Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
z jej pełnieniem, zostali zwolnieni ze służby zawodowej.
Były żołnierz zawodowy, z wyjątkiem zwolnionego ze służby wojskowej z powodów
wskazanych w art. 111 pkt 1, 12 – 15, w okresie dwóch lat od dnia zwolnienia z zawodowej służby
wojskowej będzie mógł korzystać z pomocy w zakresie doradztwa zawodowego,
przekwalifikowania i pośrednictwa pracy, udzielanej przez właściwe podmioty. W ramach tej
pomocy mogą być pokrywane koszty:
− przekwalifikowania zawodowego,
− przejazdów z miejsca zamieszkania byłego żołnierza zawodowego do ośrodka szkolenia,
w którym następuje przekwalifikowanie zawodowe lub do miejsca odbywania praktyki,
− zakwaterowania w okresie przekwalifikowania zawodowego lub odbywania praktyki
zawodowej,
− nauki w szkole ponadgimnazjalnej lub wyższej.
Ponadto, z pomocy wskazanej wyżej będzie mógł skorzystać również małżonek oraz dzieci
pozostające na utrzymaniu żołnierza zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku
z wykonywaniem zadań służbowych.
Powyższe powoduje zmianę art. 119 i 120 ustawy.
XXXIV. Zmiany w służbie kandydackiej
Zmiany mają głównie charakter porządkujący i wynikają z przyjętej koncepcji otwarcia się Sił
Zbrojnych na nowe źródła naboru.
Zakłada się, w odróżnieniu do obecnych rozwiązań, że powołanie do tej służby następowało
będzie po spełnieniu łącznie następujących warunków: podpisaniu umowy określającej warunki
zwrotu kosztów związanych z utrzymaniem i nauką kandydata w przypadku zwolnienia ze służby
kandydackiej w przypadkach wskazanych w ustawie, wydaniu rozkazu o powołaniu do służby
i stawieniu się osoby powołanej do tej służby. Rozkaz o powołaniu wydawał będzie komendant
szkoły wojskowej lub ośrodka szkolenia. Proponuje się także zwiększenie dostępności do służby
kandydackiej studentom studiów magisterskich.
Zakłada się, że kandydatów na żołnierzy zawodowych będą kształciły: na potrzeby korpusu
oficerów zawodowych – uczelnie wojskowe; korpusu podoficerów zawodowych – szkoły
podoficerskie; korpusu szeregowych zawodowych – ośrodki szkolenia.
Ponadto, wprowadza się postanowienia jednoznacznie obligujące żołnierzy pełniących służbę
kandydacką do zwrotu równowartości kosztów zakwaterowania, umundurowania i wyżywienia oraz
24
innych nieodpłatnych świadczeń pieniężnych i rzeczowych otrzymywanych w związku z nauką
w przypadku zwolnienia ze służby z przyczyn leżących po stronie żołnierza.
Powyższe powoduje konieczność nadania nowego brzmienia art. 124, art. 125, art. 127 i art.
132 oraz zmiany art. 124a, art. 126, art. 134.
XXXV. Wydłużenie okresu do osiągnięcia tożsamości posiadanego stopnia wojskowego ze
stopniem etatowym zajmowanego stanowiska służbowego w korpusie podoficerów
zawodowych
Przewiduje się, że w korpusie podoficerów zawodowych do końca 2008 r. osiągnięta zostanie
tożsamość na poziomie 47 %. Bez tożsamych stanowisk będzie pozostawało ok. 14.370
podoficerów zawodowych. Prognoza dochodzenia do tożsamości wskazuje, że w 2010 r. będzie ona
wynosiła ok. 60 %. Pełna tożsamość posiadanego stopnia wojskowego ze stopniem etatowym
zajmowanego stanowiska służbowego powinna zostać osiągnięta ok. 2015 r. Wydłużenie okresu
osiągnięcia tożsamości posiadanego stopnia wojskowego ze stopniem etatowym stanowiska, na
którym żołnierz pełni służbę, ma na celu zapobieżenie ewentualnym zwolnieniom ze służby tej
grupy żołnierzy.
Ponadto proponuje się, aby do dnia 31 grudnia 2015 r. w stosunku do podoficerów
zawodowych nie miał zastosowania przepis art. 41 ust. 2, wprowadzający wymóg pełnienia
zawodowej służby wojskowej przez określony czas na określonym stanowisku służbowym przed
wyznaczeniem żołnierza na wyższe stanowisko służbowe. Umożliwi to elastyczniejsze reagowanie
na potrzeby kadrowe w tym korpusie kadry, do czasu osiągnięcia tożsamości posiadanego stopnia
wojskowego ze stopniem etatowym zajmowanego stanowiska służbowego.
Powyższe powoduje konieczność zmiany w art. 176 ust. 1 oraz dodania w art. 176 ust. 3.
XXXVI. Zmiany w ustawie o prokuraturze
Projektowane rozwiązania mają charakter porządkujący i związane są z nadaniem nowej
formuły zawodowej służbie wojskowej pełnionej na podstawie kontraktu na pełnienie służby
terminowej.
XXXVII. Zmiana ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz
o zmianie niektórych ustaw
Z dniem 1 stycznia 2010 r. zostanie zlikwidowana nadterminowa zasadnicza służba wojskowa.
W związku z tym zaproponowano uchylenie art. 29f.
25
XXXVIII. Zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych
Proponowane zmiany mają charakter porządkujący i związane są z likwidacją nadterminowej
zasadniczej służby wojskowej.
26
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej.
2.
Zakres i wyniki konsultacji społecznych
Projekt poddano konsultacjom z Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska
Polskiego oraz dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych. Znaczną część rozwiązań przewidzianych
w projekcie zamieszczono zgodnie z ich wnioskami.
W ramach uzgodnień wewnątrzresortowych projekt był wnikliwie analizowany jako jeden
z podstawowych instrumentów wdrożenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych. Wszystkie
podmioty uczestniczące w procedurze uzgodnieniowej dostrzegały, że priorytetowe znaczenie
w zakresie profesjonalizacji Sił Zbrojnych ma odpowiednia polityka kadrowa, której
zasadniczym celem jest skuteczne zaspokojenie potrzeb kadrowych w profesjonalnej armii.
Efektywne zarządzanie zasobami kadrowymi w resorcie obrony narodowej powinno opierać
się na podstawach ustawowych, których zadaniem powinno być zapewnienie następujących
głównych celów:
właściwej rekrutacji, selekcji i racjonalnego wykorzystania zasobów kadrowych Sił
Zbrojnych,
powołania dwóch form zawodowej służby wojskowej – służby stałej i kontraktowej,
apolityczności oraz wolności sumienia i wyznania żołnierzy,
wyraźnego oddzielenia funkcji oficerskich od podoficerskich oraz podoficerskich od
szeregowych,
cywilnego zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi,
równego startu do służby bez względu na płeć,
uzależnienia kariery zawodowej od stopnia wykonywania obowiązków służbowych –
ocena z opiniowania służbowego – decydującym kryterium wpływającym na rozwój
żołnierza,
odpowiedniego przygotowania żołnierzy zwalnianych ze służby wojskowej do aktywności
na cywilnym rynku pracy.
27
Rozwiązania zaproponowane w projekcie uzyskały akceptację Konwentu Dziekanów Korpusu
Oficerów Wojska Polskiego oraz dowódców rodzajów Sił Zbrojnych. W szczególności pełne
poparcie uzyskały rozwiązania dotyczące stworzenia warunków umożliwiających sprawne
wstępowanie do służby wojskowej. Przychylono się również do nowych rozwiązań
zakładających możliwość stworzenia warunków prawnych i organizacyjnych nadających
priorytet (pierwszeństwo), w przepływie najlepszych podoficerów zawodowych do korpusu
oficerów zawodowych. Według proponowanych zmian podoficer zawodowy, który posiada
wyższe wykształcenie, uzyskał ocenę bardzo dobrą z opinii służbowej, ukończył
trzymiesięczne studium oficerskie oraz zdał egzamin oficerski w uczelni wojskowej, byłby
mianowany na pierwszy stopień oficerski. Częstotliwość naboru żołnierzy zawodowych do
studium oficerskiego uzależniona byłaby od stopnia „zainteresowania” (potrzeb) Sił
Zbrojnych. Aprobatę uzyskały również proponowane rozwiązania zakładające przedłużenie
okresu osiągnięcia pełnej tożsamości zajmowanego stanowiska z posiadanym stopniem
wojskowym do 2015 r. Wydłużenie okresu osiągnięcia tożsamości posiadanego stopnia
wojskowego ze stopniem etatowym stanowiska, na którym żołnierz pełni służbę ma na celu
zapobieżenie ewentualnym zwolnieniom ze służby tej grupy żołnierzy.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej. Po jego udostępnieniu nie
odnotowano zgłoszeń podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem ustawy,
wnoszonych w trybie przepisów przywołanej ustawy.
3. Wpływ na rynek pracy
Zaproponowane zmiany w ustawie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa
Projektowane zmiany realizowane będą w ramach budżetu Ministra Obrony Narodowej.
Projekt ustawy nie wprowadza zasadniczych zmian w sposobie określania wielkości
środków finansowych przeznaczanych corocznie na uposażenia żołnierzy, ale wkomponowuje
się w system już obowiązujący. Zasady określania środków na uposażenia żołnierzy nie
zmieniają się – obecnie: żołnierzy zawodowych w służbie stałej i terminowej oraz żołnierzy
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei