Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
cech preparatu niebezpiecznego;
3) uwzględnia się opóźnione i bezpośrednie znane skutki narażenia oraz oddalone
efekty krótko- i długotrwałego narażenia, w szczególności uczulenie, działanie
rakotwórcze, działanie mutagenne oraz wpływ na rozrodczość, w tym działanie
teratogenne.
8. Informacje ekologiczne:
1) przedstawia się wpływ na środowisko oraz zachowanie i dalsze losy preparatu
niebezpiecznego w środowisku, uwzględniając jego właściwości, skład i możliwe do
przewidzenia sposoby stosowania, tego samego rodzaju informacje podaje się dla
niebezpiecznych produktów powstających w wyniku rozkładu substancji wchodzącej
w skład preparatu niebezpiecznego;
2) informacje ekologiczne zawierają w szczególności dane dotyczące:
a) mobilności:
- znanego lub przewidywanego podziału w różnych częściach ekosystemu
(wodach, glebie, atmosferze),
- napięcia powierzchniowego,
- absorpcji/desorpcji,
- innych
właściwości fizykochemicznych,
b) rozkładu:
- biotycznego i abiotycznego,
- tlenowego i beztlenowego,
c) trwałości,
d) kumulacji:
- potencjalnej
zdolności do biokumulacji,
- potencjalnej
zdolności do biozatężania,
e) ekotoksyczności:
- wpływu na organizmy wodne,
- wpływu na organizmy glebowe,
- wpływu na rośliny i zwierzęta lądowe,
6
f) innych szkodliwych skutków:
- potencjalnej
zdolności do niszczenia warstwy ozonowej,
- potencjalnego
wpływu na tworzenie ozonu w wyniku reakcji fotochemicznych,
- potencjalnego
wpływu na globalne ocieplenie,
- wpływu na działanie oczyszczalni ścieków.
Tabela 1. Stężenia substancji wchodzących w skład preparatu niebezpiecznego
stwarzających zagrożenie dla zdrowia człowieka lub dla środowiska, które
powodują konieczność umieszczenia tych substancji w składzie preparatu,
zgodnie z ust. 4 pkt 1 załącznika do rozporządzenia
Stężenie substancji wchodzącej
w skład preparatu niebezpiecznego
Substancja wchodząca w skład preparatu
preparaty w postaci
inne preparaty
niebezpiecznego
gazu
% wagowy
% objętościowy
Substancja bardzo toksyczna
≥0,02
≥0,1
Substancja toksyczna
≥0,02
≥0,1
Substancja rakotwórcza kategorii 1 lub 2
≥0,02
≥0,1
Substancja mutagenna kategorii 1 lub 2
≥0,02
≥0,1
Substancja działająca szkodliwie na
≥0,02
≥0,1
rozrodczość kategorii 1 lub 2
Substancja szkodliwa
≥0,2
≥1
Substancja żrąca
≥0,02
≥1
7
Substancja drażniąca
≥0,2
≥1
Substancja uczulająca
≥0,2
≥1
Substancja rakotwórcza kategorii 3
≥0,2
≥1
Substancja mutagenna kategorii 3
≥ 0,2
≥1
Substancja działająca szkodliwie na
≥0,2
≥1
rozrodczość kategorii 3
Substancja niebezpieczna dla środowiska z
≥0,1
przypisanym symbolem N
Substancja niebezpieczna dla warstwy
≥0,1
≥0,1
ozonowej
Substancja niebezpieczna dla środowiska
≥1
bez przypisanego symbolu N
8
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie informacji o preparatach
niebezpiecznych, dla których karta charakterystyki nie musi być dostarczona został
opracowany w związku ze zmianą upoważnienia ustawowego zawartego w art. 23 ust. 4
ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr
11, poz. 84, z późn. zm.). Zakres, który reguluje projekt rozporządzenia pozostaje
niemal bez zmian w stosunku do zakresu regulacji obowiązującego obecnie
rozporządzenia Ministra Zdrowia z 17 stycznia 2003 r. w sprawie informacji o
preparatach niebezpiecznych, dla których nie jest wymagane dostarczenie karty
charakterystyki (Dz. U. Nr 19, poz. 170). Dokonano jedynie drobnych poprawek
redakcyjnych oraz zamieszczone niezbędne odwołania do przepisów rozporządzenia
(WE) nr 1907/2006.
Projekt rozporządzenia dokonuje w zakresie swojej regulacji częściowego wdrożenia
dyrektywy 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w
sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw
Członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów
niebezpiecznych, realizując, zgodnie z art. 17 tej dyrektywy, nakaz uzyskiwania przez
władze państw członkowskich UE informacji na temat niebezpiecznych preparatów
wprowadzanych do obrotu na ich terytorium.
Projekt rozporządzenia, jako zgodny z obowiązującym prawem Wspólnoty Europejskiej,
skutkującym przyjęciem specyfikacji technicznych, wyłączony jest – na podstawie art. §
4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) - z procedury notyfikacji aktów
prawnych.
9
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na podmioty wprowadzające po raz pierwszy
w łańcuchu dostaw preparat niebezpieczny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Równolegle do uzgodnień międzyresortowych projektowana regulacja zostanie
przekazana do konsultacji następującym podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej,
2) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych,
3) Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych,
4) Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego,
5) Stowarzyszeniu Producentów Kosmetyków i rodków Czystości,
6) Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego,
7) Instytutowi Chemii Przemysłowej,
8) Instytutowi Przemysłu Organicznego,
9) Instytutowi Ochrony rodowiska,
10) Instytutowi Medycyny Pracy w Łodzi,
11) WWF Polska,
12) Greenpeace Polska,
13) Federacji Konsumentów,
14) Polskiemu Związkowi Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej,
15) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
16) Forum Związków Zawodowych,
17) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
18) Państwowemu Zakładowi Higieny,
19) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
20) Centrum Prawa Ekologicznego,
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik