eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ewidencji ludności

Rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności

projekt dotyczy: zniesienia obowiązku meldunkowego, co stanowi z jednej strony wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, z drugiej strony jest początkiem gruntowej przebudowy funkcjonowania administracji

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1371
  • Data wpłynięcia: 2008-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ewidencji ludności
  • data uchwalenia: 2010-09-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1427

1371

ludności, związana jest ściśle z wprowadzeniem w życie projektu
nowego wzoru dowodu osobistego zawierającego elementy
umożliwiające zapis danych w postaci elektronicznej, który to
projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (7 oś
priorytetowa).

Koszty wprowadzenia drugiego etapu reformy ewidencji ludności
w 2011 r. obejmują:
1. koszty związane z zapewnieniem urzędom stanu cywilnego
dostępu do rejestru PESEL;
2. koszty związane z zapewnieniem kompatybilności rejestrów
centralnych oraz umożliwieniem przepływu danych pomiędzy nimi;
3. koszty związane z powiadamianiem przez organy administracji
o nadaniu numeru PESEL;
4. koszty związane z zatrudnieniem, na poziomie centralnym,
pracowników do obsługi systemu oraz bieżącego nadzoru nad
funkcjonalnością systemu i podmiotami administracji realizującymi
zadania przewidziane w projekcie ustawy.

1. Koszty związane z zapewnieniem urzędom stanu cywilnego
dostępu do rejestru PESEL

Koszty zapewnienia urzędom stanu cywilnego dostępu do rejestru
PESEL dotyczą:
a) pełnej informatyzacji urzędów stanu cywilnego.

W chwili obecnej istnieje 2299 urzędów stanu cywilnego, zaś tylko
około 50% z nich jest zinformatyzowana, co oznacza, że
procesem informatyzacji należy objąć około 1150 z ogólnej liczby
USC.
24


Przyjmując,
że koszt jednego komputera wraz
z oprogramowaniem oraz podłączeniem do sieci to 5 000,00 zł,
koszty informatyzacji USC kształtują się następująco:

Liczba USC wymagających zinformatyzowania x koszt sprzętu
informatycznego
1 150 x 5 000,00 zł = 5 750 000,00 zł

b) aktualizacji i wdrożenia systemu teleinformatycznego dla USC
Przyjmuje się, że koszt wdrożenia aplikacji dla 1 USC wynosi
3 000,00 zł i obejmie wszystkie urzędy stanu cywilnego.

Koszty wdrożenia aplikacji dla USC wynoszą:
ogólna liczba x koszt 1 szt. aplikacji i jej wdrożenia

2 300 x 3 000,00 zł = 6 900 000,00 zł

Tym samym łączne koszty zapewnienia dostępu urzędom stanu
cywilnego do rejestru PESEL, planowane na 2011 r. wyniosą:

pkt 1a + pkt 1 b
5 750 000,00 zł + 6 900 000,00 zł = 12 650 000,00 zł

2. Koszty związane z zapewnieniem kompatybilności rejestrów
centralnych oraz umożliwieniem przepływu danych pomiędzy nimi.

Na dzień dzisiejszy koszty związane modyfikacją rejestrów
centralnych mającą na celu zapewnienie ich kompatybilności oraz
umożliwienia przepływu danych pomiędzy nimi, nie są możliwe do
określenia.

3. Koszty związane z powiadamianiem o nadaniu lub zmianie
numeru PESEL
25


Przyjmując, że rocznie jest nadawanych ok. 435 000 numerów
PESEL, zmienianych ok. 15
000 numerów PESEL oraz że
informacja o nadaniu lub zmianie numeru PESEL będzie miała
format A5:

3.1. Koszty papieru:

Ryza papieru zawiera → 500 kartek
Koszt ryzy papieru ok. →10 zł

liczba kartek papieru = liczba informacji : 2 (1 kartka formatu A4 to
2 arkusze A5)
Powyższą liczbę należy podnieść o 25%
[(435 000 + 15 000) : 2] + 25% = 281 250 szt.
koszt papieru = [(liczba kartek papieru : liczba kartek papieru
w ryzie) x 10 zł
(281 250 : 500) x 10,00 zł = 5 625,00 zł

3.2. Koszty wydruku:

Przyjmuje się, że średnia wydajność tonera to 6 000 stron
wydruku;
redni koszt tonera o wydajności 6 000 stron wydruku to ok.
300,00 zł
Mając na uwadze różnorodność sprzętu używanego w gminach do
wydruku, przewidywane koszty tonera należy zwiększyć o 25%

Koszt wydruku informacji = (liczba kartek papieru : średnia
wydajność tonera) x średnia cena tonera
[(225 000 : 6 000) x 300,00 zł] + 25% = 14 062,50 zł

Łączny koszt związany z wydawaniem informacji o nadaniu lub
zmianie numeru PESEL:

pkt 3.1 + pkt 3.2
26



5 625,00 zł + 14 062,50 zł = 19 687,50 zł

4. Koszty związane z zatrudnieniem nowych pracowników na
poziomie centralnym
Przyjmując, że do bieżącej obsługi systemu oraz nadzoru nad
podmiotami realizującymi zadania wynikające z ustawy będzie
potrzebnych 30 nowych etatów, zaś średnie uposażenie wyniesie
5 000,00 zł miesięcznie:

Koszt zatrudnienia nowych pracowników = liczba etatów x średnie
uposażenie x liczba miesięcy w roku
30 x 5 000,00 zł x 12 = 1 800 000,00 zł

Łączne koszty związane z wprowadzeniem II etapu reformy
(2011 r.):
pkt 1 + pkt 3 + pkt 4
12 650 000,00 zł + 19 687,50 zł + 1 800 000,00 zł = 14 469 687,50 zł

V. Całkowity koszt wejścia w życie projektu ustawy

Wobec powyższych ustaleń łączny koszt wejścia w życie
przepisów ustawy o ewidencji ludności wynosi:
pkt III + pkt IV

Koszty maksymalne:
58 523 096,00 zł + 14 469 687,50 zł = 72 992 783,50 zł

Koszty minimalne:
40 472 160,00 zł + 14 469 687,50 zł = 54 941 847,50 zł

VI. Pozostałe koszty związane z proponowanymi zmianami

1. Skutki finansowe związane ze zwolnieniami z opłaty skarbowej
27


Przedstawiony projekt ustawy zawiera propozycje przepisów
zwalniających z obowiązku poniesienia opłaty skarbowej
w przypadku:
a)
wydania decyzji w sprawie wyrejestrowania miejsca
zamieszkania na wniosek właściciela lub osoby posiadającej
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;

Właściciel lokalu lub osoba posiadająca spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu, zgodnie z proponowanymi
przepisami, nie ma wpływu na to, kto zgłasza miejsce
zamieszkania w jej lokalu. Wyrejestrowanie osoby, która
faktycznie nie posiada miejsca zamieszkania w danym lokalu leży
w
żywotnym interesie osoby będącej właścicielem lub
posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Mając
na uwadze fakt, iż decyzja o wyrejestrowaniu miejsca
zamieszkania dotyczy konkretnej osoby, konieczność ponoszenia,
przez właściciela lokalu lub osobę posiadającą spółdzielcze prawo
do lokalu, opłaty skarbowej od takiej decyzji, naruszałaby słuszny
interes dysponenta lokalu. Ponadto konieczność ponoszenia
opłaty skarbowej w opisanym powyżej przypadku sprzyjałaby
tworzeniu fikcji prawnej, co w znacznym stopniu wpływałoby na
referencyjność danych zawartych w rejestrach. Tym samym
zwolnienie od opłaty skarbowej w opisanej powyżej sytuacji należy
uznać za w pełni uzasadnione.
Mając na względzie liczbę postępowań o wymeldowanie
wszczętych w 2007 r. z wniosku właściciela lokalu lub osoby
posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (59 937
szt.) oraz koszty z tym związane (10,00 zł opłata od decyzji)
łączna kwota wyniesie:
59 937 szt. x 10,00 zł = 599 370,00 zł
W ocenie projektodawcy nie jest konieczne rekompensowanie
gminom utraconych dochodów, gdyż przewidywane straty z tego
tytułu będą znikome, średnio wyniosą 242,00 zł na jedną gminę.

28


strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: