eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wdrożenia nowego, unijnego rozporządzenia dotyczącego rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowania ograniczeń wobec chemikaliów (tzw. rozporządzenie REACH); nowelizacja zakłada wprowadzenie kary za nieprzestrzeganie jego przepisów i wskazuje instytucje nadzorujące

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1270
  • Data wpłynięcia: 2008-08-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 20, poz. 106

1270

25

18) Państwowemu Zakładowi Higieny,
19) Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy,
20) Centrum Prawa Ekologicznego,
21) Lidze Ochrony Przyrody,
22) Towarzystwu na Rzecz Ziemi,
23) Państwowej Radzie Ochrony rodowiska,
24) Państwowej Radzie Ochrony Przyrody.

Z uwagi na obowiązek przyjęcia dokładnie takich samych uregulowań w tej
sprawie, jakie obowiązują w Unii Europejskiej (w związku z wejściem w ży-
cie w dniu 1 czerwca 2007 r. rozporządzenia nr 1907/2006 oraz obowiązy-
waniem rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Ra-
dy z dnia 28 stycznia 2003 r. dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecz-
nych chemikaliów, Dz. Urz. UE L 63/1 oraz rozporządzenia (WE)
nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.
w sprawie detergentów, Dz. Urz. UE L 104/1) i współpracy z odpowiednimi
organami Komisji Europejskiej i państw członkowskich konsultacje dotyczy-
ły przede wszystkim zgodności przepisów ustawy z prawem wspólnotowym.

W ramach przeprowadzonych konsultacji przyjęto uzasadnione uwagi na-
stępujących podmiotów:
1) Instytutu Medycyny Pracy – dotyczącej konieczności zachowania aktu-
alności przesyłanych informacji na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy
o substancjach i preparatach chemicznych,
2) Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej
– dotyczącej doprecyzowania brzmienia wyłączenia z zakresu ustawy
o substancjach i preparatach chemicznych substancji i preparatów che-
micznych w postaci gotowych produktów przeznaczonych dla końco-
wego użytkownika, a będących kosmetykami,
3) Polskiego Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i rodków Czy-
stości – dotyczącej doprecyzowania kompetencji Inspekcji Handlowej

26

w zakresie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków określonych w ty-
tule II i IV rozporządzenia nr 1907/2006.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wprowadzenie zmian w ustawie o substancjach i preparatach chemicznych,
w ustawach kompetencyjnych i niektórych innych ustawach będzie miało
wpływ na sektor finansów publicznych. Zmianami w ustawie określane są
wymagane przez rozporządzenie nr 1907/2006 właściwe organy ds. współ-
pracy z Europejską Agencją Chemikaliów, Komisją Europejską i innymi
państwami członkowskimi oraz organy nadzoru. Zadania właściwych orga-
nów i organów nadzoru zostały określone w przyjętym przez KERM w dniu
19 czerwca 2007 r. dokumencie „Przewidywane podstawowe obowiązki dla
administracji państwowej wynikające z rozporządzenia REACH. Wykaz za-
dań.”, w którym Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych wy-
typowano jako właściwy organ w rozumieniu przepisów rozporządzenia
nr 1907/2006, natomiast Państwowa Inspekcja Sanitarna została ustano-
wiona podstawowym organem nadzoru w ramach tego rozporządzenia. Po-
nadto jako organy nadzoru w zakresie swoich kompetencji zostały wytypo-
wane Inspekcja Ochrony rodowiska, Państwowa Inspekcja Pracy, Inspek-
cja Handlowa, służba celna oraz Państwowa Straż Pożarna. Projekt ustawy
wprowadza dla wyżej wymienionych organów zadania określone w tym do-
kumencie.

Dodatkowo projekt ustawy ustala zadania tych organów w zakresie rozpo-
rządzenia nr 648/2004 w sprawie detergentów oraz rozporządzenia
nr 304/2003 dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów.

Właściwe wypełnianie powierzonych zadań przez wymienione powyżej
właściwe organy wymaga nakładów finansowych, określonych w dokumen-
cie przyjętym przez KERM w dniu 19 czerwca 2007 r. „Przewidywane pod-
stawowe obowiązki dla administracji państwowej wynikające z rozporzą-
dzenia REACH. Nakłady finansowe na realizację zadań.”

27


W rezerwie celowej w poz. 58 ustawy budżetowej na 2008 r. zaplanowano
środki na dofinansowanie realizacji zadań i obowiązków wynikających
z rozporządzenia nr 1907/2006 – system REACH.
Kwota
ogółem ujęta w rezerwie wynosi 5 290 tys. zł., w tym wydatki bieżące
5 208 tys. zł., wydatki majątkowe 82 tys. zł.

Rezerwa przeznaczona jest dla:
1. części 46 – Zdrowie w dziale 750 – Administracja publiczna w wysoko-
ści 67 tys. zł ( na wynagrodzenia z pochodnymi dla 1 etatu w Minister-
stwie Zdrowia oraz wydatki rzeczowe);
2. dla
działu 851 – Ochrona Zdrowia – 3 164 434 zł , w tym
1) Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych – 1 438 tys. zł
(na wynagrodzenia z pochodnymi dla 15 etatów oraz na wydatki
rzeczowe),
2) Państwowa Inspekcja Sanitarna (GIS i stacje) – 1 536 tys. zł (na
wynagrodzenia z pochodnymi dla 2 etatów w Głównym Inspektora-
cie Sanitarnym oraz na wydatki rzeczowe GIS i stacji);
dla części 42 – Sprawy wewnętrzne – 190 434 zł (inspekcja sani-
tarna MSWiA) (na wynagrodzenia z pochodnymi oraz na wydatki
rzeczowe);
3. dla innych działów i części (inspekcja handlowa, inspekcja ochrony

środowiska, Państwowa Inspekcja Pracy, służba celna) – 2 057 tys. zł.

W przypadku poszczególnych organów nadzoru (inspekcji sanitarnej, han-
dlowej, środowiska i pracy), w związku ze zwiększeniem w procesie legisla-
cyjnym nad projektem ustawy zakresu przydzielonych im zadań, szacowa-
ne są następujące skutki finansowe na 2009 rok:
1) Państwowa Inspekcja Sanitarna

Szacowane koszty w 2009 roku: 2 032 936,80 zł.
W związku ze wzrostem ilości zadań dla Państwowej Inspekcji Sanitar-
nej, w tym również w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, celowe jest:

28

a) zwiększenie budżetu GIS w 2009 roku o ok. 132 936,80 zł, w tym
na:
– wydatki płacowe (+ pochodne pracodawcy 10 936,80 zł)
o 72 000 zł, co związane jest z utrzymaniem zwiększonego za-
trudnienia w GIS o 2 osoby w Departamencie Higieny rodowi-
ska w Wydziale ds. Higieny Pracy GIS w korpusie służby cywil-
nej. Zakres obowiązków ww. pracowników będzie obejmował:
– prowadzenie i koordynacja spraw związanych z nadzorem
nad substancjami i preparatami chemicznymi, wynikających
z nowego pakietu legislacyjnego,
– opracowywanie wytycznych, raportów i sprawozdań z za-
kresu nadzoru nad substancjami i preparatami chemicznymi
wynikających z rozporządzenia nr 1907/2006.
Przewidywane wynagrodzenie – 3 000 zł x 12 miesięcy
x 2 osoby (+ pochodne pracodawcy na rok – 5 468,40 zł x 2)
= 72 000 zł (+10 936,80 zł);
– ponadto przewiduje się, że środki niezbędne na realizację roz-
porządzenia nr 1907/2006 w zakresie wydatków pozapłacowych
wyniosą w 2009 roku ok. 50 000 zł i będą związane z kosztami
uczestnictwa przedstawicieli Głównego Inspektoratu Sanitarne-
go w spotkaniach, konferencjach i warsztatach organizowanych
przez instytucje UE, w szczególności współpracą z Forum Eu-
ropejskiej Agencji Chemikaliów.
Przewidywany koszt: 5 wyjazdów zagranicznych x 5 000 zł
(przelot – 1 500 zł + uczestnictwo w warsztatach – 2 500 zł
+ 500 zł nocleg x 2 dni) x 2 osoby = 50 000 zł;
b) zwiększenie budżetu dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej

(wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne)
w 2009 r. o ok. 1 900 000 zł, w tym na:
- wydatki
pozapłacowe o ok. 1 450 000 zł, z przeznaczeniem na:

29

- szkolenia i warsztaty dla wyodrębnionej grupy specjalistów zaj-
mujących się nadzorem nad chemikaliami w terenie (ok. 100
osób) – 500 000 zł = (szkolenie 1 320 zł + nocleg 220 zł x 4 dni
+ dojazd 300 zł) x 2 szkolenia x 100 osób;
- szkolenia i warsztaty dla pracowników laboratoriów PIS zajmu-
jących się wykonywaniem analiz chemicznych w zakresie rozpo-
rządzenia nr 1907/2006 (badanie składu chemicznego prepara-
tu, badania składu wyrobu) – 500 000 zł = (szkolenie laborato-
ryjne 3 820 zł + nocleg 220 zł x 4 dni + dojazd 300 zł) x 2 szko-
lenia x 50 osób;
- techniczne zabezpieczenie działalności analitycznej laborato-
riów PIS związane z rozszerzeniem kompetencji organów PIS
o wykonywanie analiz chemicznych substancji, preparatów i wy-
robów – 450 000 zł = (zakup wzorców i odczynników 100 000 zł
+ zakup sprzętu podstawowego do analizy (zlewki itp.) 40 000 zł
+ analiza laboratoryjna preparatu/substancji/wyrobu 1 000 zł
x 10 analiz rocznie) x 3 laboratoria;
- wydatki inwestycyjne o ok. 450 000 zł z przeznaczeniem na do-
posażenie wybranych stacji WSSE w sprzęt laboratoryjny

= sprzęt do prostej analizy laboratoryjnej (spektrograf wraz
z komputerem i oprogramowaniem) 50 000 zł x 3 + sprzęt do
specjalistycznej analizy laboratoryjnej 100 000 zł x 3.
Zwiększenie etatów i środków finansowych dla Ministerstwa Zdrowia i jed-
nostek podległych lub nadzorowanych realizujących rozporządzenie RE-
ACH może nastąpić tylko w wyniku przyznania dodatkowych etatów i środ-
ków w budżecie części 46 – Zdrowie.

2) Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Admi-
nistracji

Szacowane koszty w 2009 roku: 125 000 zł, w tym:
– wydatki
płacowe wraz z pochodnymi – 87 000 zł,

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 60 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: