Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy: opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 315 t. 50 z dnia 3 grudnia 2007 r. trzech aktów prawnych, wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego, który m.in. obejmuje otwarcie rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1765
- Data wpłynięcia: 2009-03-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1658
1765
3. PRÓBY HAMULCÓW
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- sprawdzenia i obliczenia przed jazdą, czy faktyczna moc hamowania pociągu
odpowiada mocy hamowania wymaganej dla danej linii, zgodnie z wartościami
wyszczególnionymi w dokumentach pojazdu,
- sprawdzenia działania różnych składników układu hamulcowego jednostki trakcyjnej
oraz pociągu odpowiednio przed jazdą, przy uruchamianiu pojazdu i w czasie jazdy.
4. SPOSÓB FUNKCJONOWANIA I PR DKOŚĆ MAKSYMALNA POCI GU W
ODNIESIENIU DO CHARAKTERYSTYK LINII
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- przyjmowania do wiadomości informacji przekazane im przed jazdą,
- określenia rodzaju przejazdu i prędkość maksymalną pociągu na podstawie takich
zmiennych, jak ograniczenia prędkości, warunki pogodowe lub jakiekolwiek zmiany w
urządzeniach sygnalizacyjnych.
5. PROWADZENIE POCI GU W SPOSÓB, KTÓRY NIE POWODUJE USZKODZEŃ
INSTALACJI LUB POJAZDÓW
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- korzystania ze wszystkich dostępnych układów sterowania zgodnie ze stosowanymi
zasadami,
- uruchamiania pociągu, uwzględniając przyczepność i ograniczenia mocy,
- używania hamulców do zwalniania i zatrzymywania, z uwzględnieniem taboru i
instalacji.
6. NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Maszyniści muszą:
- być w stanie zwracać uwagę na nadzwyczajne zdarzenia związane z zachowaniem się
pociągu,
- potrafić dokonać inspekcji pociągu i rozpoznawać oznaki nieprawidłowości, rozróżniać
je i reagować zgodnie z ich względnym znaczeniem oraz próbować im zaradzać, zawsze
traktując bezpieczeństwo ruchu kolejowego i osób w sposób priorytetowy,
- wykazać się znajomością dostępnych środków zabezpieczenia i łączności.
7. POST POWANIE W RAZIE NIEPRZEWIDZIANYCH ZDARZEŃ I
WYPADKÓW, PO ARÓW ORAZ WYPADKÓW Z UDZIAŁEM LUDZI
Maszyniści muszą:
- potrafić podejmować kroki w celu zabezpieczenia pociągu i wezwania pomocy w razie
wypadku z udziałem ludzi znajdujących się w pociągu,
- potrafić ustalić, czy pociąg przewozi towary niebezpieczne i rozpoznać je na podstawie
dokumentów pociągu i wykazu wagonów,
- znać procedury ewakuacji pociągu w sytuacji awaryjnej.
8. WARUNKI OKREŚLAJ CE KONTYNUOWANIE JAZDY PO WYPADKU Z
UDZIAŁEM TABORU
Po wypadku maszyniści muszą potrafić ocenić, czy i przy zachowaniu jakich warunków
pojazd może kontynuować jazdę, a także poinformować możliwie najszybciej o tych
warunkach instytucję zarządzającą infrastrukturą.
Maszyniści muszą potrafić określić, czy potrzebna jest ocena biegłego przed kontynuacją
jazdy przez pociąg.
9. UNIERUCHOMIENIE POCI GU
5
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością podejmowania kroków w celu
zabezpieczenia przed niespodziewanym uruchomieniem lub poruszeniem się pociągu lub
jego części, nawet w najtrudniejszych warunkach.
Oprócz tego maszyniści muszą posiadać wiedzę na temat środków umożliwiających
zatrzymanie pociągu lub jego części, w razie gdyby niespodziewanie zaczął się poruszać.
6
Załącznik nr 2
WIEDZA ZAWODOWA DOTYCZ CA INFRASTRUKTURY I WYMOGI W
ODNIESIENIU DO ŚWIADECTWA
1. PRÓBY HAMULCÓW
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością sprawdzenia i obliczenia przed jazdą, czy
faktyczna moc hamowania pociągu odpowiada mocy hamowania wymaganej dla danej
linii, zgodnie z wartościami wyszczególnionymi w dokumentach pojazdu.
2. RODZAJ EKSPLOATACJI I PR DKOŚĆ MAKSYMALNA POCI GU W
ODNIESIENIU DO CHARAKTERYSTYK LINII
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- przyjmowania do wiadomości przekazanych im informacji, takie jak ograniczenia
prędkości lub jakiekolwiek zmiany w urządzeniach sygnalizacyjnych,
- ustalenia rodzaju przejazdu i prędkości maksymalnej pociągu na podstawie
charakterystyk linii.
3. ZNAJOMOŚĆ LINII
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością przewidywania problemów i
odpowiednio reagować w zakresie bezpieczeństwa i wywiązywania się z innych
obowiązków, takich jak punktualność i aspekty ekonomiczne. Muszą zatem posiadać
wyczerpującą wiedzę na temat linii kolejowych i urządzeń na swojej trasie oraz
wszelkich uzgodnionych tras zastępczych.
Istotne są następujące aspekty:
- warunki eksploatacji (zmiany toru, ruch jednokierunkowy itp.),
- dokonanie kontroli trasy przejazdu i sprawdzenie stosownych dokumentów,
- określenie torów, które mogą być wykorzystane do danego rodzaju przewozów,
- obowiązujące zasady ruchu oraz znaczenie systemu sygnalizacyjnego,
- warunki eksploatacji,
- system blokady i związane z nim przepisy,
- nazwy stacji kolejowych oraz położenie i widoczność stacji i nastawni, w celu
odpowiedniego dostosowania prowadzenia pociągu,
- sygnalizacja przejściowa pomiędzy różnymi układami eksploatacyjnymi lub układami
zasilania,
- ograniczenia prędkości dla różnych kategorii prowadzonych pociągów,
- profile topograficzne,
- szczególne warunki hamowania, na przykład na liniach o stromym nachyleniu,
- szczególne właściwości eksploatacyjne: specjalne sygnały, znaki, warunki odjazdu itp.
4. PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- uruchamiania pociągu jedynie wtedy, gdy spełnione są wszystkie zalecane warunki
(rozkład jazdy, nakaz jazdy lub sygnał odjazdu, obsługa urządzeń sygnalizacyjnych w
razie konieczności itp.),
- obserwowania sygnałów urządzeń przytorowych i znajdujących się w kabinie,
interpretować je niezwłocznie i bezbłędnie oraz postępować zgodnie z ustalonymi
procedurami,
- prowadzenia pociągu w sposób bezpieczny zgodnie z określonym rodzajem przewozu:
stosować, w razie otrzymania takiego polecenia, specjalne sposoby prowadzenia
przewozów, czasowe ograniczenia prędkości, prowadzenie w przeciwnym kierunku,
szczególne pozwolenie w razie niebezpieczeństwa na przejazd obok semafora
7
podającego sygnał zabraniający jazdy, praca manewrowa, zmiany kierunku jazdy,
przejazd przez place budowy itp.,
- przestrzegania terminowości postojów wynikających z rozkładu i dodatkowych, a w
razie potrzeby sprawować dodatkowe obowiązki obsługi pasażerów, zwłaszcza takie jak
otwieranie i zamykanie drzwi.
5. PROWADZENIE POCI GU
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- w każdym momencie ustalenia miejsca położenia pociągu na linii,
- używania hamulców do zwalniania i zatrzymywania pociągu, z uwzględnieniem taboru
i instalacji,
- regulowania prędkości jazdy pociągu zgodnie z rozkładem jazdy i wszelkimi wydanymi
poleceniami mającymi na celu oszczędność energii, z uwzględnieniem charakterystyk
jednostki trakcyjnej, pociągu, linii i otoczenia.
6. NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- zwracania uwagi, o ile pozwala na to prowadzenie pociągu, na nadzwyczajne
wydarzenia dotyczące infrastruktury i otoczenia: urządzenia sygnalizacyjne, tory,
zasilanie w energię, przejazdy kolejowe, otoczenie torów, pozostały ruch,
- znać poszczególne odległości dzielące ich od wyraźnych przeszkód,
- możliwie najszybciej informować zarządcę infrastruktury o miejscu i charakterze
zaobserwowanych nieprawidłowości, upewniając się, że informacja ta została
zrozumiana,
- uwzględniając infrastrukturę, zapewnić lub podjąć kroki w celu zagwarantowania
bezpieczeństwa ruchu i osób, ilekroć jest to konieczne.
7. POST POWANIE W RAZIE NIEPRZEWIDZIANYCH ZDARZEŃ I
WYPADKÓW, PO ARÓW ORAZ WYPADKÓW Z UDZIAŁEM LUDZI
Maszyniści powinni wykazać się umiejętnością:
- podejmowania kroków w celu ochrony pociągu i wezwania pomocy w razie wypadku z
udziałem ludzi,
- oceniania, gdzie zatrzymać pociąg w razie pożaru i w razie konieczności ułatwić
ewakuację pasażerów,
- jak najszybciej dostarczyć przydatnych informacji dotyczących pożaru, jeżeli pożar nie
może być opanowany przez samego maszynistę,
- jak najszybciej poinformować o tych warunkach instytucję zarządzającą infrastrukturą,
- ocenienia, czy infrastruktura pozwala na dalsze prowadzenie pojazdu i w jakich
warunkach.
8. TESTY J ZYKOWE
Maszyniści, którzy muszą porozumiewać się z instytucją zarządzającą infrastrukturą w
sprawach związanych z bezpieczeństwem, muszą posiadać umiejętności w zakresie
języka wskazanego przez daną instytucję zarządzającą infrastrukturą. Ich umiejętności
językowe muszą być na poziomie umożliwiającym im aktywne i skuteczne
porozumiewanie się w sytuacjach rutynowych, trudnych oraz awaryjnych.
Muszą potrafić korzystać z wiadomości i metody komunikacji określonej w TSI
"Eksploatacja". Maszyniści muszą potrafić porozumiewać się zgodnie z poziomem 3
znajomości języka:
Ustną znajomość języka można podzielić na pięć poziomów:
Poziom 5:
8
- potrafi dostosować sposób mówienia do każdego słuchacza
- potrafi prezentować poglądy
- potrafi negocjować
- potrafi przekonywać
- potrafi udzielać porad
Poziom 4:
- radzi sobie w całkowicie nieprzewidzianych sytuacjach
- potrafi wysuwać hipotezy
- potrafi wyrażać należycie uargumentowane poglądy
Poziom 3:
- radzi sobie w praktycznych sytuacjach zawierających nieprzewidziany element
- potrafi opisywać
- potrafi podtrzymać prostą rozmowę
Poziom 2:
- radzi sobie w prostych, praktycznych sytuacjach
- potrafi zadawać pytania
- potrafi odpowiadać na pytania
Poziom 1:
- potrafi rozmawiać, używając zapamiętanych zdań.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1765
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei