eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1372
  • Data wpłynięcia: 2008-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669

1372

111 pkt 1-6c, 8 i 11-16 ustawy. Natomiast, w przypadkach określonych w art. 112 ust. 1 pkt 1, 2 i
4 ustawy, kierownik instytucji cywilnej może skierować żołnierza zawodowego do Ministra
Obrony Narodowej. Zaś w przypadkach reorganizacji instytucji cywilnej powodującej
zmniejszenie liczby stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych;
likwidacji stanowiska służbowego, które żołnierz zawodowy zajmował; orzeczenia przez
wojskową komisję lekarską niezdolności żołnierza zawodowego do pełnienia zawodowej służby
wojskowej na zajmowanym stanowisku służbowym, o ile nie można wyznaczyć żołnierza
zawodowego na inne stanowisko służbowe kierownik instytucji cywilnej kieruje żołnierza
zawodowego do Ministra Obrony Narodowej.
Projekt
rozporządzenia określa również sposób wykonywania przez Ministra Obrony
Narodowej nadzoru w zakresie pełnienia czynnej służby wojskowej nad żołnierzami
zawodowymi pełniącymi służbę w instytucjach cywilnych. Obejmuje on sprawy związane z
wyszkoleniem wojskowym:
− szkoleniem fizycznym i działalnością sportową;
− przestrzeganiem przepisów ubiorczych;
− przestrzeganiem dyscypliny etatowej;
− działalnością wychowawczą;
− działalnością kadrową;
− bezpieczeństwem i higieną służby;
− działalnością mobilizacyjno-uzupełnieniową oraz przygotowywaniem do
wykonywania zadań na stanowiskach służbowych w czasie wojny.
Projektowane
rozporządzenie reguluje szczegółowe warunki i tryb opiniowania żołnierzy
zawodowych pełniących zawodową służbę wojskową w instytucjach cywilnych, o których mowa
w art. 22 ust. 2 i 3 ustawy oraz przełożonych uprawnionych do sporządzania opinii służbowych.
Przewiduje się, że żołnierze zawodowi pełniący zawodową służbę wojskową na stanowiskach
służbowych w instytucjach cywilnych podlegają opiniowaniu służbowemu na zasadach
określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z wyłączeniem art. 26
ust. 6 ustawy. Podlegają oni opiniowaniu służbowemu co trzy lata, bez określania prognoz, a
jeżeli okres pełnienia służby jest krótszy niż trzy lata, żołnierze podlegają opiniowaniu
służbowemu w związku z zakończeniem służby na danym stanowisku służbowym.
Projekt określa, dotychczas nieuregulowany, tryb postępowania przy kierowaniu żołnierzy
zawodowych w celu wyznaczenia na stanowiska służbowe w Służbie Kontrwywiadu
Wojskowego (SKW) i Służbie Wywiadu Wojskowego (SWW) oraz odwoływania ich z tej
służby. W tym zakresie zakłada się, że z wnioskiem o skierowanie żołnierza do wyznaczenia w
jednej ze służb występował będzie jej Szef. Wniosek kierowany będzie do Ministra Obrony
Narodowej. Wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe w SKW lub SWW wymaga zgody
żołnierza. Po uzgodnieniu wniosku, Minister Obrony Narodowej zwalnia wytypowanego
żołnierza zawodowego z zajmowanego stanowiska służbowego i kieruje go do SKW lub SWW w
celu wyznaczenia na stanowiska służbowe. W przypadkach reorganizacji instytucji cywilnej
powodującej zmniejszenie liczby stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy
zawodowych; likwidacji stanowiska służbowego, które żołnierz zawodowy zajmował; orzeczenia
przez wojskową komisję lekarską niezdolności żołnierza zawodowego do pełnienia zawodowej
służby wojskowej na zajmowanym stanowisku służbowym, o ile nie można dokonać
wyznaczenia żołnierza zawodowego na inne stanowisko służbowe Szef służby kieruje żołnierza

8
zawodowego do Ministra Obrony Narodowej. W przypadkach określonych w art. 111 pkt 1-7 i
11-16 ustawy, Szef służby niezwłocznie kieruje żołnierza zawodowego do Ministra Obrony
Narodowej. Natomiast w przypadkach określonych w art. 112 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy, Szef
służby, może skierować żołnierza zawodowego do Ministra Obrony Narodowej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej.
2. Wpływ na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa,
ponieważ nie wprowadzają zmian w tej kwestii do obowiązującego obecnie stanu
prawnego.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ na sytuacje i rozwój regionów:
Regulacja nie ma wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:


9
MATERIAŁ INFORMACYJNY


PROJEKT

23.10.2008 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ...................................
w sprawie opiniowania żołnierzy zawodowych

Na podstawie art. 26 ust. 22 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb:
a) opiniowania żołnierzy zawodowych, zwanych dalej „żołnierzami”,
b) doręczania i zapoznawania żołnierzy z treścią opinii służbowych,
c) wnoszenia i rozpatrywania odwołań od opinii służbowych;
2) tryb określania żołnierzom indywidualnej prognozy przebiegu zawodowej służby
wojskowej, zwanej dalej „prognozą”.;
3) sposób zapoznawania żołnierza z prognozą;
4) tryb udostępniania opinii służbowej;
5) wzór arkusza opinii służbowej, zwanego dalej „arkuszem”.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych;
2) dowódcy jednostki wojskowej - należy przez to rozumieć dowódcę jednostki wojskowej,
w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe;
3) opiniowanym - należy przez to rozumieć żołnierza podlegającego opiniowaniu
służbowemu;
4) opiniującym - należy przez to rozumieć bezpośredniego przełożonego żołnierza, o którym
mowa w art. 26 ust. 11 ustawy;
5) wyższym przełożonym - należy przez to rozumieć bezpośredniego przełożonego
opiniującego.
§ 3. 1. Opiniowanie służbowe obejmuje okres od dnia objęcia przez opiniowanego
obowiązków na stanowisku służbowym do dnia sporządzenia przez opiniującego opinii, na
arkuszu stanowiącym załącznik do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 16 ust. 2 pkt 2.
2. Opiniujący sporządza opinię służbową bez względu na okres, w jakim pełni on
obowiązki przełożonego opiniowanego.
3. Opiniujący wyszczególnia, w dziale II A arkusza, pozytywne lub negatywne czynniki
mające wpływ na wykonywanie obowiązków służbowych oraz dodatkowe obowiązki
realizowane przez żołnierza, nie wymienione w dziale III B.

1
4.
W czasie sporządzania opinii służbowej opiniujący może przeprowadzić z
opiniowanym rozmowę, podczas której dokona oceny jego służby oraz wysłucha jego
stanowiska w tej sprawie.

§ 4. W ramach opiniowania służbowego opiniujący ocenia:
1) wywiązywanie się opiniowanego z poszczególnych obowiązków służbowych na
zajmowanym stanowisku służbowym, wyrażając tę ocenę w skali określonej w art. 26 ust.
5 ustawy;
2) cechy osobowe opiniowanego:
a) predyspozycje przywódcze,
b) samodzielność,
c) zdolność dostosowania się do reguł i norm,
d) komunikatywność,
e) tempo pracy,
f) dyspozycyjność,
g) odporność psychiczną i fizyczną,
h) odpowiedzialność,
i) umiejętność współpracy w zespole,
j) kulturę osobistą,
k) dbałość o wygląd zewnętrzny.
§ 5. 1. Ogólną ocenę opiniowanego, o której mowa w art. 26 ust. 5 ustawy, ustala się
następująco:
1) bardzo dobrą (5) - jeżeli opiniowany uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich
obowiązków służbowych średnią ocenę 4,51 i wyższą;
2) dobrą (4) - jeżeli opiniowany uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich obowiązków
służbowych średnią ocenę w przedziale 3,51-4,50;
3) dostateczną (3) - jeżeli opiniowany uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich
obowiązków służbowych średnią ocenę w przedziale 2,51-3,50;
4) niedostateczną (2) - jeżeli opiniowany uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich
obowiązków służbowych średnią ocenę poniżej 2,51.
2.
Oceny cech osobowych opiniujący uwzględnia w ocenach wywiązywania się
opiniowanego z poszczególnych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku
służbowym. Oceny cech osobowych stanowią podstawę określenia możliwości wykorzystania
opiniowanego na kolejnych stanowiskach służbowych.
§ 6. 1. Przed przekazaniem arkusza opiniującemu, organ kadrowy dowódcy jednostki
wojskowej wypełnia drukiem maszynowym działy arkusza I, II B, II C i III B w części
zawierającej wyszczególnienie obowiązków wpisując zakres obowiązków realizowanych
przez żołnierza, wymienionych w karcie opisu stanowiska służbowego.
2. Opiniujący przed sporządzeniem opinii służbowej umożliwia opiniowanemu wpisanie
w dziale II D arkusza własnych propozycji dotyczących dalszego przebiegu służby.
3. Opiniujący wypełnia arkusz pismem odręcznym w kolorze niebieskim.

2
§ 7. 1. Po przeprowadzeniu opiniowania służbowego opiniujący podpisuje oryginał opinii
służbowej oraz doręcza opiniowanemu jej potwierdzoną kopię. Fakt otrzymania kopii opinii
służbowej opiniowany potwierdza własnoręcznym podpisem w dziale V oryginału arkusza.
2. W przypadku odmowy przyjęcia przez opiniowanego kopii opinii służbowej, fakt
przeprowadzenia czynności, o których mowa w art. 26 ust. 13 ustawy, opiniujący potwierdza
własnoręcznym podpisem w dziale V arkusza.
§ 8. 1. Odwołanie od opinii służbowej wraz z uzasadnieniem opiniowany może wnieść na
piśmie do wyższego przełożonego za pośrednictwem opiniującego.
2. Opiniujący, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania, przesyła opinię służbową,
wraz z odwołaniem i swoim stanowiskiem w sprawie, do wyższego przełożonego.
3. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania oraz w okresie rozpatrywania
odwołania opinia służbowa nie może stanowić podstawy do wydania decyzji personalnej,
której wydanie jest uzależnione od treści opinii.
4. Odwołanie od opinii służbowej rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia jego
wniesienia.
5. Wyższy przełożony w przypadku:
1) utrzymania w mocy opinii służbowej - dokonuje na jej oryginale adnotacji o sposobie
rozpatrzenia odwołania, potwierdzając ten fakt podpisem w dziale VI arkusza;
2) zmiany lub uzupełnienia opinii służbowej - dokonuje zmian lub uzupełnień w arkuszu
pismem odręcznym w kolorze czerwonym, potwierdzając to podpisem oraz adnotacją w
dziale VI arkusza;
3) uchylenia opinii służbowej i wydania nowej opinii lub uchylenia opinii służbowej, jeżeli
brak było podstaw prawnych do jej sporządzenia - po dokonaniu na niej adnotacji o jej
uchyleniu, na pierwszej stronie arkusza, dołącza ją do teczki akt personalnych
opiniowanego.
6. Wyższy przełożony, o którym mowa w ust. 5, w trakcie raportu służbowego albo
rozmowy służbowej informuje opiniowanego oraz opiniującego o sposobie rozpatrzenia
odwołania.
7. Opiniowany fakt zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia odwołania potwierdza
własnoręcznym podpisem w dziale VI arkusza.
8. Odmowę potwierdzenia przez opiniowanego faktu zapoznania się ze sposobem
rozpatrzenia odwołania, wyższy przełożony stwierdza w dziale VI arkusza.
§ 9. Dowódca jednostki wojskowej, po uprawomocnieniu się opinii służbowej, przy
uwzględnieniu wystawionej ogólnej oceny i innych informacji w niej zawartych, przedstawia,
w dziale VII arkusza, propozycję przebiegu dalszej służby opiniowanego, określając
stanowisko służbowe, jednostkę wojskową, rodzaj studiów lub zwolnienie z zawodowej
służby wojskowej.
§ 10. 1. Opinię służbową wraz z propozycją przebiegu służby opiniowanego dowódca
jednostki wojskowej przesyła niezwłocznie bezpośrednio do podmiotu uprawnionego do
wyznaczenia opiniowanego na proponowane stanowisko służbowe.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do żołnierza, któremu dowódca jednostki wojskowej, w
trybie § 9, przedstawił zwolnienie z zawodowej służby wojskowej jako propozycję przebiegu
dalszej służby.

3
strony : 1 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 80 ... 112

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: