Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
nominalną obligacji, o której mowa w ust. 2, Minister Finansów zastrzega sobie prawo redukcji
zleceń wynikających z dyspozycji przedstawienia do przedterminowego wykupu. Stopa redukcji
jest podawana do wiadomości w sposób, o którym mowa w art. 11.
Rozdział 10
Wykup obligacji
§ 49.
1. Wykup obligacji, wraz z wypłatą należnych odsetek, następuje ze środków budżetu państwa za
pośrednictwem Krajowego Depozytu , w zależności od sposobu sprzedaży:
1) w drodze zapłaty, w sposób, o którym mowa w § 39 ust. 2;
2) poprzez zamianę wierzytelności posiadacza obligacji na poczet ceny zakupywanych przez
niego obligacji kolejnych emisji.
3) gotówką - po stawieniu się posiadacza obligacji w punkcie sprzedaży obligacji, w którym jest
umiejscowiona obligacja, jeżeli umiejscowienie nie ustało, lub w dowolnym punkcie sprzedaży
obligacji, jeżeli obligacje nie podlegały umiejscowieniu;
4) przelewem - na rachunek bankowy posiadacza obligacji, pod warunkiem złożenia przez niego,
w terminie i na zasadach określonych w liście emisyjnym, odpowiedniej dyspozycji przelewu
albo - w przypadku obligacji zdeponowanych na rachunku papierów wartościowych - na służący
do jego obsługi rachunek pieniężny;
2. Minister Finansów wskaże w liście emisyjnym, który ze sposobów, o których mowa w ust. 1,
ma zastosowanie przy wykupie.
3. Wykup obligacji wraz z wypłatą należnych odsetek następuje za pośrednictwem Krajowego
Depozytu, z zastrzeżeniem, że na rzecz posiadaczy obligacji, znajdujących się w rejestrze
nabywców obligacji w dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji, realizacja praw następuje za
pośrednictwem podmiotów, o których mowa w § 15, prowadzących ten rejestr.
4. Posiadacz obligacji, znajdujących się w dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji w
rejestrze nabywców obligacji, jest obowiązany w celu dokonania wykupu stawić się w punkcie
sprzedaży obligacji, nie później niż w ciągu roku od dnia wykupu obligacji.
5. W przypadku przedterminowego wykupu obligacji wykup następuje wyłącznie w drodze
zapłaty, w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub przelewem, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 .
§ 50.
1. Wierzytelność z tytułu obligacji może być zaliczona na poczet ceny zakupu obligacji Skarbu
Państwa kolejnych emisji, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Minister Finansów, przed terminem wykupu obligacji, ogłasza w sposób określony w § 11,
wykaz obligacji kolejnych emisji, za które ich nabywcy mogą dokonać zapłaty w sposób
określony w ust. 1.
§ 51.
1. Spełnienie świadczenia z obligacji następuje według stanu posiadania obligacji w dniu
ustalenia praw do świadczeń z obligacji.
2. Dzień ustalenia praw do świadczenia z tytułu obligacji przypada w terminach określonych w
liście emisyjnym.
§ 52.
Jeżeli dzień, w którym na podstawie rozporządzenia lub listu emisyjnego powstaje obowiązek
wykonania czynności, przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub inny wolny dzień
od pracy, termin wykonania tej czynności upływa w pierwszym dniu roboczym po tym dniu.
§ 53.
Rozporządzenie wchodzi w życie z po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER FINANSÓW
W POROZUMIENIU
MINISTER SKARBU PA STWA
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126,
poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i
Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260
i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959,
Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz.
727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119,
Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków emitowania obligacji
skarbowych uprawniających do określonych świadczeń niepieniężnych stanowi wypełnienie
delegacji ustawowej zawartej w art. 92 ust. 2 ustawy z dnia ………………….. o finansach
publicznych. Wykonując delegację ustawową Minister Finansów, kierując się koniecznością
optymalnego zaspokajania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz efektywnego
zarządzania długiem Skarbu Państwa, określił w przedmiotowym rozporządzeniu warunki
emitowania obligacji skarbowych uprawniających do określonych świadczeń niepieniężnych w
zamian za te obligacje.
Rozporządzenie nie przewiduje bonów skarbowych zamiennych na określone
świadczenia niepieniężne jakim są akcje lub udziały. Wynika to z faktu, że ten papier
wartościowy nie jest w praktyce używany do konstruowania papierów wartościowych
zamiennych na określone świadczenia. Należy mieć na uwadze, że bon skarbowy jest papierem
krótkoterminowym (maksymalnie 52-tygodniowym) sprzedawanym z dyskontem oraz nie
występuję w obrocie na rynku regulowanym. Tak wiec, z punktu widzenia ekonomicznego
emisja bonów skarbowych z prawem zamiany na określone świadczenia niepieniężne sprzeczna
byłaby z istotą papieru wartościowego zamiennego, który jest formą hybrydowego finansowania
potrzeb pożyczkowych emitenta. Bon skarbowy mógłby być użyty w zasadzie do skonstruowania
papieru wartościowego zamiennego na określone świadczenia niepieniężne, gdyby zmieniły się
jego istotne elementy, co sprzeczne byłoby jednak z rozwiązaniami systemowymi dotyczącymi
tego skarbowego papieru wartościowego.
W niniejszym projekcie rozporządzenia zamieszczono przepisy dotyczące m. in.:
jednostkowej wartości nominalnej obligacji, waluty, w której może następować emisja, zasad i
trybów sprzedaży obligacji, podmiotów, którym obligacje są oferowane do nabycia, ograniczeń
co do obrotu tymi papierami, sposobu realizacji świadczeń z tytułu posiadanych obligacji.
W myśl projektu rozporządzenia obligacje skarbowe uprawniających do określonych
świadczeń niepieniężnych w zamian za te obligacje będą mogły być emitowane w szczególności
jako obligacje: o zmiennej stopie procentowej, o stałej stopie procentowej, indeksowane,
zerokuponowe.
Obligacje będą nominowane w walucie polskiej. Wartość nominalna obligacji została
określona jako 100 złotych lub jej wielokrotność.
Przedmiotowe obligacje nie będą miały formy dokumentu i będą rejestrowane w depozycie
papierów wartościowych prowadzonym przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.
Krąg podmiotów, które będą mogły nabywać dane skarbowe papiery wartościowe został
określony w § 10 projektu rozporządzenia. Zgodnie z nim, obligacje będą mogły być nabywane
przez rezydentów i nierezydentów, będących osobami fizycznymi lub osobami prawnymi, oraz
spółki nie posiadające osobowości prawnej. Obligacje będą mogły być przedmiotem obrotu
pomiędzy podmiotami, o których mowa powyżej, przy zachowaniu warunków określonych w
przepisach regulujących obrót dewizowy, a także obrót instrumentami finansowymi, ofertę
publiczną i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu
obrotu oraz nadzór nad rynkiem kapitałowym. Minister Finansów będzie mógł jednak zastrzec w
liście emisyjnym, iż obligacje mogą być przedmiotem obrotu wyłącznie pomiędzy określonymi
podmiotami, oraz termin, w którym obligacje podlegają ograniczeniom w obrocie. Takie
ograniczenie w obrocie, z którego Minister Finansów może w ogóle nie skorzystać, będzie
uwzględniało przepisy prawa wspólnotowego, w szczególności dotyczące zasady przepływu
kapitału.
Minister Finansów będzie mógł ponadto, na podstawie umowy, przyznać określonym
podmiotom wyłączne prawo składania ofert zakupu na obligacje lub wyłączne prawo składania
ofert zakupu na obligacje w całości lub części emisji. Informacje o zawarciu takiej umowy
Minister Finansów będzie podawał do wiadomości publicznej, w środkach masowego przekazu,
w szczególności za pomocą elektronicznych systemów informacji, w dniu podania listu
emisyjnego do wiadomości publicznej.
Tryb nabywania obligacji został uregulowany w § 12 projektu rozporządzenia. Obligacje będą
mogły być nabywane przez subskrypcję, przetarg, zamianę, sprzedaż w punktach sprzedaży
obligacji, sprzedaż za pomocą systemów teleinformatycznych.
Cena nabycia jednej obligacji zamiennych na akcje lub udziały Skarbu Państwa w spółkach
handlowych będzie mogła być niższa, równa lub wyższa od wartości nominalnej jednej obligacji.
Cenę lub sposób jej ustalenia określi list emisyjny.
Zgodnie z projektem rozporządzenia subskrypcję, tzn. sprzedaż obligacji w drodze zapisów
na obligacje będą mogli prowadzić Dealerzy Skarbowych Papierów Wartościowych, uczestnicy
bezpośredni Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S. A., agent emisji lub podmioty,
które na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów będą prowadzić sprzedaż obligacji na
rynku pierwotnym oraz ich obsługę, w trybie i zgodnie z zasadami ustalonymi przez Krajowy
Depozyt Papierów Wartościowych S. A.
W kolejnym rozdziale projektu rozporządzenia zamieszczono przepisy dotyczące zasad i
trybów sprzedaży obligacji skarbowych na przetargach. Zasadą jest, że obligacje będą oferowane
do sprzedaży w drodze przetargów, organizowanych przez agenta emisji.
Sprzedaż obligacji w drodze zamiany będzie polegała na zaliczeniu na poczet ceny nabywanych
obligacji wierzytelności z tytułu obligacji podlegających wykupowi. Zamianę, podobnie jak
subskrypcję, będą mogli prowadzić Dealerzy Skarbowych Papierów Wartościowych, uczestnicy
bezpośredni Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S. A., agent emisji lub podmioty,
które na podstawie umowy zawartej z Ministrem Finansów będą prowadzić sprzedaż obligacji na
rynku pierwotnym oraz ich obsługę, w trybie i zgodnie z zasadami ustalonymi przez Krajowy
Depozyt Papierów Wartościowych S.A. oraz zgodnie z przepisami niniejszego projektu
rozporządzenia.
Zgodnie z projektem rozporządzenia obligacje będą mogły być nabywane także w
punktach sprzedaży obligacji lub za pomocą systemów teleinformatycznych , przy zachowaniu
najwyższych standardów bezpieczeństwa. Sprzedaż obligacji w punktach sprzedaży obligacji lub
za pomocą systemów teleinformatycznych , dla obligacji o danym terminie wykupu będzie się
rozpoczynała w terminie określonym w liście emisyjnym.
Zgodnie z projektem rozporządzenia Minister Finansów będzie miał prawo odkupywać
obligacje przed upływem terminu, na jaki zostały wyemitowane. Obligacje będą odkupywane: w
drodze bezpośredniej oferty skierowanej do posiadacza obligacji lub na jednym lub więcej
przetargach, które będą się odbywały w terminach określonych w liście emisyjnym.
Odkup obligacji na przetargach będzie prowadzony przez agenta emisji, na podstawie
umowy zawartej z Ministrem Finansów. Uczestnikami przetargów odkupu będą mogły być
podmioty posiadające konto depozytowe lub rachunek papierów wartościowych prowadzony w
Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S. A. otwarty co najmniej na jeden dzień przed
przetargiem odkupu. Podmioty nie będące uczestnikami przetargu będą mogły składać oferty
sprzedaży obligacji za pośrednictwem uczestników przetargu.
W projekcie rozporządzenia Minister Finansów zastrzegł sobie prawo do wezwania
posiadaczy obligacji o danym terminie wykupu do przedstawienia ich do przedterminowego
wykupu. Minister Finansów będzie mógł także przyznać posiadaczowi obligacji, w liście
emisyjnym, prawo wezwania emitenta do przedterminowego wykupu obligacji, po upływie
określonego okresu i po określonej cenie, która będzie mogła być niższa, równa lub wyższa od
wartości nominalnej obligacji.
Wykup obligacji oraz wypłata należnych odsetek, będzie następował ze środków budżetu
państwa za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. w drodze
zapłaty za pośrednictwem rachunków w Narodowym Banku Polskim lub poprzez zamianę
wierzytelności posiadacza obligacji na poczet ceny zakupywanych przez niego obligacji
kolejnych emisji, gotówką lub przelewem.
Spełnienie świadczenia z obligacji będzie następowała według stanu posiadania obligacji w
dniu ustalenia praw do świadczeń z obligacji.
Ponadto, żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia w
trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U nr 169, poz. 1414). Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu w Biuletynie
Informacji Publicznej z chwilą przekazania projektu do uzgodnień z członkami Rady Ministrów.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 92 ust. 2 ustawy z
dnia ……………………………. o finansach publicznych .
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziaływa przede wszystkim na podmioty, które będą mogły nabywać
obligacje skarbowe przeznaczone na zamianę zobowiązań Skarbu Państwa. Dotyczy on także
podmiotów, którym Minister Finansów powierzy organizowanie przetargów obligacji.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik
-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik
-
1181-001
› Pobierz plik