Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
instruktor w lotach według wskazań przyrządów - IFR, w tym co najmniej 5 godzin w okresie ostatnich 12
miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
samolotowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.2. Uprawnienia instruktora śmigłowcowego
3.4.6.2.1. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego szkolenia ogólnego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i wylatanych na śmigłowcach co najmniej 300 godzin,
w tym co najmniej 100 godzin jako pilot dowódca śmigłowca, oraz uprawnienie na typ śmigłowca z załogą
jednoosobową, na którym będzie odbywać szkolenie wymienione w pkt 2 i praktykę instruktorską
wymienioną w pkt 3,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny w zakresie wiadomości wymaganych na licencję pilota
zawodowego w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia, musi spełnić następujące wymagania:
a) ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego wymagane programem szkolenie teoretyczne i praktyczne w
wymiarze co najmniej 12 godzin lotów z instruktorem na dwusterze,
b) ukończyć i zaliczyć praktykę instruktorską wymaganą programem w wymiarze co najmniej 40 godzin lotów
instruktorskich z uczniami-pilotami,
c) ukończyć i zaliczyć wymaganą programem praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych szkolonych
pilotów.
3.4.6.2.1.1. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego ogólnego ograniczone klasy 2 jest wydawane łącznie z
uprawnieniem instruktora śmigłowcowego dotyczącym typu śmigłowca z załogą jednoosobową, na którym
kandydat:
1) ukończył i zaliczył szkolenie praktyczne wymienione w ust. 3.4.6.2.1 pkt 2 lit a;
2) zdał z wynikiem pozytywnym egzamin na uprawnienie instruktora śmigłowcowego szkolenia ogólnego
ograniczone klasy 2;
3) ukończył i zaliczył praktykę instruktorską wymienioną w ust. 3.4.6.2.1 pkt 2. lit b.
3.4.6.2.1.2. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora śmigłowcowego szkolenia ogólnego ograniczonego
klasy 2
1) ważność uprawnienia może być przedłużona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz
spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
a) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkolnych na dwusterze jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin ważności
uprawnienia,
b) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów
śmigłowcowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu;
2) procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w okresie ważności uprawnienia uzyskał
praktykę wymienioną w ust. 3.4.6.2.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego
instruktora szkolenia ogólnego klasy 1.
3.4.6.2.2. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego szkolenia ogólnego klasy 1
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) wykonać co najmniej 100 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami i pilotami podczas szkolenia, z
czego co najmniej 30 godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie
uprawnienia;
b) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w ciągu co najmniej 15 dni, w tym co najmniej 5 dni w okresie ostatnich 12 miesięcy
poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi zdać egzamin państwowy teoretyczny w zakresie wymaganym na
uprawnienie instruktora, jeżeli w dniu złożenia wniosku upłynęło 5 lat od daty zaliczenia egzaminu
teoretycznego na uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego ograniczone klasy 2.
3.4.6.2.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora śmigłowcowego szkolenia ogólnego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona, po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
68
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkoleniowych na śmigłowcu jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin ważności
uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów
śmigłowcowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.2.3. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego dotyczącego typu śmigłowca z załogą jednoosobową
1) Kandydat do wydania uprawnienia przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i posiadać nalot na śmigłowcach nie mniejszy niż 500
godzin, w tym co najmniej 200 godzin jako pilot dowódca śmigłowca, w tym w okresie ostatnich 12
miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie, nie mniej niż 30 godzin na typie
śmigłowca, którego ma dotyczyć uprawnienie, z których nie więcej niż 15 godzin może być wykonane na
symulatorze lotu typu,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie na ten typ samolotu w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne i praktyczne wymagane programem w wymiarze co najmniej 3 godzin lotów z
instruktorem na śmigłowcu,
b) praktykę instruktorską w wymiarze co najmniej 7 godzin lotów instruktorskich z pilotami szkolonymi na ten
typ śmigłowca,
c) wymaganą programem praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych szkolonych pilotów.
3.4.6.2.3.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora śmigłowcowego dotyczącego typu z załogą
jednoosobową
Ważność uprawnienia może być przedłużona, po spełnieniu jednego z trzech niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu co najmniej 2 lotów w czasie nie krótszym niż 1 godzina lotu instruktorskiego na dwusterze;
2) wykonaniu czynności instruktora w czasie co najmniej 3 godzin lotu szkoleniowego na symulatorze;
3) zaliczeniu odpowiedniego szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego wznawiającego wiadomości i umiejętności
instruktorskie.
3.4.6.2.4. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego dotyczącego typu śmigłowca z załogą wieloosobową
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego i wylatanych na śmigłowcach co najmniej 500 godzin,
w tym co najmniej 200 godzin jako pilot dowódca śmigłowca, w tym w okresie ostatnich 12 miesięcy
poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie, nie mniej niż 30 godzin oraz co najmniej 10 startów
i lądowań na śmigłowcu typu, którego ma dotyczyć uprawnienie, z których nie więcej niż 15 godzin może
być wykonane na symulatorze lotu tego typu,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie na ten typ śmigłowca z załogą wieloosobową w ośrodku szkolenia lotniczego,
który będzie prowadził szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi:
a) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie na ten typ śmigłowca w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie teoretyczne,
b) ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i praktyczne w wymiarze co najmniej 3
godzin lotów z instruktorem na dwusterze.
3.4.6.2.4.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora śmigłowcowego dotyczącego typu z załogą
wieloosobową
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę
upływu ważności uprawnienia jednego z trzech niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu co najmniej 2 lotów w czasie nie krótszym niż 1 godzina lotu instruktorskiego na śmigłowcu;
2) wykonywaniu czynności instruktora w czasie co najmniej 3 godzin lotu szkoleniowego na urządzeniu
treningowym;
3) zaliczeniu odpowiedniego szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego, wznawiającego wiadomości i
umiejętności instruktorskie.
3.4.6.2.5. Uprawnienie instruktora śmigłowcowego w lotach według wskazań przyrządów - IFR
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
69
a) posiadać licencję pilota śmigłowcowego zawodowego albo liniowego i co najmniej 500 godzin lotu IFR, w
tym na śmigłowcach co najmniej 250 godzin, a jeżeli jest instruktorem śmigłowcowym szkolenia ogólnego
1 klasy - posiadać nalot co najmniej 200 godzin lotów IFR, w tym nie więcej niż 50 godzin na urządzeniu
treningowym,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów - IFR w ośrodku szkolenia lotniczego,
który będzie prowadził szkolenie;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i
praktyczne wymagane programem w wymiarze co najmniej 10 godzin lotów z instruktorem na śmigłowcu lub
na odpowiednim urządzeniu treningowym.
3.4.6.2.5.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora śmigłowcowego w lotach według wskazań
przyrządów - IFR
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkoleniowych na śmigłowcu jako
instruktor w lotach według wskazań przyrządów - IFR, w tym co najmniej 5 godzin w okresie ostatnich 12
miesięcy poprzedzających termin ważności uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu terminu ważności
uprawnienia, seminarium instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie
instruktorów śmigłowcowych, przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.3. Uprawnienia instruktora wiatrakowcowego
3.4.6.3.1. Uprawnienie instruktora wiatrakowcowego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego wiatrakowcowego i co najmniej 200 godzin wylatanych , w tym co
najmniej 100 godzin jako pilot dowódca wiatrakowca, w tym nie mniej niż 30 godzin na wiatrakowcach w
ciągu 6 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny w zakresie wiadomości wymaganych na licencję pilota
zawodowego w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził szkolenie teoretyczne;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne w wymiarze czasu przewidzianego programem,
b) szkolenie praktyczne w wymiarze czasu przewidzianego programem, jednak nie mniej niż 8 godzin lotów z
instruktorem na dwusterze,
c) praktykę instruktorską w wymiarze co najmniej 20 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami,
d) praktykę w nadzorowaniu lotów samodzielnych, wykonywanych przez uczniów pilotów.
3.4.6.3.1.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora wiatrakowcowego ograniczonego klasy 2
Ważność uprawnienia może być wznowiona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz spełnieniu
jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkolnych na dwusterze jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających termin ważności uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w ciągu 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów wiatrakowcowych,
przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
Procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w okresie ważności uprawnienia uzyskał praktykę
wymienioną w ust. 3.4.6.3.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego instruktora
wiatrakowcowego klasy 1.
3.4.6.3.2. Uprawnienie instruktora wiatrakowcowego klasy 1
Kandydat musi spełnić następujące wymagania:
1) przed przystąpieniem do egzaminu państwowego praktycznego na uprawnienie instruktora:
a) wykonać co najmniej 100 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami i pilotami podczas szkolenia, z
czego co najmniej 30 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia,
b) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w ciągu co najmniej 15 dni, w tym co najmniej 5 dni w ciągu 12 miesięcy poprzedzających
wniosek o wydanie uprawnienia;
2) zdać egzamin państwowy teoretyczny w zakresie wymaganym na uprawnienie instruktora wiatrakowcowego
klasy 1, jeżeli w dniu złożenia wniosku upłynęło 5 lat od zaliczenia egzaminu teoretycznego na uprawnienie
instruktora wiatrakowcowego ograniczonego klasy 2.
70
3.4.6.3.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora wiatrakowcowego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających termin ważności uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów wiatrakowcowych, przeprowadzonego
według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.4. Uprawnienia instruktora sterowcowego
3.4.6.4.1. Uprawnienie instruktora sterowcowego szkolenia ogólnego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego i wylatanych na sterowcach co najmniej 75 godzin, w tym co najmniej
50 godzin jako pilot dowódca sterowca, z wpisanym ważnym uprawnieniem do lotów nocnych VFR albo
liniowego oraz wylatać nie mniej niż 10 godzin w okresie 6 miesięcy poprzedzających egzamin
kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny:
– teoretyczny w zakresie wiadomości wymaganych na licencję pilota zawodowego w ośrodku szkolenia
lotniczego, który będzie prowadził szkolenie teoretyczne,
– praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na licencję pilota zawodowego przed egzaminatorem
państwowym;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne i praktyczne w wymiarze co najmniej 6 godzin lotów z instruktorem na dwusterze,
b) ukończyć i zaliczyć praktykę instruktorską w wymiarze co najmniej 10 godzin lotów instruktorskich z
uczniem-pilotem oraz podczas nadzorowania ich lotów samodzielnych.
3.4.6.4.1.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora sterowcowego szkolenia ogólnego, ograniczonego
klasy 2
Ważność uprawnienia może być przedłużona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz spełnieniu
jednego z trzech warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 10 godzin lotów szkolnych na dwusterze jako
instruktor;
2) sprawowaniu nadzoru instruktorskiego nad samodzielnymi lotami szkoleniowymi na sterowcach w wymiarze
co najmniej 15 godzin lotu;
3) odbyciu i zaliczeniu, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów sterowcowych, przeprowadzonego
według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
Procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w ciągu okresu ważności uprawnienia uzyskał
praktykę wymienioną w ust. 3.4.6.4.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego instruktora
klasy 1.
3.4.6.4.2. Uprawnienie instruktora sterowcowego klasy 1
Kandydat musi spełnić następujące wymagania:
1) przed przystąpieniem do egzaminu państwowego praktycznego na uprawnienie:
a) wykonać co najmniej 25 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami i pilotami podczas szkolenia, z
czego co najmniej 10 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia,
b) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w ciągu co najmniej 10 dni, w tym co najmniej 3 dni w okresie 12 miesięcy poprzedzających
wniosek o wydanie uprawnienia;
2) zdać egzamin państwowy teoretyczny w zakresie wymaganym na uprawnienie instruktora klasy 1 - jeżeli w
dniu złożenia wniosku upłynęło 3 lata od zaliczenia egzaminu teoretycznego na uprawnienie instruktora
szkolenia ogólnego ograniczone klasy 2.
3.4.6.4.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora sterowcowego szkolenia ogólnego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
a) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 10 godzin lotów szkolnych na dwusterze jako
instruktor,
b) sprawowaniu nadzoru instruktorskiego nad samodzielnymi lotami szkoleniowymi na sterowcach w
wymiarze co najmniej 15 godzin lotu,
71
c) odbyciu i zaliczeniu, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów sterowcowych,
przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.4.3. Uprawnienie instruktora sterowcowego dotyczące szkolenia na oznaczony typ sterowca z załogą
wieloosobową
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota zawodowego albo liniowego wraz z wpisanym uprawnieniem na ten typ sterowca i
wylatanych na sterowcach co mniej 250 godzin, w tym co najmniej 150 godzin jako pilot dowódca
sterowca, w tym nie mniej niż 30 godzin na typie sterowca, którego ma dotyczyć uprawnienie, z których
przynajmniej 10 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny teoretyczny i praktyczny w zakresie wiadomości i umiejętności
wymaganych na uprawnienie na ten typ samolotu w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie teoretyczne;
2) Kandydat do wydania uprawnienia musi ukończyć w ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i
praktyczne w wymiarze co najmniej 3 godzin lotów z instruktorem na dwusterze, obejmujące wykonywanie
czynności instruktora z obu foteli pilota.
3.4.6.4.3.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora dotyczącego typu sterowca z załogą
wieloosobową
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu
ważności uprawnienia jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu co najmniej 2 lotów w czasie nie krótszym niż 1 godzina lotu instruktorskiego na dwusterze;
2) zaliczeniu odpowiedniego szkolenia w ośrodku szkolenia lotniczego, wznawiającego wiadomości i
umiejętności instruktorskie.
3.4.6.5. Uprawnienia instruktora balonowego
3.4.6.5.1. Uprawnienie instruktora balonowego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota balonowego przez okres nie krótszy niż 2 lata, wykonanych co najmniej 50 godzin
lotu jako dowódca balonu wolnego, w tym przynajmniej 10 godzin wykonane w okresie 6 miesięcy
poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny:
– teoretyczny w zakresie wiadomości wymaganych na licencję pilota balonu wolnego w ośrodku szkolenia
lotniczego, uprawnionym do szkolenia teoretycznego,
– teoretyczny i praktyczny w zakresie umiejętności wymaganych na licencję pilota balonu wolnego przed
Lotniczą Komisją Egzaminacyjną;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się wydanie uprawnienia musi w ośrodku szkolenia
lotniczego:
a) ukończyć szkolenie teoretyczne oraz praktyczne w wymiarze co najmniej 4 lotów z instruktorem,
b) ukończyć i zaliczyć praktykę instruktorską, polegającą na wyszkoleniu co najmniej 2 kandydatów do
licencji pilota balonu wolnego, z których tylko jeden może być pilotem innej specjalności; praktyka
instruktorska musi obejmować loty z uczniami-pilotami oraz nadzorowanie ich lotów samodzielnych.
3.4.6.5.1.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora balonowego ograniczonego klasy 2
1) ważność uprawnienia może być wznowiona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz
spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
a) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 5 godzin lotów szkolnych jako instruktor albo
b) odbyciu i zaliczeniu, w ciągu 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów balonowych, przeprowadzonego
według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu;
2) procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w okresie ważności uprawnienia uzyskał
praktykę wymienioną w ust. 3.4.5.5.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego
instruktora balonowego klasy 1.
3.4.6.5.2. Uprawnienie instruktora balonowego klasy 1
Kandydat musi spełnić następujące wymagania:
1) przed przystąpieniem do egzaminu państwowego praktycznego na uprawnienie:
a) posiadać licencję pilota balonowego przez okres nie krótszy niż 3 lata, uprawnienie do lotów nocnych VFR
oraz wykonanych co najmniej 50 godzin lotu jako dowódca balonu wolnego,
72