Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach
projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1451
- Data wpłynięcia: 2008-11-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bateriach i akumulatorach
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666
1451
mogły funkcjonować na zasadach analogicznych jak dla organizacji odzysku. Rozwiązanie to
nie powinno wpłynąć negatywnie na już funkcjonujące rozwiązania rynkowe, o ile
funkcjonują poprawnie. Zatem organizacje odzysku, których działalność jest związana ze
zużytymi bateriami i zużytymi akumulatorami, będą mogły w dalszym ciągu funkcjonować,
ale nie w oparciu o przepisy prawne, lecz na zasadach rynkowych.
W projekcie ustawy zrezygnowano również z funkcjonujących do tej pory w ustawie
o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz
o opłacie produktowej i opłacie depozytowej dokumentów potwierdzających odzysk
i recykling wydawanych przez prowadzących procesy odzysku lub recykling. Były one
bowiem sporządzane w celu udokumentowania wywiązania się przedsiębiorców
wprowadzających baterie lub akumulatory z obowiązku osiągnięcia określonych poziomów
recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów. Jednakże dyrektywa 2006/66/WE nie
wymaga od wprowadzających baterie lub akumulatory osiągnięcia poziomów recyklingu,
wymaga natomiast osiągnięcia poziomów zbierania zużytych baterii przenośnych i zużytych
akumulatorów przenośnych. Natomiast w zakresie recyklingu zostało wprowadzone pojęcie
wydajności recyklingu, dla którego zostały określone wymagania. Dla poziomów recyklingu
nie określono wymagań. Zgodnie z przepisami projektu ustawy tylko instalacje i technologie
zapewniające osiągnięcie określonych poziomów wydajności recyklingu będą mogły uzyskać
odpowiednie zezwolenia i uczestniczyć w systemie przetwarzania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów.
2.1. Obowiązki podmiotów w zakresie gospodarowania zużytymi bateriami
i zużytymi akumulatorami wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Podmioty prowadzące działalność w zakresie wytwarzania, zbierania lub
przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i zużytych akumulatorów będą obowiązane
uzyskać szereg decyzji związanych z gospodarką tego typu odpadami oraz przekazać do
właściwych organów odpowiednie informacje:
1. Wytwórca odpadów w postaci zużytych baterii i zużytych akumulatorów, zgodnie
z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, w zależności od masy wytworzonych
odpadów oraz rodzaju działalności, będzie obowiązany do:
12
1) uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi –
jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie – art. 17
ust. 1, przy czym wymóg ten nie dotyczy:
a) wytwórcy odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie jest
wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach o ochronie
środowiska – art. 17 ust. 4,
b) wytwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów wchodzących w skład
odpadów komunalnych (czyli w praktyce gospodarstw domowych) – art. 17 ust. 5,
lub
2) przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania
wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 0,1 Mg
rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne, przy czym
wymóg ten nie dotyczy:
a) wytwórcy odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie jest
wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach o ochronie
środowiska – art. 17 ust. 4,
b) wytwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów wchodzących w skład
odpadów komunalnych (czyli w praktyce gospodarstw domowych) – art. 17 ust. 5,
lub
3) uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku
z eksploatacją instalacji – jeżeli wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych
rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie – art. 17
ust. 2, przy czym wymóg ten nie dotyczy:
a) wytwórcy odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie wymagane
jest pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach o ochronie
środowiska – art. 17 ust. 4,
b) wytwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów wchodzących w skład
odpadów komunalnych (czyli w praktyce gospodarstw domowych) – art. 17 ust. 5.
2. Podmiot prowadzący miejsce odbioru nie będzie zobowiązany do uzyskania decyzji
w zakresie gospodarki odpadami, gdyż na mocy ustawy o bateriach i akumulatorach
będzie zwolniony z obowiązku:
1) uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu
odpadów w postaci zużytych baterii i zużytych akumulatorów, o którym mowa
w art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach,
13
2) zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę, o którym mowa w art. 33 ust. 5
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, w zakresie zużytych baterii
i zużytych akumulatorów,
3) zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
o którym mowa w art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U.
z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.), w związku ze zbieraniem zużytych baterii
i zużytych akumulatorów.
3. Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach, będzie obowiązany do:
1) uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów
– art. 28 ust. 1:
a) jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów lub decyzję zatwierdzającą
program gospodarki odpadami niebezpiecznymi – jest zwolniony z obowiązku
uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów, jeżeli ww. pozwolenie lub decyzja reguluje kwestie zbierania – art. 31
ust. 1,
b) jeżeli łącznie prowadzi działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania
odpadów oraz zbierania lub transportu odpadów, jest zwolniony z obowiązku
uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów, jeżeli zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub
unieszkodliwiania reguluje kwestie odpadów – art. 32 ust. 1,
c) nie dotyczy wytwórcy odpadów, który transportuje wytworzone przez siebie
odpady lub zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia –
art. 28 ust. 9,
d) nie wymaga zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów zbieranie odpadów komunalnych, wytwarzanych na terenie
nieruchomości, przez władającego tą nieruchomością – art. 28 ust. 8,
2) zgłoszenia do rejestru prowadzonego przez starostę właściwego ze względu na
miejsce prowadzenia zbierania – jeżeli jest zwolniony z obowiązku uzyskiwania
zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów, zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 4 i 4a – art. 33 ust. 5,
3) zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wydaje się po
uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu lub po zakończeniu postępowania
w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego
14
części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, jeżeli są
wymagane – art. 28 ust. 10.
4. Dodatkowo zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory, będący odbierającym
odpady komunalne, zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach, będzie obowiązany do:
1) uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości – art. 7 ust. 1, przy czym wymóg ten nie
dotyczy gminnych jednostek organizacyjnych prowadzących na obszarze własnej
gminy działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości, na zasadach określonych w ustawie, pod warunkiem że spełniają
warunki wymagane przy udzielaniu takich zezwoleń – art. 7 ust. 5,
2) sporządzenia i przekazania wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta,
w terminie do 15 dnia po upływie każdego miesiąca, wykazu właścicieli
nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie
odpadów komunalnych, oraz wykazu właścicieli nieruchomości, z którymi
w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły – art. 9a ust. 1,
3) sporządzania i przekazywania wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta
informacji, o której mowa w art. 9a ust. 2,
4) uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów –
art. 28 ust. 1 ustawy o odpadach.
5. Podmiot prowadzący działalność w zakresie przetwarzania i recyklingu zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach,
będzie obowiązany do:
1) uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, które powstają w związku
z eksploatacją instalacji, jeżeli w wyniku przetwarzania zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych
rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie – art. 17
ust. 2, przy czym wymóg ten nie dotyczy wytwórcy odpadów prowadzącego
instalację, na której prowadzenie jest wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym
mowa w przepisach o ochronie środowiska – art. 17 ust. 4,
lub
2) uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
jeżeli w wyniku przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów wytwarza
odpady niebezpieczne w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie – art. 17 ust. 1, przy czym
15
wymóg ten nie dotyczy wytwórcy odpadów prowadzącego instalację, na której
prowadzenie jest wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach
o ochronie środowiska – art. 17 ust. 4,
lub
3) przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania
wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 0,1 Mg
rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne, przy czym
wymóg ten nie dotyczy:
a) wytwórcy odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie jest
wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach o ochronie
środowiska – art. 17 ust. 4,
b) odpadów komunalnych – art. 17 ust. 5,
oraz
4) uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, o ile
wymagania w zakresie przetwarzania i recyklingu nie są ujęte w ww. decyzjach
– art. 26 ust. 1, przy czym wymóg ten nie dotyczy posiadacza odpadów prowadzącego
działalność w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów w instalacji, na której
prowadzenie jest wymagane pozwolenie zintegrowane, o którym mowa w przepisach
o ochronie środowiska – art. 26 ust. 8,
5) uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu lub po zakończeniu postępowania
w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego
części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, jeżeli są
wymagane – art. 27 ust. 3.
Ponadto wytwórca odpadów, zbierający odpady oraz podmiot prowadzący działalność
w zakresie przetwarzania i recyklingu są obowiązani do:
1) prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z przyjętym katalogiem
odpadów i listą odpadów niebezpiecznych – art. 36 ust. 1, przy czym wymóg ten nie
dotyczy wytwórców odpadów komunalnych – art. 36 ust. 2,
2) przechowywania dokumentów sporządzonych na potrzeby ewidencji przez okres 5 lat,
licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty – art. 36
ust. 10,
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1451
› Pobierz plik