eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1765
  • Data wpłynięcia: 2009-03-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658

1765



Załącznik nr 3

WZÓR ŚWIADECTWA

Świadectwo zawiera:
a) nazwisko posiadacza;
b) imię (imiona) posiadacza;
c) datę i miejsce urodzenia posiadacza;
d) - datę wydania świadectwa,
- datę wygaśnięcia świadectwa,
- nazwę organu wydającego świadectwo,
- numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę (opcjonalnie);
e) numer licencji umożliwiający dostęp do danych w rejestrze prowadzonym przez
Prezesa UTK;
f) zdjęcie posiadacza;
g) podpis posiadacza;
h) stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza (opcjonalnie);
i) nazwę i adres przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury, dla których
maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągów;
j) kategorię, w której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pociągu lub pojazdu
kolejowego;
k) rodzaj lub rodzaje taboru, do prowadzenia którego posiadacz jest uprawniony;
l) infrastrukturę, w obrębie której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pojazdów
kolejowych;
m) wszelkie uzupełniające informacje lub ograniczenia.
n) znajomość języków.

Minimalne dane dotyczące świadectwa zawarte w rejestrach krajowych:
Wszystkie dane zawarte w licencji oraz odnoszące się do wymagań dotyczących kontroli
okresowych, o których mowa w rozporządzeniu.


10
U Z A S A D N I E N I E

Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie świadectwa maszynisty
stanowi wykonanie upoważnienia przewidzianego w art. 22b ust. 18 znowelizowanej
ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94,
z późn. zm.)

Znowelizowana ustawa w art. 22a wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2007/59/WE z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznania
uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego
Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, str.51).
. Projekt rozporządzenia określa zakres szkoleń i egzaminów dla maszynistów niezbędnych
do uzyskania świadectwa maszynisty oraz sposób prowadzenia rejestru świadectw.

Stosownie do ww. dyrektywy, maszynista musi posiadać licencję, wydawaną przez
prezesa UTK oraz świadectwo maszynisty, wydawane przez przewoźnika kolejowego bądź
zarządcę infrastruktury, zatrudniające maszynistę. Sprawy związane z wydawaniem licencji
objęte są odrębnym rozporządzeniem, uregulowanym na podstawie art. 22 i 22a ustawy o
transporcie kolejowym.

Stosownie do zapisu w ustawie o transporcie kolejowym świadectwo maszynisty
jest to dokument poświadczający uprawnienia maszynisty do prowadzenia pociągu lub
pojazdu kolejowego oraz wskazujące infrastrukturę, po której maszynista może prowadzić
wskazany tabor. Maszynista musi posiadać co najmniej jedno świadectwo, wskazujące
infrastrukturę, po której może on prowadzić pociąg lub pojazd trakcyjny oraz kategorię
pociągu lub pojazdu trakcyjnego. Stosownie do dyrektywy wyróżnia się 2 kategorie,
uprawniające do prowadzenia pociągu lub pojazdu trakcyjnego:
- kategoria A, która uprawnia do prowadzenia lokomotyw manewrowych, pociągów
roboczych, pojazdów kolejowych do celów utrzymaniowych oraz lokomotyw, kiedy są
używane do przetaczania,
- kategoria B, obejmująca przewóz osób lub rzeczy.
Świadectwo maszynisty może zawierać upoważnienie do prowadzenia pociągów lub
pojazdów kolejowych we wszystkich kategoriach.

Maszynista otrzymuje świadectwo po odbyciu szkolenia oraz zdaniu egzaminu (§ 3).
Szkolenie przeprowadza podmiot uprawniony, znajdujący się na liście wydawanej przez
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. (§4) Szkolenie obejmuje szkolenie teoretyczne oraz
praktyczne. Zakres wiedzy objętej szkoleniem zawiera załącznik 1 (znajomość taboru) oraz
załącznik 2 (znajomość infrastruktury) do rozporządzenia.
Sposób przeprowadzenia egzaminu określa przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury,
zatrudniający maszynistę. Egzamin, tak jak szkolenie, przeprowadza podmiot uprawniony.
Egzamin składa się z części teoretycznej, obejmującej znajomość zagadnień zawartych w
załącznikach 1 i 2 do rozporządzenia, w tym również znajomość języka obcego, oraz z części
praktycznej (§ 4 ust. 2).
Każdy przewoźnik kolejowy i każdy zarządca infrastruktury ustanawia procedury
obowiązujące przy wydawaniu i aktualizowaniu świadectw maszynisty, będące częścią ich

11
systemu zarządzania bezpieczeństwem, oraz ustanawia procedury pozwalające maszynistom
na odwołanie się od decyzji dotyczącej wydania świadectwa, jego aktualizacji, zawieszenia
jego ważności lub cofnięcia go (§ 6).
Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury zobowiązani są do prowadzenia
rejestrów wydawanych przez siebie świadectw i wszelkich ich aktualizacji, zmian. Rejestr
zawiera dane dotyczące każdego świadectwa oraz dane dotyczące kontroli okresowych. Dane
w rejestrze są udostępniane Prezesowi UTK (§ 6 ust. 3).
Aby świadectwo zachowało ważność maszynista musi przechodzić okresowe, co 3
lata, sprawdzanie znajomości języka obcego, taboru i infrastruktury (§ 7). Jeżeli maszynista
nie zda tego egzaminu przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury cofa świadectwo i
informuje o tym Prezesa UTK.
Jeżeli ustaje zatrudnienie maszynisty świadectwo traci ważność. Jednak kolejny
pracodawca przy wydawaniu maszyniście świadectwa ma obowiązek uwzględnienia
dokumentów potwierdzających jego wiedzę, doświadczenie zawodowe i kwalifikacje (§ 8).
Przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury kieruje maszynistę na okresowe
badania fizyczne i psychiczne. Również w przypadku powzięcia wątpliwości co do stanu
zdrowia maszynisty, jest on kierowany na badania lekarskie. Wykaz badań oraz częstotliwość
ich przeprowadzenia zawiera załącznik nr 3 do rozporządzenia. Jeżeli stan zdrowia
maszynisty nie spełnia wymagań określonych zgodnie z art.22 ust. 19 ustawy, przewoźnik
kolejowy lub zarządca infrastruktury cofa świadectwo (§ 8).


Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)

Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

12


OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do uczestników rynku
kolejowego – Urzędu Transportu Kolejowego, przewoźników kolejowych i zarządców
infrastruktury oraz zatrudnianych przez nich maszynistów, zarządców infrastruktury
kolejowej, a także innych podmiotów zaangażowanych w proces przyznawania, sprawdzania i
uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów.

2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia został przesłany do następujących
podmiotów:
PKP SA;
PKP PLK SA;
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego;
PKP Intercity Sp. Z o.o.;
PKP Przewozy Regionalne Sp. Z o.o.;
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.;
Arriva PCC;
Szybka Kolej Miejska sp. z. o. o.;
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.;
Veolia Transport Polska
oraz związków zawodowych działających w sektorze transportu kolejowego.

3. Wpływ regulacji na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:

Koszty wiążą się z nałożeniem nowych zadań na Urząd Transportu Kolejowego, związanych
z monitorowaniem systemu uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów, w zakresie
świadectw. Koszty te zostały ujęte w całościowej kalkulacji kosztów, związanych ze
stworzeniem systemu licencjonowania maszynistów, wynoszące wg wyliczeń UTK 13,2 mln
zł. Szczegółowa kalkulacja została przedstawiona w uzasadnieniu do projektu ustawy o
zmianie ustawy transporcie kolejowym oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w
sprawie określenia warunków i zasad niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty.

b) rynek pracy
Wprowadzenie nowych zasad potwierdzania kwalifikacji zawodowych maszynistów
zwiększy w perspektywie możliwości zmiany pracy przez osoby należące do tej grupy
zawodowej, otwierając im szansę zatrudnienia u innych europejskich przewoźników. Nowe
przepisy umożliwią lepszy przepływ pracowników, a także możliwość weryfikacji (system
monitorowania maszynistów) i podnoszenia kompetencji maszynistów.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw


13

W związku z ujednoliceniem zasad uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów
przedsiębiorstwa będą miały równy dostęp do wykwalifikowanej kadry maszynistów.

d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rozwój regionalny.
e) sytuację finansową
Wprowadzenie proponowanych w ustawie przepisów wpłynie na sytuację przedsiębiorstw
sektora transportu kolejowego. W związku z nowym systemem uznawania kwalifikacji
zawodowych maszynistów - szkoleniami, kursami językowymi, badaniami, oraz wydawaniem
świadectw i prowadzeniem przez przedsiębiorców rejestrów świadectw poniesione będą
musiały być przez nich dodatkowe koszty. Obecnie, zgodnie z wyliczeniami PKP Cargo
(zatrudniającego ok. 13 tys. maszynistów i pomocników maszynistów) całkowity koszt
szkolenia wynosi ok. 25 tys. zł.

4. Korzyści społeczne
W wyniku ujednolicenia wymogów uzyskiwania dokumentów poświadczających
posiadanie kwalifikacji i ustanowienia ich na wysokim poziomie przewiduje się
podniesienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.


61/02/BS

14
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: