eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu bardziej skuteczną walke ze zjawiskiem przemocy w rodzinie poprzez rozszerzenie form udzielanej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie o możliwość bezpłatnego badania lekarskiego dla ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała oraz wydanie zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1698
  • Data wpłynięcia: 2009-02-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 125, poz. 842

1698

Projekt


U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych
ustaw1)


Art. 1. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(Dz. U. Nr 180, poz. 1493) wprowadza się następujące zmiany:


1) art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Art. 3. 1. Osobie dotkniętej przemocą w rodzinie udziela się bezpłatnej pomocy,
w szczególności w formie:
1) poradnictwa medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego i rodzinnego;
2) interwencji kryzysowej i wsparcia;
3) ochrony przed dalszym krzywdzeniem, przez uniemożliwienie osobom stosującym
przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego z innymi członkami rodziny mieszkania
oraz zakazanie kontaktowania się z osobą pokrzywdzoną;
4) zapewnienia, na żądanie osoby dotkniętej przemocą w rodzinie, bezpiecznego schronienia
w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
5) badania lekarskiego w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych
z użyciem przemocy w rodzinie oraz wydania zaświadczenia lekarskiego

w tym przedmiocie.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wzór
zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych
z użyciem przemocy w rodzinie, uwzględniając przydatność zaświadczenia dla ochrony
prawnej osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.”;

2) art. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„Art. 5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) standard podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla
ofiar przemocy w rodzinie,
2) kwalifikacje osób zatrudnionych w specjalistycznych ośrodkach wsparcia dla ofiar
przemocy w rodzinie,
3) szczegółowe kierunki prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób
stosujących przemoc w rodzinie,
4) kwalifikacje osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne
– uwzględniając konieczność dostosowania zakresu pomocy do sytuacji oraz potrzeb osób
dotkniętych przemocą w rodzinie, a także efektywność usług świadczonych przez
specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie i skuteczność oddziaływań
korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.

Art. 6. 1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez
organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych
w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115,
poz. 728, z późn. zm.2)) lub ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, Nr 115,
poz. 793 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97),
chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności tworzenie gminnego systemu
przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym:
1)
opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy

w rodzinie;
2) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie;
3) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
4) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
5) tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
2
3. Do zadań własnych powiatu należy w szczególności:
1) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
2) zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji
kryzysowej.

4. Do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy
w szczególności:
1) tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy
w rodzinie;
2) opracowywanie i realizacja programów w ramach oddziaływań korekcyjno-
edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

5. rodki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 4, zapewnia budżet państwa.

6. Do zadań własnych samorządu województwa należy w szczególności:
1) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie;
2) opracowywanie programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz ramowych
oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
3) organizowanie szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem
przemocy w rodzinie;
4) opracowanie i realizacja wojewódzkiego programu przeciwdziałania przemocy

w rodzinie.”;

3) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
„Art. 6a. Osoby kierujące:
1) ośrodkami wsparcia,
2) ośrodkami interwencji kryzysowej,
3) specjalistycznymi ośrodkami wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie
– muszą spełniać wymogi określone w art. 122 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej dotyczące kwalifikacji.”;
3
4) art. 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„Art. 7. 1. Do zadań wojewody należy w szczególności:
1) opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania
interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób
realizujących te zadania;
2) monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie;
3) powołanie Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu
Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
4) monitorowanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu
Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
5) nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa;
6) kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami
administracji rządowej i samorządowej.
2. Do nadzoru i kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, stosuje się odpowiednio przepisy
art. 126 – 133 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację i tryb przeprowadzania nadzoru i kontroli, kwalifikacje inspektorów
upoważnionych do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych, a także wzór
legitymacji uprawniającej do wykonywania czynności nadzorczych i kontrolnych,
2)
kwalifikacje Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu
Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
– uwzględniając konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania zadań.

Art. 8. Do zadań ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego należy
w szczególności:
1) zlecanie i finansowanie badań, ekspertyz i analiz dotyczących zjawiska przemocy
w rodzinie;
4
2) organizowanie akcji promujących podnoszenie świadomości społecznej w zakresie
przyczyn i skutków przemocy w rodzinie;
3) monitorowanie realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
4) opracowywanie i finansowanie programów osłonowych z zakresu przeciwdziałania
przemocy w rodzinie;
5) finansowe wspieranie programów z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
realizowanych przez:
a) jednostki samorządu terytorialnego,
b) organizacje pozarządowe działające w zakresie przeciwdziałania przemocy

w rodzinie,
c) jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa
do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych
kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania,
jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinie.”;

5) po art. 9 dodaje się art. 9a – 9d w brzmieniu:
„Art. 9a. 1. Gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym.
2. Zespół interdyscyplinarny tworzy kierownik ośrodka pomocy społecznej.
3. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
3) Policji;
4) kuratorskiej służby sądowej;
5) oświaty;
6) ochrony zdrowia;
7) organizacji pozarządowych.
4. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz

przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 3, działających na rzecz
przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
5
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: