Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1270
- Data wpłynięcia: 2008-08-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106
1270
– szkolenia i warsztaty dla osób sprawujących nadzór nad chemikaliami
w terenie – 20 000 zł.
W razie przesunięcia wejścia w życie projektowanej regulacji na rok 2009,
powyższe koszty należy zwiększyć o kwotę 85 000 zł, z przeznaczeniem na
zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.
3) Państwowa Inspekcja Handlowa
Szacowane koszty w 2009 roku – 503 891 zł, w tym:
– kalkulacja kosztów przewidzianych dla Specjalistycznego Laboratorium
Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej Głównego Inspektoratu
Inspekcji Handlowej;
– przewiduje
się, że w ramach kontroli realizowanych przez wojewódzkie
inspektoraty inspekcji handlowej w 2009 r. pobranych zostanie do ba-
dań około 200 próbek wyrobów w celu sprawdzenia czy nie zawierają
substancji chemicznych niedozwolonych lub dozwolonych, ale nie prze-
kraczających dozwolonych prawem poziomów.
Szacunkowy koszt badań 200 próbek w ww. laboratorium – 100 000 zł,
w tym:
– zakup odczynników i wzorców – 40 000 zł,
– zakup szkła laboratoryjnego – 30 000 zł,
– zakup elementów zużywalnych,
w tym kolumn chromatograficznych – 20 000 zł,
– zakup drobnego sprzętu – 10 000 zł;
– W 2009 r. konieczne będzie zabezpieczenie środków finansowych na
pokrycie kosztów wynagrodzenia 2 etatów w Specjalistycznym Labora-
torium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej Głównego
Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Zapotrzebowanie na te etaty zgło-
szono w toku prac legislacyjnych i znajduje ono odzwierciedlenie w re-
zerwie celowej na 2008 r.
31
Koszt wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 2 etatów (oparty na war-
tościach wynagrodzeń aktualnie obowiązujących w Głównym Inspekto-
racie Inspekcji Handlowej) wyniesie w 2009 r. – 103 891 zł (wynagro-
dzenia 89 032 zł wg wyliczenia 3709,66 zł x 2 etaty x 12 miesięcy oraz
pochodne od wynagrodzeń 14 859 zł);
– kalkulacja kosztów przewidzianych dla wojewódzkich inspektoratów In-
spekcji Handlowej;
– z uwagi na fakt, że Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienni-
czych i Analizy Instrumentalnej Głównego Inspektoratu Inspekcji Han-
dlowej w początkowym okresie roku 2009 może nie posiadać akredyta-
cji wszystkich metod badawczych służących analizom potrzebnym
w kontroli substancji chemicznych w wyrobach niezbędne będzie za-
pewnienie środków finansowych na badania laboratoryjne zlecane
przez wojewódzkie inspektoraty laboratoriom zewnętrznym. Przewiduje
się, że badaniom w takich laboratoriach w 2009 r. poddanych zostanie
około 100 próbek wyrobów. Przewidywany koszt badania jednej próbki
wynosi około 3 000 zł.
Koszt badania próbek ( 100 x 3 000 zł) wynosić będzie – 300 000 zł.
Kwota ta może być mniejsza, ponieważ po uzyskaniu akredytacji
wszystkich metod badawczych stosowanych przez ww. laboratorium
badania te będą wykonywane w tej jednostce.
4) Państwowa Inspekcja Pracy
Szacowane koszty w 2009 roku: 310 000 zł, w tym:
- organizacja
szkoleń dla dwóch grup inspektorów pracy kontrolujących
zagadnienia związane z REACH – 30 000 zł,
- dostosowanie
oprogramowania komputerowego wspomagającego in-
spektora pracy w kontroli zagadnień związanych z REACH – 200 000 zł,
- uczestnictwo przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy w pracach in-
stytucji biorących udział w systemie REACH – 30 000 zł,
32
– współpraca międzynarodowa – udział w pracach grup roboczych, wy-
miana informacji, w tym uczestnictwo przedstawicieli Państwowej In-
spekcji Pracy w pracach organów UE – 40 000 zł,
– koszty
tłumaczeń dokumentów i materiałów dotyczących REACH (np.
korespondencja z innymi organami w krajach UE) – 10 000 zł.
5) Inspekcja
Ochrony rodowiska
Szacowane koszty w 2009 roku – 1 137 392 zł, w tym:
– zwiększenie budżetu Głównego Inspektoratu Ochrony rodowiska
o 180 704 zł, w tym:
– wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 2 etatów – 100 704 zł (skut-
ki zwiększenia zatrudnienia o 1 etat wynoszą: 3570 zł x 1 etat x 12
miesięcy = 42 840 zł + pochodne od wynagrodzeń 7512 zł; razem
wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 1 etatu 50 352 zł),
– szkolenia dla pracowników GIO oraz wojewódzkich inspektoratów
ochrony środowiska zajmujących się problematyką REACH oraz
materiały pomocnicze – 80 000 zł;
– zwiększenie budżetu dla Inspekcji Ochrony rodowiska – łączna kwota
na wynagrodzenia wraz z pochodnymi na 12 miesięcy dla 19 etatów w wo-
jewódzkich inspektoratach inspekcji ochrony środowiska) w 2009 roku
– 956 688 zł, w tym:
– koszt wynagrodzeń w 13 województwach – ogółem 654 576 zł (wy-
nagrodzenie 3 570 zł x 12 miesięcy x 1 etat = 42 840 zł + pochodne
od wynagrodzeń 7 512 zł = 50 352 zł x 13 WIO ),
– koszt wynagrodzeń w województwie mazowieckim, śląskim
i wielkopolskim ogółem – 302 112 zł (wynagrodzenie 3 570 zł x 12
miesięcy x 2 etaty = 85 680 zł + pochodne od wynagrodzeń
15 024 zł = 100 704 zł x 3 WIO ).
Zadania Inspekcji Ochrony rodowiska umocowane zostały w art. 33 pro-
jektu ustawy. Realizacja tych różnorodnych zadań nie będzie możliwa bez
dalszego utrzymania dodatkowych pracowników zatrudnionych ze środków
rezerwy celowej w 2008 r., dla których utworzono 21 etatów, w tym 2 etaty
33
w Głównym Inspektoracie Ochrony rodowiska oraz 19 etatów w woje-
wódzkich inspektoratach ochrony środowiska (po jednym w każdym inspek-
toracie z wyjątkiem województw: mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskie-
go, gdzie kontrole w zakresie postępowania z chemikaliami są najbardziej
intensywne – w tych województwach potrzebne są po 2 nowe etaty). Po-
nadto Główny Inspektorat Ochrony rodowiska będzie musiał przeprowa-
dzić serię szkoleń dla pracowników GIO oraz wojewódzkich inspektoratów
ochrony środowiska zajmujących się problematyką REACH, jak również
zapewnić im niezbędną literaturę fachową.
Analiza
środków finansowych pozostających w dyspozycji Ministra rodo-
wiska na 2009 r. wykazała brak możliwości wygenerowania z nich puli na
zadania Inspekcji Ochrony rodowiska związane z nową polityką che-
miczną REACH. W 2008 r. wszystkie środki na utworzenie nowych stano-
wisk pracy, wynagrodzenia nowych pracowników oraz szkolenia związane
z REACH zostały przyznane z rezerwy celowej budżetu państwa.
W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie ocenić kosztów postępowań kar-
nych i w sprawach o wykroczenia.
W chwili obecnej nie jest możliwe określenie wysokości wpływów do budże-
tu z tytułu kar nakładanych na przedsiębiorców niestosujących się do wy-
mogów w zakresie produkcji i obrotu chemikaliami.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie nr 1907/2006 może osłabić konkurencyjność polskich
przedsiębiorstw sektora chemicznego w porównaniu z przedsiębiorstwami
najbardziej gospodarczo rozwiniętych państw UE. Z uwagi na szereg obo-
wiązków nakładanych rozporządzeniem nr 1907/2006 na przedsiębiorstwa
w zakresie ochrony człowieka i środowiska przed zagrożeniami stwarzany-
mi przez chemikalia, bardziej konkurencyjne niż obecnie mogą stać się du-
że międzynarodowe koncerny od lat zatrudniające specjalistów w tej dzie-
dzinie. Należy także zaznaczyć, że w gospodarczo rozwiniętych państwach
UE istnieje znacznie większa liczba firm konsultingowych niż w Polsce, co
34
także może wpływać na zmniejszenie konkurencyjności polskich przedsię-
biorstw. Ilościowe oszacowanie wpływu rozporządzenia nr 1907/2006 na
konkurencyjność jest niemożliwe na obecnym etapie.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Ustawa, poza zwiększeniem zatrudnienia w urzędach wymienionych
w pkt 3, nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedstawiony projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regio-
nalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi i środowisko
Projekt ustawy przez ustanowienie właściwych organów i organów nadzoru
będzie miał pozytywny wpływ na ochronę zdrowia ludzi i ochronę środowi-
ska przed zagrożeniami stwarzanymi przez substancje chemiczne.
07/11si
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1270
› Pobierz plik