Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
.......................................
(pieczęć, podpis właściwego podmiotu
wojskowego wydającego zaświadczenie)
Pouczenie:
Były żołnierz, w terminie 7 dni od dnia otrzymania
zaświadczenia, może wystąpić do właściwego podmiotu wojskowego z
pisemnym wnioskiem o jego sprostowanie.
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 119 ust. 3 ustawy z dnia
11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz.
892), w brzmieniu nadanym ustawą z dnia ……….. o zmianie ustawy o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ….., poz… ….).
Projektowane rozporządzenie ma zastąpić rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z
dnia 18 maja 2007 r. w sprawie określenia organów wojskowych właściwych do
ewidencjonowania stanowisk pracy związanych z obronnością kraju (Dz. U. Nr 99, poz. 669).
Zmiany podyktowane są koniecznością dostosowania terminologii wyrażeń zawartych
w rozporządzeniu do zmian wprowadzonych ustawą z dnia ……….. o zmianie ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziaływuje projektowana regulacja:
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie wpływać na jednostki
organizacyjne resortu obrony narodowej.
2. Wpływ na rynek pracy:
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa:
Przyjęte rozwiązania nie będą miały wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki:
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ na sytuacje i rozwój regionów:
Regulacja nie ma wpływu na sytuacje i rozwój regionów.
6. Zakres i wyniki konsultacji społecznych:
Projekt uzgodniono z dowódcami różnych szczebli dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentantem żołnierzy tj. Konwentem Dziekanów
Korpusu Oficerów WP.
MATERIAŁ INFORMACYJNY
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2008 r.
w sprawie trybu korzystania przez żołnierzy, a także członków ich rodzin,
z pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania
i pośrednictwa pracy
Na podstawie art. 120 ust. 7 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa tryb korzystania z pomocy, na terenie kraju, przez żołnierzy
zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych, a także małżonka oraz dzieci żołnierza
zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań
służbowych, w zakresie:
1. doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu, odbywania
praktyk zawodowych oraz pośrednictwa pracy;
2. przejazdów z miejsca zamieszkania do ośrodków szkolenia, w których następuje
przekwalifikowanie zawodowe lub przyuczenie do zawodu, albo miejsca odbywania
praktyk zawodowych;
3. zakwaterowania w okresie szkolenia lub przyuczenia do zawodu, albo odbywania praktyk
zawodowych.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1. ustawa - ustawę z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
2. pomoc rekonwersyjna - ogół przedsięwzięć podejmowanych wobec żołnierzy
zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych, a także małżonka oraz dzieci żołnierza
zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań
służbowych w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, przyuczenia do
zawodu, odbywania praktyk zawodowych oraz pośrednictwa pracy, mających na celu
przygotowanie ich do podjęcia zatrudnienia;
3. dzieci żołnierza zawodowego – dzieci w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 20 ustawy;
4. dowódca jednostki wojskowej – dowódcę jednostki wojskowej, o której mowa w art. 6
ust. 2 pkt 1 ustawy, w której żołnierz zawodowy zajmuje stanowisko służbowe, lub do
której został skierowany w ramach pełnienia zawodowej służby wojskowej.
§ 3.
1. Podmiotami właściwymi w zakresie udzielania pomocy rekonwersyjnej, z
zastrzeżeniem § 7 ust. 2 są:
1) dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw
pomocy rekonwersyjnej;
2) dyrektor Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej w Warszawie, zwanego dalej
„COAZ”;
3) kierownicy ośrodków aktywizacji zawodowej w Bydgoszczy, Gdyni, Krakowie,
Lublinie, Olsztynie, Szczecinie i Wrocławiu, zwanych dalej ,,OAZ”;
4) szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, właściwi ze względu na terytorialny
zasięg działania wojewódzkich sztabów wojskowych;
5) dyrektorzy wojskowych biur emerytalnych w Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie,
Lublinie, Olsztynie, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu, zwanych dalej „WBE”.
2. Terytorialny obszar działania COAZ i OAZ, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, określa
załącznik do rozporządzenia.
3. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, pozostają na zaopatrzeniu
finansowym odpowiednich WBE, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
§ 4.
1.
Dowódca jednostki wojskowej kieruje żołnierza w ramach doradztwa
zawodowego na zajęcia grupowe w terminie ustalonym z żołnierzem i właściwym COAZ lub
OAZ.
2. ołnierz zawodowy może zrezygnować z udziału w zajęciach grupowych, składając na
tę okoliczność pisemne oświadczenie, które dołącza się do akt personalnych tego żołnierza.
3. Zajęcia grupowe realizowane są przez COAZ lub OAZ, właściwe ze względu na
miejsce stacjonowania jednostki wojskowej, w której żołnierz zawodowy pełni zawodową
służbę wojskową, w wymiarze do trzech dni.
4. Były żołnierz zawodowy oraz małżonek i dzieci żołnierza zawodowego, który zaginął
lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych mogą korzystać z
doradztwa zawodowego w trybie indywidualnym.
§ 5. 1. ołnierz zawodowy i były żołnierz zawodowy oraz małżonek i dzieci żołnierza
zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań
służbowych mogą korzystać z przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu,
realizowanego w ośrodkach szkolenia oraz w instytucjach uprawnionych do prowadzenia
kształcenia i szkoleń.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, pokrywa się, do wysokości limitu, koszty za:
1) korzystanie z przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu;
2) przejazdy z miejsca zamieszkania do ośrodka szkolenia i z powrotem ;
3) noclegi w miejscu szkolenia.
3. Koszty przejazdów i noclegów z miejsca zamieszkania zainteresowanego do ośrodka
szkolenia i z powrotem pokrywa się, jeżeli przejazd odbywa się na odległość powyżej 50
kilometrów w jedną stronę.
4. Wysokość limitu kosztów, o którym mowa w ust. 2, wynosi za:
1) korzystanie z przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu - 150 %
najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego obowiązującego w dniu
1 stycznia roku kalendarzowego, w którym zainteresowany wystąpił z wnioskiem
o udzielenie pomocy w przekwalifikowaniu zawodowym lub przyuczeniu do zawodu,
z zastrzeżeniem ust. 5;
2) przejazdy – równowartość dwudziestu przejazdów z miejsca zamieszkania do
ośrodka szkolenia i z powrotem;
3) noclegi – równowartość trzydziestu noclegów, których koszt jednostkowy nie
przekracza 300% ryczałtu za nocleg określonego w przepisach w sprawie wysokości
oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w
państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży
służbowej na obszarze kraju.
5. Uprawniony do pomocy rekonwersyjnej może korzystać z:
1) 50% limitu – w przypadku żołnierza zawodowego w okresie od czterech do dwunastu
lat służby;
2) 100 % limitu – w przypadku żołnierza zawodowego w okresie od dwunastu do
piętnastu lat służby;
3) 150% limitu – w przypadku żołnierza zawodowego po piętnastu latach służby, byłego
żołnierza zawodowego, oraz małżonka oraz dzieci żołnierza, który zaginął lub
poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych.
6. Pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, dokonuje się na podstawie
złożonego przez zainteresowanego oświadczenia o wysokości faktycznie poniesionych
kosztów, potwierdzonych oryginałami rachunków i biletów.
7. W razie odbycia przejazdu innym środkiem transportu niż środkami publicznego
transportu zbiorowego wykonywanym przez PKP, zainteresowanemu pokrywa się koszty
tego przejazdu w wysokości równej cenie biletu za przejazd drugą klasą pociągu
pośpiesznego z uwzględnieniem przysługujących ulg.
8. Pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3 dokonuje:
1) dla żołnierza zawodowego - dowódca jednostki wojskowej;
2) dla byłego żołnierza zawodowego oraz małżonka i dzieci żołnierza zawodowego,
który zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych –
właściwy terytorialnie dyrektor WBE.
§ 6. 1. ołnierzowi zawodowemu pomoc rekonwersyjna, o której mowa w § 5, udzielana
jest na podstawie wniosku złożonego w jednostce wojskowej do dyrektora WBE.
2.Wniosek, o którym mowa w ust. 1, dowódca jednostki wojskowej przesyła do
dyrektora WBE, za pośrednictwem właściwego ze względu na miejsce stacjonowania
jednostki wojskowej COAZ lub OAZ.
§ 7. 1. Byłemu żołnierzowi zawodowemu oraz małżonkowi i dzieciom żołnierza
zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań
służbowych pomoc rekonwersyjna, o której mowa w § 5, udzielana jest na podstawie wniosku
skierowanego do, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego,
dyrektora WBE.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zainteresowany składa u właściwego terytorialnie
szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego lub wojskowego komendanta uzupełnień.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, szef wojewódzkiego sztabu wojskowego lub
wojskowy komendant uzupełnień przesyła do dyrektora WBE, za pośrednictwem właściwego
ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego COAZ lub OAZ.
§ 8. 1. Wniosek, o którym mowa w § 6 i 7, powinien zawierać, w szczególności:
1) stopień wojskowy, imię i nazwisko, adres, numer telefonu kontaktowego
zainteresowanego oraz numer PESEL, NIP i adres urzędu skarbowego;
2) formę pomocy rekonwersyjnej, z której zainteresowany chciałby skorzystać, w
tym pełną nazwę szkolenia i kierunek szkolenia;
3) instytucję organizującą szkolenie;
4) termin szkolenia;
5) koszt szkolenia;
6) uzasadnienie wyboru formy pomocy rekonwersyjnej;
7) przewidywane koszty przejazdów i noclegów;
8) informacje dotyczące uzyskanej już pomocy rekonwersyjnej.
2. ołnierz zawodowy i były żołnierz zawodowy do wniosku dołącza:
1) decyzję o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej;
2) zaświadczenie z instytucji szkolącej o uprawnieniach do prowadzenia szkoleń;
3) zaświadczenie o uczestnictwie w odbytych zajęciach (indywidualnych lub
grupowych) z doradztwa zawodowego, jeśli były one realizowane.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei