eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy: zniesienia obowiązku meldunkowego, co stanowi z jednej strony wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, z drugiej strony jest początkiem gruntowej przebudowy funkcjonowania administracji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1371
  • Data wpłynięcia: 2008-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ewidencji ludności
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1427

1371


Art. 36. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia:

1) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia podstawowego
miejsca zamieszkania,
2) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia dodatkowego
miejsca zamieszkania,
3) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia wyrejestrowania
dodatkowego miejsca zamieszkania,
4) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia wyjazdu za
granicę oraz powrotu z zagranicy,
5) wzór i sposób wypełniania zaświadczenia o dokonanej rejestracji
podstawowego miejsca zamieszkania,
6) sposób oraz termin informowania osoby dokonującej zgłoszenia
podstawowego lub dodatkowego miejsca zamieszkania w formie
elektronicznej o dokonaniu rejestracji,
7) tryb oraz termin informowania właściciela lokalu/osoby posiadającej
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, o dokonanej rejestracji
podstawowego lub dodatkowego miejsca zamieszkania osoby
w jego lokalu

– uwzględniając potrzebę zapewnienia ochrony danych osobowych
oraz możliwość sporządzania formularzy i zaświadczenia
z wykorzystaniem aktualnych danych z rejestru PESEL.


Rozdział 5

Zasady zgłaszania i rejestracji miejsca zamieszkania cudzoziemców

Art. 37. 1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza podstawowe miejsce zamieszkania najpóźniej
w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
2. Członek rodziny cudzoziemca, o którym mowa w ust. 1, niebędący
obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji
Szwajcarskiej, zgłasza podstawowe miejsce zamieszkania najpóźniej w 30 dniu,
licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Art. 38. Cudzoziemcy niewymienieni w art. 37, przebywający na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, mają obowiązek zgłaszania podstawowego miejsca
zamieszkania. Obowiązek ten powstaje najpóźniej z upływem 4 dnia, licząc od dnia
przybycia do tego miejsca.

Art. 39. 1. Od wykonywania obowiązku zgłoszenia podstawowego miejsca
zamieszkania zwolnieni są, pod warunkiem wzajemności, szefowie i członkowie
15

personelu przedstawicielstw dyplomatycznych oraz urzędów konsularnych państw
obcych, łącznie z członkami ich rodzin pozostającymi z nimi we wspólnocie domowej,
a także inne osoby na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych
zwyczajów międzynarodowych, z wyjątkiem cudzoziemców mających podstawowe
miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Cudzoziemcy, o których mowa w art. 38, zwolnieni są z obowiązku
zgłoszenia podstawowego miejsca zamieszkania, jeżeli ich pobyt na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

Art. 40. 1. Zgłoszenia podstawowego miejsca zamieszkania cudzoziemiec,
o którym mowa w art. 37 i 38, dokonuje osobiście na formularzu w urzędzie gminy
właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.
Zgłoszenia w stosunku do osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych
dokonuje przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.
2. Cudzoziemiec, o którym mowa w art. 37, dokonując zgłoszenia
podstawowego miejsca zamieszkania, przedstawia ważny dokument podróży lub
inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo, a w przypadku
jeżeli jego pobyt będzie dłuższy niż 3 miesiące również dokument uprawniający do
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydany na podstawie odrębnych
przepisów. W przypadku niemożności okazania dokumentu uprawniającego do
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dopuszcza się możliwość przyjęcia
oświadczenia o posiadaniu tego dokumentu.
3. Cudzoziemiec, o którym mowa w art. 38, dokonując zgłoszenia
podstawowego miejsca zamieszkania, przedstawia ważny dokument podróży oraz
dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydany
na podstawie odrębnych przepisów.
4. Osoba, która podaje nieprawdziwe dane lub zataja dane w zgłoszeniu,
o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiedzialności na podstawie art. 233 § 6
w związku z § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.

Art. 41. W formularzu zgłoszenia podstawowego miejsca zamieszkania
cudzoziemca zamieszcza się:
1) nazwisko i imię (imiona);
2) numer PESEL, jeżeli został nadany;
3) datę i miejsce urodzenia;
4) płeć;
5) kraj urodzenia;
6) obywatelstwo;
7) datę przybycia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8) adres dotychczas zarejestrowanego podstawowego miejsca
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
9) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania;
10) adres nowego podstawowego miejsca zamieszkania;
11) deklarowany okres pobytu w zgłaszanym podstawowym miejscu
zamieszkania;
12) datę ważności dokumentu uprawniającego do pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
13) serię i numer dokumentu podróży lub innego dokumentu
potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;
16

14) nazwisko i imię lub nazwę właściciela lokalu/osoby posiadającej
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym dokonuje
się rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania;
15)

adres zamieszkania lub siedziby właściciela lokalu/osoby
posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
w którym dokonuje się rejestracji podstawowego miejsca
zamieszkania;
16)

pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie
nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.

Art. 42. 1. Cudzoziemiec, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a – g i pkt 4,
może zgłosić dodatkowe miejsce zamieszkania. Przepisy art. 25 ust. 2 i 3 oraz art. 40
stosuje się odpowiednio.

2. W formularzu zgłoszenia dodatkowego miejsca zamieszkania cudzoziemca
zamieszcza się:

1) nazwisko i imię (imiona);
2) numer PESEL;
3) datę i miejsce urodzenia;
4) płeć;
5) obywatelstwo;
6) adres podstawowego miejsca zamieszkania;
7) adres dodatkowego miejsca zamieszkania;
8) deklarowany okres pobytu w zgłaszanym dodatkowym miejscu
zamieszkania;
9)
adres dotychczas zarejestrowanego dodatkowego miejsca
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
10) datę ważności dokumentu uprawniającego do pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
11) serię i numer dokumentu podróży lub innego dokumentu
potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;
12) nazwisko i imię lub nazwę właściciela lokalu/osoby posiadającej
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym dokonuje
się rejestracji dodatkowego miejsca zamieszkania;
13)
adres zamieszkania lub siedziby właściciela lokalu/osoby
posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
w którym dokonuje się rejestracji dodatkowego miejsca
zamieszkania;
14)

pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie
nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.

Art. 43. 1. W celu rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania
cudzoziemców, organ gminy prowadzi rejestr zamieszkania cudzoziemców.

2. W rejestrze zamieszkania cudzoziemców gromadzi się dane, o których
mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1 – 13 i art. 42 ust. 2 pkt 7 i 8, dotyczące cudzoziemców,
którzy zarejestrowali podstawowe lub dodatkowe miejsce zamieszkania na terenie
danej gminy.

17

Art. 44. Organ gminy dokonuje rejestracji podstawowego miejsca
zamieszkania cudzoziemca niewymienionego w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a – g i pkt 4, na
okres przez niego deklarowany, nie dłuższy jednak niż termin wynikający
z dokumentów uprawniających go do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.

Art. 45. 1. Cudzoziemiec, który opuszcza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przed upływem deklarowanego w zgłoszeniu terminu pobytu w podstawowym
miejscu zamieszkania, jest obowiązany, najpóźniej w dniu wyjazdu, zgłosić ten fakt
organowi właściwemu do rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania w celu
wyrejestrowania.
2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, cudzoziemiec dokonuje osobiście na
formularzu, okazując dokument podróży.
3. Osoba, która podaje nieprawdziwe dane lub zataja dane w zgłoszeniu,
o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiedzialności na podstawie art. 233 § 6
w związku z § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.

4. W formularzu zgłoszenia opuszczenia zarejestrowanego podstawowego
miejsca zamieszkania cudzoziemca, o którym mowa w ust. 2, zamieszcza się:
1) nazwisko i imię (imiona);
2) numer PESEL;
3) adres zarejestrowanego podstawowego miejsca zamieszkania;
4) datę opuszczenia zarejestrowanego podstawowego miejsca
zamieszkania;
5) kraj wyjazdu;
6) serię i numer dokumentu podróży;
7)
pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie
nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.
Art. 46. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory formularzy:
1) zgłoszenia podstawowego miejsca zamieszkania
cudzoziemca,
2) zgłoszenia dodatkowego miejsca zamieszkania
cudzoziemca,
3) zgłoszenia opuszczenia zarejestrowanego podstawowego
miejsca zamieszkania cudzoziemca
– uwzględniając możliwość tworzenia formularzy w języku obcym
oraz kierując się potrzebą zapewnienia ochrony danych osobowych
cudzoziemców.

Art. 47. 1. W stosunku do cudzoziemców niewymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3
lit. a – g i pkt 4, przepisy art. 24 ust. 1, art. 28 ust. 1, 2 i 4, art. 29 ust. 1, 3 i 5, art. 30
ust. 1, art. 32 , art. 33 ust. 1 oraz art. 35 stosuje się odpowiednio.

2.
W stosunku do cudzoziemców wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 lit. a – g
i pkt 4, przepisy art. 24 ust. 1, art. 28 ust. 1, 2, 4, 5 i 6, art. 29 ust. 1 i ust 3 – 5 oraz
art. 30 – 35 stosuje się odpowiednio.



18

Rozdział 6

Udostępnianie danych z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów
zamieszkania cudzoziemców


Art. 48. 1. Osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL, umożliwia
się wgląd do rejestru w zakresie danych dotyczących tej osoby, za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, po uwierzytelnieniu jej na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.

2. Organy prowadzące rejestr PESEL, rejestry mieszkańców oraz rejestry
zamieszkania cudzoziemców, na wniosek zainteresowanej osoby złożony w formie
dokumentu elektronicznego środkami komunikacji elektronicznej, na zasadach
określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne, są obowiązane wydać zaświadczenie
zawierające pełny odpis przetwarzanych danych dotyczących tej osoby.
Zaświadczenie jest przekazywane w formie zgodnej z żądaniem wnioskodawcy.
3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, może mieć formę wydruku
z systemu teleinformatycznego.

Art. 49. 1. Dane z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów
zamieszkania cudzoziemców, w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych
zadań, udostępnia się następującym podmiotom:

1) organom administracji publicznej, sądom, prokuraturze;

2) Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego,
Służbie Celnej, andarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biuru Ochrony Rządu,
Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, strażom gminnym
(miejskim) i komornikom sądowym;

3) organom kontroli skarbowej oraz wywiadowi skarbowemu;

4) państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz
innym podmiotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań
publicznych określonych w odrębnych przepisach;

5) Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi.

2. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępnione:

1) osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym
interes prawny;

2) jednostkom
organizacyjnym, w celach badawczych,
statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu
19

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: