zobowiązanych zostały tak
określone, aby uniemożliwić organom kontroli skarbowej wykorzystywanie nowych
uprawnień w sposób niezwiązany z realizacją zadań kontroli skarbowej w obszarze walki
z szarą strefą.

46
Doprecyzowanie zakresu informacji pozyskiwanych na etapie postępowania kontrolnego ma
na celu usunięcie istniejących wątpliwości w tym obszarze, powstających zarówno po stronie
organów kontroli skarbowej, jak i instytucji finansowych. Zaproponowany katalog
przekazywanych przez te instytucje informacji pozwoli na uzyskanie pełnego obrazu działań
podatnika, co do których istnieje podejrzenie, iż zostały przeprowadzone w celu uchylenia się
od opodatkowania.
c) zakresu kontroli skarbowej oraz procedury postępowania kontrolnego (art. 2, 4, 13b, 24,
24b i 26)
Projektowane zmiany dotyczące zakresu kontroli skarbowej mają na celu uniknięcie
powielania przez nią podstawowych zadań innych służb lub organów państwowych. Pozwoli
to na skoncentrowanie potencjału kontroli skarbowej w obszarze walki z szarą strefą
i zwalczania przestępstw skarbowych.
Zgłaszane do projektu uwagi w zakresie procedury postępowania kontrolnego zmierzały do
zbytniej kazuistyki utrudniającej ich stosowanie zarówno przez podatników, jak i organy
kontroli skarbowej. Ponadto mogły prowadzić do nałożenia na obywateli nowych, często
uciążliwych, obowiązków względem organów kontroli skarbowej.
Część uwag partnerów społecznych, które nie zostały uwzględnione na etapie uzgodnień,
stała się nieaktualna w wyniku odstąpienia od niektórych zmian w toku dalszych prac
legislacyjnych.
W toku konferencji uzgodnieniowej partnerzy społeczni przyjęli i zaakceptowali stanowisko
projektodawcy w zakresie uwag, które nie zostały uwzględnione.
Projekt został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. ustawy o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa. W toku prac legislacyjnych nie wpłynęło zgłoszenie
zainteresowania projektem w trybie przepisów ww. ustawy.
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
a) Projekt może mieć pozytywny wpływ na sektor finansów publicznych. Wprowadzanie
nowych lub doprecyzowanie dotychczasowych uprawnień kontroli skarbowej (np. zakresu
kontroli skarbowej i dostępu do informacji gromadzonych przez inne podmioty,
usprawnienie koordynacji kontroli przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej)
oraz usunięcie dotychczasowych niejasności w zakresie procedury kontrolnej (np. w zak-

47
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: