Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych
projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1181
- Data wpłynięcia: 2008-10-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o finansach publicznych
- data uchwalenia: 2009-08-27
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240
1181-WYKONAWCZE
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt zostanie przekazany do rozpatrzenia Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Wstępny projekt.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ........................................
w sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do
państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu
poręczeń i gwarancji
Na podstawie art. 68 ust. 5 ustawy z dnia ............................... r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr .........., poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do:
1) państwowego długu publicznego i długu Skarbu Państwa z tytułu:
a) wyemitowanych papierów wartościowych,
b) zaciągniętych kredytów i pożyczek,
c) przyjętych depozytów,
d) zobowiązań wymagalnych;
2) wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji.
§ 2.
Wartość wyemitowanych papierów wartościowych oblicza się według ich wartości nominalnej,
rozumianej jako:
1) kwota świadczenia głównego z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych, należna do
zapłaty w dniu ich wykupu;
2) kwota świadczenia głównego z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych, z których
zobowiązania finansowe są indeksowane lub kapitalizowane z uwzględnieniem przyrostu
kapitału, wynikającego ze sposobu indeksacji lub kapitalizacji danego papieru
wartościowego, naliczona na koniec okresu sprawozdawczego.
§ 3.
1. Wartość zaciągniętych kredytów i pożyczek oblicza się według wartości nominalnej,
rozumianej jako kwota świadczenia głównego z tytułu zaciągniętej pożyczki lub kredytu, należna
do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania.
2. Wartość przyjętych depozytów oblicza się według wartości nominalnej rozumianej jako
kwotę kapitału, którą dłużnik zobowiązany jest zapłacić wierzycielowi, zgodnie z warunkami
określonymi w umowie, w przypadku gdyby depozyt był likwidowany; wartość nominalna
depozytu jest to wartość, od której nalicza się oprocentowanie.
3. W przypadku zaciągniętych kredytów i pożyczek lub przyjętych depozytów, z których
zobowiązania finansowe są indeksowane lub kapitalizowane, stosuje się odpowiednio przepis § 2
pkt 2.
§ 4.
1. Wartość wymagalnych zobowiązań, z wyłączeniem zobowiązań z tytułu gwarancji i
poręczeń, obejmuje kwotę zobowiązań, których termin płatności minął, a nie są przedawnione ani
umorzone, z wyłączeniem odsetek. W przypadku gdy zobowiązania wymagalne są indeksowane
lub kapitalizowane, stosuje się odpowiednio przepis § 2 pkt 2.
2. Wartość nominalna zobowiązań wyrażonych w walutach obcych podlega przeliczeniu na
walutę polską według średniego kursu walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski,
obowiązującego w ostatnim dniu roboczym danego okresu sprawozdawczego.
§ 5.
1. Wartość zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji określa się według wartości nominalnej
niewymagalnych oraz wymagalnych zobowiązań z tych tytułów, z wyłączeniem wzajemnych
tego rodzaju zobowiązań podmiotów sektora finansów publicznych, z tym że:
1) wartość nominalna niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oznacza kwotę,
którą poręczyciel (gwarant) byłby zobowiązany zapłacić, gdyby dłużnik, za którego udzielono
poręczenia (gwarancji), nie dokonał spłaty zobowiązania samodzielnie; w przypadku kredytów i
pożyczek objętych poręczeniami (gwarancjami) uwzględnia się zarówno kwotę świadczenia
głównego (kapitału), jak i świadczeń ubocznych, jeżeli zostały objęte poręczeniem (gwarancją);
2) wartość nominalna wymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oznacza kwotę
świadczenia poręczyciela (gwaranta), należną do zapłaty, obejmującą również świadczenia
uboczne.
2. Do wyliczenia wartości nominalnej zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją,
podlegającego oprocentowaniu według zmiennych stóp procentowych, przyjmuje się stopę
procentową obowiązującą w ostatnim dniu danego okresu sprawozdawczego.
3. Do wyliczenia wartości nominalnej zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją,
wyrażonego w walucie obcej, przyjmuje się średni kurs walut obcych, ogłaszany przez
Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roboczym danego okresu
sprawozdawczego.
4. Wyliczenie wartości nominalnej zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją,
zaciągniętego do wysokości z góry nie oznaczonej, następuje w formie prognozy, przy
zastosowaniu zasady ostrożnej wyceny.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ........................ r.1)
MINISTER FINANSÓW
1) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w
sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego,
długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz. U. Nr 112, poz. 759).
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości
zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości
zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji ma swą podstawę prawną w art. 68 ust. 5 ustawy z dnia
............................. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr ........, poz. ............).
W materii, którą reguluje projektowane rozporządzenie, obowiązuje obecnie
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu
ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu
Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz. U. Nr 112, poz. 759) wydane
na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249,
poz.2104, z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych łączną kwotę państwowego długu publicznego
oblicza się jako wartość nominalna zobowiązań, przy wyłączeniu zobowiązań wzajemnych
jednostek sektora finansów publicznych. Art. 61 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określa
katalog przedmiotowy państwowego długu publicznego tj. zobowiązań finansowych zaliczanych
do długu. Niniejsze rozporządzenie określa jak liczy się wartość nominalną każdego rodzaju
tytułu dłużnego, tzn. papierów wartościowych, pożyczek i kredytów, przyjętych depozytów,
zobowiązań wymagalnych oraz wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji.
Rozporządzenie nie rozróżnia sposobu ustalania zobowiązań finansowych zaliczanych do
państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, ponieważ dług Skarb Państwa
zaliczony jest państwowego długu publicznego. Sposób ustalania wartości nominalnej
zobowiązań zaliczonych do państwowego długu publicznego i do długu Skarbu Państwa jest
więc ten sam.
Wartość nominalną wyemitowanych papierów wartościowych oblicza się jako kwotę
świadczenia głównego z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych, należną do zapłaty w
dniu ich wykupu. W przypadku, gdy kwota świadczenia głównego z tytułu wyemitowanych
papierów wartościowych, z których zobowiązania finansowe są indeksowane lub kapitalizowane,
kwotę główną uwzględnia się z przyrostem kapitału, wynikającym ze sposobu indeksacji lub
kapitalizacji danego papieru wartościowego.
Wartość nominalną zaciągniętych kredytów i pożyczek oblicza się jako kwotę
świadczenia głównego z tytułu zaciągniętej pożyczki lub kredytu, należną do zapłaty w dniu
wymagalności zobowiązania. W przypadku zaciągniętych kredytów i pożyczek, z których
zobowiązania finansowe są indeksowane lub kapitalizowane, wartość nominalną oblicza się
podobnie jak przy papierach wartościowych.
Wartość przyjętych depozytów oblicza się jako kwotę depozytu, którą dłużnicy zgodnie z
zawartą umową zobowiązani są zapłacić wierzycielom w terminie, w którym następuje
likwidacja depozytu; jest to wartość, od której nalicza się oprocentowanie.
Wartość wymagalnych zobowiązań, obejmuje kwotę zobowiązań, z wyłączeniem odsetek,
których termin płatności minął, a nie są przedawnione ani umorzone. Powyższa zasada nie ma
zastosowania do zobowiązań wymagalnych wynikających z tytułu udzielenia poręczeń i
gwarancji, gdyż do kwot udzielonych poręczeń i gwarancji dolicza się odsetki.
Natomiast
wartość nominalną niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji
oznacza kwotę, którą poręczyciel (gwarant) byłby zobowiązany zapłacić, gdyby dłużnik, za
którego udzielono poręczenia (gwarancji), nie dokonał spłaty zobowiązania samodzielnie; czyli
w przypadku kredytów i pożyczek objętych poręczeniami (gwarancjami) uwzględnia się zarówno
kwotę świadczenia głównego, jak i świadczeń ubocznych, jeżeli zostały objęte poręczeniem lub
gwarancją.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem wydania rozporządzenia jest realizacja delegacji zawartej w art. art. 68 ust. 5 ustawy z
dnia ............................ r. o finansach publicznych (Dz. U. z ............ Nr .........., poz. ...........).
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na podmioty sektora finansów publicznych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt zostanie przekazany do rozpatrzenia Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1181
› Pobierz plik

-
1181-WYKONAWCZE
› Pobierz plik

-
1181-001
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei