eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE



Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia .................................... r.
w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania
niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych,
z wyjątkiem Skarbu Państwa

Na podstawie art. 88 ust. 2 ustawy z dnia ......................... r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr .........., poz. ................) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Ograniczeń dotyczących zaciągania przez jednostki sektora finansów publicznych, z
wyjątkiem Skarbu Państwa, zobowiązań finansowych, których wartość nominalna należna do
zapłaty w dniu wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania
transakcji, nie stosuje się w przypadku zobowiązań finansowych, nominowanych w walutach
obcych, zaciąganych:
1) w formie kredytów i pożyczek:
a) w międzynarodowych instytucjach finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest
członkiem lub z którymi podpisała umowę o współpracy,
b) w bankach, ze środków pochodzących z linii kredytowych, które zostały udostępnione
przez instytucje, o których mowa w lit. a,
c) od osób prawnych, utworzonych w drodze ustawy, ze środków pochodzących z linii
kredytowych, które zostały udostępnione przez instytucje, o których mowa w lit. a,
d) od rządów lub instytucji rządowych państw obcych, na mocy porozumień zawieranych
przez Radę Ministrów z właściwym rządem lub instytucją rządową;

2)
w formie obligacji o terminie wykupu dłuższym niż rok, emitowanych na
międzynarodowych rynkach kapitałowych;
3) w celu ustanowienia zabezpieczenia na rzecz Skarbu Państwa, w związku z udzielanymi
przez Skarb Państwa poręczeniami lub gwarancjami.
2. Ograniczeń, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się również w przypadku:
1) zobowiązań finansowych objętych poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa lub
podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i d;
2) zobowiązań finansowych zaciągniętych w celu współfinansowania przedsięwzięcia, którego
jednym ze źródeł finansowania są środki uzyskane w wyniku zaciągnięcia zobowiązania
objętego poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa, lub podmiotów, o których mowa w
ust. 1 pkt 1 lit. a i d;
3) zobowiązań finansowych, które mogą powstać w wyniku otrzymania środków bezzwrotnych
podlegających zwrotowi w przypadku niewypełnienia warunków zawartych w umowie, na
podstawie której są otrzymane od podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i d, oraz
instytucji, których organem założycielskim jest Unia Europejska, w szczególności z środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
§ 2.
Zobowiązania finansowe, o których mowa w § 1, mogą być zaciągane jedynie na finansowanie
wydatków inwestycyjnych nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub
przychodach jednostki sektora finansów publicznych.

§ 3.
Jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa, mogą zaciągać
zobowiązania finansowe, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, jedynie w przypadku, gdy uzyskały
ocenę wiarygodności kredytowej na poziomie inwestycyjnym, wydaną przez jedną spośród
agencji oceniających wiarygodność kredytową (agencje ratingowe), które wraz z
odpowiadającymi im przedziałami ocen wiarygodności kredytowej na poziomie inwestycyjnym
wskaże minister właściwy do spraw finansów publicznych.
§ 4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ............................ r.1)
RADA
MINISTRÓW




1) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 r.
w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych
zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.
(Dz. U. Nr 112, poz. 757).





Uzasadnienie

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przypadków, w których nie stosuje się
ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora
finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa, ma swą podstawę prawną w art. 88 ust. 2
ustawy z dnia ...................... r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr .........., poz. .........).
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie przypadków, w których
nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez
jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa. (Dz. U. Nr 112, poz. 757),
wydane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz.2104, z późn. zm.).
Rozporządzenie daje możliwość zaciągania zobowiązań finansowych wyrażonych w
walutach obcych w ściśle określonych przypadkach. Ma ono na celu przede wszystkim
umożliwienie korzystania z zagranicznych środków finansowych. Zagraniczne instytucje
finansowe z uwagi na wewnętrzne procedury oraz ograniczenie zawarte w ustawie o finansach
publicznych, nie mogłyby wspierać finansowo przedsięwzięć realizowanych w Polsce.
Zobowiązania finansowe, do których nie stosuje się ograniczeń wynikających z art. 64 ust
1 ustawy o finansach publicznych, mogą być zaciągane na finansowanie wydatków
inwestycyjnych Planowanie inwestycyjne oraz wdrażanie projektów inwestycyjnych wymaga
znacznych nakładów finansowych. Chodzi więc, przede wszystkim, o finansowanie wieloletnich
inwestycji.
Wymóg uzyskania oceny wiarygodności kredytowej na poziomie inwestycyjnym
(ratingu) będzie obowiązywał tylko te podmioty sektora finansów publicznych, które zamierzają
zaciągnąć zobowiązania finansowe nominowane w walutach obcych w formie obligacji. Rating
jest oceną wiarygodności kredytowej podmiotu zaciągającego wierzytelności pieniężne lub
emitującego dłużne papiery wartościowe, oznaczającą jego zdolność do wywiązywania się z
zobowiązań, wystawioną przez agencję ratingową, która dokonuje oceny w sposób niezależny i
obiektywny. Ponieważ każda agencja ratingowa może wydawać rodzajowo inne oceny
wiarygodności kredytowej, Minister Finansów będzie wskazywał agencje ratingowe, które z
uwagi na niepodważalną rangę na rynku międzynarodowym będą jako jedyne uprawnione do
dokonywania oceny podmiotów sektora finansów publicznych wraz z odpowiadającymi im
przedziałami ocen wiarygodności kredytowej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 88 ust. 2 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).

2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny

Projekt rozporządzenia oddziałuje na podmioty sektora finansów publicznych.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

7. Konsultacje społeczne

Przedmiotowy projekt zostanie przekazany do rozpatrzenia Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu.


Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.






Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia .............................. r.
w sprawie warunków emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sieci sprzedaży
detalicznej
Na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia ........................... r. o finansach publicznych (Dz.
U. Nr ..........., poz. ...........) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki emitowania obligacji skarbowych oferowanych w sieci
sprzedaży detalicznej, w tym obligacji oszczędnościowych, o których mowa w art. 96 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych, zwanych dalej "obligacjami", w szczególności:
1) jednostkową wartość nominalną obligacji;
2) walutę, w której może następować emisja;
3) zasady i tryb sprzedaży, w tym termin lub sposób ustalenia ceny sprzedaży emitowanych
obligacji na rynku pierwotnym;
4) podmioty, którym obligacje danej emisji są oferowane do nabycia na rynku pierwotnym;
5) ograniczenia co do obrotu obligacjami na rynku pierwotnym i wtórnym;
6) sposób realizacji świadczeń z tytułu obligacji.

§ 2.

1. Wartość nominalną obligacji oferowanych w sieci sprzedaży detalicznej określa list emisyjny.
2. Obligacje są nominowane w walucie polskiej lub w euro.
3. Każda z emisji obligacji może obejmować wiele serii.
4. Nominał obligacji wynosi 100 zł (sto złotych) lub wielokrotność tej kwoty albo 100 (sto euro)
lub wielokrotność tej kwoty.
5. Obligacje są na okaziciela.
6. Warunkiem dojścia emisji do skutku jest podanie listu emisyjnego do wiadomości publicznej
w środkach masowego przekazu o zasięgu ogólnopolskim, w szczególności za pomocą
elektronicznych systemów informacji. Emisja następuje z dniem rozliczenia pieniężnego
sprzedaży.
7. Wartość emisji obligacji jest równa wartości nominalnej obligacji sprzedanych.

§ 3.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) liście emisyjnym - rozumie się przez to akt emisyjny wydawany przez Ministra Finansów , na
podstawie art. 93 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 1, zawierający szczegółowe warunki emisji
obligacji;
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 81 . [ 82 ] . 83 ... 90 ... 130 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: