Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1403
- Data wpłynięcia: 2008-08-11
- Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009
1403
2)
Zezwolenia
udzielono
dla:
Permission granted to:
3)
Zgoda
na
trasę lotu:
In order to ferry flight:
4)
Dokument
jest
ważny od [..] do: ;
This document is valid from [..] to::
5)
Dokumentacja
związana
z
zezwoleniem:
Documents associated with permit:
6)
Ograniczenia,
specjalne
ograniczenia:
Limitations, specific restrictions:
Ograniczona do terytorium polskiego:
Zgoda na udział w pokazach:
Nieodpłatny przewóz pasażerów:
Limited to polish territory
Air show authorized
Passenger authorized:
tak yes
nie
no
tak
yes
nie
no
tak
yes
nie
no
7) Powyższe zezwolenie na lot jest równocześnie czasowym zezwoleniem na używan
radiostacji.
tak
yes
nie
no
This permit to flight is also valid for a temporary radio station usage.
8) Powyższe zezwolenie na lot wydano po wykonaniu oględzin statku powietrznego.
This permit to flight issued following the aircraft inspection.
tak
yes
nie
no
Prezes Urzędu Lotnictwa
Data wydania :
Cywilnego
Date of issue
President of Civil Aviation Office
……………………………………..
22
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu ma na celu
zachowanie zgodności z postanowieniami rozporządzenia nr 1702/2003/WE z dnia 24
września 2003 r. ustanawiającego zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych
i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony
środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. WE L
243 z 27.09.2003).
Rozporządzenie określać będzie sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych
do lotu, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, a w szczególności sposób postępowania
przy wydawaniu świadectwa zdatności do lotu, stwierdzania utrzymywania przez statek
powietrzny jego zdatności do lotu, postępowania przy zawieszaniu i cofaniu świadectwa
zdatności do lotu, postępowania przy wydawaniu zezwolenia na lot w szczególnych
okolicznościach, okres ważności świadectwa zdatności do lotu, wzór świadectwa zdatności
do lotu oraz wzór wniosku o jego wydanie, wzór wniosku o odnowienie ważności
świadectwa zdatności do lotu, wzór eksportowego świadectwa zdatności do lotu oraz wzór
wniosku o jego wydanie, wzór zezwolenia na wykonywanie lotu w szczególnych
okolicznościach oraz wzór wniosku o jego wydanie.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnie z projektowanym rozporządzeniem
będzie wydawał świadectwa zdatności do lotu dla statków powietrznych, dla których został
wydany polski certyfikat typu.
Ocena skutków regulacji (OSR)
Regulacja zawarta w projekcie nie ustanawia wymogów surowszych niż wynikające z
obowiązujących przepisów UE. Regulacja zawarta w rozporządzeniu nie będzie miała
wpływu na rynek pracy, rozwój regionalny oraz konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki. Rozporządzenie nie spowoduje również skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
14-08-aa
23
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia …………………………. 2008 r.
w sprawie tworzenia i działania komitetów oraz współdziałania i konsultacji w porcie
lotniczym2)
Na podstawie art. 67 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr
100, poz. 696, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób:
1) tworzenia, działania komitetów oraz ich współpracy między sobą i z organizacjami
użytkowników lotnisk;
2) współdziałania oraz konsultacji komitetów z zarządzającymi lotniskami i koordynatorami.
§ 2.
1. W porcie lotniczym z koordynacją rozkładów lotów tworzony jest komitet
koordynacyjny.
2. Komitet koordynacyjny tworzony jest dla portu lotniczego, w którym ma funkcjonować.
3. Nazwa komitetu koordynacyjnego wskazuje na port lotniczy, w którym ten komitet
funkcjonuje.
4. Posiedzenie założycielskie komitetu koordynacyjnego zwołuje Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego, zwany dalej „Prezesem Urzędu”. O terminie posiedzenia założycielskiego
przedstawiciel Prezesa Urzędu zawiadamia zainteresowane strony na 21 dni przed dniem tego
posiedzenia. Wyboru przewodniczącego komitetu koordynacyjnego dokonuje się na
pierwszym posiedzeniu. Do czasu wyboru przewodniczącego komitetu jego funkcję pełni
przedstawiciel Prezesa Urzędu.
5. Po otrzymaniu pisemnego zawiadomienia od Prezesa Urzędu, przedstawiciele komitetu
koordynacyjnego w terminie do 14 dni zobowiązani są do przedstawienia Prezesowi Urzędu
kandydatur na stanowisko przewodniczącego komitetu koordynacyjnego.
6. Szczegółowe przepisy określające zasady działalności komitetu koordynacyjnego nie ujęte
w rozporządzeniu Rady nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r., w sprawie wspólnych zasad
przydzielania czasu na start lub lądowania w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. U. WE L014
z 22 stycznia 1993 r., z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 95/93”, a będące w
zgodzie z jego przepisami, sformułowane zostaną w regulaminie działania komitetu. Projekt
regulaminu opracowuje przewodniczący komitetu.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 96/67/WE z dnia 15 października
1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L
272 z dnia 25 października 1996 r., z późn. zm.).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 558 oraz z
2008 r. Nr 97, poz. 625.
§ 3. 1. Obsługę organizacyjną i lokalową komitetu koordynacyjnego niezbędną do jego
działania w zakresie określonym niniejszym rozporządzeniem zapewnia zarządzający
lotniskiem, na obszarze którego utworzono ten komitet. Szczegółowe warunki tej obsługi
określa umowa zawarta z zarządzającym.
2. W porcie lotniczym nie może powstać więcej niż jeden komitet koordynacyjny
3. Komitet koordynacyjny nie może prowadzić działalności gospodarczej.
4. Komitet koordynacyjny finansuje swoją działalność jedynie z własnych środków.
§ 4. Zasady działalności komitetu koordynacyjnego określa rozporządzenie nr 95/93.
§ 5. 1. Z komitetem koordynacyjnym mogą współpracować specjaliści z zakresu lotnictwa
wyznaczeni przez:
1) Prezesa Urzędu;
2) ministra właściwego do spraw transportu;
3) zarządzających lotniskami;
4) przewoźników lotniczych;
5) właściwe organy międzynarodowych organizacji zrzeszających przewoźników lotniczych
wykonujących loty do i z danego portu lotniczego.
2. Specjaliści z zakresu lotnictwa cywilnego wyznaczani są jedynie w uzasadnionych
przypadkach, w celu rozstrzygnięcia określonej sytuacji spornej.
3. Wyznaczeni specjaliści z zakresu lotnictwa cywilnego mogą uczestniczyć w spotkaniach
komitetu koordynacyjnego.
4. W spotkaniach komitetu koordynacyjnego, wyznaczonym specjalistom z zakresu lotnictwa
cywilnego przysługuje głos doradczy.
§ 6. W pracach komitetu koordynacyjnego bez prawa głosu mogą uczestniczyć
przedstawiciele Prezesa Urzędu oraz koordynatora.
§ 7. 1. W porcie lotniczym z organizacją rozkładów może być utworzony komitet
organizacyjny.
2. Wpisu na listę członków komitetu organizacyjnego dokonuje przewodniczący komitetu na
pisemny wniosek podmiotu ubiegającego się o członkostwo.
§ 8. Nie można odmówić członkostwa w komitecie organizacyjnym, gdy wnioskującym są:
1) zarządzający lotniskiem;
2) organy służb ruchu lotniczego;
3) przedstawiciele lotnictwa ogólnego regularnie użytkujący lotnisko;
4) przewoźnicy lotniczy operujący regularnie i organizacje ich reprezentujące;
5) podmioty świadczące obsługę naziemną.
§ 9. 1. Komitet organizacyjny działa na posiedzeniach, z których sporządza się protokół.
2. W posiedzeniach komitetu organizacyjnego uczestniczą przedstawiciele członków tego
komitetu, działający na podstawie pisemnych upoważnień tych członków.
3. Każdy członek komitetu organizacyjnego uprawniony jest do jednego głosu - z
zastrzeżeniem ust. 4.
4. W regulaminie swojego działania, komitet organizacyjny może ustalić inny podział głosów,
niż określony w ust. 2, z tym że liczba głosów przysługujących jednemu członkowi komitetu
organizacyjnego nie może być większa niż 49% całej ustalonej liczby głosów.
§ 10. 1. Uchwały komitetu organizacyjnego zapadają zwykłą większością głosów, przy
udziale przedstawicieli co najmniej połowy jego członków, z zastrzeżeniem § 9 ust. 4.
2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów decydujący jest głos przewodniczącego
komitetu organizacyjnego.
2
3. Wyrażenie oficjalnego stanowiska komitetu możliwe jest jedynie w drodze uchwały
podjętej podczas głosowania członków tego komitetu.
§ 11. Działalność komitetu organizacyjnego polega w szczególności na opiniowaniu i
przedstawianiu organizatorowi rozkładów lotów lub Prezesowi Urzędu propozycji
przedsięwzięć mających na celu poprawę wykorzystania portu lotniczego w zakresie jego
przepustowości, wyposażenia technicznego, warunków ruchu oraz procedur, które mają
wpływ na usprawnienie organizacji rozkładów lotów.
§ 12. Do komitetu organizacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2-5, § 3, § 5, §
6 oraz § 13.
§ 13. 1. Pracami komitetu konsultacyjnego kieruje przewodniczący wybrany przez ten
komitet.
2. Do zadań przewodniczącego komitetu konsultacyjnego należy w szczególności:
1) opracowanie projektu regulaminu działania komitetu konsultacyjnego;
2) zwoływanie, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, posiedzeń komitetu konsultacyjnego - z
własnej inicjatywy lub na wniosek członka tego komitetu;
3) prowadzenie posiedzeń komitetu konsultacyjnego;
4) reprezentowanie komitetu konsultacyjnego na zewnątrz;
5) opracowywanie porządku obrad posiedzeń komitetu konsultacyjnego;
6) opracowywanie rocznych raportów z prac komitetu konsultacyjnego wraz z wnioskami.
3. Jeżeli, pomimo wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przewodniczący komitetu
konsultacyjnego odmawia zwołania posiedzenia komitetu, posiedzenie to zwołuje Prezes
Urzędu.
4. Porządek obrad obejmuje sprawy przewidziane do rozpatrzenia przez komitet
konsultacyjny, zgłoszone do przewodniczącego tego komitetu przez jego członków.
§ 14. Komitet konsultacyjny przedstawia zarządzającemu lotniskiem propozycje zmian
związanych z funkcjonowaniem portu lotniczego w zakresie jego przepustowości,
wyposażenia technicznego oraz procedur, które mają wpływ na usprawnienie działalności
danego portu lotniczego, w zakresie dotyczącym w szczególności:
1) infrastruktury
znajdującej się w porcie lotniczym, w tym warunków panujących na
płytach postojowych, drogach kołowania i drogach startowych lotniska, warunków dostępu
do portu lotniczego i jego budynków;
2) infrastruktury
znajdującej się wokół portu lotniczego związanej z jego
funkcjonowaniem;
3) ochrony
środowiska naturalnego;
4) wysokości opłat lotniskowych.
§ 15. 1. Członkami komitetu konsultacyjnego mogą być w szczególności:
1) zarządzający lotniskiem;
2) organy służb ruchu lotniczego;
3) przedstawiciele lotnictwa ogólnego;
4) podmioty świadczące obsługę naziemną;
5) komitet przewoźników lotniczych;
6) środowiska miejskie i samorządowe;
2. Komitet konsultacyjny tworzony jest dla jednego portu lotniczego.
3. Członkostwo w komitecie konsultacyjnym jest dobrowolne.
§ 16. Do komitetu konsultacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 4-5, §3, § 5, § 6,
§ 9 ust. 2-4 oraz § 10.
3