Rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności
projekt dotyczy: zniesienia obowiązku meldunkowego, co stanowi z jednej strony wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, z drugiej strony jest początkiem gruntowej przebudowy funkcjonowania administracji
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1371
- Data wpłynięcia: 2008-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ewidencji ludności
- data uchwalenia: 2010-09-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1427
1371
podmioty realizujące zadania publiczne, nie zaś podmioty komercyjne.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wniósł zastrzeżenia do
zakresu danych gromadzonych w rejestrach zamieszkania cudzoziemców,
wskazując na ewentualną możliwość narażenia się na zarzut dyskryminacji, ze
względu na większy zakres gromadzonych danych cudzoziemców (poprzednie
imiona i nazwiska). Projektodawca, po przeanalizowaniu treści przepisu, do którego
została zgłoszona uwaga, zrezygnował z gromadzenia wobec cudzoziemców danych
odnośnie poprzednich imion i nazwisk.
Ponadto Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wniósł sprzeciw
wobec gromadzenia nieaktualnych danych, tj. archiwizacji danych, o której mowa
w
art. 10 ust. 7 projektu. Powyższa uwaga nie została uwzględniona, gdyż
proponowane rozwiązania są tożsame z obecnie obowiązującymi w tym zakresie, jak
również ze względu na fakt, iż rejestr PESEL jest jedynym rejestrem gromadzącym
w
takim zakresie dane o osobie. Wyjaśnienie zostało zaakceptowane przez
przedstawiciel GIODO na konferencji uzgodnieniowej.
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłosił uwagi do treści art. 18
projektu ustawy, proponując dodanie przepisu umożliwiającego nadawanie numeru
PESEL na wniosek płatnika składek ubezpieczeniowych oraz właściwego organu
emerytalno-rentowego. Powyższa uwaga nie została uwzględniona przez
projektodawcę, gdyż jednym z założeń ustawy było ograniczenie gromadzenia
danych w rejestrach mieszkańców i rejestrze PESEL do danych osób, które są
związane z naszym krajem poprzez fakt stałego zamieszkiwania na jego terytorium
lub fakt posiadania polskich dokumentów tożsamości. Zasady gromadzenia danych
o osobach z innych powodów, powinny regulować odrębne przepisy.
Państwowa Komisja Wyborcza wniosła uwagi, między innymi:
− do treści art. 30 projektu ustawy, proponując dodanie zapisu
umożliwiającego wyrejestrowanie miejsca zamieszkania, analogicznie jak
ma to miejsce w przypadku wyrejestrowania dodatkowego miejsca
zamieszkania. Uwaga ta nie została uwzględniona, gdyż projektodawca
34
świadomie zrezygnował z możliwości wyrejestrowania się „donikąd”, aby
uniknąć uchylania się od zgłaszania miejsca zamieszkania. Możliwość
wyrejestrowania ograniczono do osób wyjeżdżających za granicę na stałe.
− do treści art. 31 projektu, podnosząc, że konieczne wydaje się określenie,
czy zgłoszenie wyjazdu za granicę Rzeczypospolitej Polskiej wpływa na
wpis do rejestru mieszkańców, a co za tym idzie również na rejestr
wyborców. Uwagi tej nie uwzględniono, ponieważ zgłoszenie „czasowego”
wyjazdu za granicę jest rejestrowane tak jak obecnie, natomiast
zgłoszenie wyjazdu „na stałe” oznacza wyrejestrowanie o czym stanowi
art. 31 ust. 1.
− do treści art. 45 ust. 1, proponując wyodrębnienie organów wyborczych
jako osobnej kategorii podmiotów, którym udostępnia się dane z rejestru
PESEL, rejestrów mieszkańców oraz rejestrów cudzoziemców. Powyższa
uwaga nie została uwzględniona, gdyż z analizy proponowanych
przepisów wynika, iż PKW ma niebudzący wątpliwości dostęp do
rejestrów.
Przedstawiony projekt był również przedmiotem obrad Zespołu do spraw
Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
gdzie uzyskał pozytywną opinię. Został również przyjęty w dniu 29 października
2008 r. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. OPINIA
O
ZGODNO CI PROJEKTU Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
11/02rch
35
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia ………………….
w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych
przy rejestracji miejsca zamieszkania obywateli polskich.
Na podstawie art. 36 ustawy z dnia … o ewidencji ludności (Dz. U. …), zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia podstawowego
miejsca zamieszkania;
2) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia dodatkowego
miejsca zamieszkania;
3) wzór i sposób wypełnienia formularza zgłoszenia wyrejestrowania
dodatkowego miejsca zamieszkania;
4) wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia wyjazdu za
granicę oraz powrotu z zagranicy;
5) wzór i sposób wypełniania zaświadczenia o dokonanej rejestracji
podstawowego miejsca zamieszkania i dodatkowego miejsca
zamieszkania;
6) sposób oraz termin informowania osoby dokonującej zgłoszenia
podstawowego lub dodatkowego miejsca zamieszkania w formie
elektronicznej o dokonaniu rejestracji;
7) tryb oraz termin informowania właściciela lokalu/osoby posiadającej
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, o dokonanej rejestracji
podstawowego lub dodatkowego miejsca zamieszkania osoby w
jego lokalu.
Strona 1 z 5
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „ustawie”, należy przez to rozumieć
ustawę z dnia … o ewidencji ludności (Dz. U. …)
§ 3. 1. Wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia podstawowego
miejsca zamieszkania określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia dodatkowego miejsca
zamieszkania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Wzór i sposób wypełnienia formularza zgłoszenia wyrejestrowania
dodatkowego miejsca zamieszkania określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Wzór i sposób wypełniania formularza zgłoszenia wyjazdu za granicę oraz
powrotu z zagranicy określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. Wzór i sposób wypełniania zaświadczenia o dokonanej rejestracji
podstawowego miejsca zamieszkania lub dodatkowego miejsca zamieszkania
określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 4. Zgłoszenie w formie elektronicznej, o którym mowa w art. 26 ust. 2
ustawy, może nie odpowiadać formie graficznej formularzy określonej w załącznikach
nr 1 i 2 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Osoba dokonująca, w formie elektronicznej, zgłoszenia podstawowego
miejsca zamieszkania lub dodatkowego miejsca zamieszkania, otrzymuje
niezwłocznie, w formie elektronicznej przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej, informację zwrotną o dokonaniu rejestracji podstawowego lub
dodatkowego miejsca zamieszkania.
2. Informacja o dokonaniu rejestracji podstawowego lub dodatkowego miejsca
zamieszkania zawiera:
a) nazwisko i imię/imiona osoby, której podstawowe lub dodatkowe
miejsce zamieszkania zostało zarejestrowane;
b) oznaczenie rodzaju zarejestrowanego miejsca zamieszkania;
c) adres zarejestrowanego podstawowego lub dodatkowego miejsca
zamieszkania;
d) datę dokonania rejestracji;
e) oznaczenie urzędu, który dokonał rejestracji.
3. W przypadku rejestracji dodatkowego miejsca zamieszkania na
Strona 2 z 5
deklarowany okres pobytu, informacja zawiera również termin upływu tego okresu.
4. Informacja o dokonaniu rejestracji podstawowego lub dodatkowego miejsca
zamieszkania może nie odpowiadać formie graficznej zaświadczenia określonego w
załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§ 4. 1 Informacja dla właściciela lokalu lub osoby posiadającej spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, o dokonanej rejestracji podstawowego miejsca
zamieszkania osoby w jego lokalu stanowi Odcinek „B” formularza zgłoszenia
podstawowego miejsca zamieszkania.
2. Informacja dla właściciela lokalu lub osoby posiadającej spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, o dokonanej rejestracji dodatkowego miejsca
zamieszkania osoby w jego lokalu stanowi Odcinek „B” formularza zgłoszenia
dodatkowego miejsca zamieszkania.
§ 5. Informację dla właściciela lokalu lub osoby posiadającej spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, o dokonanej rejestracji podstawowego lub
dodatkowego miejsca zamieszkania osoby w jego lokalu urzędnik wypełnia
bezpośrednio po dokonaniu rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania lub
dodatkowego miejsca zamieszkania, po czym niezwłocznie, nie później niż w ciągu 1
dnia roboczego, przesyła informację na adres właściciela lokalu wskazany w
formularzu.
§ 6. Zgłoszenie w formie elektronicznej, o którym mowa w art. 31 ust. 3
ustawy, może nie odpowiadać formie graficznej formularza określonego w załączniku
nr 4 do rozporządzenia.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie ………………………..
Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Strona 3 z 5