Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
Opakowanie zabezpieczone przed niepożądanym otwarciem przez dzieci,
zbadane zgodnie z wymaganiami załącznika, poprawnie wykonane i używane, ma
zabezpieczać w odpowiednim stopniu przed niepożądanym otwarciem przez dzieci.
Dostęp osób dorosłych do zawartości opakowania można sprawdzić, wykonując
fakultatywne badania, przeprowadzone z udziałem osób dorosłych, o których mowa
w ust. 22-24. Badanie przeprowadza się w celu sprawdzenia rodzaju opakowania.
3. Osoba wprowadzająca do obrotu opakowania jest obowiązana do wprowadzenia
niezbędnych procedur kontroli ich produkcji i wykorzystania do zapewnienia
wymaganego poziomu jakości wszystkich opakowań. W przypadku opakowań
jednorazowego zamykania nie przeprowadza się badań ze względu na bezpieczeństwo.
Badanie z udziałem osób dorosłych może być wykonane fakultatywnie tylko w celu
oceny przydatności handlowej.
Zaleca się, aby wszystkie badania z udziałem osób dorosłych były wykonane przed
badaniami z udziałem dzieci w celu ograniczenia ich udziału w badaniach.
Opakowania przeznaczone do badań
4. Osoba wprowadzająca do obrotu opakowania dostarcza dostateczną liczbę
opakowań w celu umożliwienia osobie nadzorującej badanie wyboru grupy
reprezentatywnej przeznaczonej do badania oraz grupy rezerwowej do celów
porównawczych. W każdym badaniu dostarcza się nowe opakowanie dla każdego
członka grupy. Do napełniania opakowań nie może być użyty produkt niebezpieczny.
Odpowiedni produkt zastępczy powinien mieć smak słony lub gorzki.
Zaleca się, żeby opakowania do badań z udziałem dzieci nie miały żadnych
napisów.
Ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa
5. Opakowanie zabezpieczone przed niepożądanym otwarciem przez dzieci, oprócz
spełnienia wymagań dotyczących zabezpieczenia przed niepożądanym otwarciem
określonych w ust. 6-8, musi być odpowiednio dostosowane do zawartości, zapewniać
właściwą ochronę zawartości przed narażeniami mechanicznymi i właściwą
funkcjonalność podczas całego okresu użytkowania.
21
Wymagania dotyczące opakowania
6. Opakowanie zabezpieczone przed niepożądanym otwarciem przez dzieci musi
spełniać techniczne wymagania dotyczące opakowania odpowiedniego dla danego
produktu oraz odpowiadać wymaganiom jakościowym.
7. Warunki opisane w ust. 6 obowiązują w czasie całego przewidzianego okresu
używania opakowania i jego zawartości.
8. Budowa, a także metoda stosowana do otwierania, nie mogą powodować
trudności w otwarciu tego opakowania przez osoby dorosłe. Z tego względu informacje
nanoszone na części opakowania muszą zawierać wyraźne wskazówki lub ilustracje
pokazujące sposób otwierania opakowania określone w ust. 39-41.
Kryteria oceny
Badanie z udziałem dzieci
9. Wymagania niniejsze uważa się za spełnione, jeżeli z grupy 200 dzieci biorących
udział w badaniach zgodnie z ust. 11 i 12:
1) co najmniej 85 % dzieci z grupy badawczej nie będzie w stanie otworzyć
opakowania w ciągu 3 minut bez pokazu;
2) co najmniej 80 % dzieci z grupy badawczej nie będzie w stanie otworzyć
opakowania w ciągu 6 minut (3 minuty bez pokazu i 3 minuty po pokazie).
Badanie z udziałem osób dorosłych
10. Jeżeli badanie jest przeprowadzane zgodnie z ust. 22-24, to co najmniej 90 %
osób dorosłych będzie w stanie otworzyć opakowanie w ciągu 5 minut bez pokazu.
Badanie z udziałem dzieci
Skład grupy badawczej
11. Grupa badawcza składa się z 200 dzieci w wieku od 42. do 51. miesiąca życia.
W grupie należy uwzględnić proporcjonalny podział ze względu na wiek oraz płeć.
Dzieci nie powinny brać uprzednio udziału w więcej niż jednym podobnym badaniu i to
22
przeprowadzonym z użyciem opakowania innego typu i o innej konstrukcji. Jeżeli
dziecko bierze udział w więcej niż jednym badaniu, to przerwa między badaniami musi
wynosić co najmniej cztery tygodnie.
Miejsce badań
12. Badanie odbywa się w dowolnym miejscu, które jest dobrze znane dzieciom, lub
w miejscu przeznaczonym do wypoczynku, np. w przedszkolu, ale w odseparowaniu od
dzieci niebiorących udziału w badaniu i wszelkich czynników zewnętrznych
rozpraszających uwagę. Serii badań nie powinno się przeprowadzać w jednym miejscu i
w jednym czasie. W miarę możliwości, podczas wyboru miejsca badania, powinno się
uwzględniać istnienie różnych obszarów demograficznych kraju.
Metoda badania
13. Badanie może być wykonane z udziałem całej grupy 200 dzieci lub metodą
sekwencyjną. W przypadku badania przeprowadzanego metodą sekwencyjną liczba
dzieci biorących udział w badaniu będzie zależała od uzyskanych wyników. Podczas
badania metodą sekwencyjną należy skrupulatnie przestrzegać ograniczeń dotyczących
wieku i płci.
14. Badanie przeprowadza się w parach, z których każda kontrolowana jest przez
jedną osobę nadzorującą. Jeżeli jest to pożądane, badanie można przeprowadzić
z udziałem dowolnej liczby par (do pięciu) w tym samym pomieszczeniu i w tym samym
czasie, pod warunkiem że nie będą one sobie nawzajem przeszkadzać.
15. Dzieci mogą przyjmować dowolną, wygodną dla siebie pozycję lub postawę.
Jeżeli jakieś dziecko oddali się podczas badania, osoba nadzorująca badanie
odprowadza dziecko z powrotem na jego miejsce i prosi o kontynuowanie badania, nie
udzielając dziecku żadnych dodatkowych wskazówek dotyczących otwarcia
opakowania. Taki przypadek opisuje się w sprawozdaniu.
16. Jeżeli jakieś dziecko opuści miejsce badania w czasie trwania badania (3 minuty
lub 6 minut) lub odmówi uczestniczenia w badaniu mimo namowy osoby nadzorującej
badanie, takiego wyniku badania nie uwzględniania się. Taki przypadek odnotowuje się
w sprawozdaniu.
23
17. Każde dziecko otrzymuje jedno opakowanie z prośbą, aby otworzyło je
w dowolny sposób. Czas na otwarcie wynosi 3 minuty. Nie należy czynić żadnych prób
powstrzymania dziecka od zastosowania jakiegokolwiek sposobu otwarcia opakowania.
Dziecku nie udostępnia się żadnych narzędzi, z wyjątkiem sytuacji, gdy takie narzędzia
są dostarczane jako element konstrukcji opakowania zabezpieczonego przed
niepożądanym otwarciem przez dziecko. W takim przypadku dziecko ma dostęp do
narzędzia, jednak uwaga dziecka powinna być zwrócona na narzędzie dopiero wtedy,
gdy zostanie ono użyte w czasie pokazu.
18. Każde dziecko, któremu nie udało się otworzyć opakowania w ciągu pierwszych
3 minut, obserwuje sposób jego otwierania pokazywany przez osobę nadzorującą
badanie. Osoba ta nie może udzielać żadnych wyjaśnień ani kłaść nacisku na żadną
z czynności związanych z otwarciem opakowania. Po tym pokazie dziecko ma następne
3 minuty na otwarcie opakowania.
19. Jeżeli do otwarcia opakowania wymagane są narzędzia, ale nie zostały one
dostarczone z produktem, nie prowadzi się żadnego pokazu, a badanie ogranicza się do
pierwszej części trwającej 3 minuty.
20. Jeżeli wynika to z odrębnych przepisów, przy badaniu może być obecny
przedstawiciel odpowiedniego urzędu w roli obserwatora.
Zapis wyników badania
21. Po każdych 3 minutach należy zapisać, czy dziecku nie udało się otworzyć
opakowania. Jeżeli dziecku udało się otworzyć opakowanie, to należy zapisać, czy miało
to miejsce przed, czy po pokazie. Jeżeli jest to potrzebne, wpisuje się dodatkowe
informacje dla potrzeb osób wprowadzających do obrotu opakowania.
Badanie z udziałem osób dorosłych
Skład grupy badawczej
22. Grupa badawcza składa się ze 100 osób, w tym:
1) 70 % osób dorosłych powinno być płci żeńskiej;
24
2) 80 osób powinno być w wieku od 18. do 60. roku życia włącznie, pozostałe 20 osób
w wieku od 61. do 65. roku życia włącznie.
Wszyscy uczestnicy powinni zrozumieć instrukcję otwierania umieszczoną w/na
opakowaniu do badania.
Metoda badania
23. Badanie może być wykonane z udziałem całej grupy lub metodą sekwencyjną.
W przypadku badania wykonywanego metodą sekwencyjną liczba osób biorących udział
w badaniu będzie zależała od uzyskanych wyników. Podczas badania metodą
sekwencyjną należy skrupulatnie przestrzegać ograniczeń dotyczących wieku i płci,
zgodnie z ust. 22.
24. Każda osoba dorosła otrzymuje opakowanie z całym wyposażeniem
dodatkowym oraz pisemnymi instrukcjami, jak opakowanie otwierać. Instrukcje powinny
być drukowane w/na opakowaniu przeznaczonym do użytku przez konsumenta. Nie
przeprowadza się pokazu, jak otwierać opakowanie. Każdej osobie daje się 5 minut na
przeczytanie instrukcji i otwarcie opakowania.
Ocena wyników badań
Badanie z udziałem dzieci
Wynik pozytywny/negatywny
25. Wynik próby jest negatywny, jeżeli dziecku udało się otworzyć opakowanie lub
uzyskać dostęp do jego zawartości.
Badanie metodą sekwencyjną
26. Każdy otrzymany wynik wpisuje się do tablicy A.1 lub do tablicy A.2 według ust.
30 lub nanosi na wykresy sporządzone według wzoru określonego poniżej (wykres 3a
i 3b).
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik