Rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy: zniesienia obowiązku meldunkowego, co stanowi z jednej strony wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, z drugiej strony jest początkiem gruntowej przebudowy funkcjonowania administracji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1371
- Data wpłynięcia: 2008-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2010-09-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1427
1371
ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
3) innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą
interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem
uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
Art. 50. 1. Dane z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów
zamieszkania cudzoziemców podmiotom, o których mowa w art. 49, udostępnia się
na wniosek złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego
środkami komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne. Dane są przekazywane w formie zgodnej z żądaniem wnioskodawcy.
2. Dane udostępnione na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, nie
mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.
3. Organ rozpatrujący wniosek, o którym mowa w ust. 1, odmawia w drodze
decyzji administracyjnej udostępnienia danych, jeżeli nie zostały spełnione warunki
określone w art. 49.
Art. 51. Podmiotom, o których mowa w art. 49 ust. 1, dane z rejestru PESEL,
rejestrów mieszkańców i rejestrów zamieszkania cudzoziemców udostępnia się za
pomocą urządzeń teletransmisji danych po złożeniu jednorazowego, uproszczonego
wniosku i wyrażeniu przez właściwy organ zgody, o której mowa w art. 54 ust. 1
pkt 1, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone
do komunikowania się pomiędzy uprawnionymi podmiotami
a rejestrem PESEL, umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej
dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania;
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla
przetwarzania danych osobowych, w szczególności
uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania
danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich
uzyskania;
3) uzyskanie danych tą drogą jest uzasadnione specyfiką lub zakresem
wykonywanych zadań albo prowadzonej działalności.
Art. 52. 1. Podmiotom, o których mowa w art. 49 ust. 1, udostępnia się za
pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, dane zawarte
w rejestrze PESEL. Warunkiem udostępniania danych w tym trybie jest złożenie
jednorazowego wniosku, spełnienie łącznie wymagań określonych w art. 51 oraz
uzyskanie zgody wydanej na podstawie art. 54 ust. 2 pkt 1.
2. Podmiotom, o których mowa w art. 49 ust. 2 pkt 1, udostępnia się, w sposób
i na warunkach określonych w ust. 1, dane dotyczące adresu.
20
3. Udostępnianie danych w drodze weryfikacji, o której mowa w ust. 1, polega
na porównaniu przekazanych danych z danymi zawartymi w rejestrze PESEL.
Wynikiem udostępniania danych w tym trybie jest potwierdzenie zgodności
przekazanych danych albo raport niezgodności danych.
Art. 53. 1. Dane z rejestru PESEL udostępnia minister właściwy do spraw
wewnętrznych.
2. Dane z rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców
udostępniają organy gmin prowadzące te rejestry.
Art. 54. 1. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą urządzeń
teletransmisji danych, o której mowa w art. 51, właściwy organ w formie decyzji
administracyjnej:
1) wyraża zgodę na udostępnianie danych za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, po spełnieniu
warunków określonych w art. 51;
2) odmawia wyrażenia zgody na udostępnianie
danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych
albo cofa zgodę na ich udostępnianie za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, jeżeli nie zostały
spełnione warunki określone w art. 51.
2. W sprawach o udostępnianie danych za pomocą teletransmisji danych
w drodze weryfikacji, o której mowa w art. 52, minister właściwy do spraw
wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej:
1) wyraża zgodę na udostępnianie danych w drodze
weryfikacji, po spełnieniu warunków określonych
w art. 49 ust. 2 pkt 1 oraz art. 51;
2) odmawia udostępniania danych w drodze
weryfikacji danych albo cofa zgodę na ich
udostępnianie w drodze weryfikacji, jeżeli nie
zostały spełnione warunki określone w art. 49 ust. 2
pkt 1 lub art. 51.
3. Decyzja o cofnięciu zgody na udostępnianie danych za pomocą urządzeń
teletransmisji danych w drodze weryfikacji podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 55. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór wniosku o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców,
rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL, o którym
mowa w art. 50 ust.1,
2) wzór uproszczonego wniosku o udostępnianie danych z rejestru
mieszkańców oraz rejestru PESEL, o którym mowa w art. 51,
21
3) wzór wniosku o udostępnianie danych z rejestru PESEL, o którym
mowa w art. 52 ust.1,
4) tryb uzyskiwania zgody, o której mowa w art. 49 ust. 2 pkt 3
– uwzględniając konieczność wykazania przez podmioty, o których
mowa w art. 49 ust. 2 pkt 1, interesu prawnego w uzyskaniu danych
oraz wymagania, o których mowa w art. 51 pkt 1 – 3, a także
konieczność opracowania wzorów wniosku, o którym mowa w pkt 1,
w formie graficznej i elektronicznej.
Art. 56. Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania
cudzoziemców oraz rejestru PESEL następuje:
1) dla podmiotów, o których mowa w art. 49 ust. 1 – nieodpłatnie;
2) dla podmiotów, o których mowa w art. 49 ust. 2 – odpłatnie, po
dołączeniu dowodu opłaty do wniosku o udostępnienie danych.
Art. 57. Osoby i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 49 ust. 2 pkt 1,
są zwolnione z opłat w przypadku udostępnienia z rejestru mieszkańców oraz
rejestru PESEL danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia
dziedziczenia.
Art. 58. Opłaty pobrane za udostępnienie danych stanowią dochód budżetu
państwa.
Art. 59. Przez dane jednostkowe rozumie się zestaw informacji uzyskany
z systemu teleinformatycznego ewidencji po zadaniu zapytania o dowolne dane
jednej osoby lub po zadaniu zapytania o osoby, które zarejestrowały podstawowe
miejsce zamieszkania lub dodatkowe miejsce zamieszkania pod wskazanym
adresem lub po zadaniu zapytania o jeden dokument.
Art. 60. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość oraz sposób uiszczania opłat za udostępnienie
jednostkowych danych z rejestrów mieszkańców, rejestrów
zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL,a także za
udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji,
w drodze weryfikacji, o którym mowa w art. 52 ust. 1,
2) sposób obliczania wysokości oraz sposób uiszczania opłaty za
udostępnianie danych podmiotom, o których mowa w art. 49
ust. 2 pkt 2
– uwzględniając wysokość opłat w zależności od sposobu i zakresu
udostępniania danych.
Art. 61. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych przeprowadza kontrolę
podmiotów, które korzystają z dostępu do danych za pomocą udostępniania danych
22
w drodze weryfikacji, urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji, w zakresie
spełniania przez te podmioty warunków, o których mowa w art. 49 ust. 2 pkt 1 lub
art. 51.
2. Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie podmiotu kontrolowanego oraz
w miejscach i czasie wykonywania jego zadań, a jeżeli wymaga tego dobro kontroli,
również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
3. Kontrolę przeprowadza upoważniony przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych pracownik urzędu obsługującego tego ministra, na podstawie
imiennego upoważnienia oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego.
4. Pracownik, o którym mowa w ust. 3, przeprowadzając kontrolę, może żądać
od podmiotu kontrolowanego:
1)
okazania dokumentów potwierdzających uprawnienie do
przetwarzania danych, które przekazał w celu weryfikacji;
2) okazania urządzeń służących do teletransmisji danych;
3)
zapewnienia warunków i środków niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli, w tym swobodnego dostępu do
pomieszczeń.
5. Podmiot kontrolowany w zakresie spełnienia warunków, o których mowa
w
art. 49 ust. 2 pkt 1 lub art. 51, jest obowiązany udostępnić dokumenty
i urządzenia, o których mowa w ust. 4, oraz zapewnić warunki i środki niezbędne do
przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do pomieszczeń.
Art. 62. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób i tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do
danych za pomocą teletransmisji danych, w drodze weryfikacji,
2) wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli,
3) wzór protokołu kontroli
– biorąc pod uwagę wymagania, o których mowa w art. 49 ust. 2
pkt 1 i art. 51.
Rozdział 7
Przepisy karne
Art. 63. Cudzoziemiec, niewymieniony w art. 37, który nie dopełnia ciążącego
na nim obowiązku zgłoszenia podstawowego miejsca zamieszkania, podlega karze
grzywny.
23
Art. 64. Postępowania w sprawach, o których mowa w art. 63, prowadzi się na
podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania
w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848).
Rozdział 8
Przepisy zmieniające
Art. 65. W ustawie z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk
(Dz. U. z 2005 r. Nr 233, poz. 1992 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 2 wyrazy „miejsce zamieszkania” zastępuje się wyrazami
„zarejestrowane podstawowe miejsce zamieszkania”;
2) art. 8 otrzymuje brzmienie:
„Art. 8. W sprawach określonych w ustawie rozstrzyga, w drodze decyzji
administracyjnej, kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu
na zarejestrowane podstawowe miejsce zamieszkania wnioskodawcy,
a w przypadku braku takiego miejsca – kierownik właściwy ze względu na
ostatnie zarejestrowane podstawowe miejsce zamieszkania.”;
3) w art. 9 w ust. 2 wyrazy „ostatniego miejsca pobytu stałego” zastępuje
się wyrazami „ostatniego zarejestrowanego podstawowego miejsca
zamieszkania”.
Art. 66. W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416, z późn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 33 ust. 1 – 3 otrzymują brzmienie:
„1. Poborowi stawiają się do poboru przed wójtem lub burmistrzem
(prezydentem miasta), powiatową komisją lekarską oraz wojskowym
komendantem uzupełnień, właściwymi ze względu na ich zarejestrowane
podstawowe miejsce zamieszkania. Poborowi przebywający
w dodatkowym miejscu zamieszkania stawiają się przed wójtem lub
burmistrzem (prezydentem miasta), powiatową komisją lekarską oraz
wojskowym komendantem uzupełnień, właściwymi ze względu na miejsce
tego zamieszkania.
2. Poborowi, którzy w okresie od dnia ogłoszenia do dnia rozpoczęcia
poboru zmienili zarejestrowane podstawowe miejsce zamieszkania lub
dodatkowe miejsce zamieszkania zgłaszają się do wójta lub burmistrza
(prezydenta miasta) właściwego ze względu na ich nowe zarejestrowane
podstawowe miejsce zamieszkania lub dodatkowe miejsce zamieszkania.
Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wyznacza im miejsce i termin
stawienia się do poboru.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 277, poz. 2742,
z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732
i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1056.
24