Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2008
- roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 16
- Data wpłynięcia: 2007-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2008
- data uchwalenia: 2008-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 117
16-uzasadnienie
sporz dzenie map, w zakresie Zespołu Sal Operacyjnych – realizacja projektu
technologicznego i budowlanego wymaganych do uzyskania pozwolenia na budow ,
w zakresie Oddziału Intensywnej Terapi Medycznej dla dzieci – realizacja robót
budowlano-monta owych oraz wyposa enie Oddziału, w zakresie budowy Kliniki
Psychiatri oraz Kliniki Dermatologi i Kliniki Geriatri wraz z magazynem odpadów –
uzyskanie pozwole na budow (umo liwiaj cych ogłoszenie przetargów na wyłonienie
wykonawców projektów wykonawczych oraz robót budowlano-monta owych) oraz
w zakresie budowy Centrum Udarów Mózgu – wyposa enie Centrum,
3) Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gda sku – celem podj tej
w 2007 roku inwestycji jest utworzenie szpitala uniwersyteckiego, w którym leczenie,
dydaktyka, nauka oraz wdra anie innowacyjnych technologi medycznych stanowi b d
nierozerwaln cało ; w roku 2008 planowane jest uzyskanie pozwolenia na budow
budynku Akademickiego Centrum Medycyny Inwazyjnej oraz rozpocz cie robót
budowlanych obiektu ACMI,
4) Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Akademi
Medycznej w Białymstoku – jest to jednocze nie cel maj cej si rozpocz w roku 2008
inwestycji; jej realizacja umo liwi popraw rozwi za funkcjonalnych pomi dzy
poszczególnymi klinikami i działami Szpitala, usprawni układ komunikacji pionowej
i poziomej, ułatwi dost p do Bloku Operacyjnego z ka dej cz ci Szpitala, usprawni
powi zania pomi dzy SOR-em, Izbami Przyj , przede wszystkim za dostosuje budynki
i pomieszczenia Szpitala do obowi zuj cych norm i przepisów. Na rok 2008 planuje si
wykonanie koncepcji oraz projektu technologicznego i budowlanego, niezb dnego do
uzyskania pozwolenia na budow ,
5) Budowa Szpitala Pediatrycznego Akademi Medycznej w Warszawie – celem maj cej si
rozpocz w roku 2008 inwestycji jest zast pienie w zakresie opieki zdrowotnej
wyeksploatowanego pod wzgl dem technicznym, technologicznym, funkcjonalnym
i sanitarnym Samodzielnego Publicznego Dzieci cego Szpitala Klinicznego Akademi
Medycznej w Warszawie, co stworzy szans realizacji obiektu, który spełni współczesne
wymagania w zakresie bezpiecznego stosowania procedur medycznych, ochrony przed
zaka eniami wewn trzszpitalnymi i optymalnych kosztów eksploatacji (zasoby
dotychczasowego szpitala pediatrycznego zostan wykorzystane przez AM w Warszawie
do rozszerzenia bazy dydaktycznej). W 2008 roku planowane jest wykonanie koncepcji
i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy oraz wykonanie projektu technologicznego.
Inwestycje obszaru transport prezentowane w Zał czniku Nr 6 to przedsi wzi cie dotycz ce
transportu drogowego, 2 zadania realizowane na rzecz transportu kolejowego oraz
1 inwestycja na przej ciu granicznym o ł cznej warto ci kosztorysowej 7.968.790 tys. zł.
Zako czenie finansowania tych inwestycji przewidziano na lata 2008-2011, po
70
zaanga owaniu nakładów z bud etu pa stwa w wysoko ci 3.971.456 tys. zł. Na
finansowanie realizacji tych inwestycji w 2008 r. przeznacza si ze rodków bud etu pa stwa
791.161 tys. zł, w tym 87.017 tys. zł stanowi współfinansowanie projektów z udziałem
rodków Uni Europejskiej.
W zakresie komunikacji drogowej kontynuowana b dzie inwestycja wieloletnia pn. „Budowa
Obwodnicy Wrocławia A-8”. Jej celem jest odci enie z ruchu tranzytowego sieci dróg
miejskich Wrocławia, uporz dkowanie przebiegu drogi krajowej nr 8 przez miasto Wrocław,
dopuszczenie ruchu pojazdów ci kich o nacisku do 115 kN na o , poprawa bezpiecze stwa
ruchu, zmniejszenie oddziaływania na rodowisko, ułatwienie mi dzynarodowego transportu
drogowego.
W obszarze komunikacyjnych inwestycji wieloletnich zaplanowano dotacje bud etowe na
kontynuacj 2 lini kolejowych, tj.:
1) 388.941 tys. zł na modernizacj lini kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, etap
II, której termin zako czenia przewidziano na rok 2010, przy planowanych nakładach do
poniesienia po roku 2007 w wysoko ci 3.267.366 tys. zł (z czego 40,5% finansuj rodki
bud etu pa stwa, 37,8% Fundusz Spójno ci, 21,7% Fundusz Kolejowy).
2) 35.800 tys. zł na modernizacj lini kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Pozna , etap II
odcinek Wrocław – granica województwa dolno l skiego. Uko czenie inwestycji
planowane jest na rok 2011 przy nakładach do poniesienia po roku 2007 w ł cznej
kwocie 1.458.729 tys. zł (26,2% ł cznych rodków stanowi b d rodki pochodz ce
z bud etu pa stwa, natomiast ródłem finansowania pozostałych 73,8% b dzie Fundusz
Spójno ci).
W 2008 r. planuje si zako czenie inwestycji wieloletniej realizowanej na drogowym
przej ciu granicznym w Grzechotkach. Budow t zaliczono do inwestycji wieloletnich
w 2004 r. jako wypełnienie ustale umowy mi dzy rz dami RP i Federacji Rosyjskiej
okre laj cej zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
Dotychczas, w ramach realizowanej inwestycji, wykonano 30 budynków kubaturowych do
obsługi przej cia.
Z uwagi na powstałe opó nienie strony rosyjskiej w budowie przej cia po stronie
kaliningradzkiej, którego oddanie do u ytku mo e nast pi najwcze niej w 2008 roku, strona
polska celowo nie dokonywała zakupów materiałów i urz dze stanowi cych wyposa enie
stanowisk pracy i obiektów przej cia, gdy straciłyby one gwarancje i nie mogły spełnia
wymaganych na dzie otwarcia parametrów technicznych. Zaplanowana na 2008 rok kwota
16.420 tys. zł pozwoli na zakup niezb dnego wyposa enia w sprz t i urz dzenia
specjalistyczne dla słu b granicznych oraz wykonanie odwodnienia studzienek
kanalizacyjnych na terenie całego przej cia granicznego, koniecznego ze wzgl du na
bezpiecze stwo całego systemu teleinformatycznego.
71
W obszarze szkolnictwa wy szego w roku 2008, dzi ki rodkom bud etowym w wysoko ci
37.556 tys. zł kontynuowana b dzie realizacja inwestycji wieloletniej zwi kszaj cej potencjał
bazy badawczej i dydaktycznej Uniwersytetu Wrocławskiego, polegaj cej na budowie
Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego. Inwestor nie wykorzystał w roku 2006
cało ci okre lonych ustaw bud etow rodków finansowych w kwocie 25.048 tys. zł oraz
planuje wykorzystanie w 2007 r. jedynie 5.000 tys. zł z zaplanowanych w ustawie bud etowej
20.000 tys. zł. Jednocze nie sygnalizuje wzrost warto ci kosztorysowej inwestycji do
238.000 tys. zł, w tym dotacji bud etowej 229.490 tys. zł.
1.4. Obsługa długu publicznego
tys. zł
Projekt
Wyszczególnienie
2007 r.
3:2
bud etu na
2008 r.
%%
1
2
3
4
Obsługa długu publicznego
28.047.879
27.839.610
99,3
Obsługa zadłu enia zagranicznego i innych operacji
5.774.524
5.790.263
100,3
zagranicznych
Obsługa skarbowych papierów warto ciowych oraz innych
21.383.000
21.673.070
101,4
instrumentów finansowych na rynku krajowym
Rozliczenia z tytułu por cze i gwarancji udzielonych przez
890.355
376.277
42,3
Skarb Pa stwa
W ustawie bud etowej na 2008 r. na wydatki w grupie obsługa długu publicznego
zaplanowano kwot 27.839.610 tys. zł, tj. o 0,7% mniej ni w planie na 2007 r.
W 2008 r. w porównaniu do roku 2007 przewiduje si wzrost wydatków na obsług
krajowych skarbowych papierów warto ciowych oraz innych instrumentów finansowych na
rynku krajowym, nieznaczny wzrost kosztów obsługi zadłu enia zagranicznego i innych
operacji zagranicznych, przy jednoczesnym znacznym spadku wypłat z tytułu por cze
i gwarancji udzielonych przez Skarb Pa stwa.
Obsługa zadłu enia zagranicznego
tys. zł
Wyszczególnienie
2007 r.
Projekt bud etu
3:2
na 2008 r.
%%
1
2
3
4
Obsługa zadłu enia zagranicznego
6.264.879
5.954.540
95,1
Obsługa zadłu enia zagranicznego i innych operacji
5.774.524
5.790.263
100,3
zagranicznych
Rozliczenia z tytułu por cze i gwarancji udzielonych przez
490.355
164.277
33,5
Skarb Pa stwa
72
Wydatki na obsług zadłu enia zagranicznego w 2008 r. zaplanowano w kwocie
5.954.540 tys. zł, tj. 4,9% poni ej planu na 2007 r.
Zaplanowane na 2008 r. wydatki z tytułu obsługi zadłu enia zagranicznego obejmuj :
- koszty obsługi zadłu enia zagranicznego i innych operacji zagranicznych,
- wypłaty wynikaj ce z udzielonych przez Skarb Pa stwa gwarancji zagranicznych.
Na obsług zadłu enia zagranicznego i innych operacji zagranicznych zaplanowano
wydatki w ł cznej wysoko ci 5.790.263 tys. zł, z tego na:
1) odsetki od obligacji skarbowych wyemitowanych za granic oraz odsetki od obligacji
Brady’ego – 4.307.702 tys. zł,
2) odsetki i opłaty od kredytów i po yczek – 1.072.568 tys. zł,
3) wydatki zwi zane z finansowaniem programu F-16 – 340.540 tys. zł,
4) koszty emisji skarbowych papierów warto ciowych oraz inne opłaty i prowizje –
69.453 tys. zł.
Odsetki od obligacji skarbowych wyemitowanych za granic i od obligacji Brady’ego
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji wyemitowanych za granic i od obligacji Brady’ego
zaplanowano na 2008 r. w wysoko ci 4.307.702 tys. zł, tj. 3% powy ej planu na 2007 r.
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji wyemitowanych przez Skarb Pa stwa na
mi dzynarodowym rynku finansowym zaplanowane na 2008 r. w wysoko ci 4.239.174 tys. zł
stanowi najwi ksz pozycj obsługi zadłu enia zagranicznego (71,2%). W porównaniu do
2007 r. przewiduje si wzrost wydatków w tej pozycji planu o 3,6%. Płatno ci odsetkowe
dotycz obligacji wyemitowanych w latach 1997 – 2007 na rynku euro, jena japo skiego,
franka szwajcarskiego, dolara ameryka skiego i funta brytyjskiego oraz planowanych emisji
na 2008 r.
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji Brady’ego zaplanowano na 2008 r. w wysoko ci
68.528 tys. zł (24,5% poni ej planu na 2007 r.). W wyniku zawarcia umowy o redukcji
i restrukturyzacji zadłu enia wobec banków komercyjnych zrzeszonych w Klubie Londy skim
Polska wyemitowała w 1994 r. tzw. obligacje Brady’ego. Wypłaty odsetek dotyczy b d
zabezpieczonych obligacji parytetowych (PAR) oraz zabezpieczonych obligacji za zadłu enie
z tytułu kredytów rewolwingowych (RSTA). Zmniejszenie wydatków z tytułu obligacji
Brady’ego wynika z przedterminowego wykupu tych obligacji dokonanego w 2007 r.
73
Odsetki i opłaty od kredytów i po yczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i po yczek zaplanowane na 2008 r.
w wysoko ci 1.072.568 tys. zł, tj. 4,8% poni ej planu na 2007 r., dotycz nast puj cych
podmiotów: Klubu Paryskiego, Banku wiatowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
Banku Rozwoju Rady Europy, EBOiR i Japoni .
Na płatno ci odsetkowe zwi zane z obsług umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłu enia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2008 r. 93.212 tys. zł (38,3% poni ej planu na 2007 r.). Odsetki zostan zapłacone
7 krajom wierzycielskim. W zwi zku z regularnymi spłatami oraz przedterminowym wykupem
długu na kwot 18.177,0 mln zł dokonanym w 2005 r. wobec dziesi ciu wierzycieli
zrzeszonych w Klubie Paryskim, wielko wydatków ulega systematycznemu obni eniu.
Spłata ostatniej raty zadłu enia z tego tytułu przewidziana jest na 2009 r.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku wiatowego przewidziano w 2008 r.
233.935 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki i opłaty od zaci gni tych kredytów, głównie
na: infrastruktur drogow i portow , ochron przeciwpowodziow Odry, wsparcie terenów
wiejskich i restrukturyzacj sektora w glowego.
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje si w 2008 r. na
665.996 tys. zł. Odsetki dotycz głównie kredytów na usuwanie skutków kl sk ywiołowych,
infrastruktur drogow i prefinansowanie rodków pochodz cych z funduszy strukturalnych.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2008 r.
73.183 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki i opłaty od zaci gni tych kredytów, głównie
na: projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
l ska.
Odsetki od innych kredytów otrzymanych od mi dzynarodowych organizacji i instytucji
finansowych planowane na 2008 r. wynios 6.242 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki
i opłaty od zaci gni tych kredytów z EBOiR na autostrady oraz z Japoni na Fundusz
Prywatyzacji Banków Polskich.
Wydatki zwi zane z finansowanie programu F-16
Pocz wszy od 2007 r. w cz ci 78 bp planowane s wydatki zwi zane z finansowaniem
programu F-16, które w latach ubiegłych ujmowane były w cz ci 83 bud etu pa stwa –
Rezerwy celowe. W 2008 r. na wydatki z tego tytułu zaplanowano kwot 340.540 tys. zł,
tj. 3,7% poni ej planu na 2007 r.
74
technologicznego i budowlanego wymaganych do uzyskania pozwolenia na budow ,
w zakresie Oddziału Intensywnej Terapi Medycznej dla dzieci – realizacja robót
budowlano-monta owych oraz wyposa enie Oddziału, w zakresie budowy Kliniki
Psychiatri oraz Kliniki Dermatologi i Kliniki Geriatri wraz z magazynem odpadów –
uzyskanie pozwole na budow (umo liwiaj cych ogłoszenie przetargów na wyłonienie
wykonawców projektów wykonawczych oraz robót budowlano-monta owych) oraz
w zakresie budowy Centrum Udarów Mózgu – wyposa enie Centrum,
3) Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gda sku – celem podj tej
w 2007 roku inwestycji jest utworzenie szpitala uniwersyteckiego, w którym leczenie,
dydaktyka, nauka oraz wdra anie innowacyjnych technologi medycznych stanowi b d
nierozerwaln cało ; w roku 2008 planowane jest uzyskanie pozwolenia na budow
budynku Akademickiego Centrum Medycyny Inwazyjnej oraz rozpocz cie robót
budowlanych obiektu ACMI,
4) Przebudowa i rozbudowa Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Akademi
Medycznej w Białymstoku – jest to jednocze nie cel maj cej si rozpocz w roku 2008
inwestycji; jej realizacja umo liwi popraw rozwi za funkcjonalnych pomi dzy
poszczególnymi klinikami i działami Szpitala, usprawni układ komunikacji pionowej
i poziomej, ułatwi dost p do Bloku Operacyjnego z ka dej cz ci Szpitala, usprawni
powi zania pomi dzy SOR-em, Izbami Przyj , przede wszystkim za dostosuje budynki
i pomieszczenia Szpitala do obowi zuj cych norm i przepisów. Na rok 2008 planuje si
wykonanie koncepcji oraz projektu technologicznego i budowlanego, niezb dnego do
uzyskania pozwolenia na budow ,
5) Budowa Szpitala Pediatrycznego Akademi Medycznej w Warszawie – celem maj cej si
rozpocz w roku 2008 inwestycji jest zast pienie w zakresie opieki zdrowotnej
wyeksploatowanego pod wzgl dem technicznym, technologicznym, funkcjonalnym
i sanitarnym Samodzielnego Publicznego Dzieci cego Szpitala Klinicznego Akademi
Medycznej w Warszawie, co stworzy szans realizacji obiektu, który spełni współczesne
wymagania w zakresie bezpiecznego stosowania procedur medycznych, ochrony przed
zaka eniami wewn trzszpitalnymi i optymalnych kosztów eksploatacji (zasoby
dotychczasowego szpitala pediatrycznego zostan wykorzystane przez AM w Warszawie
do rozszerzenia bazy dydaktycznej). W 2008 roku planowane jest wykonanie koncepcji
i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy oraz wykonanie projektu technologicznego.
Inwestycje obszaru transport prezentowane w Zał czniku Nr 6 to przedsi wzi cie dotycz ce
transportu drogowego, 2 zadania realizowane na rzecz transportu kolejowego oraz
1 inwestycja na przej ciu granicznym o ł cznej warto ci kosztorysowej 7.968.790 tys. zł.
Zako czenie finansowania tych inwestycji przewidziano na lata 2008-2011, po
70
zaanga owaniu nakładów z bud etu pa stwa w wysoko ci 3.971.456 tys. zł. Na
finansowanie realizacji tych inwestycji w 2008 r. przeznacza si ze rodków bud etu pa stwa
791.161 tys. zł, w tym 87.017 tys. zł stanowi współfinansowanie projektów z udziałem
rodków Uni Europejskiej.
W zakresie komunikacji drogowej kontynuowana b dzie inwestycja wieloletnia pn. „Budowa
Obwodnicy Wrocławia A-8”. Jej celem jest odci enie z ruchu tranzytowego sieci dróg
miejskich Wrocławia, uporz dkowanie przebiegu drogi krajowej nr 8 przez miasto Wrocław,
dopuszczenie ruchu pojazdów ci kich o nacisku do 115 kN na o , poprawa bezpiecze stwa
ruchu, zmniejszenie oddziaływania na rodowisko, ułatwienie mi dzynarodowego transportu
drogowego.
W obszarze komunikacyjnych inwestycji wieloletnich zaplanowano dotacje bud etowe na
kontynuacj 2 lini kolejowych, tj.:
1) 388.941 tys. zł na modernizacj lini kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, etap
II, której termin zako czenia przewidziano na rok 2010, przy planowanych nakładach do
poniesienia po roku 2007 w wysoko ci 3.267.366 tys. zł (z czego 40,5% finansuj rodki
bud etu pa stwa, 37,8% Fundusz Spójno ci, 21,7% Fundusz Kolejowy).
2) 35.800 tys. zł na modernizacj lini kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Pozna , etap II
odcinek Wrocław – granica województwa dolno l skiego. Uko czenie inwestycji
planowane jest na rok 2011 przy nakładach do poniesienia po roku 2007 w ł cznej
kwocie 1.458.729 tys. zł (26,2% ł cznych rodków stanowi b d rodki pochodz ce
z bud etu pa stwa, natomiast ródłem finansowania pozostałych 73,8% b dzie Fundusz
Spójno ci).
W 2008 r. planuje si zako czenie inwestycji wieloletniej realizowanej na drogowym
przej ciu granicznym w Grzechotkach. Budow t zaliczono do inwestycji wieloletnich
w 2004 r. jako wypełnienie ustale umowy mi dzy rz dami RP i Federacji Rosyjskiej
okre laj cej zasady współpracy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
Dotychczas, w ramach realizowanej inwestycji, wykonano 30 budynków kubaturowych do
obsługi przej cia.
Z uwagi na powstałe opó nienie strony rosyjskiej w budowie przej cia po stronie
kaliningradzkiej, którego oddanie do u ytku mo e nast pi najwcze niej w 2008 roku, strona
polska celowo nie dokonywała zakupów materiałów i urz dze stanowi cych wyposa enie
stanowisk pracy i obiektów przej cia, gdy straciłyby one gwarancje i nie mogły spełnia
wymaganych na dzie otwarcia parametrów technicznych. Zaplanowana na 2008 rok kwota
16.420 tys. zł pozwoli na zakup niezb dnego wyposa enia w sprz t i urz dzenia
specjalistyczne dla słu b granicznych oraz wykonanie odwodnienia studzienek
kanalizacyjnych na terenie całego przej cia granicznego, koniecznego ze wzgl du na
bezpiecze stwo całego systemu teleinformatycznego.
71
W obszarze szkolnictwa wy szego w roku 2008, dzi ki rodkom bud etowym w wysoko ci
37.556 tys. zł kontynuowana b dzie realizacja inwestycji wieloletniej zwi kszaj cej potencjał
bazy badawczej i dydaktycznej Uniwersytetu Wrocławskiego, polegaj cej na budowie
Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego. Inwestor nie wykorzystał w roku 2006
cało ci okre lonych ustaw bud etow rodków finansowych w kwocie 25.048 tys. zł oraz
planuje wykorzystanie w 2007 r. jedynie 5.000 tys. zł z zaplanowanych w ustawie bud etowej
20.000 tys. zł. Jednocze nie sygnalizuje wzrost warto ci kosztorysowej inwestycji do
238.000 tys. zł, w tym dotacji bud etowej 229.490 tys. zł.
1.4. Obsługa długu publicznego
tys. zł
Projekt
Wyszczególnienie
2007 r.
3:2
bud etu na
2008 r.
%%
1
2
3
4
Obsługa długu publicznego
28.047.879
27.839.610
99,3
Obsługa zadłu enia zagranicznego i innych operacji
5.774.524
5.790.263
100,3
zagranicznych
Obsługa skarbowych papierów warto ciowych oraz innych
21.383.000
21.673.070
101,4
instrumentów finansowych na rynku krajowym
Rozliczenia z tytułu por cze i gwarancji udzielonych przez
890.355
376.277
42,3
Skarb Pa stwa
W ustawie bud etowej na 2008 r. na wydatki w grupie obsługa długu publicznego
zaplanowano kwot 27.839.610 tys. zł, tj. o 0,7% mniej ni w planie na 2007 r.
W 2008 r. w porównaniu do roku 2007 przewiduje si wzrost wydatków na obsług
krajowych skarbowych papierów warto ciowych oraz innych instrumentów finansowych na
rynku krajowym, nieznaczny wzrost kosztów obsługi zadłu enia zagranicznego i innych
operacji zagranicznych, przy jednoczesnym znacznym spadku wypłat z tytułu por cze
i gwarancji udzielonych przez Skarb Pa stwa.
Obsługa zadłu enia zagranicznego
tys. zł
Wyszczególnienie
2007 r.
Projekt bud etu
3:2
na 2008 r.
%%
1
2
3
4
Obsługa zadłu enia zagranicznego
6.264.879
5.954.540
95,1
Obsługa zadłu enia zagranicznego i innych operacji
5.774.524
5.790.263
100,3
zagranicznych
Rozliczenia z tytułu por cze i gwarancji udzielonych przez
490.355
164.277
33,5
Skarb Pa stwa
72
Wydatki na obsług zadłu enia zagranicznego w 2008 r. zaplanowano w kwocie
5.954.540 tys. zł, tj. 4,9% poni ej planu na 2007 r.
Zaplanowane na 2008 r. wydatki z tytułu obsługi zadłu enia zagranicznego obejmuj :
- koszty obsługi zadłu enia zagranicznego i innych operacji zagranicznych,
- wypłaty wynikaj ce z udzielonych przez Skarb Pa stwa gwarancji zagranicznych.
Na obsług zadłu enia zagranicznego i innych operacji zagranicznych zaplanowano
wydatki w ł cznej wysoko ci 5.790.263 tys. zł, z tego na:
1) odsetki od obligacji skarbowych wyemitowanych za granic oraz odsetki od obligacji
Brady’ego – 4.307.702 tys. zł,
2) odsetki i opłaty od kredytów i po yczek – 1.072.568 tys. zł,
3) wydatki zwi zane z finansowaniem programu F-16 – 340.540 tys. zł,
4) koszty emisji skarbowych papierów warto ciowych oraz inne opłaty i prowizje –
69.453 tys. zł.
Odsetki od obligacji skarbowych wyemitowanych za granic i od obligacji Brady’ego
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji wyemitowanych za granic i od obligacji Brady’ego
zaplanowano na 2008 r. w wysoko ci 4.307.702 tys. zł, tj. 3% powy ej planu na 2007 r.
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji wyemitowanych przez Skarb Pa stwa na
mi dzynarodowym rynku finansowym zaplanowane na 2008 r. w wysoko ci 4.239.174 tys. zł
stanowi najwi ksz pozycj obsługi zadłu enia zagranicznego (71,2%). W porównaniu do
2007 r. przewiduje si wzrost wydatków w tej pozycji planu o 3,6%. Płatno ci odsetkowe
dotycz obligacji wyemitowanych w latach 1997 – 2007 na rynku euro, jena japo skiego,
franka szwajcarskiego, dolara ameryka skiego i funta brytyjskiego oraz planowanych emisji
na 2008 r.
Wydatki z tytułu odsetek od obligacji Brady’ego zaplanowano na 2008 r. w wysoko ci
68.528 tys. zł (24,5% poni ej planu na 2007 r.). W wyniku zawarcia umowy o redukcji
i restrukturyzacji zadłu enia wobec banków komercyjnych zrzeszonych w Klubie Londy skim
Polska wyemitowała w 1994 r. tzw. obligacje Brady’ego. Wypłaty odsetek dotyczy b d
zabezpieczonych obligacji parytetowych (PAR) oraz zabezpieczonych obligacji za zadłu enie
z tytułu kredytów rewolwingowych (RSTA). Zmniejszenie wydatków z tytułu obligacji
Brady’ego wynika z przedterminowego wykupu tych obligacji dokonanego w 2007 r.
73
Odsetki i opłaty od kredytów i po yczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i po yczek zaplanowane na 2008 r.
w wysoko ci 1.072.568 tys. zł, tj. 4,8% poni ej planu na 2007 r., dotycz nast puj cych
podmiotów: Klubu Paryskiego, Banku wiatowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
Banku Rozwoju Rady Europy, EBOiR i Japoni .
Na płatno ci odsetkowe zwi zane z obsług umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłu enia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2008 r. 93.212 tys. zł (38,3% poni ej planu na 2007 r.). Odsetki zostan zapłacone
7 krajom wierzycielskim. W zwi zku z regularnymi spłatami oraz przedterminowym wykupem
długu na kwot 18.177,0 mln zł dokonanym w 2005 r. wobec dziesi ciu wierzycieli
zrzeszonych w Klubie Paryskim, wielko wydatków ulega systematycznemu obni eniu.
Spłata ostatniej raty zadłu enia z tego tytułu przewidziana jest na 2009 r.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku wiatowego przewidziano w 2008 r.
233.935 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki i opłaty od zaci gni tych kredytów, głównie
na: infrastruktur drogow i portow , ochron przeciwpowodziow Odry, wsparcie terenów
wiejskich i restrukturyzacj sektora w glowego.
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje si w 2008 r. na
665.996 tys. zł. Odsetki dotycz głównie kredytów na usuwanie skutków kl sk ywiołowych,
infrastruktur drogow i prefinansowanie rodków pochodz cych z funduszy strukturalnych.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2008 r.
73.183 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki i opłaty od zaci gni tych kredytów, głównie
na: projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
l ska.
Odsetki od innych kredytów otrzymanych od mi dzynarodowych organizacji i instytucji
finansowych planowane na 2008 r. wynios 6.242 tys. zł. Na kwot t składaj si odsetki
i opłaty od zaci gni tych kredytów z EBOiR na autostrady oraz z Japoni na Fundusz
Prywatyzacji Banków Polskich.
Wydatki zwi zane z finansowanie programu F-16
Pocz wszy od 2007 r. w cz ci 78 bp planowane s wydatki zwi zane z finansowaniem
programu F-16, które w latach ubiegłych ujmowane były w cz ci 83 bud etu pa stwa –
Rezerwy celowe. W 2008 r. na wydatki z tego tytułu zaplanowano kwot 340.540 tys. zł,
tj. 3,7% poni ej planu na 2007 r.
74
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-nr-16
› Pobierz plik

-
16-uzasadnienie
› Pobierz plik

-
16-Strategia-zarzadzania-dlugiem
› Pobierz plik

-
trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei