Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: przeprowadzenia profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP i wdrożenia nowej polityki kadrowej w polskiej armii; w tym: osoby z podwójnym obywatelstwem, będą mogli pełnić służbę zawodową w polskiej armii; przewiduje się ponadto funkcjonowanie kontraktowej zawodowej służby wojskowej dostępnej dla wszystkich chętnych, w tym dla kobiet
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1372
- Data wpłynięcia: 2008-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 79, poz. 669
1372
C. SZCZEPIENIA PRZECIW GRUŹLICY
1. W
Siłach Zbrojnych RP przyjęto, że uodpornienie przeciw gru licy realizuje się poprzez krajowy
program szczepień wieku dziecięcego.
2. Szczepienie
przeciwko
gru licy (obowiązkowe) wykonuje się jednorazowo szczepionką BCG u
noworodków. Odstąpiono od oceny wielkości blizny poszczepiennej, oraz od obowiązkowej
rewakcynacji.
D.
SZCZEPIENIA PRZECIW ZAKAŻENIOM WYWOŁANYM PRZEZ HAEMOPHILUS
INFLUENZAE
TYPU B
1.
Szczepienie nie dotyczy osób objętych przedmiotowym Komunikatem.
2. Szczepienie
przeciwko
zakażeniom wywoływanym przez Haemophilus influezae typu b
wykonuje się obowiązkowo wśród osób narażonych w sposób szczególny na zakażenie (dzieci
w pierwszym lub drugim roku życia z rodzin wielodzietnych lub domów dziecka).
E. SZCZEPIENIA PRZECIW ZAKAŻENIOM WYWOŁYWANYM PRZEZ STREPTOCOCCUS
PNEUMONIAE
1.
Szczepienie nie dotyczy osób objętych przedmiotowym Komunikatem.
2.
Szczepienie przeciwko zakażeniom wywołanym przez Streptococcus pneumoniae wykonuje się
u dzieci od drugiego miesiąca życia do 5 lat w określonych grupach ryzyka (zaburzenia
odporności). Osoby dorosłe szczepi się powyżej 65-go roku życia lub z grupy podwyższonego
ryzyka (choroby przewlekłe).
F. SZCZEPIENIA
PRZECIW
W GLIKOWI, CHOLERZE, OSPIE PRAWDZIWEJ
1.
Program tych szczepień zostanie ogłoszony aneksem do przedmiotowego Komunikatu w
sytuacji realnego zagrożenia epidemiologicznego (bioterroryzm, rozprzestrzenienie masowe
patogenów)
2. Aneks
zawierał będzie dokładne informacje na temat schematu szczepień w zależności od
zaleceń producenta konkretnego preparatu, system pozyskiwania i dystrybucji.
G. ORGANIZACJA SZCZEPIEŃ
1. Szczepienia
przeprowadza
się na zasadach ogólnych, zgodnie z przepisami zawartymi w
ustawie o chorobach zaka nych i zakażeniach.
2.
W czasie zaistnienia zagrożeń organizacja szczepień może być określona przez właściwego
miejscowo Wojskowego Inspektora Sanitarnego, odpowiednio do aktualnej sytuacji, po
uzyskaniu akceptacji Głównego Inspektora Sanitarnego WP.
12
UZASADNIENIE
Proponowany projekt rozporządzenia ma na celu uregulowanie zagadnień prowadzenia
szczepień ochronnych w resorcie on na odpowiednim poziomie formalno – prawnym, zgodnym
z ogólnie obowiązującym prawodawstwem w kraju.
Realizacja programu szczepień ma na celu utrzymanie pełnej gotowości bojowej wojsk
na najwyższym poziomie zdrowotnym, z uwzględnieniem specyfiki stanowisk służby i pracy
(w tym w szczególności poza granicami kraju), co należy traktować, jako działanie niezbędne z
uwagi na ich uwarunkowania i potrzeby. Szczepienia ochronne, są integralnym elementem
działań prewencyjnych w Siłach Zbrojnych RP, których podejmowanie jest obowiązkowe, a
zaletą takiej profilaktyki jest fakt nie tylko jednostkowego podnoszenia odporności, ale
odporności populacyjnej, poprzez zmniejszenie ilości osób podatnych na zakażenie oraz tych,
które mogłyby się - poprzez nosicielstwo - przyczynić do szerzenia zakażeń.
W związku z powyższym prawidłowa realizacja programu szczepień w Siłach
Zbrojnych stanowi kluczowy element „uszczelniający” system nadzoru epidemiologicznego,
nie tylko w czasie pokoju, ale w szczególności w działaniach operacyjnych, a także jest
ważnym elementem przygotowania na ewentualne ataki bioterrorystyczne. Świadczy to o
bardzo ważnej roli szczepień profilaktycznych, jaką odgrywają w przygotowaniu i utrzymaniu
wojsk w gotowości do wykonywania zadań.
Ponadto szczepienia są wygodniejsze w stosowaniu od innych form profilaktyki,
ponieważ ich użycie nie wymaga zachowania form regularnego przyjmowania. Udowodnionym
jest fakt, że akcje szczepień przeprowadzane zgodnie z opracowanym wcześniej
harmonogramem, bądź w fazie poprzedzającej rozwinięcie operacyjne redukują w znacznym
stopniu obciążenie logistyczno-medyczne w trakcie działań bojowych, tym bardziej, kiedy
pamiętamy o możliwości zastosowania ataku z użyciem broni biologicznej.
Kalendarz szczepień jest efektem szczegółowej analizy istniejących i możliwych do
wystąpienia zagrożeń epidemiologicznych, a zawarcie zapisu umożliwiającego dokonywanie
korekt w treści kalendarza daje możliwość szybkiego i skutecznego reagowania na wystąpienie
aktualnych i potencjalnych zagrożeń.
Ocena skutków regulacji:
1. Zakres obowiązywania projektowanych regulacji prawnych:
Regulacja obejmie wszystkich żołnierzy zawodowych, którzy zostaną objęci bezpłatnymi
szczepieniami ochronnymi.
2. Konsultacje społeczne:
Przedstawiony projekt nie wymaga konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Regulacja będzie finansowana z budżetu państwa, z części której dysponentem jest Minister
Obrony Narodowej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw:
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie społeczeństwa:
Regulacja poprzez profilaktykę poprawi stan odporności ogólnej i selektywnej wszystkich
żołnierzy zawodowych, a także wpłynie na poprawę ogólnego stanu zdrowia.
13
MATERIAŁ INFORMACYJNY
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia …………………….
w sprawie wysokości dodatku za rozłąkę oraz szczegółowych warunków i trybu
korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich
utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych
Na podstawie art. 68 ust. 8 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wysokość dodatku za rozłąkę;
2) szczegółowe warunki i tryb korzystania z prawa do bezpłatnego przejazdu przez:
a) żołnierza zawodowego, zamieszkującego poza miejscem pełnienia służby – codziennie
z miejsca zamieszkiwania do miejsca pełnienia służby i z powrotem;
b) żołnierza zawodowego korzystającego z zakwaterowania tymczasowego
posiadającego rodzinę - raz w miesiącu do miejsca zamieszkania tej rodziny i z
powrotem;
3) rodzaj i zakres świadczeń socjalno-bytowych, które mogą być przyznane żołnierzowi
zawodowemu, jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu:
a) dofinansowanie do zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego w
formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z leczeniem albo pobytem na
leczeniu sanatoryjnym,
b) dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierza zawodowego,
c) dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy",
d) pełne pokrycie kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.
e) wykup uprawnień do ulgowych przejazdów publicznymi środkami komunikacji.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z
dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.
Rozdział 2
Dodatek za rozłąkę
§ 3. 1. Dodatek za rozłąkę przysługuje żołnierzowi posiadającemu członków rodziny, o
których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 20 ustawy, w przypadku gdy nie przesiedlili się oni wraz z
nim do nowego miejsca pełnienia służby i zamieszkują w miejscowości, do której nie jest
możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, ustala się w stawce zryczałtowanej, w wysokości
18-krotności diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania
należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na
podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr
21, poz. 94, z późn. zm.).
3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się żołnierzowi:
1) przeniesionemu służbowo do miejscowości:
a) w której on lub jego małżonek nie posiada domu lub samodzielnego lokalu
mieszkalnego albo nie jest zameldowany na pobyt stały,
b) z której nie istnieje dogodne połączenie komunikacyjne;
2) któremu w nowym miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej nie
przekazano do zamieszkiwania z członkami rodziny lokalu mieszkalnego będącego w
dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
4. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy
zajmowania przez żołnierza stanowiska służbowego w nowym miejscu pełnienia służby, z
wyłączeniem miesięcy, w których żołnierz:
1) przez okres miesiąca kalendarzowego:
a) nie wykonywał zadań służbowych z powodu choroby lub zwolnienia z wykonywania
zadań służbowych albo wykorzystywania urlopu zdrowotnego, okolicznościowego,
szkoleniowego lub macierzyńskiego,
b) wykonywał zadania służbowe w miejscowości, w której żołnierz lub jego małżonek
posiada dom lub samodzielny lokal mieszkalny albo jest zameldowany na pobyt stały,
bądź w miejscowości, z której istnieje dogodne połączenie komunikacyjne z tą
miejscowością,
c) pełnił służbę poza granicami państwa,
d) nie dojeżdżał codziennie z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywanych zadań
służbowych z innych przyczyn służbowych, niż wymienione w lit. b i c;
2) nie wykonywał zadań służbowych z nieusprawiedliwionych przyczyn, określonych w art.
93 ustawy.
Rozdział 3
Przejazd z miejsca zamieszkiwania do miejsca pełnienia służby
§ 4. 1. ołnierzowi zawodowemu, zamieszkującemu poza miejscem pełnienia służby
przysługuje prawo do zwrotu kosztów codziennych dojazdów z miejsca zamieszkiwania do
miejsca pełnienia służy i z powrotem publicznym transportem zbiorowym, wykonywanym
przez:
1)
uprawnionych
przewoźników kolejowych;
2)
uprawnionych przewoźników autobusowych, jeżeli brak jest połączenia
kolejowego pomiędzy miejscowością stałego pełnienia służby wojskowej przez żołnierza
zawodowego a miejscem zamieszkania jego rodziny albo gdy przejazd autobusem nie jest
droższy.
2. Dojazd, o którym mowa w ust. 1, przysługuje z miejscowości, w której żołnierz
zawodowy pełni służbę wojskową, do miejscowości jego stałego zamieszkania.
3. Dojazd, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w klasie drugiej pociągu pospiesznego
albo autobusem zwykłym lub pospiesznym. Jeżeli lokalne warunki odbycia przejazdu to
uzasadniają, właściwy dowódca jednostki wojskowej może wyrazić zgodę na przejazd w
klasie drugiej pociągu ekspresowego.
4. Zwrot kosztów, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w wysokości udokumentowanej
imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub
autobusowego.
§ 5. 1. ołnierz zawodowy może realizować dojazd, o którym mowa w ust. 1, utrzymaniu
innym środkiem transportu niż określony w § 4 ust. 1.
2. W przypadku odbywania dojazdów innym środkiem transportu niż publiczny, żołnierz
otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby w wysokości
75% ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w klasie II pociągu osobowego,
ustalonej na podstawie tabeli opłat za bilety odcinkowe miesięczne imienne według taryfy
normalnej na przejazdy (tam i z powrotem), na odległość 50 km.
3. Ryczałt, o którym mowa w ust. 2, przyznaje się żołnierzowi:
1) przeniesionemu służbowo do miejscowości:
a) w której on lub jego małżonek nie posiada domu lub samodzielnego lokalu
mieszkalnego albo nie jest zameldowany na pobyt stały,
b) z której nie istnieje dogodne połączenie komunikacyjne;
2) któremu w nowym miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej nie
przekazano lokalu mieszkalnego będącego w dyspozycji Wojskowej Agencji
Mieszkaniowej albo nie przydzielono zakwaterowania tymczasowego;
3) który nie posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów lub zwrotu kosztów dojazdu
do miejsca pełnienia służby.
4. Ryczałt, o którym mowa w ust. 2, przysługuje za każdy miesiąc kalendarzowy
zajmowania przez żołnierza stanowiska służbowego w nowym miejscu pełnienia służby, z
wyłączeniem okresów, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1-2.
Rozdział 4
Przejazd do miejsca zamieszkania małżonka lub dzieci
§ 6. 1. ołnierzowi zawodowemu, korzystającemu z zakwaterowania tymczasowego
i posiadającemu małżonka lub dzieci pozostające na jego utrzymaniu, przysługuje raz w
miesiącu prawo do przejazdu publicznym transportem zbiorowym wykonywanym przez:
1) uprawnionych przewoźników kolejowych;
2) uprawnionych przewoźników autobusowych, jeżeli brak jest połączenia kolejowego
pomiędzy miejscowością stałego pełnienia służby wojskowej przez żołnierza
zawodowego a miejscem zamieszkania jego rodziny albo gdy przejazd autobusem nie jest
droższy.
2. Przejazd, o którym mowa w ust. 1, przysługuje z miejscowości, w której żołnierz
zawodowy pełni służbę wojskową, do miejscowości stałego zamieszkania jego małżonka lub
dzieci pozostających na jego utrzymaniu oraz z powrotem.
3. Przejazd, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w klasie drugiej pociągu pospiesznego
albo autobusem zwykłym lub pospiesznym. Jeżeli lokalne warunki odbycia przejazdu to
uzasadniają, właściwy dowódca jednostki wojskowej może wyrazić zgodę na przejazd w
klasie drugiej pociągu ekspresowego.
§ 7. 1. ołnierz zawodowy może odbyć przejazd w celu odwiedzenia małżonka lub dzieci
pozostających na jego utrzymaniu innym środkiem transportu niż określony w § 6 ust. 1.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1372
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei