Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
- licencji pilota balonu wolnego,
- uprawnień lotniczych na klasy balonów wolnych,
- uprawnienia do lotów nocnych,
z wyłączeniem prawa decydowania o pierwszym locie i pierwszym przelocie ucznia-pilota oraz przyjmowania
egzaminów praktycznych na zaliczenie etapu i całości szkolenia do licencji pilota balonu wolnego;
2) klasy 1 - uprawniające do:
- korzystania z wszystkich uprawnień instruktora balonowego klasy 2,
- szkolenia instruktora balonowego ograniczonego klasy 2,
- przyjmowania egzaminów na zaliczenie etapu i całości szkolenia do licencji pilota balonowego i uprawnień
lotniczych,
- decydowanie o pierwszym locie samodzielnym.
3.4.1.7. Uprawnienia instruktora szybowcowego
Do licencji pilota szybowcowego mogą być wpisane następujące uprawnienia instruktora:
1) ograniczone klasy 2 - uprawniające do prowadzenia szkolenia:
- do licencji pilota szybowcowego,
- do
uprawnień pilota doświadczalnego klas od 1 do 3 w zakresie własnych uprawnień,
z wyłączeniem prawa decydowania o pierwszym locie i pierwszym przelocie ucznia-pilota oraz przyjmowania
egzaminów praktycznych na zaliczenie etapu i całości szkolenia do licencji pilota szybowcowego oraz
szkolenia do uprawnień lotniczych;
2) klasy 1 - uprawniające do:
- korzystania z wszystkich uprawnień instruktora szybowcowego klasy 2,
- prowadzenia szkolenia do uprawnienia instruktora szybowcowego ograniczonego klasy 2,
- przyjmowania egzaminów na zaliczenie etapu i całości szkolenia do licencji pilota szybowcowego oraz
uprawnień lotniczych do niej wpisywanych.
3.4.1.8. Uprawnienia instruktora spadochronowego
Do licencji skoczka spadochronowego zawodowego mogą być wpisane następujące uprawnienia instruktora:
1) instruktora spadochronowego - uprawniające do prowadzenia szkolenia do:
- świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego,
- licencji skoczka spadochronowego zawodowego,
- uprawnienia instruktora spadochronowego,
- skoczka spadochronowego doświadczalnego po spełnieniu dodatkowych wymagań określonych w ust.
3.4.1.1 pkt 7 lit. a, e oraz f;
2) specjalne instruktora spadochronowego bez prawa wykonywania czynności instruktora spadochronowego na
pokładzie statku powietrznego, bez prawa wykonywania skoków, określone w ust. 6.3.
3.4.2. Wymagania ogólne do wydania uprawnienia instruktora pilota albo instruktora spadochronowego
Kandydat do uprawnienia instruktora musi posiadać odpowiednią licencję pilota albo skoczka spadochronowego
zawodowego i spełniać następujące wymagania:
1) posiadać orzeczenie lotniczo-lekarskie kategorii wymaganej dla licencji zawodowej, jeżeli posiada licencje
pilota balonu wolnego albo pilota szybowcowego;
2) posiadać wymaganą praktykę lotniczą;
3) zaliczyć wstępny egzamin teoretyczny i praktyczny kwalifikujący do rozpoczęcia szkolenia;
4) ukończyć szkolenia lotnicze, teoretyczne oraz w zakresie wymaganym do przystąpienia do państwowego
egzaminu praktycznego, szkolenie praktyczne w ośrodku szkolenia lotniczego, potwierdzone odpowiednimi
świadectwami;
5) wykazać się podczas egzaminu państwowego posiadaniem wiadomości lotniczych oraz umiejętnościami
wymienionymi w pkt 4;
6) ukończyć i zaliczyć z wynikiem pozytywnym praktykę instruktorską w szkoleniu praktycznym, odpowiednim
do uprawnienia instruktora, o które ubiega się, pod nadzorem uprawnionego instruktora, jeżeli jest wymagana.
3.4.3. Szkolenie teoretyczne kandydata na instruktora pilota albo instruktora spadochronowego musi
obejmować następujące przedmioty:
1) prawo lotnicze: przepisy dotyczące licencjonowania pilotów i skoczków spadochronowych w zakresie
dotyczącym danego uprawnienia oraz kierowania lotami w ruchu lotniczym niekontrolowanym, jeżeli
uprawnienie dotyczy szkolenia w tym rodzaju ruchu;
2) człowiek - możliwości i ograniczenia: zasady higieny lotniczej w szkoleniu lotniczym, rozpoznawanie osób
będących pod wpływem środków ograniczających sprawność fizyczną lub psychiczną, procesy psychiczne,
63
psychomotoryka, psychologiczne właściwości poszczególnych rodzajów lotów, psychologia przyswajania
wiedzy i umiejętności, racjonalizacja procesu szkolenia lotniczego z punktu widzenia psychologii, czynnik
ludzki w lotnictwie;
3) pedagogika - podstawy: wychowanie, nauczanie, metody i ich dostosowanie do wieku i innych cech szkolących
się, podstawowe zasady dydaktyki i ich zastosowanie w szkoleniu lotniczym, różnice w nauczaniu i uczeniu się
wiadomości i umiejętności, rola i pozycja instruktora w szkoleniu lotniczym;
4) metodyka i organizacja szkolenia kandydatów na pilotów i pilotów oraz odpowiednio kandydatów na skoczków
spadochronowych i skoczków spadochronowych: cykl szkolenia, szkolenie teoretyczne, czynności pilota
wykonywane w locie i odpowiednio - skoczka spadochronowego, wykonywane podczas skoku, szkolenie
praktyczne na ziemi oraz w locie i podczas skoku spadochronowego, organizacja procesu szkolenia,
bezpieczeństwo lotów i skoków szkoleniowych oraz przygotowanie do bezpiecznej samodzielnej praktyki
lotniczej, kształtowanie postaw i dyscypliny lotniczej, szczegółowe zasady metodyki szkolenia w zakresie
dotyczącym rodzaju uprawnienia instruktora, o które kandydat ubiega się;
5) pierwsza pomoc osobom z obrażeniami ciała i w nagłym rozstroju zdrowia;
6) zasady pilotażu albo odpowiednio, wykonywania skoku i wykonywania innych czynności pilota albo skoczka
spadochronowego, dotyczące rodzajów lotów albo skoków, w których nauczanie jest objęte danym
uprawnieniem instruktora;
7) organizacja lotów i skoków szkolnych w ruchu lotniczym niekontrolowanym i kierowanie nimi;
8) łączność w lotach VFR niekontrolowanych.
3.4.3.1. Szkolenie w przedmiocie wymienionym w ust. 3.4.3 pkt 6 musi mieć formę zajęć metodycznych
prowadzonych przez uczestników szkolenia do uprawnienia instruktora.
3.4.3.2. Szkolenie wymienione w ust. 3.4.3 pkt 8 nie wchodzi w zakres szkolenia teoretycznego do uprawnienia
instruktora:
a) w lotach według wskazań przyrządów,
b) na typ statku powietrznego, na którym szkolenie nie może być prowadzone w ruchu lotniczym
niekontrolowanym.
3.4.4. Szkolenie praktyczne kandydata na instruktora
3.3.4.1. Szkolenie praktyczne kandydata na instruktora musi być prowadzone w ośrodku szkolenia, który
posiada ważny certyfikat na szkolenie lotnicze instruktorów, i obejmuje:
1) szkolenie w ośrodku szkolenia lotniczego, posiadającym ważny certyfikat na szkolenie instruktorów w zakresie
tego uprawnienia;
2) praktykę lotniczą w szkoleniu uczniów-pilotów albo uczniów-skoczków spadochronowych lub pilotów albo
skoczków spadochronowych, odpowiednią do rodzaju uprawnienia instruktora, o które kandydat ubiega się,
nadzorowaną przez instruktora aprobowanego przez Prezesa Urzędu.
3.3.4.2.
Szkolenie praktyczne kandydata na instruktora pilota samolotowego, śmigłowcowego,
wiatrakowcowego, sterowcowego i szybowcowego w ośrodku szkolenia lotniczego musi obejmować:
1) szkolenie w zakresie pilotowania statku powietrznego i wykonywania innych czynności lotniczych pilota z
fotela instruktora oraz praktykę wymienioną w ust. 3.3.4.1. pkt 2;
2) szkolenie praktyczne w kierowaniu lotami w ruchu lotniczym niekontrolowanym, prowadzone w ośrodku
szkolenia lotniczego, które nie obowiązuje w szkoleniu do uprawnienia instruktora w lotach według wskazań
przyrządów oraz do uprawnienia instruktora dotyczącego typu statku powietrznego, na którym szkolenie nie
może być prowadzone w ruchu lotniczym niekontrolowanym.
3.3.4.3. Szkolenie praktyczne kandydata na instruktora balonowego w ośrodku szkolenia lotniczego musi
obejmować:
1) szkolenie w zakresie wykonywania czynności instruktora na pokładzie balonu wolnego podczas przygotowania
balonu do lotu, lotu i czynności po locie oraz praktykę wymienioną w ust. 3.3.4.1. pkt 2;
2) szkolenie praktyczne w kierowaniu z ziemi startami balonów wolnych w lotach szkoleniowych.
3.4.4.4. Szkolenie praktyczne kandydata na instruktora spadochronowego w ośrodku szkolenia lotniczego musi
obejmować naukę czynności instruktora spadochronowego:
1) wykonywanych podczas skoków uczniów-skoczków i skoczków spadochronowych, w połączeniu z
kierowaniem skokami spadochronowymi;
2) wykonywanych na pokładzie statku powietrznego, z którego wykonywane są skoki szkoleniowe lub podczas
skoku instruktorskiego przy zastosowaniu metody przyspieszonego nauczania swobodnego spadania;
3) odbycie praktyki wymienionej w ust. 3.3.4.1. pkt 2.
3.4.5. Ważność uprawnień lotniczych instruktora
1) Ważność każdego z uprawnień lotniczych instruktora pilota albo instruktora spadochronowego wynosi 3 lata;
64
2) Przedłużenie ważności każdego z uprawnień instruktora wymaga zaliczenia sprawdzenia umiejętności oraz
spełnienia szczegółowych wymagań, określonych dla każdego z tych uprawnień w ust. 3.4.6.
3.4.6. Wymagania dotyczące praktyki i szkolenia lotniczego na poszczególne uprawnienia instruktora
oraz na przedłużanie ich ważności
3.4.6.1. Uprawnienia instruktora samolotowego
3.4.6.1.1. Uprawnienie instruktora samolotowego szkolenia ogólnego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego,
b) posiadać co najmniej 200 godzin nalotu na samolotach, w tym co najmniej 100 godzin jako pilot dowódca
samolotu, w tym nie mniej niż 30 godzin na samolotach jednosilnikowych tłokowych, w tym przynajmniej 5
godz. w okresie ostatnich 6 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
c) wykazać, że posiada wyszkolenie w akrobacji co najmniej normalnej,
d) zaliczyć teoretyczny egzamin kwalifikacyjny z zakresu wiadomości wymaganych na licencję pilota
zawodowego w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził szkolenie teoretyczne,
e) zaliczyć egzamin praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na licencję pilota zawodowego przed
egzaminatorem państwowym;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne w wymiarze czasu przewidzianego programem,
b) szkolenie praktyczne w wymiarze czasu przewidzianego programem, jednak nie mniej niż 12 godzin lotów z
instruktorem na dwusterze,
c) praktykę instruktorską w wymiarze co najmniej 40 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami,
d) praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych, wykonywanych przez uczniów pilotów.
3.4.6.1.1.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora samolotowego ograniczonego klasy 2
Ważność uprawnienia może być przedłużona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz spełnieniu
jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonanie w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkolnych na samolocie jako
instruktor,
2) odbycie i zaliczenie, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
samolotowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
Procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w ciągu okresu ważności uprawnienia uzyskał
praktykę wymienioną w ust. 3.4.6.1.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego instruktora
szkolenia ogólnego klasy 1.
3.4.6.1.2. Uprawnienie instruktora samolotowego szkolenia ogólnego klasy 1
Kandydat do wydania uprawnienia musi spełnić następujące wymagania:
a) wykonać co najmniej 100 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami i pilotami podczas szkolenia, z
czego co najmniej 30 godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie
uprawnienia,
b) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w wymiarze co najmniej 15 dni, w tym co najmniej 5 dni w okresie ostatnich 12 miesięcy
poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia.
3.4.6.1.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora samolotowego szkolenia ogólnego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonanie w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkoleniowych na samolocie jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności
uprawnienia;
2) odbycie i zaliczenie, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
samolotowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.1.3.
Uprawnienie instruktora samolotowego dotyczące klasy samolotów jednosilnikowych
tłokowych albo klasy samolotu jednosilnikowego z napędem turbośmigłowym albo dotyczące typu samolotu z
napędem odrzutowym lądowego lub wodnego
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i wylatanych na samolotach co najmniej 300 godzin, w
tym co najmniej 200 godzin jako pilot dowódca samolotu, w tym nie najmniej niż 30 godzin na samolotach
65
jednosilnikowych, których ma dotyczyć uprawnienie, z których przynajmniej 10 godzin w okresie ostatnich
12 miesięcy, poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na licencję pilota zawodowego w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie teoretyczne;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne i praktyczne wymagane programem w wymiarze co najmniej 3 godzin lotów z
instruktorem na dwusterze lub symulatorze typu,
b) praktykę instruktorską, wymaganą programem w wymiarze co najmniej 7 godzin lotów instruktorskich z
pilotami szkolonymi na odpowiednią klasę lub odpowiedni typ samolotu,
c) wymaganą programem praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych szkolonych pilotów.
3.4.6.1.3.1. Przedłużanie ważności uprawnień instruktora samolotowego dotyczących klasy samolotów
jednosilnikowych tłokowych albo klasy samolotów jednosilnikowych z napędem turbośmigłowym, albo dotyczących
typów samolotów z napędem odrzutowym lądowych i wodnych
Ważność uprawnienia może być przedłużona, po spełnieniu jednego z dwóch następujących warunków:
1) wykonaniu co najmniej 8 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze jako instruktor w okresie ostatnich 12
miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, a jeżeli uprawnienie dotyczy klasy samolotu
jednosilnikowego z napędem turbośmigłowym albo z napędem odrzutowym, który nie posiada wersji
dwusterowej, prowadzenie nadzoru instruktorskiego nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi pilotów
szkolonych co najmniej w ciągu 5 dni;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
samolotowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.1.4.
Uprawnienie instruktora samolotowego dotyczącego klasy samolotów wielosilnikowych
tłokowych albo typu samolotu wielosilnikowego z załogą jednoosobową z napędem turbośmigłowym albo
odrzutowym lądowego lub wodnego
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i wylatanych na samolotach co najmniej 500 godzin, w
tym co najmniej 300 godzin jako pilot dowódca samolotu, w tym nie mniej niż 30 godzin na samolotach
wielosilnikowych, których ma dotyczyć uprawnienie, z których przynajmniej 10 godzin w okresie ostatnich
12 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na licencję pilota zawodowego w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi spełnić następujące wymagania:
a) ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego wymagane programem szkolenie teoretyczne i praktyczne w
wymiarze co najmniej 3 godzin lotów z instruktorem na dwusterze lub symulatorze lotu typu,
b) ukończyć i zaliczyć praktykę instruktorską wymaganą programem, w wymiarze co najmniej 12 godzin
lotów instruktorskich z pilotami szkolonymi na odpowiednią klasę lub odpowiedni typ samolotu,
c) ukończyć i zaliczyć wymaganą programem praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych szkolonych
pilotów.
3.4.6.1.4.1. Przedłużanie ważności uprawnień instruktora samolotowego na klasę samolotów wielosilnikowych
tłokowych albo na typ samolotu wielosilnikowego z załogą jednoosobową z napędem turbośmigłowym albo
odrzutowym lądowych i wodnych.
Ważność uprawnienia może być przedłużona, po spełnieniu jednego z dwóch następujących warunków:
1) wykonaniu w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia co najmniej 10
godzin lotów szkoleniowych na dwusterze jako instruktor;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
samolotowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.1.5. Uprawnienie instruktora samolotowego dotyczące typu samolotu z załogą wieloosobową
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i wylatanych na samolotach z załogą wieloosobową co
najmniej 1.500 godzin, w tym co najmniej 500 godzin jako pilot dowódca samolotu, w tym w okresie
ostatnich 12 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie nie mniej niż 30 przelotów na
66
typie samolotu z załogą wieloosobową, którego ma dotyczyć uprawnienie, z których przynajmniej nie
więcej niż 15 przelotów może być przelotami na typie określonym w programie szkolenia jako podobny, a
jeżeli ubiega się o uprawnienie instruktora na kolejny typ samolotu z załogą wieloosobową, wymienione
liczby przelotów mogą być zmniejszone odpowiednio do: 15 i 7,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie na ten typ samolotu z załogą wieloosobową w ośrodku szkolenia lotniczego,
który będzie prowadził szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego wymagane programem
szkolenie teoretyczne i praktyczne w wymiarze co najmniej 3 godzin lotów z instruktorem na dwusterze albo na
symulatorze typu, obejmujące wykonywanie czynności instruktora z obu foteli pilota.
3.4.6.1.5.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora samolotowego na typ samolotu z załogą
wieloosobową.
Ważność uprawnienia może być przedłużona, po spełnieniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę
upływu ważności uprawnienia, jednego z trzech niżej wymienionych warunków:
1) wykonanie co najmniej 2 lotów w czasie nie krótszym niż 1 godzina lotu instruktorskiego na dwusterze;
2) wykonywanie czynności instruktora w czasie co najmniej 3 godzin lotu szkoleniowego na symulatorze;
3) zaliczenie odpowiedniego szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego, wznawiającego wiadomości i umiejętności
instruktorskie.
3.4.6.1.6. Uprawnienie instruktora samolotowego dotyczące typu samolotu An-2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego wraz z wpisanymi uprawnieniami:
– na typ samolotu An-2,
– instruktora samolotowego szkolenia ogólnego klasy 1,
b) posiadać praktykę:
– co najmniej 300 godzin wylatanych na samolotach, w tym co najmniej 200 godzin jako pilot dowódca
samolotu,
– co najmniej 50 godzin na samolocie An-2 w charakterze dowódcy samolotu, z których przynajmniej 5
godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi spełnić następujące wymagania:
a) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych do wydania uprawnienia dotyczącego typu samolotu An-2 w ośrodku szkolenia lotniczego,
który będzie prowadził szkolenie teoretyczne,
b) ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego wymagane programem szkolenie teoretyczne i praktyczne w
wymiarze co najmniej 2 godzin lotów z instruktorem na samolocie An-2, obejmujące wykonywanie
czynności instruktora z obu foteli pilota.
3.4.6.1.6.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora samolotowego na typ samolotu An-2
Ważność uprawnienia może być przedłużona, jeżeli posiadacz uprawnienia w okresie ostatnich 12 miesięcy
poprzedzających datę upływu ważności wykonał co najmniej 2 loty w czasie nie krótszym niż 1 godzina lotu
instruktorskiego na samolocie An-2 albo odbył i zaliczył, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin
ważności uprawnienia, seminarium instruktorskie przeprowadzone w ośrodku certyfikowanym do szkolenia
instruktorów samolotowych, przeprowadzone według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.1.7. Uprawnienie instruktora samolotowego w lotach według wskazań przyrządów - IFR
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota samolotowego zawodowego albo liniowego i co najmniej 800 godzin lotu IFR, w
tym co najmniej 400 godzin na samolotach, z czego jako pilot dowódca samolotu nie mniej niż 200 godzin,
a jeżeli jest instruktorem samolotowym szkolenia ogólnego 1 klasy - posiadać nalot co najmniej 200 godzin
w lotach IFR, w tym nie więcej niż 50 godzin na urządzeniu treningowym,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych do wydania uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów - IFR w ośrodku szkolenia
lotniczego, który będzie prowadził szkolenie;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i
praktyczne w wymiarze co najmniej 10 godzin lotów z instruktorem na dwusterze lub na odpowiednim
urządzeniu treningowym, w liczbie godzin nie mniejszej niż dopuszczona przez program.
3.4.6.1.7.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora samolotowego w lotach według wskazań
przyrządów - IFR
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
67