eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008

- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 16
  • Data wpłynięcia: 2007-11-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2008
  • data uchwalenia: 2008-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117

16-uzasadnienie

- 27 nieruchomo ci o powierzchni terenu 281,1 tys. ha, zabudowanych 484 budynkami
o powierzchni u ytkowej 206,3 tys. m²;
- 56,3 tys. pozycji asortymentowych rzeczy ruchomych.
W kolejnym roku planistycznym, Agencja planuje osi gn przychody na kwot
560,9 mln zł z tytułu:
- sprzeda y mienia wojskowego na kwot 548,3 mln zł;
- oddania mienia w u ytkowanie, najem, dzier aw , u ytkowanie wieczyste, zarz d trwały
i u yczenie w wysoko ci 12,6 mln zł.
Natomiast nie planuje si przychodów z tytułu zbywania akcji/udziałów w spółkach,
w których Agencja posiada udziały.
W 2008 roku przewidywane jest wniesienie nieruchomo ci o warto ci ok. 36 mln zł do
Spółki Mazowieckie Porty Lotnicze Modlin S.A.
Szacuje si , e w roku 2008 koszty poniesione przez Agencj na utrzymanie
i zagospodarowywanie przej tego mienia wynios 156,7 mln zł.
Wojskowa Agencja Mieszkaniowa b dzie kontynuowa proces prywatyzacji w ramach
wykonywania prawa własno ci i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Pa stwa.
Agencja planuje dokona sprzeda y ok. 7 tys. lokali mieszkalnych oraz nieruchomo ci
gruntowych, lokali u ytkowych i innych składników maj tku trwałego i obrotowego. Szacuje
si , e przychody z powy szej sprzeda y wynios 144,4 mln zł, natomiast koszty z tym
zwi zane 35,1 mln zł.
Dochody, osi gni te z ww. prywatyzacji, zostan przeznaczone na finansowanie zada
statutowych Agencji zwi zanych z gospodark mieszkaniow .
4. Przewidywane przychody z prywatyzacji
Planowane przychody z prywatyzacji w 2008 roku szacowane s na 2,3 mld zł, z czego
bud et pa stwa zostanie zasilony kwot 1,7 mld zł,
W gesti Ministra Skarbu Pa stwa pozostan
rodki w wysoko ci 0,6 mld zł
z przeznaczeniem na:
- Fundusz Restrukturyzacji Przedsi biorców – koszty restrukturyzacji maj cej na celu
doprowadzenie do rentowno ci wybranych bran czy podmiotów przed ich prywatyzacj –
15% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust.1 pkt. 2 ustawy o komercjalizacji
i prywatyzacji),
296


- kontynuacj tworzenia rezerwy na zaspokojenie roszcze byłych wła cicieli mienia
przej tego przez Skarb Pa stwa – rodki pochodz ce ze sprzeda y 5% akcji nale cych
do Skarbu Pa stwa w ka dej ze spółek powstałych w wyniku komercjalizacji (art. 56 ust. 1
pkt. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
- koszty prywatyzacji, gospodarowania mieniem SP oraz inne zadania ustawowe, nało one
na Ministra Skarbu Pa stwa - 2% uzyskanych przychodów z prywatyzacji (art. 56 ust. 1
pkt. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).
Ponadto, zgodnie z art. 56 ust. 1 pkt. 4 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji 2%
przychodów z prywatyzacji przekazywane jest na Fundusz Nauki i Technologi Polskiej.
W zwi zku z przewidywan reform systemu finansów publicznych planowane jest
zniesienie Funduszu Restrukturyzacji Przedsi biorców a tak e zniesienie Funduszu Nauki
i Technologi Polskiej a w jego miejsce utworzenie Narodowego Centrum Bada i Rozwoju.
Jednocze nie szacuje si , i w 2008 roku dochody z tytułu dywidend uzyskanych ze
spółek nadzorowanych przez Ministra Skarbu Pa stwa wynios 2,87 mld zł.
5. Promocja prywatyzacji
Działania informacyjno – promocyjne w 2008 r. obejmowa b d :
- przygotowanie i publikacj na stronie internetowej MSP komunikatów informacyjnych na
temat poszczególnych projektów prywatyzacyjnych,
- organizowanie konferencji prasowych po wi conych planowanym i bie cym działaniom
MSP z udziałem kierownictwa MSP,
- organizowanie spotka kierownictwa MSP z przedstawicielami mediów centralnych
i regionalnych;
- przygotowanie promocji prywatyzacji w ramach uczestnictwa MSP w mi dzynarodowych
i krajowych sympozjach, konferencjach gospodarczych i innych spotkaniach,
- przekazywanie cotygodniowych informacji do tygodnika „Dzie po dniu”, wydawanego
przez Centrum Informacyjne Rz du, dotycz cych planowanych spotka , konferencji
i wyjazdów członków kierownictwa MSP;
- udost pnianie, poprzez stron internetow MSP, informacji o działaniach urz du,
w szczególno ci bie cej oferty prywatyzacyjnej, skierowanej do potencjalnych
inwestorów;
- zastosowanie przez MSP nowoczesnych narz dzi komunikacyjnych pozwalaj cych na
szybkie i skuteczne rozpowszechnianie informacji na temat działa i zamierze
prywatyzacyjnych Ministra Skarbu Pa stwa.
297


Rozdział XI
Omówienie artykułów ustawy bud etowej na rok 2008

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 219 ust. 2 stanowi, i ustawa okre la
zasady i tryb opracowania projektu bud etu pa stwa, stopie jego szczegółowo ci oraz
wymagania, którym powinien odpowiada projekt ustawy bud etowej.
Ustaw realizuj c powy sz dyspozycj jest ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z pó n. zm.).
Stosownie do postanowie art. 95 ust. 2 ustawy o finansach publicznych bud et
pa stwa jest uchwalany w formie ustawy bud etowej na okres roku kalendarzowego,
zwanego rokiem bud etowym.
W konsekwencji bud et pa stwa jest planem ogólnopa stwowym, którego istnienie jest
okre lone w drodze bezwzgl dnego wymogu konstytucyjnego, obejmuj cym dochody
i wydatki pa stwa oraz przychody i rozchody na okres jednego roku bud etowego, którym
jest rok kalendarzowy. Ustawa bud etowa zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych stanowi podstaw gospodarki finansowej pa stwa w roku bud etowym.
Projekt ustawy bud etowej na rok 2008 opracowany został zgodnie z trybem
i wymogami okre lonymi w ustawie o finansach publicznych.
Bud etem pa stwa s obj te organy władzy pa stwowej, kontroli, ochrony prawa, s dy
i trybunały oraz organy administracji rz dowej jak równie wszystkie zadania, których
obowi zek finansowania wynika z odr bnych ustaw i umów mi dzynarodowych.
Uj te w bud ecie pa stwa dochody stosownie do postanowie art. 34 ustawy
o finansach publicznych - stanowi prognozy ich wielko ci, natomiast wydatki - stanowi
nieprzekraczalny limit.
Do okre lenia w ustawie bud etowej prognozy dochodów bud etu pa stwa oraz limitu
wydatków bud etu pa stwa zobowi zuje art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Dyspozycj powy sz wypełnia art. 1 projektu ustawy bud etowej; dochody i wydatki
bud etu pa stwa prezentowane s w zał cznikach nr 1 i 2, w których zgodnie z art. 100
ustawy o finansach publicznych dochody bud etu pa stwa ujmuje si w ustawie bud etowej
według ródeł dochodów oraz cz ci i działów klasyfikacji bud etowej, natomiast wydatki
bud etu pa stwa ujmuje si w podziale na cz ci, działy i rozdziały tej klasyfikacji.
Art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych zobowi zuje do ustalenia
deficytu bud etu pa stwa oraz ródeł jego pokrycia. Dyspozycj t wypełnia art. 1 ust. 3

299
projektu ustawy bud etowej okre laj cy wysoko deficytu bud etu pa stwa, natomiast
w art. 3 projektu ustawy bud etowej okre lono ródła pokrycia po yczkowych potrzeb
bud etu pa stwa, w tym deficytu bud etu pa stwa.
Niezale nie od powy szego, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o finansach
publicznych w zał czniku nr 3 zaprezentowane zostały ustalone w art. 2 projektu ustawy
bud etowej przychody i rozchody bud etu pa stwa.
Uwzgl dniaj c postanowienia regulacji ust. 1 art. 99 ustawy o finansach publicznych
w projekcie ustawy bud etowej na rok 2008 ustalono tak e kwoty dotacji celowych dla
jednostek samorz du terytorialnego na realizacj zada z zakresu administracji rz dowej
oraz innych zada zleconych ustawami – co zgodnie z art. 13 projektu ustawy bud etowej
okre la zał cznik nr 8.
Jednocze nie stosownie do art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. f i w zwi zku z art. 109 ust. 2 ustawy
o finansach publicznych w projekcie ustawy bud etowej ustalono zakres i kwoty dotacji
przedmiotowych. W szczególno ci ustalono w art. 19 projektu ustawy bud etowej kwot
dotacji przedmiotowych oraz rodzaje wyrobów i wiadczonych usług obj te dotowaniem.
Kwoty dotacji przedmiotowych dla pa stwowych zakładów bud etowych i gospodarstw
pomocniczych pa stwowych jednostek bud etowych ustalono w art. 20 projektu ustawy
bud etowej. Natomiast kwot dotacji przedmiotowych dla ró nych podmiotów wykonuj cych
zadania na rzecz rolnictwa ustalono w art. 21 projektu ustawy bud etowej.
Ponadto stosownie do przywołanego przepisu art. 99 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy
o finansach publicznych okre lono równie w projekcie ustawy bud etowej limity
zatrudnienia osób obj tych mno nikowymi systemami wynagrodze w pa stwowych
jednostkach bud etowych - limity te obejmuj osoby zatrudnione w urz dach organów
władzy pa stwowej, kontroli, ochrony prawa, s dach i trybunałach (wymienionych w art. 121
ust. 2 ustawy o finansach publicznych) oraz w placówkach zagranicznych. Regulacje w tym
zakresie zawarto w art. 17 projektu ustawy bud etowej oraz w zał czniku nr 11.
Art. 99 ustawy o finansach publicznych ujmuje równie przepisy zawieraj ce dyspozycje
zobowi zuj ce do zawarcia w projekcie ustawy bud etowej kolejnych elementów
reguluj cych sprawy obj te bud etem pa stwa.
W szczególno ci przepis ust. 2 w art. 99 ustawy o finansach publicznych wylicza
enumeratywnie i zobowi zuje do zawarcia w ustawie bud etowej zestawienia przychodów
i wydatków pa stwowych zakładów bud etowych i gospodarstw pomocniczych pa stwowych
jednostek bud etowych, które okre lono stosownie do art. 9 projektu ustawy bud etowej
w zał czniku nr 4.

300
W projekcie ustawy bud etowej zawarto plany finansowe pa stwowych funduszy
celowych ustalone, zgodnie z art. 10 projektu ustawy bud etowej, w zał czniku nr 5.
Wykaz inwestycji wieloletnich, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach
publicznych, zgodnie z art. 11 projektu ustawy bud etowej, okre la zał cznik nr 6.
Natomiast zestawienie programów i projektów realizowanych ze ródeł zagranicznych
wymienionych w art. 99 ust. 2 pkt 4a ustawy o finansach publicznych, stosownie do art. 12
projektu ustawy bud etowej, okre la zał cznik nr 7.
Ponadto uwzgl dniaj c przepis pkt 7 w ust. 2 przywołanego wy ej artykułu ustawy
o finansach publicznych w art. 14 projektu ustawy bud etowej na rok 2008 zawarto norm
wyja niaj c , i wykaz jednostek, dla których zaplanowane zostały dotacje podmiotowe oraz
kwoty tych dotacji zawiera zał cznik nr 9.
Uwzgl dniaj c pozostałe przepisy ust. 2 w art. 99 ustawy o finansach publicznych oraz
szczegółowe regulacje tej ustawy dotycz ce poszczególnych obszarów finansowanych
w ramach bud etu pa stwa, w art. 39 projektu ustawy bud etowej, w zwi zku z art. 117
ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zawarto odniesienie do zał cznika nr 12 do projektu
ustawy bud etowej ujmuj cego wykaz programów wieloletnich.
Bior c pod uwag pkt 8 omawianego przepisu ustawy o finansach publicznych limity
kwot zobowi za oraz wydatków w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu Rozwoju
2004-2006 uj to, zgodnie z art. 42 projektu, w zał czniku nr 15.
Zasadno uj cia powy szej regulacji w ustawie bud etowej koresponduje z art. 25
ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. Nr 116,
poz. 1206, z pó n. zm.), zgodnie z którym limity wydatków w pierwszym roku i kolejnych
latach obowi zywania Planu s ujmowane w wykazie stanowi cym zał cznik do ustawy
bud etowej.
Stosownie do dyspozycji art. 206 oraz w zwi zku z art. 99 ust. 2 pkt 9 i 10 ustawy
o finansach publicznych w projekcie ustawy bud etowej uj to w zał czniku nr 16 wykaz
programów operacyjnych realizowanych w ramach Narodowych Strategicznych Ram
Odniesienia w latach 2007-2013 oraz Europejskiego Funduszu Rybackiego (art. 43 projektu
ustawy bud etowej).
Niezale nie od powy szego, projekt ustawy bud etowej stosownie do postanowie
art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zawiera plany przychodów i wydatków
jednostek podsektora rz dowego, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy. Zgodnie
z art. 40 projektu ustawy bud etowej plany te okre la zał cznik nr 13.

301
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 58 . [ 59 ] . 60 ... 70 ... 76

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: