eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zwiększenia skuteczności kontroli skarbowej oraz ograniczenia rozmiarów "szarej strefy", zwłaszcza funkcjonującej za pośrednictwem internetu; doprecyzowania uprawnień organów kontroli skarbowej, głównie w dostępie do informacji i zadań realizowanych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1852
  • Data wpłynięcia: 2009-03-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 858

1852

resie dokonywania częściowych korekt deklaracji, określania właściwości organów
kontroli skarbowej) w znacznym stopniu wpłynie na zwiększenie skuteczności kontroli
skarbowej, a tym samym skutkować będzie wzrostem wpływów budżetowych oraz
zmniejszeniem nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi. Na
etapie projektowania regulacji nie jest jednak możliwe oszacowanie takich korzyści dla
budżetu państwa. Projekt nie będzie miał bezpośredniego wpływu dla budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
b) Projekt przewiduje wprowadzenie badań psychofizjologicznych pracowników komórek
realizacyjnych oraz pracowników wywiadu skarbowego. Wprowadzenie takiej regulacji
nie spowoduje dodatkowych obciążeń budżetu państwa, bowiem badania te będą
przeprowadzane we własnym zakresie przez jednostki organizacyjne kontroli skarbowej
(przez komórkę kadrową obsługującą pracowników: wywiadu skarbowego oraz komórek
realizacyjnych).
c) Projekt przewiduje przeniesienie zadań Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej
w zakresie prowadzenia postępowań w trybach nadzwyczajnych (art. 26) na dyrektorów
urzędów kontroli skarbowej. Przewiduje się, iż wzrost zakresu zadań tych organów będzie
nieznaczny. Ponadto nie będzie wiązał się z obowiązkiem wzrostu poziomu zatrudnienia
w urzędach obsługujących te organy. W 2006 r. przeprowadzonych zostało około
200 postępowań w obu instancjach (ok. 160 postępowań w I instancji oraz ok. 40
postępowań w II instancji), gdzie wydano ok. 60 decyzji w I instancji i około 70 decyzji
w II instancji. Obecnie zadania Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, obejmujące
orzekanie w trybach nadzwyczajnych, w obu instancjach, realizuje 6 pracowników
zatrudnionych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów
publicznych. Zgodnie z projektem zadania związane z orzekaniem zostaną przekazane
16 dyrektorom urzędów kontroli skarbowej. W związku z tym przewiduje się, iż realizacja
tego zadania będzie następować w ramach aktualnego stanu zatrudnienia.
d) Projekt przewiduje, iż koszty przeprowadzania badań kandydatów do pracy w komórkach
realizacyjnych oraz wywiadzie skarbowym, prowadzonych przez komisje lekarskie
podległe Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, będzie pokrywał minister
właściwy do spraw finansów publicznych. W roku 2008 koszty badań lekarskich
kandydatów wyniosły ok. 20 tys. zł.
e) Projekt przewiduje wzmocnienie statusu inspektorów kontroli skarbowej, który ulegnie
zbliżeniu do statusu urzędników służby cywilnej. Projektowana regulacja nie spowoduje

48
dodatkowych obciążeń budżetu państwa, ponieważ zmiana statusu nie jest powiązana ze
wzrostem wynagrodzeń inspektorów.
4. Wpływ projektu na rynek pracy
Ze względu na przedmiot regulacji nie spowoduje ona bezpośrednich skutków w zakresie
wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewiduje się, iż nowe rozwiązania przyjęte w projekcie ustawy będą miały pośredni wpływ
na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przed-
siębiorstw, ponieważ doprowadzą do ograniczenia rozmiarów „szarej strefy” (w tym
funkcjonującej za pośrednictwem internetu), która w negatywny sposób oddziałuje na
konkurencyjność gospodarki, stawiając podmioty z tej strefy w uprzywilejowanej sytuacji
w stosunku do podmiotów działających legalnie, szczególnie w sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw. Ponadto rozszerzenie zakresu informacji pozyskiwanych przez organy
kontroli skarbowej może spowodować wzrost obowiązków podmiotów zobowiązanych do ich
przekazywania.
6. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Zmiany w zakresie kontroli i audytu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
wzmocnienie współpracy i wymiany informacji w tym zakresie z instytucjami zarządzającymi
programami operacyjnymi i organami Wspólnoty Europejskiej mają na celu ograniczenie
marnotrawienia takich środków i wydatkowania niezgodnie z przeznaczeniem, a tym samym
mogą wpłynąć na ich wysokość przyznawaną przez Unię. Tym samym projektowane zmiany
mogą w pośredni sposób wpłynąć korzystnie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Projekt objęty jest bezpośrednio zakresem prawa Unii Europejskiej
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
29-02-aa

49
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia …………………………................2009 r.
w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez inspektorów i pracowników
kontroli skarbowej

Na podstawie art. 11b ust. 7 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Osobie zatrzymanej przez inspektora lub pracownika kontroli skarbowej, zwanej
dalej „osobą zatrzymaną”, udziela się niezwłocznie pierwszej pomocy medycznej lub poddaje
niezbędnym badaniom lekarskim w przypadku, gdy osoba ta znajduje się w stanie zagrażającym
życiu lub zdrowiu, w szczególności gdy osoba ta:
1) ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła przytomność,
2) oświadcza, że cierpi na schorzenia wymagające stałego lub okresowego leczenia,
3) żąda udzielenia jej pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzenia niezbędnych badań
lekarskich.
2.Pomocy, której mowa w ust. 1, udziela się również, gdy z posiadanych przez inspektora
lub pracownika kontroli skarbowej informacji lub okoliczności zatrzymania wynika, że osoba
zatrzymana może być chora na choroby zakaźne.

§ 2. 1. Pierwszej pomocy medycznej udziela się osobie zatrzymanej lub poddaje się ją
niezbędnym badaniom lekarskim, z zastrzeżeniem ust. 2, na podstawie pisemnego wniosku
kierującego komórką, o której mowa w art. 11g ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r.
o kontroli skarbowej.
2. Jeżeli zachodzą okoliczności określone w § 1, wniosek o udzielenie pierwszej pomocy
medycznej oraz poddanie niezbędnym badaniom lekarskim osoby zatrzymanej może być
złożony w formie ustnej, a następnie potwierdzony w formie pisemnej.

§ 3. 1. Pierwszej pomocy medycznej osobie zatrzymanej udziela lub badanie lekarskie tej
osoby przeprowadza lekarz najbliższego zakładu opieki zdrowotnej.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w spawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91,
poz. 868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183,
poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217,
poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz. 1207, 2008 r. Nr 110, poz. 707, Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505 oraz
z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

2. Przewiezienie osoby zatrzymanej do publicznego zakładu opieki zdrowotnej w celu
udzielenia pierwszej pomocy lub przeprowadzenia badania lekarskiego, z zastrzeżeniem ust. 3,
zapewnia właściwy ze względu na miejsce zatrzymania organ kontroli skarbowej.
3. Jeżeli stan zdrowia osoby zatrzymanej wskazuje na potrzebę użycia do jej przewiezienia
specjalnego środka transportu sanitarnego, przewiezienia dokonuje się takim środkiem,
a w szczególności środkiem pogotowia ratunkowego.
4. Po udzieleniu pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzeniu badania lekarskiego
osoby zatrzymanej lekarz wydaje zaświadczenie lekarskie o istnieniu lub braku
przeciwwskazań medycznych do zatrzymania i umieszczenia w pomieszczeniu dla
zatrzymanych lub wystawia skierowanie do innego zakładu opieki zdrowotnej celem
wykonania badań diagnostycznych lub leczenia. Zaświadczenie dołącza się do dokumentacji
sporządzonej w związku z zatrzymaniem osoby.
5. W przypadku gdy osoba zatrzymana nie wyraża zgody na udzielenie pierwszej pomocy
medycznej lub przeprowadzenie niezbędnego badania lekarskiego albo swoim zachowaniem
uniemożliwia wykonanie tych czynności, lekarz okoliczność tę odnotowuje w zaświadczeniu
lekarskim, o którym mowa w ust. 4.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
MINISTER ZDROWIA
17/03/em

2
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 11b ust. 7
ustawy o kontroli skarbowej. Przepisy rozporządzenia regulują tryb przeprowadzania badań
lekarskich osób zatrzymanych przez inspektorów i pracowników kontroli skarbowej.
W § 1 określono przypadki, w których osobie zatrzymanej przez inspektora lub pracownika
kontroli skarbowej udziela się pierwszej pomocy medycznej lub poddaje niezbędnym badaniom
lekarskim. Dotyczy to sytuacji, gdy osoba zatrzymana znajduje się w stanie zagrażającym życiu
lub zdrowiu, w szczególności gdy osoba ta:
1) ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła przytomność;
2) oświadcza, że cierpi na schorzenia wymagające stałego lub okresowego leczenia;
3) żąda udzielenia jej pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzenia niezbędnych
badań lekarskich.
Pierwszej pomocy medycznej udziela się osobie zatrzymanej lub poddaje się ją
niezbędnym badaniom lekarskim na podstawie pisemnego wniosku kierującego komórką, o
której mowa w art. 11g ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (§ 2 ust. 1).
Przepis § 2 ust. 2 wprowadza wyjątek od tej zasady. Stanowi on, że jeżeli zachodzą okoliczności
określone w § 1, wniosek o udzielenie pierwszej pomocy medycznej oraz poddanie niezbędnym
badaniom lekarskim osoby zatrzymanej może być złożony w formie ustnej, a następnie
potwierdzony w formie pisemnej.
W § 3 ust. 1 przyjęto rozwiązanie, że pierwszej pomocy medycznej osobie zatrzymanej
udziela lub badanie lekarskie tej osoby przeprowadza lekarz najbliższego zakładu opieki
zdrowotnej. Kwestie transportu osoby zatrzymanej do publicznego zakładu opieki zdrowotnej w
celu udzielenia pierwszej pomocy lub przeprowadzenia badania lekarskiego reguluje ust. 2 i 3
tego przepisu.
Zgodnie z § 3 ust. 4, po udzieleniu pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzeniu
badania lekarskiego osoby zatrzymanej lekarz wydaje zaświadczenie lekarskie o istnieniu lub
braku przeciwwskazań medycznych do zatrzymania i umieszczenia w pomieszczeniu dla
zatrzymanych lub wystawia skierowanie do innego zakładu opieki zdrowotnej celem wykonania
badań diagnostycznych lub leczenia. Zaświadczenie dołącza się do dokumentacji sporządzonej w
związku z zatrzymaniem osoby.
W przypadku, gdy osoba zatrzymana nie wyraża zgody na udzielenie pierwszej pomocy
medycznej lub przeprowadzenie niezbędnego badania lekarskiego albo swoim zachowaniem
uniemożliwia wykonanie tych czynności, lekarz okoliczność tę odnotowuje w zaświadczeniu
lekarskim.

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: