Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
3.
Małżonek żołnierza zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku
z wykonywaniem zadań służbowych do wniosku dołącza:
1) akt małżeństwa;
2) dokument potwierdzający zaginięcie lub śmierć małżonka;
3)
zaświadczenie z instytucji szkolącej o uprawnieniach do prowadzenia szkoleń.
4.
dzieci
żołnierza zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z
wykonywaniem zadań służbowych do wniosku dołączają:
1) akt urodzenia;
2) dokument potwierdzający zaginięcie lub śmierć żołnierza;
3)
zaświadczenie z instytucji szkolącej o uprawnieniach do prowadzenia szkoleń.
§
9. Zainteresowanemu zgody na świadczenie pomocy rekonwersyjnej, o której mowa w
§ 5, udziela w formie decyzji, dyrektor właściwego WBE.
§ 10. Organem wyższego stopnia w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. -
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.)) do
rozpatrywania odwołań wniesionych od decyzji dyrektorów WBE jest dyrektor komórki
organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw pomocy rekonwersyjnej.
§ 11. ołnierzowi zawodowemu i byłemu żołnierzowi zawodowemu oraz małżonkowi
i dzieciom żołnierza zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć w związku z
wykonywaniem zadań służbowych, posiadającemu zgodę, o której mowa w § 9, dyrektor
WBE pokrywa koszty szkolenia do wysokości nie większej niż limit określony w § 5, przez:
1) przekazanie należności za szkolenie na rachunek bankowy instytucji realizującej
szkolenie, na podstawie oryginału faktury lub rachunku wystawionego przez tę instytucję;
2) wypłatę należności za szkolenie - po przedstawieniu oryginału rachunku
potwierdzającego opłacenie kosztów szkolenia oraz zaświadczenia o ukończeniu
szkolenia z wynikiem pozytywnym.
§ 12. 1. ołnierz zawodowy może, na swój wniosek, zostać skierowany, za zgodą
dowódcy jednostki wojskowej, w której pełni zawodową służbę wojskową, decyzją dyrektora
komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw pomocy
rekonwersyjnej na praktykę zawodową, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania zatrudnienia.
2. Praktyka zawodowa może trwać do sześciu miesięcy, pod warunkiem jej zakończenia
przed dniem zwolnienia z zawodowej służby wojskowej.
3. Przepis § 8 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4. ołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, przysługuje pokrycie kosztów
przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania praktyk zawodowych i z powrotem
oraz noclegów w miejscu odbywania praktyk zawodowych, według zasad i limitów
określonych w § 5.
§ 13. Podmioty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 - 4, prowadzą pośrednictwo pracy dla
byłych żołnierzy zawodowych oraz małżonków i dzieci żołnierza zawodowego, który zaginął
lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych .
§ 14. 1. Zainteresowany ubiegający się o zatrudnienie składa do podmiotu,
o którym mowa w § 13, wniosek o udzielenie pomocy w zatrudnieniu, z tym że w przypadku
stanowisk pracy związanych z obronnością kraju przeznaczonych dla byłych żołnierzy
zawodowych - do właściwego terytorialnie szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002
r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z
2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.
2. Właściwy podmiot, na wniosek zainteresowanego, przedstawia mu, w miarę
możliwości, oferty pracy na wolnych stanowiskach pracy w rejonie miejsca zamieszkania,
uwzględniając jego potrzeby i posiadane kwalifikacje oraz wymagania związane z
zatrudnieniem na konkretnym stanowisku pracy.
3. Właściwy podmiot, w porozumieniu z innymi podmiotami prowadzącymi
pośrednictwo pracy, przedstawia zainteresowanemu, w miarę możliwości, oferty pracy w
innych rejonach przez niego wskazanych, jeżeli brak jest ofert pracy w miejscu zamieszkania
zainteresowanego.
§ 15. 1. Podmioty wymienione w § 3 ust.1, niezależnie od zakresu swego działania,
prowadzą działalność informacyjną w zakresie rekonwersji żołnierzy zawodowych
i byłych żołnierzy zawodowych, a także małżonka oraz dzieci żołnierza zawodowego, który
zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych.
2.Szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych uczestniczą w procesie naboru
kandydatów do zawodowej służby wojskowej i przekazują informacje o przyjętych
kandydatach do odpowiedniego terytorialnie kierownika OAZ, właściwego ze względu na
miejsce służby kandydata.
3. Dowódcy jednostek wojskowych współpracują z odpowiednim terytorialnie
kierownikiem OAZ w zakresie realizacji:
1) procesu doradztwa zawodowego
2) planowanych, w ramach prowadzonych szkoleń uzupełniających żołnierzy
zawodowych, co najmniej raz w roku, zajęć na temat systemu rekonwersji żołnierzy
zawodowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
Załącznik do rozporządzenia
Terytorialny obszar działania
Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej i Ośrodków Aktywizacji Zawodowej
Centralny Ośrodek Aktywizacji Zawodowej i Ośrodki Aktywizacji Zawodowej
obejmują swoimi obszarami działania następujące województwa:
1.
COAZ
-
mazowieckie,
łódzkie;
2. OAZ w Bydgoszczy
- kujawsko-pomorskie, wielkopolskie;
3. OAZ w Gdyni
- pomorskie;
4. OAZ w Krakowie
- małopolskie, śląskie, świętokrzyskie;
5. OAZ w Lublinie
- lubelskie, podkarpackie;
6. OAZ w Olsztynie
- podlaskie, warmińsko-mazurskie;
7. OAZ w Szczecinie
- zachodnio-pomorskie;
8. OAZ we Wrocławiu -
dolnośląskie, lubuskie, opolskie.
UZASADNIENIE
W związku z pracami nad ustawą o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw powstała konieczność opracowania
nowego projektu rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie trybu korzystania
przez żołnierzy, a także członków ich rodzin z pomocy w zakresie doradztwa zawodowego,
przekwalifikowania i pośrednictwa pracy.
Przedmiotowy projekt stanowi wykonanie delegacji dla Ministra Obrony Narodowej
zawartej w art. 120 ust. 7 znowelizowanej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych.
Zapisy proponowane w projektowanym akcie prawnym dają możliwość do
korzystania z pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania zawodowego i
pośrednictwa pracy żołnierzom zawodowym, byłym żołnierzom zawodowym oraz członkom
najbliższej rodziny żołnierza zawodowego (małżonkowi i dzieciom), który zaginął lub poniósł
śmierć podczas wykonywania zadań służbowych.
Przy opracowywaniu proponowanych regulacji przyjęto, że pomoc rekonwersyjna jest
procesem, w trakcie którego należy realizować działania zachowując właściwą ich kolejność
w stosownym czasie.
Biorąc pod uwagę, iż nieodzownym elementem prawidłowego procesu planowania
kariery zawodowej jest doradztwo zawodowe (grupowe i indywidualne), przyjęte rozwiązania
stwarzają możliwość do wcześniejszego systemowego obejmowania tą pomocą wszystkich
zainteresowanych żołnierzy zawodowych. Jednocześnie zaproponowano, iż żołnierz
zawodowy będzie uczestniczył w przekwalifikowaniu zawodowym pod kątem dalszej
aktywności zawodowej po zakończeniu służby wojskowej na cywilnym rynku pracy już na 2
lat przed planowanym zwolnieniem (a nie jak dotychczas na 6 miesięcy przed tym terminem).
Przewiduje się również zwiększanie wysokości środków na jego realizację odpowiednio do
lat pozostawania w służbie. Obecne rozwiązania nie motywują najlepszych do pozostania
dłużej w służbie wojskowej, gdyż proponują jednakową kwotę dla wszystkich zwalnianych z
wojska niezależnie od wysługi lat. Nowe rozwiązania uzależniając wysokość pomocy na
przekwalifikowanie zawodowe od wysługi lat oraz umożliwiając jej wykorzystania w trakcie
służby zabezpieczają wzrastające wraz z latami służby potrzeby uzupełnienia kwalifikacji
niezbędnych do wykonywania zawodu na cywilnym rynku pracy.
W programie praktyk zawodowych, realizowanych w ramach pośrednictwa pracy,
uczestniczyć będą mogli żołnierze zawodowi na 6 miesięcy przed planowanym terminem
zwolnienia, pod warunkiem osiągnięcia minimum 9 lat służby wojskowej i uzyskania zgody
dowódcy. Po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej żołnierz będzie miał prawo jeszcze
przez 2 lata od dnia zwolnienia korzystać z przedmiotowej pomocy.
Ponadto, z pomocy wskazanej wyżej będzie mógł skorzystać również małżonek oraz
dzieci pozostające na utrzymaniu żołnierza zawodowego, który zaginął lub poniósł śmierć
w związku z wykonywaniem zadań służbowych. Proponowane w projekcie zmiany
odzwierciedlają wynikające potrzeby w tym zakresie oraz wyrażają troskę resortu ON
o dobro rodziny żołnierza, który zaginął lub poniósł śmierć podczas wykonywania
zadań służbowych.
Ocena Skutków Regulacji
Wejście w życie proponowanej regulacji spowoduje skutki finansowe dla budżetu
resortu ON w wysokości szacowanej na poziomie ok. 15 mln zł rocznie. Jest to związane
z objęciem pomocą rekonwersyjną na przekwalifikowanie zawodowe wszystkich żołnierzy
zawodowych odchodzących z wojska. Wysokość środków niezbędna do zabezpieczenia
korzystania przez żołnierzy oraz członków ich rodzin z ww. pomocy uzależniona będzie od
liczby żołnierzy zwalnianych z zawodowej służby wojskowej oraz liczby śmiertelnych
wypadków w trakcie służby.
Projekt
rozporządzenia z uwagi na swój zakres podmiotowy, obejmujący pomocą
w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania i pośrednictwa pracy wszystkich
żołnierzy odchodzących z wojska na cywilny rynek pracy oraz dodatkowo określoną grupę
osób (najbliższą rodzinę żołnierza, który zaginął lub poniósł śmierć podczas wykonywania
zadań służbowych) będzie miał pozytywny wpływu na rynek pracy i konkurencyjność
gospodarki.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei