eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt dotyczy: podniesienia bezpieczeństwa lotniczego, zwiększenia ochrony lotnictwa cywilnego oraz rozszerzenia nadzoru i kontroli, usprawnienia procesu zarządzania lotniskami oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury lotniczej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1403
  • Data wpłynięcia: 2008-08-11
  • Uchwalenie: wycofany dnia 02-02-2009

1403


45



prawnej, o której mowa w ust. 1 lub 2, jeżeli
czynność ta narusza bezpieczeństwo
publiczne lub porządek publiczny, w tym
zagraża bezpiecznej i ciągłej komunikacji
lotniczej.
5. Skutki czynności prawnej, o której mowa
w ust. 1 lub 2, ulegają zawieszeniu:
1) na
czas
przysługujący ministrowi
właściwemu do spraw transportu na
wyrażenie sprzeciwu;
2) w razie złożenia wniosku o ponowne
rozpatrzenie sprawy lub zaskarżenia
ostatecznej decyzji ministra właściwego
do spraw transportu na drodze sądowej do
chwili zmiany decyzji, jej uchylenia albo
stwierdzenia nieważności.
6. W przypadku złożenia wniosku o ponowne
rozpatrzenie sprawy termin do załatwienia
sprawy wynosi 14 dni roboczych od dnia
otrzymania wniosku, zaś w przypadku
zaskarżenia ostatecznej decyzji ministra
właściwego do spraw transportu sąd
wyznacza rozprawę w terminie 14 dni od dnia
wniesienia skargi przez stronę.
7. Ostateczna decyzja ministra właściwego do
spraw transportu, w stosunku do której nie
złożono wniosku o ponowne rozpatrzenie
sprawy, której nie zaskarżono lub której nie
uchylono, skutkuje nieważnością czynności
prawnej od chwili jej dokonania. Dokonana
czynność prawna, o której mowa w ust. 1



46



lub 2, o której zarząd spółki nie powiadomił
w terminie określonym w ust. 3, jest
nieważna.
8. W przypadku rzeczywistej zmiany przez
spółkę wykonywanego przedmiotu jej
działalności, a także wydania uchwały
o zmianie przeznaczenia lub zaniechania
eksploatacji składnika mienia spółki
podstawowego z punktu widzenia funkcjo-
nowania lotniska, jeżeli zagraża to
porządkowi lub bezpieczeństwu publicznemu,
przepisy ust. 1 – 7 stosuje się odpowiednio.
Minister właściwy do spraw transportu
wyrażając sprzeciw określa ponadto w decyzji
zakres obowiązku kontynuacji dotychczas-
owej działalności przez spółkę, a w razie
potrzeby, także odpowiedni termin przywró-
cenia dotychczasowej działalności przez
spółkę.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8,
sprzeciw może być wyrażony przed
zawiadomieniem przez zarząd spółki o tych
zdarzeniach.
10.
Do egzekucji obowiązków określonych
w decyzji, o której mowa w ust. 8, stosuje się
przepisy działu III ustawy z dnia 17 czerwca
1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229,
poz. 1954, z późn. zm.4)).
11. Do roszczeń o odszkodowanie z tytułu strat
majątkowych poniesionych przez spółki
wskutek wydania przez ministra właściwego



47



do spraw transportu zgodnych z prawem
decyzji, o których mowa w ust. 1 i 8, stosuje
się odpowiednio przepisy ustawy z dnia
22 listopada 2002 r. o wyrównywaniu strat
majątkowych wynikających z ograniczenia
w
czasie stanu nadzwyczajnego wolności
i praw człowieka i obywatela (Dz. U. Nr 233,
poz. 1955).
12. Przepisy ust. 1 – 11 stosuje się odpowiednio
do innych podmiotów określonych w art. 55
ust. 2 i art. 174 ust. 2.
13. Rada Ministrów określi, w drodze rozporzą-
dzenia, wykaz spółek, o których mowa
w ust. 1, kierując się koniecznością zapew-
nienia porządku publicznego i bezpie-
czeństwa publicznego na ponadlokalnych
lotniskach użytku publicznego, w tym zapew-
nienia bezpiecznego, ciągłego i efektywnego
ruchu pasażerskiego i towarowego na tych
lotniskach.”;

27) po art. 65 dodaje się art. 65a i 65b w brzmieniu:
„Art. 65a. 1. Lotniska użytku publicznego mogą być za-
kładane na gruntach stanowiących wyłącznie
własność Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego. Przepis ten nie
narusza art. 65 i 225.
2. Nieruchomości, o których mowa w ust. 1,
mogą być przedmiotem użyczenia, najmu i
dzierżawy na rzecz innego podmiotu za-
rządzającego lotniskiem na cele lotnicze.



48



3. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio
w
przypadku rozbudowy lub rozwoju
istniejących lotnisk użytku publicznego,
zgodnie z ich planami generalnymi bądź
planami zagospodarowania przestrzennego,
chyba że rozbudowa lub rozwój lotniska
następuje, za zgodą ministra właściwego do
spraw transportu, na gruncie stanowiącym
własność zarządzającego tym lotniskiem.
4. Przepisy ust. 1 – 3 dotyczą także nierucho-
mości zajętych pod lotniska, o których mowa
w art. 60, przy czym zgodę, o której mowa
w ust. 3, minister właściwy do spraw tran-
sportu wyraża w uzgodnieniu odpowiednio
z Ministrem Obrony Narodowej lub ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych.
Art. 65b. 1. Ze środków publicznych mogą być finan-
sowane lub współfinansowane, zgodnie
z przepisami odrębnymi i prawem Unii Euro-
pejskiej:
1) zadania określone w art. 22b, 183 i 197;
2) inwestycje zakładającego lub zarządza-
jącego lotniskiem w zakresie budowy,
rozbudowy, przebudowy, utrzymania i wy-
posażenia lotnisk użytku publicznego lub
lotnisk użytku wyłącznego realizujących
usługi w ogólnym interesie gospodarczym,
o których mowa w art. 54 ust. 7.
2. Minister właściwy do spraw transportu,
kierując się potrzebą zapewnienia rozwoju
infrastruktury transportowej, określi, w drodze



49



rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie,
warunki i tryb udzielania wsparcia finan-
sowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ze
wskazaniem zadań inwestycyjnych podmio-
tów objętych wsparciem.”;

28) w art. 66 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Statki powietrzne mogą startować i lądować,
z zastrzeżeniem art. 93, z lotnisk wpisanych do
rejestru lotnisk cywilnych, których dane techniczne
i eksploatacyjne są opublikowane w Zintegrowanym
Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa
w art. 121 ust. 3. Aktualne dane techniczne i eksplo-
atacyjne lotnisk są przekazywane do publikacji
w

Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych
przez zarządzającego lotniskiem.”;

29) art. 67 otrzymuje brzmienie:
„Art. 67. 1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo
korzystania z lotnisk użytku publicznego na
równych zasadach.
2. Warunki korzystania z lotnisk użytku pub-
licznego, w tym opłaty za to korzystanie, mogą
być zróżnicowane wyłącznie w sposób
niepowodujący dyskryminacji użytkowników
i zapewniający zachowanie zasad uczciwej
konkurencji, w szczególności ze względu na
rodzaje i charakterystyki statków powietrznych
oraz charakter wykonywanych operacji lot-
niczych.
3. W celu doradztwa i mediacji w sprawach
dotyczących przydzielania czasów na start lub


strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: