Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: usprawnienia instytucji i mechanizmów związanych z rynkiem telekomunikacyjnym, w tym dostosowanie przepisów ustawy do prawa europejskiego; wprowadzenia korzystnego dla konsumentów przepisu związanego ze zwrotem przyznanych im wcześniej ulg; rozwiązanie określa, że wysokość zwracanej przez abonenta ulgi nie może przekroczyć wartości ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Doprecyzowaniu ulegnie także definicja usługi telekomunikacyjnej. Usługa ta będzie obejmować jedynie przekazywanie poczty elektronicznej, co oznacza, że sama usługa poczty elektronicznej nie będzie usługą telekomunikacyjną. Nowelizacja zmienia ustrój i właściwość organu władzy publicznej jakim jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1448
- Data wpłynięcia: 2008-10-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 85, poz. 716
1448
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Podmiotami, do których adresowane jest rozporządzenie są przedsiębiorcy telekomunikacyjni
oraz uprawnione organy państwowe realizujące zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa,
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
II. Konsultacje
społeczne.
Wobec faktu, że rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 czerwca
2005 r. w sprawie planu działań przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w sytuacjach szczególnych zagrożeń
(Dz. U. Nr 122, poz. 1029), nie zmieniając zakresu obowiązków nakładanych na przedsiębiorców
telekomunikacyjnych, projektu nie skierowano do konsultacji społecznych.
III Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżet jednostek
samorządu terytorialnego oraz przychody i wydatki przedsiębiorców.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżet państwa ani budżet
samorządu terytorialnego oraz przychody i wydatki przedsiębiorców.
IV Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
V Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki.
VI Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Wejście w życie powyższego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
VII Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot projektowanego aktu prawnego nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
13-10-tg
7
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie określenia wymagań i sposobu zapewnienia przez przedsiębiorców
telekomunikacyjnych, uprawnionym podmiotom, warunków dostępu i utrwalania w odniesieniu
do niektórych danych będących w posiadaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Na podstawie art. 179 ust. 12 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U.
Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania i sposób zapewnienia, przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
uprawnionym podmiotom warunków dostępu i utrwalania, o których mowa w art. 179 ust.
3 ustawy, z wyłączeniem spraw uregulowanych w art. 242 Kodeksu postępowania
karnego;
2) rodzaje
działalności telekomunikacyjnej oraz rodzaje przedsiębiorców
telekomunikacyjnych niepodlegających obowiązkowi zapewnienia warunków dostępu i
utrwalania, o którym mowa w art. 179 ust. 3 ustawy.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lipca
2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.
§ 2. Z zastrzeżeniem § 11, przedsiębiorca telekomunikacyjny nie korzystający z rozwiązania
interfejsowego zapewnia uprawnionym podmiotom warunki dostępu i utrwalania, o których mowa w
art. 179 ust. 3 ustawy, poprzez stworzenie możliwości technicznych i organizacyjnych włączenia
urządzeń będących na wyposażeniu uprawnionych podmiotów w punkcie styku lub w miejscu
zapewniającym:
1) zapoznanie
się z treścią i danymi w sposób umożliwiający dostęp:
a) do treści komunikatu i innych danych, o których mowa w art. 159 ust. 1 ustawy,
przekazywanych w sieci telekomunikacyjnej przedsiębiorcy, wysyłanych lub
odbieranych w zakończeniach tej sieci uprawnione podmioty,
b) do posiadanych lub przetwarzanych przez przedsiębiorcę danych:
- określonych w art. 159 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy, dotyczących wskazanego przez
uprawnione podmioty zakończenia sieci tego przedsiębiorcy,
- określających zakończenia sieci, użytkownika lub abonenta, w przypadku
zastosowania środków służących przekierowywaniu połączeń do sieci innych
przedsiębiorców lub innych zakończeń sieci,
- określonych w art. 159 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczących wskazanych przez
uprawnione podmioty zakończeń sieci tego przedsiębiorcy,
- dotyczących rodzajów usług telekomunikacyjnych, z których korzysta wskazany
przez uprawnione podmioty użytkownik lub abonent,
- określonych w art. 161 ust. 2 i 3 ustawy lub zgromadzonych w wykazie, o którym
mowa w art. 179 ust. 9 ustawy, dotyczących zakończeń sieci, użytkownika lub
abonenta,
c) do dokonania utrwalania przez uprawnione podmioty:
- treści komunikatu i danych, o których mowa w pkt 1 lit. a,
- danych, o których mowa w pkt 1 lit. b tiret pierwsze i drugie,
- danych, o których mowa w pkt 1 lit. b tiret trzecie, wraz z czasem ich zaistnienia;
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258,
z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r
Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556.
2
2) stały dostęp uprawnionym podmiotom do punktu styku i miejsca jego lokalizacji poprzez
takie zorganizowanie przez przedsiębiorcę pracy podległych mu pracowników aby dostęp
ten był możliwy na każde żądanie uprawnionego podmiotu.
§ 3. Z zastrzeżeniem § 11, przedsiębiorca telekomunikacyjny eksploatujący sieć
telekomunikacyjną obsługującą więcej niż 50.000 zakończeń sieci zapewnia warunki dostępu i
utrwalania za pomocą interfejsu, o którym mowa w art. 179 ust. 4 ustawy. Przepis § 2 i 4 stosuje się
odpowiednio.
§ 4. Warunki, o których mowa w § 2, zapewnia się w sposób umożliwiający:
1) rozpoczęcie dostępu, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit a i b, lub utrwalania, o którym mowa
w pkt. 1 lit c, niezwłocznie po wskazaniu przez uprawnione podmioty zakończeń sieci;
2) całodobowy, równoczesny z wysyłaniem lub odbiorem komunikatu, dostęp i utrwalanie
treści komunikatu i danych, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, natomiast jeżeli dostęp
równoczesny nie jest możliwy - niezwłoczne dostarczenie treści komunikatu lub danych,
które nie mogły być dostarczone;
3) dostęp i utrwalanie treści komunikatu lub danych w sposób pozwalający na ich
odtworzenie przy pomocy standardowych urządzeń odtwarzających lub powszechnie
stosowanego sprzętu komputerowego, w postaci:
a) wysyłanej lub odbieranej we wskazanych zakończeniach sieci przedsiębiorcy - w
przypadku treści komunikatu, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a,
b) występującej w sieci telekomunikacyjnej, jak również przetwarzanej przez
przedsiębiorcę, a jeżeli ich nie przetwarza - w postaci, w jakiej występują w sieci
telekomunikacyjnej - w przypadku danych, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b;
4) dostęp i utrwalanie treści komunikatu lub danych, tak aby na skutek zastosowania systemu
jakość oraz zakres usługi telekomunikacyjnej świadczonej kontrolowanemu abonentowi
lub użytkownikowi nie uległy zmianie.
§ 5. 1. Przedsiębiorca w ramach realizacji warunków dostępu i utrwalania powinien stosować się
do wymagań ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr
196, poz. 1631, zpóźn. zm.2)).
2. Przedsiębiorca zapewniający warunki dostępu i utrwalania za pomocą interfejsu, o którym
mowa w art. 179 ust. 4 ustawy, powinien zapewniać warunki do ochrony informacji niejawnych
oznaczonych klauzulą "ściśle tajne", potwierdzone świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego -
pierwszego stopnia.
3. Przedsiębiorca nie wymieniony w ust. 2 oraz w przypadku:
1) eksploatowania sieci telekomunikacyjnej obsługującej od 5.000 do 50.000 zakończeń sieci
-powinien zapewniać warunki do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą
"ściśle tajne", potwierdzone świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego - drugiego
stopnia;
2) eksploatowania sieci telekomunikacyjnej obsługującą od 500 do 5000 zakończeń sieci-
powinien zapewniać warunki do ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą
"ściśle tajne", potwierdzone świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego - trzeciego
stopnia.
4. Do dostępu do informacji niejawnych przez przedsiębiorcę eksploatującego sieć
telekomunikacyjną obsługującą do 500 zakończeń sieci lub świadczącego usługi dostępu do sieci
Internet za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej obsługującej do 500 zakończeń sieci
posiadających własny adres IP, który nie posiada świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, mają
zastosowanie przepisy art. 49 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.
§ 6. 1. Przedsiębiorca przekazuje:
1) informacje
wskazujące miejsce realizacji dostępu i utrwalania treści komunikatu i danych;
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220,
poz. 1600.
3
2) specyfikację techniczną punktów styku, o których mowa w § 2, następującym podmiotom:
Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, Szefowi Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szefowi Agencji Wywiadu.
§ 7. Udział pracowników przedsiębiorcy w zapewnieniu warunków dostępu i utrwalania powinien
być ograniczony do niezbędnego minimum.
§ 8. W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających dostęp lub utrwalanie treści
komunikatu i danych przedsiębiorca składa, na pisemny wniosek uprawnionego podmiotu, pisemne
wyjaśnienie zawierające opis okoliczności uniemożliwiających realizację zadań.
§ 9. 1. Miejsce dostępu i punkt styku, o którym mowa w § 2, przedsiębiorca przygotowuje w
sposób zapewniający uprawnionym podmiotom jednoczesny i wzajemnie niezależny dostęp lub
utrwalanie treści komunikatu i danych.
2. Maksymalna liczba zakończeń sieci, które mogą być wskazane przez uprawnione podmioty w
celu zapewnienia warunków dostępu i utrwalania jest uzgadniana, w drodze odrębnych pisemnych
porozumień zawartych przez przedsiębiorcę z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym
do spraw wewnętrznych, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, Szefem Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szefem Agencji Wywiadu.
3. W przypadku braku uzgodnienia, liczba zakończeń sieci dla każdego z organów, o których
mowa w ust. 2, powinna wynosić co najmniej:
1) 0,05 % pojemności każdej centrali wchodzącej w skład sieci przedsiębiorcy lub
2) 0,03 % zakończeń sieci przedsiębiorcy zapewniającego warunki dostępu i utrwalania - z
tym że nie może być mniejsza niż dwa.
§ 10. 1. Warunkami udzielenia zawieszenia, o którym mowa w art. 179 ust. 6 ustawy, są:
1) wystąpienie, niezależnych od przedsiębiorcy, trudności organizacyjnych, technicznych lub
finansowych uniemożliwiających zapewnienie warunków dostępu i utrwalania;
2) złożenie wraz z pisemnym wnioskiem, o którym mowa w art. 179 ust. 6 ustawy,
harmonogramu osiągnięcia przez przedsiębiorcę pełnej zdolności do zapewnienia
warunków dostępu i utrwalania.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przedsiębiorca składa najpóźniej w terminie 14 dni od
dnia powstania okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie zwalnia przedsiębiorcy od obowiązku
zapewnienia warunków dostępu i utrwalania, w zakresie posiadanych możliwości technicznych,
organizacyjnych i finansowych.
§ 11. Obowiązkowi zapewnienia warunków dostępu i utrwalania nie podlega wykonywanie
działalności telekomunikacyjnej polegającej na:
1) dostarczaniu
udogodnień towarzyszących;
2) rozpowszechnianiu lub rozprowadzaniu programów radiofonicznych lub telewizyjnych.
§ 12. Przedsiębiorcy dostosują się do wymagań wynikających z niniejszego rozporządzenia
w terminie 12 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
§ 13. Czynności mające na celu rozpoczęcie i zakończenie dostępu lub utrwalania związanego
z wykorzystaniem urządzeń, których mowa § 2, będących na wyposażeniu uprawnionych podmiotów
wykonywane są przez upoważnionego funkcjonariusza, żołnierza lub pracownika tego podmiotu.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów
4
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
179 ust. 12 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z
późn. zm.), które zostało wprowadzone ustawą o zmianie ustawy - Praw telekomunikacyjne oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr …, poz. …), a celem nowelizacji była implementacja do
krajowego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie zatrzymywania przetwarzanych danych w związku ze
świadczeniem publicznych usług łączności elektronicznej oraz dostarczaniem publicznych sieci
komunikacji elektronicznej, zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE. Delegacja zawarta w art. 179 ust.
12 zastępuje uchylony przepis delegujący zawarty w art. 181, w poprzednich przepisach ustawy.
Nowy przepis uwzględnia zmianę siatki pojęciowej oraz zmiany wprowadzonych w całym art. 179.
Rozporządzenie określa wymagania i sposób zapewnienia przez przedsiębiorców
telekomunikacyjnych na rzecz uprawnionych podmiotów, warunków dostępu i utrwalania w
odniesieniu do niektórych danych będących w ich posiadaniu, a także rodzaje działalności
telekomunikacyjnej oraz rodzaje przedsiębiorców telekomunikacyjnych niepodlegających
obowiązkowi zapewnienia warunków dostępu i utrwalania.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1448
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei