Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ……………………………….. 2009 r.
w sprawie okresowych badań lekarskich maszynistów2)
Na podstawie art. 22b ust. 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres i częstotliwość okresowych badań lekarskich
przeprowadzanych w celu oceny spełnienia warunków fizycznych i psychicznych
niezbędnych dla zachowania ważności świadectwa maszynisty.
§ 2. W celu zachowania ważności świadectwa maszynista przechodzi okresowe badania w
zakresie wymagań, określonych w załączniku do rozporządzenia.
§ 3. Częstotliwość badań, o których mowa w § 2, ustalana jest przez przewoźnika
kolejowego lub zarządcę infrastruktury kolejowej, zgodnie z ich własnym systemem
zarządzania bezpieczeństwem oraz z zachowaniem następujących minimalnych
częstotliwości.
2. Po każdym badaniu okresowym Prezes UTK potwierdza, poprzez oświadczenie
dotyczące świadectwa oraz w rejestrze świadectw maszynisty, że maszynista spełnia
wymagania, określone w załączniku do rozporządzenia.
3. Jeśli nie przeprowadzono badania okresowego lub jeżeli przyniosło ono wynik
negatywny, przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury kolejowej cofa świadectwo
maszynisty.
§ 4. 1. Jeżeli ustaje stosunek pracy lub inny stosunek prawny wiążący maszynistę z
przewoźnikiem lub zarządcą infrastruktury kolejowej niezwłocznie informują oni o tym
fakcie Prezesa UTK.
2. Jeśli maszynista uznaje, że z uwagi na stan jego zdrowia jego dalsza zdolność do
wykonywania zawodu budzi wątpliwości, niezwłocznie informuje o tym przewoźnika
kolejowego lub zarządcę infrastruktury kolejowej.
3. Po uzyskaniu przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę infrastruktury kolejowej od
lekarza informacji, że stan zdrowia maszynisty pogorszył się na tyle, że jego zdolność do
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2007/59/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom
prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007,
str. 51).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr
191, poz. 1374 oraz z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902,Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z
2009 r. Nr 1, poz. 3.
wykonywania zawodu budzi wątpliwości, podejmują oni niezbędne działania, obejmujące
badanie opisane w załączniku do rozporządzenia, oraz jeśli to konieczne, cofnięcie
świadectwa maszynisty oraz wpisanie tego do rejestru, o którym mowa w § 3.
4. O przypadkach niezdolności do pracy trwającej dłużej niż trzy miesiące przewoźnik
kolejowy lub zarządca infrastruktury kolejowej jest obowiązany niezwłocznie
poinformować Prezesa UTK.
5. Zakres badań sprawdzających warunki fizyczne i psychiczne, jakie powinien spełniać
maszynista oraz częstotliwość badań okresowych określa załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER ZDROWIA
2
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia……..(poz…..)
BADANIA OKRESOWE MASZYNISTY
1. Częstotliwość badań
Badania lekarskie dla oceny spełnienie warunków fizycznych i psychicznych
niezbędnych dla zachowania ważności świadectwa maszynisty winny być
przeprowadzane co najmniej co trzy lata do 55 roku życia, a następnie co rok.
Przeprowadza się odpowiednie badanie lekarskie, jeżeli zachodzi obawa, że dalsza
zdolność do wykonywania zawodu maszynisty budzi wątpliwości,
Sprawność fizyczna sprawdzana jest regularnie i po każdym wypadku przy pracy, jak
również po każdej przerwie w pracy spowodowanej wypadkiem. Lekarz może
zadecydować o przeprowadzeniu dodatkowego badania lekarskiego, w szczególności po
okresie co najmniej 30-dniowego zwolnienia lekarskiego. Pracodawca może skierować
maszynistę na badania w celu ustalenia spełniania warunków fizycznych i psychicznych
w razie odsunięcia maszynisty od wykonywania obowiązków służbowych ze względów
bezpieczeństwa.
2. Minimalny zakres okresowych badań lekarskich po objęciu stanowiska
Jeżeli maszynista spełnia kryteria niezbędne do badań przeprowadzanych przed objęciem
stanowiska, specjalistyczne badania okresowe muszą przynajmniej objąć:
- ogólne badanie lekarskie,
- badanie funkcji zmysłowych (wzrok, słuch, postrzeganie barw),
- badania krwi lub moczu w kierunku cukrzycy i innych dolegliwości, zgodnie ze
wskazaniem na podstawie badania klinicznego,
- badania na obecność narkotyków w organizmie zgodnie ze wskazaniem klinicznym.
Ponadto w przypadku maszynistów, którzy ukończyli 40. rok życia, wymagane jest
również badanie EKG w spoczynku.
3
U Z A S A D N I E N I E
Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie okresowych badań
lekarskich maszynistów stanowi wykonanie upoważnienia przewidzianego w art. 22b ust.
19 znowelizowanej ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z
2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.)
Znowelizowana
ustawa
wdraża postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady 2007/59/WE z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznania uprawnień
maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty
(Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, str.51).
Projekt
rozporządzenia określa zakres i częstotliwość okresowych badań lekarskich
przeprowadzanych w celu oceny spełnienia warunków fizycznych i psychicznych
niezbędnych dla zachowania ważności świadectwa maszynisty.
Stosownie do ww. dyrektywy, maszynista musi posiadać licencję, wydawaną przez
prezesa UTK oraz świadectwo maszynisty, wydawane przez przewoźnika kolejowego bądź
zarządcę infrastruktury, zatrudniające maszynistę.
Stosownie do zapisu w ustawie o transporcie kolejowym świadectwo maszynisty
jest to dokument poświadczający uprawnienia maszynisty do prowadzenia pociągu lub
pojazdu kolejowego oraz wskazujące infrastrukturę, po której maszynista może prowadzić
wskazany tabor.
Aby świadectwo maszynisty zachowało ważność maszynista musi przechodzić
okresowe badania lekarskie.
Przewoźnik kolejowy lub zarządca infrastruktury kieruje maszynistę na okresowe
badania fizyczne i psychiczne. Również w przypadku powzięcia wątpliwości co do stanu
zdrowia maszynisty, jest on kierowany na badania lekarskie. Wykaz badań oraz częstotliwość
ich przeprowadzenia zawiera załącznik do rozporządzenia. Jeżeli stan zdrowia maszynisty nie
spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu, przewoźnik kolejowy lub zarządca
infrastruktury cofa świadectwo.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie do przewoźników
kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej oraz zatrudnianych przez nich maszynistów,
a także innych podmiotów zaangażowanych w proces przyznawania, sprawdzania i
uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia został przesłany do następujących
podmiotów:
PKP SA;
PKP PLK SA;
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego;
PKP Intercity Sp. Z o.o.;
PKP Przewozy Regionalne Sp. Z o.o.;
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.;
Arriva PCC;
Szybka Kolej Miejska sp. z. o. o.;
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.;
Veolia Transport Polska
oraz związków zawodowych działających w sektorze transportu kolejowego.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego:
Koszty wiążą się z nałożeniem nowych zadań na Urząd Transportu Kolejowego, związanych
z monitorowaniem systemu uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów, w zakresie
świadectw. Koszty te zostały ujęte w całościowej kalkulacji kosztów, związanych ze
stworzeniem systemu licencjonowania maszynistów, wynoszące wg wyliczeń UTK 13,2 mln
zł. Szczegółowa kalkulacja została przedstawiona w uzasadnieniu do projektu ustawy o
zmianie ustawy transporcie kolejowym oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w
sprawie określenia warunków i zasad niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty.
b) rynek pracy
Nowe przepisy umożliwią lepszą weryfikację maszynistów, pod względem spełniania przez
nich warunków fizycznych i psychicznych niezbędnych dla zachowania ważności
świadectwa maszynisty.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
W związku z ujednoliceniem spełnienia warunków fizycznych i psychicznych niezbędnych
dla zachowania ważności świadectwa maszynisty przedsiębiorstwa będą miały równy dostęp
do wykwalifikowanej kadry maszynistów.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rozwój regionalny.
62/02/BS
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei