eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o finansach publicznych

projekt ustawy dotyczy wzmocnienia oraz poprawy przejrzystości finansów publicznych, którą zapewnić ma przede wszystkim ograniczenie form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; wprowadzenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa jako dokumentu ukierowującego politykę finansową państwa oraz wieloletniej prognozy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, wzmocnienie systemu audytu wewnętrznego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1181
  • Data wpłynięcia: 2008-10-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 157, poz. 1240

1181-WYKONAWCZE


Wstępny projekt
25)
Bieżąca informacja
Kierownik jednostki, kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy otrzymują, w
odpowiedniej formie i czasie, właściwe i rzetelne informacje potrzebne do wypełniania
obowiązków, w szczególności wynikających z przyjętego systemu kontroli zarządczej.
26)
Komunikacja
wewnętrzna
System komunikacji wewnętrznej gwarantuje, że każdy pracownik rozumie cele systemu
kontroli zarządczej, sposób jego funkcjonowania, a także swoją rolę i odpowiedzialność w
tym systemie. System komunikacji wewnętrznej zapewnia skuteczne mechanizmy
przekazywania ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej.
27)
Komunikacja
zewnętrzna
W jednostce funkcjonuje efektywny system komunikacji z podmiotami zewnętrznymi, które
mogą mieć znaczący wpływ na osiąganie celów jednostki, a także inną jej działalność
dotyczącą w szczególności wydatkowania lub gromadzenia środków publicznych.
E. Monitorowanie i ocena
Standardy w zakresie monitorowania i oceny (pkt 28-29) wprowadzają zasadę ciągłej oceny
systemu kontroli zarządczej funkcjonującego w jednostce. Za dokonywanie oceny
odpowiedzialny jest kierownik jednostki, który może być w tym zakresie wspierany przez audyt
wewnętrzny, dokonujący niezależnej i obiektywnej oceny tego systemu.

28)
Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
Kierownik jednostki w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje
skuteczność systemu kontroli zarządczej i jego poszczególnych elementów. Zidentyfikowane
problemy są na bieżąco rozwiązywane. Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli
zarządczej zobowiązane są także inne osoby pełniące funkcje kierownicze.

29)
Ocena systemu kontroli zarządczej
Ocena systemu kontroli zarządczej może być dokonywana także w drodze odrębnych ocen
dokonywanych przez pracowników jednostki (samoocena). W przypadkach określonych w
ustawie w jednostkach prowadzona jest również obiektywna i niezależna ocena systemu
kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego.


Wstępny projekt
Uzasadnienie

Zadaniem Ministra Finansów – jako organu administracji rządowej właściwego
w sprawach koordynacji kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych – jest
m.in. upowszechnianie standardów kontroli zarządczej zgodnych z międzynarodowymi
standardami (art. 66 ustawy z dnia ……. o finansach publicznych), zwanej dalej „ustawą”.
Niniejszy projekt stanowi realizację treści ww. przepisu oraz wykonanie dyspozycji art. 64 ust. 3
ustawy.

Czyniąc zadość wytycznym zawartym w przepisach ustawy niniejsze Standardy zostały
przygotowane z uwzględnieniem i w oparciu o powszechnie uznawane międzynarodowe
standardy. Przy opracowywaniu Standardów wykorzystano:
- „Standardy kontroli wewnętrznej w Komisji Europejskiej” – opracowane przez Komisję
Europejską - Dyrekcję Generalną ds. Budżetu,
-
„Kontrola
wewnętrzna – zintegrowana koncepcja ramowa” oraz „Zarządzanie ryzykiem w
przedsiębiorstwie” – raporty opracowane przez Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję
Treadway (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission - COSO),
-
„Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym” – przyjęte w
2004 r. przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów Kontroli/Audytu
(International Organization of Supreme Audit Institutions - INTOSAI).
W projekcie rozwinięto regulacje zawarte w ogłoszonych komunikatem Nr 13 Ministra Finansów
z dnia 30 czerwca 2006 r. Standardach kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów
publicznych
(Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 58).

Standardy przedstawiono w pięciu obszarach, odpowiadających pięciu podstawowym elementom
kontroli, tj.:
-
środowisko wewnętrzne,
- zarządzanie ryzykiem,
- mechanizmy
kontroli,
-
informacja i komunikacja,
-
monitorowanie i ocena.
System kontroli zarządczej w różnych formach jest obecny praktycznie we wszystkich
jednostkach sektora finansów publicznych – nie może bez niej funkcjonować żadna organizacja.
Celem niniejszego dokumentu jest stworzenie układu odniesienia dla systemów kontroli
zarządczej funkcjonujących w jednostkach sektora finansów publicznych poprzez sformułowanie
katalogu podstawowych zasad na jakich powinien opierać się system kontroli zarządczej.
Standardy będą stanowiły pomoc w ocenie systemów kontroli zarządczej przez kierowników
jednostek i audytorów wewnętrznych, a także wyznaczą obszary i kierunki zmian lub
uzupełnienia tych systemów. Standardy będą podlegały zmianom i modyfikacjom wraz ze
zmianami warunków, w których działają jednostki oraz rozwojem systemów kontroli zarządczej.

Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, należy do
obowiązków:
1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej,
2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa;
3) kierownika jednostki w kierowanej przez niego jednostce.

Wstępny projekt
System kontroli zarządczej, powinien być zbudowany z uwzględnieniem nie tylko przepisów
prawa oraz Standardów, ale także specyficznych warunków prawnych, finansowych,
organizacyjnych i kadrowych, w jakich funkcjonuje dana jednostka, samorząd, dział
administracji rządowej.
Standardy zostały określone w sposób na tyle ogólny, aby pomimo dużej różnorodności
warunków w jakich działają jednostki sektora finansów publicznych, umożliwić kierownikom
uwzględnienie Standardów.

Wstępny projekt
OBWIESZCZENIE MINISTRA FINANSÓW1
z dnia ………………2008 r.
w sprawie ogłoszenia wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
Na podstawie art. 65 ust. 9 ustawy z dnia ……………..r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr
…, poz. …..) ogłasza się wzór oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, stanowiący
załącznik do obwieszczenia.


1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

Wstępny projekt
Załącznik do obwieszczenia
Ministra Finansów
z dnia ……………2008 r. (poz. …)

WZÓR O WIADCZENIA O STANIE KONTROLI ZARZ DCZEJ
........................................................
(miejscowość, data)
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Ja niżej podpisany.........................................................................................................................
(imię i nazwisko)

jako kierownik jednostki1).............................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(podać nazwę)

jako minister kierujący działem administracji rządowej1)............................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(podać nazwę działu/ów)

w zakresie przydzielonych mi uprawnień oświadczam, iż:
- informacje zawarte w sprawozdaniu z wykonania planu działalności za
rok...........przestawiają prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji jednostki.
- posiadam
wystarczającą pewność/wystarczającą pewność z zastrzeżeniami1), iż zasoby
przydzielone do realizacji zadań i podzadań jednostki/kierowanych działów1), określonych
w sprawozdaniu z wykonania planu działalności zostały wykorzystane w zamierzonych
celach i zgodnie z zasadą dobrego zarządzania finansowego2) oraz, że procedury kontroli
zarządczej są ustanowione i zapewniają realizację operacji gospodarczych zgodnie
z prawem i wewnętrznymi regulacjami oraz zasadami etycznego postępowania.

1) Niepotrzebne skreślić
2) Zasada dobrego zarządzania finansowego odnosi się do oszczędności, efektywności i skuteczności.
Oszczędność oznacza, iż zasoby wykorzystywane do realizacji zadań muszą być dostępne w odpowiednim
czasie, odpowiedniej ilości oraz jakości oraz po najlepszych cenach. Efektywność oznacza realizację pomiędzy
wykorzystanymi zasobami a osiągniętymi efektami. Skuteczność oznacza realizację założonych zadań i celów
przy wykorzystaniu dostępnych zasobów.
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 78 . [ 79 ] . 80 ... 90 ... 130 ... 173

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: