eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

Rządowy projekt ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt ustawy dotyczy zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i zużytych akumulatorów na środowisko przez redukcję ilości substancji niebezpiecznych w nich zawartych; właściwe zbieranie i recykling powstających z nich odpadów, jak również zharmonizowanie wymogów dotyczących zawartości metali ciężkich w bateriach i akumulatorach; wymogów dotyczących ich oznakowania oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i uniknięcia zniekształcenia konkurencji w obrębie Wspólnoty Europejskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1451
  • Data wpłynięcia: 2008-11-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bateriach i akumulatorach
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 666

1451

przekazać zebrane odpady albo do zbierającego albo do zakładu przetwarzania zużytych
baterii lub zużytych akumulatorów. Baterie zebrane w punktach serwisowych będą
przekazywane również zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory lub bezpośrednio
do zakładu przetwarzania. Do zbierających zużyte baterie lub zużyte akumulatory będą
również trafiać zużyte baterie i zużyte akumulatory zebrane w stacjach demontażu, o których
mowa w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.). Wszystkie zużyte baterie samochodowe i zużyte
akumulatory samochodowe, zebrane przez zbierającego, będą przekazywane do zakładów
przetwarzania. Wprowadzający baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe lub akumulatory
samochodowe kwasowo-ołowiowe będzie obowiązany odebrać na własny koszt zużyte
baterie i zużyte akumulatory. Schemat przepływu zużytych baterii samochodowych
i akumulatorów samochodowych przedstawiono na rys. 2.
Użytkownicy końcowi zużyte baterie przemysłowe i zużyte akumulatory przemysłowe
obowiązani będą przekazać do punktów serwisowych, sprzedawcy detalicznego baterii
przemysłowych lub akumulatorów przemysłowych lub bezpośrednio do zakładu
przetwarzania, gdzie zostaną poddane procesom recyklingu. Również wprowadzający baterie
przemysłowe lub akumulatory przemysłowe będzie obowiązany odebrać na własny koszt
zużyte baterie przemysłowe i zużyte akumulatory przemysłowe. Schemat przepływu zużytych
baterii przemysłowych i zużytych akumulatorów przemysłowych przedstawiono na rys. 3.

7
Użytkownik końcowy
zmieszane zużyte baterie i zużyte akumulatory
Punkty serwisowe
Sprzedawca detaliczny
Sprzedawca hurtowy Inne
miejsca odbioru
Odbierający odpady komunalne
zmieszane zużyte baterie i zużyte akumulatory
Zakład przetwarzania
zmieszane
Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory
zużytego sprzętu
zużyte
baterie i

elektrycznego i
akumulatory
zmieszane zużyte baterie i zużyte akumulatory
elektronicznego
Zakład przetwarzania prowadzący
sortowanie zmieszanych zużytych
baterii i zużytych akumulatorów
(proces odzysku R15)
mogą znajdować się na
terenie jednego
zu
przedsi
żyte baterie i zużyte akumulatory określonego rodzaju
ębiorstwa
Zakład
Zakład
Zakład
przetwarzania
przetwarzania
przetwarzania
danego rodzaju
danego rodzaju
danego rodzaju
baterii lub
baterii lub
baterii lub
akumulatorów na
akumulatorów na
akumulatorów na
poszczególne frakcje
poszczególne frakcje
poszczególne frakcje
materiałowe i
materiałowe i
materiałowe i
recykling co najmniej
recykling co najmniej
recykling co najmniej
wyodrębnionych
wyodrębnionych
wyodrębnionych
metali (procesy
metali (procesy
metali (procesy
odzysku R3-R6)
odzysku R3-R6)
odzysku R3-R6)
Rys. 1. Schemat przepływu zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych.


9


Użytkownik końcowy
zużyte baterie i zużyte akumulatory określonego rodzaju
Sprzedawca detaliczny
Punkty serwisowe
Wprowadzający baterie
samochodowe lub
akumulatory samochodowe
Zbierający zużyte baterie lub
Stacja demontażu
zużyte akumulatory
Zakład przetwarzania danego rodzaju
baterii lub akumulatorów na
poszczególne frakcje materiałowe i
recykling co najmniej wyodrębnionych
metali (procesy odzysku R3-R6)
Rys. 2. Schemat przepływu zużytych baterii samochodowych i zużytych akumulatorów
samochodowych.

U
e
żytkownik końcowy
w
mo
d

zużyte baterie i zużyte akumulatory określonego rodzaju
-ka
o
w
o

Sprzedawca detaliczny
Punkty serwisowe
Wprowadzaj
i
kl

ący baterie
n
przemysłowe lub
ry
t
o

akumulatory przemysłowe
l
a

mu
ku

i

a
e
ri
t
e
a

Zakład przetwarzania danego rodzaju

b
e

baterii lub akumulatorów na
ż
yt
u

poszczególne frakcje materiałowe i
z
recykling co najmniej wyodrębnionych
metali (procesy odzysku R3-R6)
Rys. 3. Schemat przepływu zużytych baterii przemysłowych i zużytych akumulatorów
przemysłowych.



W projekcie ustawy zrezygnowano z ustanawiania norm prawnych dla osób trzecich,
np. organizacji odzysku zużytych baterii i akumulatorów, wypełniających obowiązki
ustawowe skierowane do podmiotów wprowadzających do obrotu baterie i akumulatory, tak
jak ma to miejsce w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców
w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej i opłacie
depozytowej. Założeniem ustawy w tym względzie jest położenie większego nacisku na
rozszerzoną odpowiedzialność podmiotów wprowadzających do obrotu baterie i akumulatory
od momentu wprowadzenia wyrobu na rynek do ostatecznego jego zagospodarowania, kiedy
wyrób ten stanie się odpadem. Tworzenie instytucji w postaci organizacji odzysku – wzorem
obowiązujących rozwiązań – wiązałoby się ponownie z koniecznością określania m.in.
minimalnej wielkości kapitału zakładowego takiej organizacji, co przyczynia się do
dyskryminacji małych i średnich przedsiębiorstw czy wyznaczenia zakresu praw

i obowiązków podmiotu trzeciego, co zwykle budzi kontrowersje wśród podmiotów
przystępujących do organizacji i nierzadko kończących się zawieraniem indywidualnych
umów między wprowadzającym a organizacją odzysku. Zgodnie z projektem ustawy podmiot
wprowadzający baterie lub akumulatory będzie odpowiedzialny za zorganizowanie systemu
zbierania i zagospodarowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów i nie przewiduje się
możliwości przekazania tej odpowiedzialności innym podmiotom. Niemniej jednak projekt
stwarza możliwość uczestniczenia podmiotów pośredniczących w realizacji obowiązków,

11
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: