Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw
- projekt ma na celu bardziej skuteczną walke ze zjawiskiem przemocy w rodzinie poprzez rozszerzenie form udzielanej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie o możliwość bezpłatnego badania lekarskiego dla ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała oraz wydanie zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1698
- Data wpłynięcia: 2009-02-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 125, poz. 842
1698
USZKODZEŃ:
STAN
HIGIENY:
□ lady
przedmiotów
Skóra
□ brudna
□ Wylewy podskórne
□ wie e
□ r.
koloryt
□ wysuszona
□ Otarcia
□ obrz k tkanek mi kkich
□ odparzona
□ Oparzenia □ ciecz □ przedmiot
□ sina
□ zaczerwieniona
□ Pourazowe ubytki uz bienia
Włosy:
□ brudne □ łysienie □ wszawica
□ Złamania ko ci □ głowy
□ ciemieniucha
□ k. górnych
□ k.
dolnych
□ Odpieluszkowe zapalenie skóry
□ kr gosłupa
□ Objawy alergii pokarmowej
□ Ubiór nieadekwatny do pory roku
□ Uszkodzenia narz dów płciowych
□ Inne –jakie?
OPIS DODATKOWY (EW. OPIS USZKODZE , CZYNNO CI WYKONYWANYCH PO ZDARZENIU np. prysznic, zmiana ubrania):
□ PRZYJ CIE W ODDZ. …………………………………………………
□ ODESŁANO DO DOMU / O RODKA Op./Wych. W TOWARZYSTWIE:
□ OPIEKUNA
□ RODZICA
……………………………………………………
Piecz tki i podpisy osób przeprowadzaj cych wywiad
TELEFONY INTERWENCYJNE:
Informacje socj.-prawne
DZIAŁ PRAWNY
KOMISARIAT
Fax
Dział Prawny
DZIAŁ PRAWNY:
POWIADOMIONO:
POLICJ :
………………
Data:……………… Odp. Lp. ……………… Data:………………
28/02/BS
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie oraz niektórych innych ustaw wprowadził obowiązek podejmowania interwencji
w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty”.
W konsekwencji powstała potrzeba wskazania w akcie wykonawczym do ustawy
sposobu podejmowania działań w ramach procedury „Niebieskie Karty” oraz określenia
wzorów formularzy „Niebieska Karta”, z jednoczesnym określeniem podmiotów właściwych
do wypełniania formularzy „Niebieska Karta”.
W projekcie określono sytuacje, w których przedstawiciele wyżej wymienionych
jednostek podejmują czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”, a także obowiązki
i sposób realizacji.
Formularz „Niebieska Karta”, zgodnie z projektowaną regulacją wypełniają
przedstawiciela jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji
rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, natomiast
największe kompetencje w zakresie podejmowania procedury „Niebieskie Karty” dano
przedstawicielom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji
rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, którzy są odpowiedzialni za efekty
skuteczności podejmowanych działań i nad nimi czuwają od momentu powzięcia informacji
o wystąpieniu przemocy w rodzinie do jaj zakończenia.
Natomiast przedstawiciele oświaty oraz służby zdrowia, po odnotowaniu zdarzenia,
poinformowaniu ofiary przemocy w rodzinie o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia
oraz wypełnieniu formularza „Niebieska Karta” przekazują go do przewodniczącego zespołu
interdyscyplinarnego w celu podjęcia dalszych działań.
Przedstawiciele pozostałych wymienionych powyżej instytucji czynnie uczestniczą
w procedurze „Niebieskie Karty” w ramach prac w zespole interdyscyplinarnym, o którym
mowa w art. 9a projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
oraz niektórych innych ustaw.
OCENA PRZEWIDYWANYCH SKUTKÓW SPOŁECZNO - GOSPODARCZYCH
1. Podmioty
objęte projektowaną regulacją:
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczyć będą:
• ofiar przemocy w rodzinie,
• sprawców przemocy w rodzinie,
• Policji,
• jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
• gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
• kuratorskiej służby sądowej;
• oświaty;
• ochrony zdrowia;
• organizacji pozarządowych
• prokuratorzy
• przedstawiciele innych instytucji działających na rzecz przeciwdziałania przemocy
w rodzinie.
2. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego:
Projektowana regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa oraz dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie w życie przedmiotowego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu aktu na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki
oraz na sytuację i rozwój regionów.
5. Zakres
konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji międzyresortowych, z partnerami
społecznymi oraz uzgodnień z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
6. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy.
Projekt rozporządzenia z chwilą przekazania tego projektu do uzgodnień międzyresortowych
i z partnerami społecznymi zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i
aktów prawnych.
29/02/BS
2
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia ...................
w sprawie wykonywania przez Policję czynności związanych z interwencją pracownika
socjalnego w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia dziecka w wyniku przemocy w
rodzinie
Na podstawie art. 12a ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w
rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz.1493, Dz. U. Nr ....), zwanej dalej ustawą, zarządza się, co
następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) przypadki, w których Policja wykonuje czynności związane z interwencją pracownika
socjalnego w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia dziecka w wyniku przemocy w
rodzinie;
2) procedurę postępowania Policji przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 12a
ust.2 ustawy;
3) sposób dokumentowania przeprowadzonych przez Policję czynności, o których mowa w
art. 12 ust.2 ustawy.
§ 2.
W związku z interwencją pracownika socjalnego w przypadkach zagrożenia zdrowia lub
życia dziecka w wyniku przemocy w rodzinie czynności, o których mowa w art. 12a ust.2
ustawy wykonuje właściwy organ Policji.
§ 3.
1. Wykonywanie czynności przez Policję polega na zapewnieniu pracownikowi socjalnemu
bezpieczeństwa osobistego oraz dostępu do miejsca wykonywania obowiązków
służbowych i porządku w tym miejscu;
2.Policja wykonując czynności zapewnia bezpieczeństwo również innym osobom obecnym w
miejscu wykonywania czynności, mając w szczególności na względzie poszanowanie
godności tych osób oraz konieczność udzielenia skutecznej pomocy dzieciom – ofiarom
przemocy w rodzinie.
§ 4.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
1. Policja wykonuje czynności na ustne wezwanie pracownika socjalnego w trakcie
wykonywania przez niego obowiązków służbowych, w przypadku gdy istnieje zagrożenie
zdrowia lub życia dziecka w wyniku przemocy w rodzinie;
2. Pracownik socjalny przesyła pisemne potwierdzenie wezwania Policji do wykonania
czynności w terminie 7 dni od zakończenia czynności.
§ 5.
Czynności, o których mowa w § 2 są wykonywane przez wyznaczonego funkcjonariusza
Policji zwanego dalej „funkcjonariuszem”.
§ 6.
Funkcjonariusz wykonujący czynności żąda od pracownika socjalnego okazania legitymacji
służbowej.
§ 7.
1. Z przebiegu wykonanych czynności, o których mowa w § 2, funkcjonariusz sporządza
notatkę służbową, zawierającą określenie terminu, miejsca przeprowadzonych czynności,
imię i nazwisko pracownika socjalnego, adres jednostki organizacyjnej pomocy społecznej
oraz osób obecnych w miejscu przeprowadzonych czynności, a także opis wykonywanych
czynności;
2. Notatkę, o której mowa w ust. 1 funkcjonariusz przekazuje swojemu bezpośredniemu
przełożonemu, natomiast jej kopię kierownikowi właściwej jednostki organizacyjnej
pomocy społecznej.
§ 8.
Rozporządzenie wchodzi w życie 30 dni od daty ogłoszenia.
Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji
w porozumieniu:
Minister Pracy i Polityki Społecznej
2