eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

Rządowy projekt ustawy o organizacji rynku rybnego

projekt ustawy dotyczy usprawnienia systemu organizacji rynku rybnego, obowiązku dokonywania transakcji pierwszej sprzedaży dorszy bałtyckich w centrach pierwszej sprzedaży, możliwości opracowania kodeksów dobrej praktyki rybackiej, doprecyzowania przepisów dotyczących m.in. tzw. karty sprzedaży, wystawianej w przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu produktów rybnych z połowów morskich, rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, udzielania pomocy finansowej na rynku rybnym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1210
  • Data wpłynięcia: 2008-10-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o organizacji rynku rybnego
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 34, poz. 168

1210

jest obliczana na podstawie rzeczywistych kosztów technicznych

i finansowych poniesionych w związku ze składowaniem ww. produktów,
udokumentowanych we Wspólnocie podczas poprzednich lat połowowych.
Organizacja producentów, która chce uzyskać pomoc finansową, jest obowiązana
prowadzić ewidencję utrwalonych i przechowywanych produktów rybnych. Spo-
sób prowadzenia ewidencji określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy
do spraw rybołówstwa.
Wycofanie produktów rybnych może być prowadzone wyłącznie w centrum
sprzedaży ryb i wymaga poinformowania o zaplanowanym wycofaniu inspektora
rybołówstwa, tak aby było możliwe dokonanie przez inspektora kontroli w za-
kresie zgodność informacji podanych w zgłoszeniu ze stanem faktycznym i po-
twierdzenie dokonania wycofania.
Organizacja producentów, która dokona wycofania produktów rybnych, wysta-
wia dokument wycofania. Projektowana ustawa wskazuje, co zawiera taki doku-
ment i jakie są zasady jego przekazywania i przechowywania oraz wskazuje, że
jego wzór określi w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw rybołów-
stwa.
Rozstrzygnięto również kwestię rozdysponowania wycofanych produktów ryb-
nych. Jako uprawnione do otrzymania i bezpłatnego rozdystrybuowania otrzy-
manych od organizacji producentów wycofanych produktów wskazano organiza-
cje pożytku publicznego, o których mowa w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96,
poz. 873, z późn. zm.).
W obecnie obowiązującej ustawie brak jest przepisów dotyczących ustalania
przez państwo członkowskie cen niezbędnych do zastosowania mechanizmów
interwencyjnych na rynku rybnym. Obecnie minister właściwy do spraw rybo-
łówstwa został upoważniony do określania corocznie, w drodze rozporządzenia,
wartości standardowej stosowanej do obliczania zryczałtowanej pomocy finan-
sowej, w podziale według przeznaczenia wycofywanych produktów.


20
Ponadto minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporzą-
dzenia, formę i sposób przekazywania przez organizację producentów danych
dotyczących działań interwencyjnych na rynku, organy i podmioty, którym są
przekazywane te dane, oraz terminy ich przekazywania, a także sposób, w jaki
oznacza się wycofane produkty rybne uznane za nienadające się do spożycia
przez ludzi, w celu skutecznego uniemożliwienia wprowadzenia ich do obrotu,
jak również wzory wniosków o przyznanie pomocy oraz dokumenty, które dołą-
cza się do wniosków. Planowane jest, że informacje będą przekazywane przede
wszystkim Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją
płatniczą.
Projekt ustawy przewiduje, że w celu późniejszego przekazania informacji Ko-
misji Europejskiej, Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa, w terminie 21 dni od
dnia ich otrzymania, informacje zawierające wykaz produktów rybnych, w od-
niesieniu do których organizacja producentów zamierza stosować ceny wycofa-
nia, planowane ceny wycofania poszczególnych produktów rybnych oraz okres,
w którym będą one miały zastosowanie, oraz zastosowane ceny wycofania, czyli
informacje określone w art. 17 ust. 4 rozporządzenia nr 104/2000. Ponadto dy-
rektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
został wskazany jako organ właściwy do publikowania przekazywanych przez
organizacje producentów informacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporzą-
dzenia Komisji (WE) nr 2509/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiającego
szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w za-
kresie przyznawania rekompensat finansowych za wycofywanie niektórych pro-
duktów rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 289 z 16.11.2000, str. 11; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 4, t. 4, str. 339).
Przepisy dotyczące przyznawania pomocy finansowej zostały uzupełnione o nie-
zbędne uprawnienia kontrolne dla organu właściwego do udzielania pomocy fi-
nansowej. Dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Moderni-
zacji Rolnictwa jest uprawniony do przeprowadzania kontroli organizacji

21
producentów rybnych oraz podmiotów uczestniczących w realizacji prowadzo-
nych przez te organizacje działań interwencyjnych, w zakresie spełnienia warun-
ków do przyznania pomocy finansowej. Kontrola będzie wykonywana na pod-
stawie imiennego upoważnienia, a osoba ją prowadząca będzie upoważniona do
podejmowania określonych w ustawie czynności kontrolnych.
Przy czym możliwe będzie powierzenie przeprowadzenia powyższych kontroli
innym jednostkom organizacyjnym, dysponującym odpowiednimi warunkami
organizacyjnymi, kadrowymi i technicznymi. Warunki organizacyjne, kadrowe
i techniczne, jakie powinny spełniać takie jednostki, określi, w drodze rozporzą-
dzenia, minister właściwy do spraw rybołówstwa. Ponadto minister właściwy do
spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia, wzór imiennego upoważ-
nienia do wykonywania czynności kontrolnych oraz zasady sporządzania i wzór
protokołu z czynności kontrolnych.
Rozdział ten zawiera ponadto nowe przepisy, wskazujące ministra właściwego
do spraw rybołówstwa lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych
jako właściwe organy państwa członkowskiego do przekazywania Komisji Euro-
pejskiej określonych danych.
Minister właściwy do spraw rybołówstwa został wskazany jako właściwy
do przekazywania informacji, o których mowa w art. 1 – 7 rozporządzenia Ko-
misji (WE) nr 80/2001 z dnia 16 stycznia 2001 r. ustanawiającego szczegółowe
zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w zakresie notyfika-
cji dotyczących uznawania organizacji producentów, ustalania cen oraz inter-
wencji w zakresie organizacji wspólnego rynku produktów rybołówstwa i akwa-
kultury (Dz. Urz. WE L 13 z 17.01.2001, str. 3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdz. 4, t. 5, str. 3). W szczególności są to informacje o uznaniu orga-
nizacji producentów, związku organizacji producentów oraz organizacji między-
branżowej, o cenach wycofania stosowanych przez organizacje producentów
rybnych, o ilości wyładowanych, sprzedanych, wycofanych, przejętych oraz
wartości sprzedanych produktów rybnych wymienionych w załączniku nr I i IV
do rozporządzenia nr 104/2000, o produktach, o których mowa w załączniku nr I

22
do rozporządzenia nr 104/2000, o ilości wyładowanych, sprzedanych, przecho-
wywanych oraz wartości sprzedanych produktów wymienionych w załączniku
nr II do rozporządzenia nr 104/2000, o ilości wyładowanych, sprzedanych, do-
starczonych do przetwórstwa oraz wartości dostarczonych do przetwórstwa pro-
duktów wymienionych w załączniku nr II do rozporządzenia nr 104/2000, a tak-
że o kosztach technicznych utrwalania i przechowywania produktów
wymienionych w załączniku nr I i II do rozporządzenia nr 104/2000.
Natomiast minister właściwy do spraw finansów publicznych został wskazany
jako właściwy do przekazywania Komisji Europejskiej informacji o cenach i ilo-
ści importowanych produktów zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 2306/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do zgłaszania
cen przywożonych produktów rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 348 z 21.12.2002,
str. 94; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 4, t. 5, str. 361) – dotyczy
produktów wymienionych w załącznikach nr I – IV rozporządzenia nr 104/2000,
dla których ustalone zostały ceny referencyjne i które są dopuszczone do swo-
bodnego obrotu.
W tym samym rozdziale został zawarty również przepis umożliwiający ustano-
wienie, przy zachowaniu zgodności z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi
wsparcia państwa w sektorze rybackim, innej pomocy finansowej niż wcześniej
wskazana, której minister właściwy do spraw rybołówstwa będzie mógł udzielać,
w zakresie określonym w przepisach Unii Europejskiej, w odniesieniu do pro-
dukcji, pierwszej sprzedaży i przetwórstwa produktów rybnych. Projekt przewi-
duje, że Rada Ministrów będzie mogła, w drodze rozporządzenia, określić cele,
na jakie pomoc będzie przyznawana, warunki jej dopuszczalności, tryb udziela-
nia oraz sposób jej monitorowania, mając na względzie konieczność efektywne-
go i skutecznego wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej
udzielania.
Rozdział ósmy (Nadzór, kontrola i monitorowanie obrotu niektórymi gatunkami
ryb) zawiera istniejące w obecnej ustawie regulacje związane z zapewnieniem

23
realizacji przez Rzeczpospolitą Polską obowiązków związanych z monitorowa-
niem, a także z niezbędnym w handlu wewnątrzwspólnotowym dokumentowa-
niem połowów oraz obrotu następującymi gatunkami ryb: tuńczykiem błękitno-
płetwym, włócznikiem, opastunem oraz Dissostichus spp. (antarem),
w szczególności wskazania organu właściwego do wykonywania niektórych
obowiązków związanych z dokumentowaniem połowów i obrotu, wynikających
z rozporządzenia nr 1984/2003 oraz rozporządzenia nr 1035/2001. Obowiązki te
realizują minister właściwy do spraw rybołówstwa lub okręgowy inspektor rybo-
łówstwa morskiego.
W projektowanej ustawie wprowadzono również przepisy dotyczące kontroli
wprowadzania do obrotu produktów rybnych z gatunków objętych wzmożoną
kontrolą ochrony zasobów na podstawie przepisów Unii Europejskiej lub umów
czy porozumień międzynarodowych. Przy czym przepisy te nie wprowadzają
nowego trybu kontroli produktów rybnych ani nie zmieniają właściwości orga-
nów w tego rodzaju sprawach. Przewidują one jedynie, że w przypadku koniecz-
ności wprowadzenia – w celu realizacji obowiązków wynikających z prawa Unii
Europejskiej, umów lub porozumień międzynarodowych – dodatkowej doku-
mentacji pochodzenia produktów lub innych obowiązków dotyczących obrotu,
możliwa będzie ich sprawna realizacja.
Chodzi tu przede wszystkim o zapewnienie udokumentowania pochodzenia ta-
kich produktów, jak również kontroli, czy zostały one złowione zgodnie
z warunkami połowów ustalonymi dla danych gatunków. Przepisy te są niezbęd-
ne do realizacji przez Rzeczpospolitą Polską obowiązków wynikających z rozpo-
rządzenia Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiającego
środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz. Urz. UE L 248
z 22.10.2007, str. 17). W związku z tym, że analogiczne środki mogą zostać
przyjęte również dla innych gatunków, zdecydowano się na wprowadzenie
w projektowanej ustawie fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego
do spraw rybołówstwa do określenia warunków, trybu i sposobu realizacji takich
obowiązków.

24
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: